Half-Life Alyx
ناشر: Valve
سازنده: Valve
سبک: FPS - VR
پلتفرم: Microsoft Windows
تاریخ عرضه: 23 مارس 2020
متاکریتیک | اوپن کریتیک
94 | 93
آخرین ویرایش:
10 ساله هیچ اتفاقی تو این ژانر نیفتاده. قطعا فکت نیست ولی به نظر من 10 سال کافیه.
آخه گفتی هیچ اتفاقی ،خیلی از اینها هر کدوم به دنیای fps چیزهایی اضاف کردند. از داستان ،طراحی مراحل و لول دیزاین ،جهان باز و ..... پس بیکار نبودن. امسال هم sytem shock و alyx رو داریم و دوم جدید هم جذاب ظاهر شده.ببینید بازی خوب یه چیزه، انقلاب یه چیز دیگست. بایوشاک ها داستان سرایی فوق العاده ای داشتن (که اونم نسخه اولش 13 سال پیش بود) ولی کار جدیدی نکردن. انقلاب منظورم یه چیزی مثل HL1 و DOOM و Halo CE و System Shock و ایناست که ژانر رو عوض کردن. اینایی که لیست کردین بازی های خیلی خوبی هستن ولی انقلابی نبودن.
البته راست میگه تا حدی. پابجی که سوم شخص هم داره. اونو فاکتور بگیریم بازی نداشتیم که به اون صورت استاندارد مشخص کنه برا بقیه تو همه زمینه ها این وسط اینفینیت نزدیک شد که اونم لول دیزاین و گیم پلی افت کرده بود نسبت به قبلی.بچه ها نیگاه کنید... یکی که نه تایتانفال زده نه PUBG
جدا جوک ـه این که میگید تو ژانر FPS اتفاقی نیفتاده تو 10 سال اخیر. مقایسه کنید چه مدل بازی هایی سال 2010 تو این ژانر عرضه میشدن با الان همه چی دستتون میاد
البته راست میگه تا حدی. پابجی که سوم شخص هم داره. اونو فاکتور بگیریم بازی نداشتیم که به اون صورت استاندارد مشخص کنه برا بقیه تو همه زمینه ها این وسط اینفینیت نزدیک شد که اونم لول دیزاین و گیم پلی افت کرده بود نسبت به قبلی.
از این مثال هایی که زدی 2 تاشون قبل تر از 10 سال پیش بودن، یکیشون هم خودت داری میگی "شوتر های اولداسکول رو *برگردوندن*". حالا شما که پابجی و تایتانفال زدی بگو کجای این انقلابهمسئله این جاست انقلابی که دارید در موردش حرف می زنید چیز تدریجی ایه
تو همین ده سال ما هم قضایای بتل رویال ها رو تو این ژانر داشتیم هم لوتر شوتر ها.
درسته دو تاشون الان تو ژانر شوتر سوم شخص هستند ولی خب اصلش از همین ژانر FPS شروع شد، عین همین گیم پلی فیزیک محور HL2 که بعدش به خیلی از بازی ها منتقل شد. لوتر شوترها اول با Borderlands پا گرفتند به طور مثال بعد با Destiny رسما منفجر شدند... من به ترکیب این دو تا بازی میگم انقلاب تو سبک، رسما یه مسیر جدید وا کردن. ARMA هم تو ترکیب با PUBG زد بتل رویال ها رو وا کرد، احیای ولفنشتاین و دووم پشت سر هم طی دو سال (2014 - 2016) دوباره تو یه حرکت انقلابی دیگه شوتر های اولداسکول رو برگردوندن، که الان یه چیزی با متای 90 مثل Doom Eternal رو داریم
اینم راستش به بحث زمان برمیگرده... هر چی بریم جلو قضیه بیشتر این شکلی میشه، چند تا بازی یه پدیده و ایده ای رو به وجود میارن، شکلش میدن و یکی بالاخره منفجرش می کنه. نمیشه مدالشو هیچ وقت گردن هیچ کدومشون انداخت. بازی هایی که این جوری یه ژانر رو تکون میدن هم مدام کمتر میشن، ولی بالاخره تغییر رخ میده و انقلاب ها به وجود میان. ژانر FPS اتفاقا کلی تغییر کرد تو این 10 سال
حالا دخلش به HF2 چیه و بقیه هاف لایف ها چیه؟ هیچی! همین که کارشون سه برابر سخت تره برای تکون دادن ژانر. میتونه اثر خاصی باشه، ولی انقلابی؟
در مورد بایوشاک هم باز نه تو بحث روایی نه تو بحث گیم پلی ـی هیچ کدوم حتی اگه طراحی مراحل بهتری داشت هم به چیزی انقلابی تبدیل نمی شد. چون عملا بنیان هر دوتاش همون بایوشاک اولی بود.
آخرین انقلابی که تو سبک شوتر دیدم COD MW بود که رسما یه جهش موشک وار تو لول دیزاین و روایت سینمایی بود و ... حالا نمیدونم آیا ولو میتنونه بعد این همه سال دوباره تکونی بده یا حارو باز میکنه برا هیلو ...از این مثال هایی که زدی 2 تاشون قبل تر از 10 سال پیش بودن، یکیشون هم خودت داری میگی "شوتر های اولداسکول رو *برگردوندن*". حالا شما که پابجی و تایتانفال زدی بگو کجای این انقلابه
10 سال پیش COD:Black Ops اومد، امسال COD:Modern Warfare. واو پسر چقدر تغییر.
