اخبار هیجان انگیز Tomb Raider در E3! سورپرایزی جدید برای PS4؟

Cloud Strife

Loyal Member
سال گذشته آخرین شماره از سری Tomb Raider منحصرا برای کنسول X1 (و با کمی تاخیر برای PC) منتشر شده. حال به فاصله چند هفته تا رویداد E3، شرکت Square Enix به طرفداران این مجموعه قول خبرهای بزرگ و هیجان انگیز داده است.

2941925-riseofthetombraider_preview_event_screenshot_6.jpg

این اخبار می‌تواند مربوط به نمایش نسخه PS4 بازی باشد که بعد از اتمام قرار داد انحصار شرکت مایکروسافت، راهی این کنسول خواهد شد. و یا معرفی DLC های جدید.

همچنین SE تایید کرده عناوینی چون Deus Ex: Mankind Divided و Hitman (اپیزود سوم)، Just Cause 3 (The Land Mech Assault DLC)، Star Ocean: Integrity and Faithlessness (نسخه غربی) و I Am Setsuna نیز درون غرفه‌های خود قابل بازی خواهند بود.

Turing Test و Black the Fall نیز که با کمک‌های مالی طرفداران به مرحله ساخت رسیده‌اند، قابل بازی بوده و می‌توان برای اولین بار به تجربه آن‌ها پرداخت.

SE اعلام کرده است در نمایشگاه امسال نیز میزبان برنامه‌های زنده خواهد بود که می‌تواند شامل معرفی‌های جدید و یا صحبت سازندگان باشد. در خصوص کنفرانس اختصاصی نیز کماکان صحبت رسمی صورت نگرفته و به نظر نمی‌رسد SE مجددا قصد برگزاری کنفرانس مجزا داشته باشد. اما این به معنی نبود هیچ سورپرایز‌ی برای طرفداران نیست و SE قول داده است یک دمو هیجان انگیز معرفی نشده نیز درون غرفه‌ها قابل بازی باشد. و نیز اخبار جدید در مورد عناوینی که تاکنون صحبتی از آن‌ها به میان نیامده. (شاید KHIII)

و اما Final Fantasy XV که از مدت‌ها پیش خبر حضورش در E3 تایید شده بود و طرفداران این عنوان نیز می‌توانند منتظر بخشی جدید از ATR و اخبار تازه باشند.


 
اگر بحث ترول کردن باشه می دونید که انچارتد شبیه تام ریدر هست نه تام ریدر شبیه انچارتد ضمن اینکه این نسخه از بازی هم عالی کار شده

آنچارتد مشخصا برای طراحی بخش های پلتفرمر نگاهی به سری Tomb Raider و البته Prince of Persia داشته، در این شکی نیست و تلفیقی از اکشن و پلتفرمر و نفوذ به مکان های باستانی هست. اما نکته اینه که خیلی خوب ماله خودش کرده و محصول نهایی نه تنها دیگه شباهتی به TR یا PoP نداره، بلکه خود TR رو هم مجبور به تقلید ازش میکنه. و کارگردان TR اعتراف میکنه برای ریبوت این سری از UC2 الهام گرفتن.

UC الان کارکتر مشخص خودش رو داره و دیگه نمیشه ردپاری بازی های دیگه رو درش پیدا کرد. همه چیز شدن تردمارک های خود UC.
 
آنچارتد مشخصا برای طراحی بخش های پلتفرمر نگاهی به سری Tomb Raider و البته Prince of Persia داشته، در این شکی نیست و تلفیقی از اکشن و پلتفرمر و نفوذ به مکان های باستانی هست. اما نکته اینه که خیلی خوب ماله خودش کرده و محصول نهایی نه تنها دیگه شباهتی به TR یا PoP نداره، بلکه خود TR رو هم مجبور به تقلید ازش میکنه. و کارگردان TR اعتراف میکنه برای ریبوت این سری از UC2 الهام گرفتن.

UC الان کارکتر مشخص خودش رو داره و دیگه نمیشه ردپاری بازی های دیگه رو درش پیدا کرد. همه چیز شدن تردمارک های خود UC.
تقلید نه! الهام برداری و تاثیر گرفتن! اگر چیزی به نظر شما بوده، درست نیست بیخود در مورد CD از لفظ "تقلید" استفاده کنید، اگر اسمش تقلید گذاشته بشه میشه گفت ناتی داگ استاد تقلید کردن هست، تو بیشتر بازی هاش به خوبی از ویژگی های هیجان انگیز سرگرمی های دیگه تقلید کرده و اونا ارتقا داده که اصلا نیازی نیست اشاره بشه.

اما نکته ای که هست اینه که اسمش الهام برداری هست که ایرادی هم نداره، اینکه ما ویژگی هایی از سرگرمی های دیگه رو با المان های جدید ترکیب کنیم و ارتقا بدیم خیلی هم عالیه اما اسمش تقلید نیست!
 
