آخرین ویرایش:
بسیار لذت بردم از متنتون، دقیقا موشکافانه و عمیق بازی شماره اول رو نقد کردیدالن ویکیک رو مجدد دارم ریمستر بازی میکنم من زمان لانچ و بعد همون نسخه قدیمی رو روی پیسی رفتم .
اسپویلر الارت هم بدم هر چند هرکسی تا الان الن ویک رو نرفته باید بجنبه!
نکات زیاد است درباره بازی های رمدی و کلا تیم رمدی اولا کلا این نورث یورپ ها بخاطر اون میتولوژی و فرهنگ باستانی شون مردمان ادیبی هستن
و باید گفت رمدی رایتینگش فوق العاده است من سالها پیش الن ویک رو دو نسخه بازی کردم الان با یک دید جدید بعد از این همه سال و با مدرک ادبیات زبان انگلیسی رفتم سراغش که بتونم برای لانچ دوم اماده باشم و باید بگم در شگفتم از رایتینگ عالی . داستانی که با یک مثال از استیفن کینگ شروع میشه قطعا برای علاقه مندان سوپرنچرال هورور جذاب میتونه باشه ولی این جملات اون بخش های داستانی که الن تو ذهنش تو اون منیواسکریپت داستان تمام نشده اش میجوره خارق العاده ن و خودشون میشه یک فیلم سیاه ترسناک لاوکرافتی حتی ازش دراورد .
اینکه بازی ادای دین میکنه به چند تا شاهکارهای هراس خیلی خیلی جذابتر میکنه یکی بحث فیلم درخشش شاهکار کوبریک موضوع نویسنده ای که دچار تب انزوا میشه اونم در هتلی در کوهستان های شمال امریکا که روی قبرستان یا هولی گراند های بومی ها ساخته شده ؛کلا استیفن کینگ علاقه زیادی داره به میتوس و اون فوکلور و اربان لجند های بومی های امریکا و ایندین ترایب ها و در چند از کارهاش استفاده میکنه از بریال گراند یا اون مکان های خاکسپاری مردگان مردم بومی .
جالبه در الن ویک کالدارن لیک نام اون دریاچه ای که ویلای الن و همسرش قرار داره ک یک اتشفشان هم ۱۹۷۰ زیرش منفجر شده و جزیره رو نابود کرده بومی ها ایندین ها معتقد بوده اند که خود دریاچه دروازه ای بوده به اندر ورد !!
یعنی علاقه تیم به استیفن کینگ و درخشش و کوبریک اینجا واضحه بعد بحث پرندگان که کلاغ هایی که توسط تاریکی یا هر نیرویی که هست (نیرو های ماروا الطبیعه رمدی خیلی استادانه معرفی میشن و یک دفعه میزننش تو صورت بازیباز !مثلا از سکانس اغازین کنترل خود راوی میگه داریم با سوپر نچرال و نیروی غیر قابل توضیح درگیر میشیم و میگه ایندفعه دیگه عجیب غریبتر از قبل خواهد بود جسی میگه قهرمان بازی کنترل و اینقد راحت درباره اون انتیتی یا مخلوق هیس صحبت میکنن که تونسته به قدیمی ترین منزلگاه نیویورک ساختمان مرکز هدکورترز بیورو کنترل نفوذ کنه و متا فور کنترل گاورمنت بر افکار و حتی تخیلات مردم باشه که براحتی ما درگیر میشیم و اماده هستیم و میگیم اوکی بزن بریم دشمن تو پنج دقیقه اول بازی نشون داده میشه و هیولا رو نمیزارن تو کمد بمونه تا دو دقیقه اخر .) پرندگان هم اینجا به پرندگان هیچکاک اشاره داره خیلی ترسناک در دسته های عظیم بالای جنگل تاریک پرواز میکنن و بسیار اومنوس و بد شگون و مرموز به نمایش درمیان . حتی جاهایی بحث لاوکرافیتن هورور هم به میان میاد یک درخت عظیم در جنگل توسط صاعقه ای از ماورا مورد اصابت قرار گرفته و .... تمام تم های هراس به خوبی در دل این دنیای تاریک رمدی پیچیده ان .
جهان سازیشون حرف نداره محیط ها ملموس هستن و اکثرا کاملا نگاهشون امریکایی هست البته نه از نوع نه هالیوودی .
صدا پیشه و راوی در کارهاشون میدرخشه . راوی الن ویک و حتی صدای مکس پیینکه در نور راهنمایی میکنه الن روفوق العاده دیالوگ میگن و چه متن هایی براشون نوشتنه .
متافور پشت متافور کارشون نقب زدن به سایکی وروح روان انسان های پریشانه نویسنده یا پلیس درمانده از همه جا و یا قهرمانی که اسیر دانشمندان دیوانه و جاه طلبی هاشونمیشه (کنترل یا کوانتوم بریک )
بعد خود بخش گیم پلی بازی هاشون بشدت ساده وشسته رفته است و همین نگرش مینیمالیستی به بازی هاشون بوده که ماندگارشون کرده . ویک متعلق به یک عصر دیگه از بازی و الان سالها از عمرش گذشته ولی اصلا قدیمی نمیزنه .هاد بازی بسیار جلو تر از زمانش بوده و اینکه انالوگ چپ کنترل فلش لایت رو میده بهتتون و دایم میتونید کنترل نور بر محیط رو در همه زاویه ها داشته باشید و حتی هدف گیری در مرکز نور فلش لایت انجام میشه همش بدعت و نوآوری بودنه برای زمان خودش و حتی داج اخرین لحظه یا نمایش سینماتیک مرگ اخرین دشمن در صحنه که میراث مکس پین افسانه ای است همه نشون از تبحر و پیش رو بودن تیم طراحی بازی داره . کلا زبان طراحیشون ساده و ماندگار بوده است .
