آقا یه نکتهای رو در مورد این پرداختهای درون برنامهای بگم.
درسته که نوع هزینهها بعد از انتشار بازی مشخص شده، ولی منتقدها از قبل در جریان بودن که بازی از این ویژگی استفاده میکنه. گذشته از GT6 و GTS که هر دو پرداختهای درون برنامهای داشتن، توی همون نسخههای نقد GT7 هم این ویژگی وجود داشته ولی چون بازی هنوز به طور عمومی منتشر نشده بوده، نمیشده ازش استفاده کرد.
من یه سری به نقدهای زیر ۹ زدم و بارها و بارها به این موضوع اشاره شده و حتی یه عده در بخش نکات منفی گذاشتنش، یعنی رسماً روی امتیاز بازی تأثیر گذاشته. شاید توی نقدهای ۹ به بالا هم اشاره شده ولی دیگه سراغشون نرفتم. و توی همون نقدهایی هم که رفتم فقط عبارت Microtransactions رو سرچ کردم و ممکنه مثلاً یه جاهایی با عبارتهای دیگه نوشتن و من ندیدم.
مثلاً منتقد GameByte که امتیاز ۷ داده، به این قضیه اشاره کرده:
It’s also disheartening to see that credits can be purchased for real cash using microtransactions that weren’t live during the review period
همچنین منتقد GamePressure که ایشون هم ۷ داده و توی نکات منفی گفته:
grindy economics, designed for microtransactions
منتقد GameRant که به بازی ۸ داده، صد بار توی نقدش به این پرداختها اشاره کرده و حتی پاراگراف آخر این طوری شروع میشه:
Time will tell how fans will react to Gran Turismo 7's microtransactions, but putting them aside, what's there is still a deep racing game experience that will keep fans of the genre busy for hours on end. It's a gorgeous racing game and while it's not going to be knocking down any boundaries to convert non-racing game fans, Gran Turismo 7 should greatly appeal to its target audience
منتقد NME که اون هم ۸ داده، توی نکات مثبت به گرافیک و صداگذاری باورنکردنی اشاره کرده و حال و هوای بازی که از حرفهای تا آماتور رو تحت پوشش قرار میده و همینطور حس و حال هنری و تاریخی بازی که برای علاقمندان ماشین عالیه. از اون طرف کلاً یدونه نکته منفی داره که اون هم در مورد پرداختهای درون برنامهای هست:
Microtransactions that feel at odds with the spirit of the game
و همینطور GamingBible که ۸ داده و توی یه تیکه از متن نوشته:
Whilst we’re on the subject of longevity,
Gran Turismo 7 does have microtransactions, which is disappointing to see. Credits can be bought with real-life money which raises the question about online races being pay-to-win when cars and upgrades bought with credits can be used in races against others. The grind isn’t so harsh that this is a real problem, but it’s still rather unfortunate and not at all necessary
و در بخش نکات منفی JeuxActu با امتیاز ۸:
Clearly designed for micro-transactions
منتقد GamingTrend هم که به بازی ۸.۵ داده، یه بار توی بخش نتیجهگیری به این موضوع اشاره کرده:
Gran Turismo 7 is an excellent racing simulator for those looking for a more realistic experience or to learn more about cars. There’s a ton of things to do, cars to collect, and tracks to master with the game’s great driving model. While you can feel the sheer passion the developers have for the subject, it does come with some flaws like very slow and tedious progression gates and
persistent microtransaction prompts
و یه بار هم توی نکات منفی:
Gross microtransactions
این هم از منتقد Game Revolution با امتیاز ۸.۵ که در کنار گرافیک Photo Realistic، هندلینگ فوقالعاده، قابلیتهای شخصیسازی و تغییرات عظیم و محتوای غولآسا، کلاً دو تا نکته منفی داشته که یکیشون، بعضی از مودهای به درد نخور بازی بودن و اون یکی هم پرداختهای درون برنامهای:
Can get grind-y with purchasable currency as an unfortunate option
منتقد Worth Playing هم که امتیاز ۸.۵ داده، به این قضیه اشاره کرده:
Another thing to look out for is the presence of microtransactions for the GT7 currency. At the time of the review, we weren't given an idea of what the real-world conversion rate is, but if it's anything like GT6, expect to dole out some serious cash to get lots of money right away. To be fair, the game lets you ignore that part if you race well, but it also tempts you into buying those packs once you get roulette tickets and see that the game has a tendency to give you the worst monetary prizes out of the five on display
و منتقد Multiplayer It که ۸.۷ داده:
Once the career is over, Sport will also become the only real source of credits,
as long as you don't want to buy them through very classic microtransactions
این هم از منتقد Level Up که ۸.۷ داده و گفته:
We also want to point out that there are microtransactions in Gran Turismo 7
این هیاهویی که راه افتاده، یه ذره به نظرم اغراقآمیزه و این طوری نبوده که کلاً کسی در جریان پرداختهای درون برنامهای نباشه و یه دفعه سونی بگه گول خوردین و از این چیزها هم توی بازی داریم!
از دید من اگه سیستم پیشروی و پول و جایزه خوب نباشه و ملت رو به سمت پرداخت پول واقعی هدایت کنه، منتقدها حق دارن بهش گیر بدن. ولی کسی که بخواد بابت این جریانات امتیاز کم کنه، در هر صورت باید این کار رو انجام بده و ربطی به قیمتش نداره. یعنی از نظر من چه ماشین ۱ دلار باشه و چه ۲۰ دلار، اگه طرف با این قضیه مخالف هست باید اعلام کنه. نه اینکه چرتکه بندازه و بگه اگه هر ماشین تا ۲۷۳۰۰ تومن بود، خدا بده برکت ولی اگه شد ۲۷۴۰۰ تومن، باید جهاد کرد! کسی که این طوری بخواد امتیاز کم و زیاد کنه، به نظر من فقط خودش رو مسخره کرده و داره رسماً از این قضیه دفاع میکنه و میگه عیبی نداره که نحوه پیشروی رو سخت کنین و از ملت پول بخواین، فقط تو رو خدا کم بخواین و زیاد نگیرین!
الآن هم اگه کسی واقعاً با این قضیه مشکل داشته، توی همون نقدی که انجام داده امتیاز کم کرده. مثل NME و GamingTrend و GamePressure و Game Revolution و... که رسماً توی بخش نکات منفی بهش اشاره کردن و مشخصه که روی امتیازها تأثیر گذاشته و اگه این مسائل توی بازی نبود، شاید امتیازها هم بیشتر بود. حالا یه عده از منتقدها هم ممکنه جوگیر بشن و به خاطر مبارزه حق علیه باطل، امتیازشون رو آپدیت و کم کنن که باز برمیگردم به همون جمله که طرف خودش رو مسخره کرده که نه به خاطر نارضایتی از وجود این گزینه توی بازی، بلکه فقط براساس قیمت پرداختها داره امتیاز کم میکنه و اگه قیمتها کمتر بود، مشکلی نداشت!
در نهایت هم این قضیه که «اگه از اول معلوم بود GT7 پرداختهای درون برنامهای داره، امتیازهاش هم کمتر میشد»، ممکنه صحبت درستی نباشه و اتفاقاً برعکس، با توجه به نمونههایی که بالا گذاشتم میتونیم بگیم «چون GT7 پرداختهای درون برنامهای داره، یه سری از منتقدها ازش امتیاز کم کردن و اگه از این چیزها نداشت، بالاتر هم میرفت».