کلی مثال زدم و اگه حس و حالش بود، یه ۵۰ تا مثال دیگه هم میزدم که اشتباه بودن اون حرف بیشتر اثبات بشه!
بحث فروش ویتا که ربطی به این صحبتها نداره، ولی در مورد جهتگیری زمان PS3... اتفاقاً تعدادی از بالاترین امتیازهای تاریخ پلی استیشن برای همون دوران PS3 هستن که از دید شما جهتگیری منتقدها با PS4 و PS5 متفاوت بوده. از Uncharted 2 با میانگین ۹۶ و The Last of Us و LittleBigPlanet با میانگین ۹۵ تا Metal Gear Solid 4 با میانگین ۹۴ و...
اگه بحث محبوبیت کنسول/برند و تأثیرش روی امتیازها مطرح بود، اولین کنسول ایکس باکس که یکششم PS2 فروخت و کلاً مفهومی به نام فنبیس نداشت، نباید همچین امتیازهایی برای بازیهاش میگرفت:
Halo با میانگین نجومی ۹۷
بازیهای Ninja Gaiden Black و Star Wars: Knights of the Old Republic با میانگین ۹۴
Forza Motorsport با میانگین ۹۲ (در مقایسه با میانگین ۸۹ برای Gran Turismo 4 روی PS2) و...
منتقدها براساس کیفیت بازی نمره میدن و حالا بعضی وقتها ممکنه یه بازی اورریتد یا آندرریتد بشه، ولی ربطی به جهتگیری نداره که بگیم ناخودآگاه وقتی اسم مایکروسافت رو میبینن، بهش کمتر امتیاز بدن. توی همین سالهای اخیر و دوران مظلومیت ایکس باکس هم بازیهایی مثل Flight Simulator و سری Forza Horizon یا مثلاً Ori کیفیت فوقالعادهای داشتن و امتیازهای بسیار بالایی روی ایکس باکس گرفتن. یه زمانی هم بخش بزرگی از امتیازهای بالای بازیهای ایکس باکس روی دوش بانجی (Halo) و اپیک (Gears of War) بود که متأسفانه دیگه با مایکروسافت همکاری نمیکنن.
کلاً برای هر بخش از صحبتها انقدر مثال نقض وجود داره که... ولی خب حق با شماست و من دیگه بحثی در این مورد ندارم و ادامه نمیدم.