از لحاظ اتمسفر جنگل های بازی وقتی وارد تاریکی میشیم یک شیمر خاصی مثل موشن بلار مثل یک تصویر کابوسوار مه الود میشن و بسیار زیبا و رعب اور نمایش داده میشن . مکانیزم از بین بردن لایه محافظ تاریکی از روی مخلوقات بعد شلیک هنوز ساده و موثروجذاب و مدرن به نظر میاد .
جالبه خود بازی شماره یک هم اثاری از سوراویل هورور رو در خودش داره مخصوصا در درجه سختی نایتمر چون باید باطری و و فلرگان (منور )رو برای مکان خای خاصی استفاده کنی که بتونی از جاهای سخت گذر کنی یک جوری مثل حفظ کردن تیر مگنومبرای باس های رزیدنت اویل ها .
جای صحبت زیاد داره بازی هاشوم ولی درکل عالی میسازن .
بازی ادای دین بزرگی هم هست به سایلنت هیل افسانه ای . در سایلنت هیل یک دقیقه داشتی راه میرفتی یک دقیقه بعد همونجا گم میشید در مه وصدای رادیو ترسناک و بعد در امدن مخلوقات کابوس وار و .... البته اون تخیل ناب و هراس ناب ژاپنی است که بسیار تاثیر گذاره و الن ویک ادای دینی میکنه به سایلنت هیل ها مخصوصا دو که جالبه همسرش هم گم میشه به دست نیروی تاریکی و تمام بازی الن از خودش میپرسه که چی شد چه بلای بر سر اون اومد ایا من مقصر بودم یانه؟
جمله اول بازی میگه استفن کینگ نقل قول میکنه که شخصیت گرفتار در سوپر نچرال هورور دایم از خودش میپرسه چرا ؟چرا ؟چیشد ؟چرا این اتفاق برا من افتاد و تمام جذابیت این داستانها همینه که پاسخی ندیدی به رمزگشایی نیروی ماورایی . همون کاری که لاوکرافتین هورور میکنه و برای ما نمیشینه توضیح منطقی بده درباره نیروی عظیم great ones یا بزرگان باستانی یا اون خداهایی چند گانه لاوکرافتی فقط به ما میگه که ما هیچ شانس پیروزی نداریم جلوی این مخلوقات و اخر کارمون شکسته و ما با تخیل و بینش خودمون اون مخلوقات رو کالبد شکافی میکنیم هر چه پر رمز و راز تر خروجی کار جای تعقل بیشتر . بعد از بلادبورن (بهترین بازی لاوکرافتین میتوس تاریخ )میشه هزار ساعت تشست درباره اینکه چه شد صحبت کرد !
درکل برای الن ویک دوخیلی هایپ دارم . قسمت دوم گویا از رزی های ریمیک خیلی درس گرفته ومخصوصا از سایلنت هیل ۲ بیشتر استفاده شده و از بعد صوتی و بصری خارق العاده به نظر میرسه . محیط های تخریب پذیر خیلی جالبی طراحی شدنه و به لطف انیمیشن و گرافیک و تکنیک های نور پردازی مدرن نبرد با مخلوقات سایه و تاریکی بینهایت جذاب تر شده و حضورکاراگاه خانوم هم گویی از هفت دیوید فینچر هم اقتباس داشتنه و دیوید لینچ . درکل تمام اثار جذاب دنیای بازی و سینما رو اینا رفتنه!!!علاقه سم لیک به روایت های سینمایی بسیار مشخصه وواضحه و حضور خودش در بازی ها همادم یاد هیچکاک میندازه .بسیار خوش ذوقن و هنرمند و نگاهشون به بازی های رایانه ای به عنوان مدیوم قدرتمند و ارت استایلشون فراموش نشدنیه.هنوز دیالوگ های مکس پین و سکانس های کابوس تو ذهنمه لامصب چه کرده بودن با مکس پین ؟
منتقد ای جی ان بشدت خوشش امده از ابعاد بازی و احتمال اینکه نمرات خیلی خوب هم بگیره اصلا کم نیست .
از همین الان برای پیدا کردن کیت ارتقا چراغ قوه برای قویتر شدن نور چراغالن ویک بیصبری میکنم!!
امروز ساعت 4:30 عصر منتشر می شوند.امتیازاتش نیومدد ؟؟!
حالا تا بازی نیاد و بازی نکنیم معلوم نیست ولی به نظرم خیلی از مکانیسم های گیم پلی ، انیمیشن ، طراحی و گرافیک تو نسل قبل مونده یکچورایی انگار بازی برای نسل قبل ساختن و تاخیر خورده افتاد این نسل و به خاطر قدرت بیشتر کنسولهای این نسل تونستن یک سری بهبودهای گرافیکی بهش اضافه کنندوستان یک تریلر جدیدی از الن ویک ۲ امده تو xbox partner preview
مو به تن ادم سیخ میکنه