مشکل شما اینه بازی خوب رو با بازی تاثیر گذار اشتباه می گیرید. تاثیر گذار ترین بازی این 10 ساله همون PUBGـه که گفتید، ولی اونم یه مود مولتی پلیره که نمی شه همه جا استفاده کرد ازش.
حالا این شرایط رو مقایسه کنید با VR که هنوز توی اون مرحله ایه که بازی ساز ها هنوز نمی دونن کدوم روش حرکت بهتره و هنوز اصولش پایه ریزی نشده. یه سطح کاملا جدیدی از Interactivity رو می ده که کاملا غیر ممکنه توی بازی های معمولی. کجا راحت تره انقلاب کردن؟
البته ولو واسه انقلاب کردن تو این زمینه فیزیک و این چیزیا یکم دیر جنبیده ولو در حال حاضر هرجایی انقلاب کنه تو این زمینه انقلابی نمیتونه بکنه ولو اونجایی هنر خودش رو به رخ میکشه که بیاد این موارد رو با داستان سرایی با کیفیت و هوش مصنوعی HL2 همراه کنه (که مطمئنم میتونه و از پسش برمیاد) وگرنه این قضیه فیزیک از پیش تعیین نشده و تعامل با محیط از روز اولی که VR معرفی شده تا به الان جزو جذاب ترین قسمت های این پلتفرم بوده و چیز جدیدی نیست همین چند وقت پیش Boneworks اومد که پکیج به شدت عالیه و خدا میدونه چقدر ابزار مختلف برا خلق چنین صحنه هایی که نداره از قرار دادن لوله تفنگ تو دهن دشمنا گرفته تا کوبیدن سرشون تو دیوار و از این دست کارا زیاد میشه کرد خلاصه یـ پکیج به شدت کامل از بازی های VR ـه که روی قسمت فیزیک تمرکز داره بخش داستانی هم داره که تا جایی که میدونم به اون صورت چنگی به دل نمیزنه پیشنهاد میکنم این دو تا ویدئو رو ازش ببینی :هنوز معلوم نیست Alyx بازی خوبی می شه یا نه، ولی وقتی می گم می تونه برعکس FPS های معمولی انقلابی باشه از یه همچین چیزی صحبت می کنم. این سطح از تعامل با محیط دقیقا همونقدر جدید و خفنه که HL2 زمان خودش بود. باحال ترین قسمتش کجاس؟ هیچ کدی واسه "دور کردن Headcrab با پایه صندلی" نوشته نشده، همش Emergentـه و خدا می دونه چقدر از این حرکات خفن می شه انجام داد.
View attachment 133351
Boneworks رو دیدم، آره خیلی چیز خفنیه ولی AAA نیست و یه مقدار پالیش نداره، می دونی چی میگم؟ Boneworks یه جورایی حکم Wolfenstein3D رو داره، اگه الیکس رو Doom3D فرض کنیمالبته ولو واسه انقلاب کردن تو این زمینه فیزیک و این چیزیا یکم دیر جنبیده ولو در حال حاضر هرجایی انقلاب کنه تو این زمینه انقلابی نمیتونه بکنه ولو اونجایی هنر خودش رو به رخ میکشه که بیاد این موارد رو با داستان سرایی با کیفیت و هوش مصنوعی HL2 همراه کنه (که مطمئنم میتونه و از پسش برمیاد) وگرنه این قضیه فیزیک از پیش تعیین نشده و تعامل با محیط از روز اولی که VR معرفی شده تا به الان جزو جذاب ترین قسمت های این پلتفرم بوده و چیز جدیدی نیست همین چند وقت پیش Boneworks اومد که پکیج به شدت عالیه و خدا میدونه چقدر ابزار مختلف برا خلق چنین صحنه هایی که نداره از قرار دادن لوله تفنگ تو دهن دشمنا گرفته تا کوبیدن سرشون تو دیوار و از این دست کارا زیاد میشه کرد خلاصه یـ پکیج به شدت کامل از بازی های VR ـه که روی قسمت فیزیک تمرکز داره بخش داستانی هم داره که تا جایی که میدونم به اون صورت چنگی به دل نمیزنه پیشنهاد میکنم این دو تا ویدئو رو ازش ببینی :
اینا تازه تریلر رسمی هستن که روی بخش کمپین تمرکز دارن بخش آزادش ملت هزار تا کار توش انجام دادن
پس انقلاب میشه یه کالکشنی از نکات مثبت بازیهای دیگه.پس یه چیز تدریجی و در گذر زمانه و همه رو یه استودیو نمیتونه خلق کنه و نکات خوب ،بازیها در گذر زمان جمع میشه و میشه انقلاب .Boneworks رو دیدم، آره خیلی چیز خفنیه ولی AAA نیست و یه مقدار پالیش نداره، می دونی چی میگم؟ Boneworks یه جورایی حکم Wolfenstein3D رو داره، اگه الیکس رو Doom3D فرض کنیم
پس هنوزم میشه انقلاب دید و بعد از هنوز الان ،هم میشه دید.تو عناوینی که گفتم قبلا، از star citizen نام نبردم ،اون وسعت و جزییات، عنوان بسیار بزرگی هست تو fps ها.و باید دید چه میکنه.بر عکس خیلی ها من خوشحالم که فقط برای VR میاد. FPS های عادی به یه حد بلوغ رسیدن، دیگه نمی شه مثل HL1 و HL2 انقلابی باشن. با اینکه احتمالا هیچوقت Alyx رو بازی نکنم، ولی حداقل Alyx یه چیز جدیده