تقلید نه! الهام برداری و تاثیر گرفتن! اگر چیزی به نظر شما بوده، درست نیست بیخود در مورد CD از لفظ "تقلید" استفاده کنید، اگر اسمش تقلید گذاشته بشه میشه گفت ناتی داگ استاد تقلید کردن هست، تو بیشتر بازی هاش به خوبی از ویژگی های هیجان انگیز سرگرمی های دیگه تقلید کرده و اونا ارتقا داده که اصلا نیازی نیست اشاره بشه.

اما نکته ای که هست اینه که اسمش الهام برداری هست که ایرادی هم نداره، اینکه ما ویژگی هایی از سرگرمی های دیگه رو با المان های جدید ترکیب کنیم و ارتقا بدیم خیلی هم عالیه اما اسمش تقلید نیست!

وقتی یه چیزی رو بگیری و نتونی به مرحله جدید برسونی همون تقلید کردنه. UC در شماره اول شاید گلچینی از بازی های دیگه بود. اما تک تک المان هایی که برداشته رو با یک فرم و شکل جدید که متعلق به خودش هست ارایه میداد. و دامنه این تغییر و تحولات تا حدی بود که از شماره دو به بعد عملا یه چیز مستقل و با شخصیت شد. شاید بشه گفت UC ملقمه ای از TR و PoP و GeoW بود اما هرچیزی که از این بازی ها گرفته شده، توی UC طوری استفاده شده که دیگه اون چیز ساده قبلی نیست.

الان محکوم کردن ND به تقلید کردن از بازی های دیگه یه ادعای بی پایه و اساسه. مثلا خوشحال میشم بگی توی UC4 چه چیزی تقلید شده؟

هرچند که تقلید خیلی کلمه منفی نیست. مهم اینه که کسی چرخ رو دوباره اختراع نمیکنه. همه سعی میکنن روی شونه های همیدگه سوار بیشن برن بالا. حالا تقلید/الهام یا هر تعبیر دیگه ای. چون منظور منم از تقلید کپی پیست نیست. هرچند که TR واقعا کپی پیست UC2‌ بود. و البته من دارم در مورد TR‌صحبت میکنم نه RoTR چون هنوز بازی نکردمش و شاید تو این یکی بازی مسیر خودش رو پیدا کرده. اما ریبوت TR که به قول منتقدین ورژن زنانه UC2 بود، البته با تیرکمون!
 
وقتی یه چیزی رو بگیری و نتونی به مرحله جدید برسونی همون تقلید کردنه. UC در شماره اول شاید گلچینی از بازی های دیگه بود. اما تک تک المان هایی که برداشته رو با یک فرم و شکل جدید که متعلق به خودش هست ارایه میداد. و دامنه این تغییر و تحولات تا حدی بود که از شماره دو به بعد عملا یه چیز مستقل و با شخصیت شد. شاید بشه گفت UC ملقمه ای از TR و PoP و GeoW بود اما هرچیزی که از این بازی ها گرفته شده، توی UC طوری استفاده شده که دیگه اون چیز ساده قبلی نیست.

الان محکوم کردن ND به تقلید کردن از بازی های دیگه یه ادعای بی پایه و اساسه. مثلا خوشحال میشم بگی توی UC4 چه چیزی تقلید شده؟

هرچند که تقلید خیلی کلمه منفی نیست. مهم اینه که کسی چرخ رو دوباره اختراع نمیکنه. همه سعی میکنن روی شونه های همیدگه سوار بیشن برن بالا. حالا تقلید/الهام یا هر تعبیر دیگه ای. چون منظور منم از تقلید کپی پیست نیست. هرچند که TR واقعا کپی پیست UC2‌ بود. و البته من دارم در مورد TR‌صحبت میکنم نه RoTR چون هنوز بازی نکردمش و شاید تو این یکی بازی مسیر خودش رو پیدا کرده. اما ریبوت TR که به قول منتقدین ورژن زنانه UC2 بود، البته با تیرکمون!
من U2 رو تجربه نکردم اما الهام برداری های بعضی از بخش های U3 به طور واضح مشخصه، مث همون تعقیب و گریز بیابون که یادمه مشابه ــش رو تو قسمت سوم ایندیانا جونز دیده بودم. مطمئئنا خیلی بیشتر از این بوده و در مورد U2 هم همین موضوع قطعا صدق میکنه چون گفتم تانی داگ استاد تاثیر گرفتن هست! در مورد TLOU هم یادمه در مورد الهام برداری از فیلم جاده اگر اشتباه نکنم صحبت می شد و دقیقا هم همینطور بود.
U4 رو هم تجربه نکردم هر چند دراکمن بود فک کنم تو یه مصاحبه گفته بود برای ارتقا بخش مخفی کاری از متال گیر سالید و فارکرای تاثیر گرفتیم.
گفتم تاثیر گرفتن اصلا اتفاق بدی نیست، الان اصلا نمیشه چیز کاملا جدید ارائه داد اما اسمش رو نمیشه گذاشت تقلید، تقلید فرق میکنه، تقلید یعنی عینا یه کاری انجام بشه.

در مورد اینکه TR همون UC2‌ هست هم به نظرم بهتر بیخیال بشیم!
 
