هیچ کجای داستان به بای پولار بودن الی اشاره نشد
مگه توی داستان بازی الی روانکاوی شد که کسی بخواد این تشخیص رو براش بزاره؟
توی یه (داستان) بازی RDR2 مستقیماً بهت گفته میشه که با بیماری سل مواجه شدی
توی یه (داستان) بازی هم مستقیم نمیگه، اما علائم و نشانه ها که دیگه حذف نشدن. شما از روی علائم می فهمی چی به چیه.
شما به اصلی ترین مشخصه بای پولار بودن اشاره نکردی و اون این که در یک قطب احساس شادی و یوفوریای زیاد وجود داره یا به طور مشخص میشه بین دو قطب شخصیتی تمایزی قائل شد که این در الی در هیچ کجای بازی دیده نمیشه. بنابراین نتیجه بعدی شما زیر سوال میره.
آها
باز یکم باید ریزتر بشم. تشخیص بسیاری از بیماریها تیغ ۲ لبه ست. قرار نیست بیمار تمام علائم رو نشون بده. یا حتی علائم اصلی رو نشون بده. لذا لزومی نداره یک بیمار BPD حتماً توی فاز مانیا قهقهه بزنه، بلکه می تونه بجای شادی بره توی فاز تحریک پذیری و باور کن این موارد بیمار به بیمار فرق می کنن. هر بیماری برای خودش یه کتاب و درس جدیده. در مورد این بیماری خاص بیمار می تونه بجای مانیا وارد فاز hypo-mania بشه که خیلی خیلی علائم و نشانه های نزدیک به نرمالی داره. برای همین هم هست که تشخیص BPD از depression خیلی وقت ها تبدیل میشه به یه چالش.
داستان نویس نمیتونه بازی رو کلیف هنگر بسازه که ما منتظر توضیح در قسمت بعد باشیم.
چرا نتونه؟
نصف فیلم ها و سریال ها دارن بر همین اساس ساخته میشن تا برای قسمت های بعدشون اشتیاق ایجاد کنن
کرکتر ابی و الی نمیتونن قرینه هم باشن
تمام هدف اینها این بوده که الی و ابی رو قرینه ی هم بزارن
شما ۵۰٪ بازی رو از دید ابی بازی می کنی که باهاش آشنا بشی و ندانسته محکومش نکنی
حتی بازی طوری پیش میره که شما توی اپیزود ابی، توی جایی که باید توی سالن سینما با الی روبرو بشی، یجورایی حتی به رفتارهای الی نفرت پیدا می کنی. و برعکس زمانی که میری توی نقش الی باز به رفتارهای ابی نفرت پیدا می کنی. اینا تمام زورشون رو زدن تا اینها رو قرینه ی هم بسازن.
و بنظر من کار ما با این ۲ نفر اصلاً و ابداً تموم نشده. باید برگردن و خیلی چیزا رو توضیح بدن
اصلی ترین دلیلش هم اینه که الی هنوز اصلی ترین چیز رو نمی دونه، الی نمی دونه ریشه ی این همه نفرت ابی به کجا ختم میشه...
الی به دنبال انتقام و ابی در مرحله بعد از انتقام قرار داره. ابی چیزی رو میدونه که الی نمیدونه. ابی میدونه انتقام گرفتن چه بهایی داره. میدونه با کمک کردن و قطع کردن چرخه است که تمام کابوس های شبانش از بین میرن نه انتقامی که گرفت. الی این پختگی رو در داستان بدست نیورده و این در مبارزه آخر در امتناع ابی و اصرار الی به مبارزه کاملا مشهود.
این توصیف بسیار خوبیه. فقط این رو بگم ۲ شخصیت قرینه قرار نیست همه چیزشون شبیه هم باشه. طرف راست و چپ صورت ما هم ۹۰٪ قرینه ی هم هستن و ۱۰ درصد با هم فرق دارن، دیگه شما از ۲ فرد متفاوت چه توقعی داری
چرا من مخاطب باید قبول کنم الی رفتار پخته ای از خودش نشون میده در حالی که در هیچ کجا علائم این پختگی زودرس در الی دیده نشد.
چرا می خوای رفتار الی رو از سر پختگی بدونی؟
من توی حالاتی که متصور شدم فقط توی یکشون اومدم و دلیل رو گذاشتم بر عدم تمایل به ادامه و بخشش
باقیش رو گفتم بسته به بیماری، دلیل نامعلوم، منصرف شدن در آخرین لحظه و ... که البته هیچ کدام از اینها دلیل بر پختگی الی نیستن.
حتی اون عدم تمایل الی به شنیدن حرفای تامی و انتقام رو هم دوست ندارم بزارم پای درمان و پختگی شخصیت، دوست دارم بزارم به عهده ی فاز افسردگیش
بالاتر هم همین رو گفتم دیگه
ابی بدون توجه به همه ی هشدارها و از دست دادن ها انتقام گرفت چرا الی نباید مثل ابی رفتار کنه؟
شما از یه طرف میگی اینها قرینه ی هم نیستن
از طرفی میگی چرا الی نباید مثل ابی رفتار کنه؟
خوب به همون دلیل که آدم ها در شرایط یکسان، واکنش های متفاوتی دارن. یکی میزاره میره، یکی با احترام جواب میده، یکی داد میزنه، یکی فحش میده، یکی کتک کاری می کنه، یکی چاقوکشی می کنه. اینا هر کدومشون یه نوعی از رفتاره و قرار نیست یکی غلط باشه و دیگری درست. شاید یه جا چاقو کشیه درست ترین کار باشه، یه جا هم گذاشتن و رفتن. قرار هم نیست همه در شرایط یکسان واکنش یکسانی از خودشون بروز بدن
یه موردی رو هم باید اضافه کنم اینجا
صنعت ویدیو گیم توی موضوع داستان سرایی هنوز خیلی با مدیای سینما و تلویزیون فاصله داره. دیدگاه های سنتی باعث شده تا هنوز خیلی ها این صنعت رو علیرغم پتانسیل بالاش (بخصوص پتانسیل تجربه ی تعاملی) بچه بازی بدونن و براشون افت شأن باشه فعالیت در این مدیوم. اینکه یه بازی تونسته تا اینجا بیاد جلو خودش یه حرکت خیلی بزرگه. اینکه بازی ساخته بشه و بعد بیان و از روی داستانش سریال موفق و با ناشر درست و درمون بسازن فعلاً در خصوص ویچر و tlou رخ داده که خودش یه پیشرفت بزرگ رو به جلوئه
اینکه خیلی جاها مشکل داره و یکسری باگ داره رو من هم قبول دارم. ولی توی صنعت ویدیو گیم کمتر بازی با این حد از واقع گرایی در داستان سرایی داشتیم که بتونه توی سایر مولفه ها هم اینقدر موفق باشه.