در مورد خود اینسامنیاک (و حتی سونی) ماجرا خیلی فجیعتر از ناتی داگ هست و اصلاً نمیشه مقایسه کرد. هم از نظر سطح لیک که خیلی چیزها رو ریخته توی اینترنت و هم مسائل امنیتی برای کارمندهای شرکت. ولی در مورد TLoU2 و Wolverine...
اتفاقاً لیک عظیم TLoU2 چند هفته قبل از عرضه خیلی بیشتر بهش ضربه زد تا لیک ۳۰ دقیقه از Wolverine، چند سال قبل از عرضه. همین الآن که در اوج این ماجراهای لیک هستیم، خیلیها مثل من نمیدونن دقیقاً چی لیک شده چون کنجکاوی به خرج نمیدیم و به جای دیدن یه سری ویدیوی تیکهتیکه از نسخه ناقص بازی، صبر میکنیم برای تجربه نسخه کامل. چه برسه به چند ماه بعد که این قضیه کلاً زیر اخبار و حواشی دیگه فراموش شده و به عرضه بازی نزدیکتر میشیم و چیزهای رسمی ازش میبینیم.
ولی برای TLoU2 شرایطی پیش اومد که قابل مقایسه با هیچ بازی دیگهای نیست. مثلاً من رفته بودم توی دیوار بازی رو بخرم، یه بزمجهای داستان رو لو داده بود! البته انقدر احمق بود که به جای اینکه هوشمندانه لو بده، اولش مقدمهچینی کرده بود و یه چیزی تو این مایهها گفته بود که: «این بازی به طرفداران خیانت کرد، پس من داستان رو لو میدم و...» منم در جا بستم و اومدم بیرون!
یا توی همین بازیسنتر PM زده بودن و مثلاً میخواستن لو بدن که البته خزعبلات گفته بودن. بقیه جاها هم اینطوری بود و از توئیتر و یوتیوب تا نظرات زیر اخبار توی سایتهای بازی ایرانی، حملات انتحاری میزدن و واقعاً افرادی مثل من که اسپویلخور نشدیم، خیلی شانس آوردیم و احتمالاً تقوای الهی داشتیم!
اینم یه نمونه از خشم ملت نسبت به TLoU2 که اون روزها ازش عکس گرفتم و برای یادگاری نگه داشتم. یعنی قشنگ سوژه برای پناهندگی هست!
به خاطر همین چیزهاست که میگم ماجرای Wolverine قابل مقایسه با TLoU2 نیست و اگه کسی خودش کنجکاوی به خرج نده و هی نره توی جاهای مختلف دنبال ویدیوهای بازی بگرده، احتمالاً چیز خاصی براش لو نمیره و میتونه صبر کنه و یه تجربه دست اول داشته باشه. اصلاً فرض بگیریم کل بازی لیک شده باشه و روی پیسی منتشرش کنن، باز فرقی به حال درصد زیادی از مخاطبهای آینده بازی نمیکنه. چون بیشتر مردم ترجیح میدن دستپخت نهایی اینسامنیاک رو خودشون تجربه کنن، نه اینکه یه نسخه ناقص لیک شده باشه و مادسازها روش کار کنن و بعد بشینیم ۱۵،۲۰ ساعت وقت پاش بذاریم! مگه فیلم کمدیه؟
علت کنجکاوی ملت برای TLoU2 این بود که دنباله نسخه اول بود و میخواستن ببینن شخصیتها به کجا میرسن و چه اتفاقاتی میافته و هرچی بیشتر میگذشت هم هیاهوی ملت بیشتر میشد و بقیه کنجکاوتر، در حالی که همچین موضوعی برای Wolverine وجود نداره.
---------
در مورد گیمرها، دو دسته داریم که یه گروه مثل ماها اخبار رو دنبال میکنن و توی سایتها و فرومها میگردن و در جریان ریزترین جزئیات هستن، یه گروه هم کلاً کاری به این چیزها ندارن و حتی خیلیهاشون نمیدونن مفهوم رزولوشن چیه. کنفرانسهای قدیمی E3 هم دقیقاً برای گروه اول بوده که الآن با شوکیس و چیزهای مجازی جایگزین شده، نه برای اون بچهای که میره توی فروشگاه و Spider-Man رو با یه ژست خفن روی جلد بازی میبینه و میخره.
برای گروه دوم، بازاریابی جداگانه وجود داره و از جام باشگاههای اروپا تا در و دیوار شهر و بدنهی مترو و اتوبوس، محل تبلیغ کنسول و بازی هست تا این گروه در جریان قرار بگیرن و برن سراغش. وگرنه منِ نوعی که ۱۰۰ تا تریلر و گیمپلی از فلان بازی دیدم و میدونم که به سلیقهم میخوره، دیگه چه نیازی به تماشای تبلیغش روی قوطی نوشابه یا بدنهی اتوبوس دارم؟
حتی طرح جلد اکثر بازیها هم به خاطر گروه دوم طراحی میشه که گیمر هاردکور نیستن و مثل ماها نمیدونن باید دقیقاً منتظر چه چیزی توی بازی باشن. به خاطر همینه که خیلی از طرح جلدها تأکید زیادی روی اسلحه یا قیافه یه کاراکتر خفن و باحال دارن که ملت ذوقزده بشن یا مثلاً یه طرح بزرگ و توی چشم از Batman و Spider-Man میذارن روی جلد که وسط بقیه بازیها به چشم بیاد و اون بچهای که اینا رو میبینه، سریع بره سراغشون. در حالی که میشه طرحهای خیلی قشنگتر و هنریتر گذاشت، ولی روی فروش تأثیر منفی میذاره.
---------
در مجموع تا این لحظه که به نظرم خطر بزرگی Wolverine رو تهدید نمیکنه. این ماجرا یه ذره روی هایپ بازی تأثیر میذاره و سازندههاش هم طبیعتاً ناراحت میشن که به جای نمایش شیک و قشنگ از پروژه چند سالهشون، توی همچین حالتی لیک شده. ولی اینکه ماجرا رو به سمت ژانر وحشت و کنسل شدن پروژه ببریم، یه ذره اغراقآمیزه.