آنچارتد مشخصا برای طراحی بخش های پلتفرمر نگاهی به سری Tomb Raider و البته Prince of Persia داشته، در این شکی نیست و تلفیقی از اکشن و پلتفرمر و نفوذ به مکان های باستانی هست. اما نکته اینه که خیلی خوب ماله خودش کرده و محصول نهایی نه تنها دیگه شباهتی به TR یا PoP نداره، بلکه خود TR رو هم مجبور به تقلید ازش میکنه. و کارگردان TR اعتراف میکنه برای ریبوت این سری از UC2 الهام گرفتن.

UC الان کارکتر مشخص خودش رو داره و دیگه نمیشه ردپاری بازی های دیگه رو درش پیدا کرد. همه چیز شدن تردمارک های خود UC.

منم حرفم تقلید نیست اما انچارتد دقیقا ادامه ی tomb raider با شخصیت مرد هست نسخه ی 1 شباهت زیادی به نسخه ی قبلی tomb raider داشت حتی داستان این بازی ها شباهت زیادی به هم دیگه دارن. اوج انچارتد صحنه های سینمایی بی نظیرش هست که tomb raider جدید با اضافه کردن همین المان به بازیش کولاک کرد درسته که سونی برای انچارتد بیشترین پول با زمان می ذاره فن بیس زیادی هم داره اما اوج ناتی داگ last of us هست.
 
منم حرفم تقلید نیست اما انچارتد دقیقا ادامه ی tomb raider با شخصیت مرد هست نسخه ی 1 شباهت زیادی به نسخه ی قبلی tomb raider داشت حتی داستان این بازی ها شباهت زیادی به هم دیگه دارن. اوج انچارتد صحنه های سینمایی بی نظیرش هست که tomb raider جدید با اضافه کردن همین المان به بازیش کولاک کرد درسته که سونی برای انچارتد بیشترین پول با زمان می ذاره فن بیس زیادی هم داره اما اوج ناتی داگ last of us هست.
همین بازی هایی که تازه اوج هم نیستند، همشون امتیازات و افتخارات بیشتری از اون کولاک دارند!
 
منم حرفم تقلید نیست اما انچارتد دقیقا ادامه ی tomb raider با شخصیت مرد هست نسخه ی 1 شباهت زیادی به نسخه ی قبلی tomb raider داشت حتی داستان این بازی ها شباهت زیادی به هم دیگه دارن. اوج انچارتد صحنه های سینمایی بی نظیرش هست که tomb raider جدید با اضافه کردن همین المان به بازیش کولاک کرد درسته که سونی برای انچارتد بیشترین پول با زمان می ذاره فن بیس زیادی هم داره اما اوج ناتی داگ last of us هست.

خوب این تحلیل خیلی دور از حقیقت نیست اما درست هم همینطور.

شماره اول UC همونطور که گفتم ملقمه ای از چندتا بازی از جمله TR هست اما در یک اشل کلی میشه گفت ترکیب TR و PoP و GeoW. چیزی که از TR قرض گرفته روح پلتفرمر و فلسفه رفتن دنبال گنجینه های باستانی هست. از PoP ترکیب اکشن با پلتفرمر و پازل های محیطی بزرگ و از GeoW کامبت منحصر به فردش. مثلا PoP هم به شدت المان های پلتفرمر داره اما به همین نسبت لایه اکشن هم پررنگه و خصوصا تو WW یه ترکیب بی نظیر از پلتفرمر و اکشن رو میدیدیم. UC هم همین رویه رو ادامه میداد، منتها با این تفاوت که کامبت کمتر پیچده طراحی شده و عوض شمشیر هم تفنگ و مبارزه به سبک GeoW جایگزین میشد.

اما از UC2 این بازی شخصیت خودش رو پیدا میکنه. حالا همه این المان های طوری تو بازی استفاده میشن که واقعا هیچ سنخیتی با چیزی که قبلا بودن ندارن. و البته صحنه های سینمایی و کلا روایت سینماتیک هم بخشی از این پروسه ماله خود کردن ایده هاست. و صحبت در همین نقطه جالب میشه. اینکه بتونی ایده هارو بعد از قرض گرفتن ماله خودت بکنی و UC مصداق بارض این پروسه هست. مثلا خود ND میگه Crash برای سازنده ها یه Sonic سه بعدی بود و در زمان ساخت به شوخی بهش میگفتن Project Fukin Needlemouse (اسم رمز سونیک Project Needlemouse بود). و به همین ترتیب میان چرخی در دو بعد رو با چرخش سه بعدی کرش جایگزین میکنن، همینطور حلقه های سونیک با وومبا فروت و ... Crash هم از سونیک یه چیزهایی قرض میگیره و با استایل خودش ارایه میده و نتیجه بازی هست که دیگه ربطی به سونیک نداره. این مهمه.

تقلید یعنی عینا یه کاری انجام بشه.
در مورد اینکه TR همون UC2‌ هست هم به نظرم بهتر بیخیال بشیم!

نه اتفاقا باید بحث کرد. چون مرز تقلید و الهام داره یکم گم میشه. مثلا خود نیل میگه TLoU و داستانی که تو ذهن ساخته الهام گرفته شده از Ico هست. ما اینجا میتونیم روی الهام گرفتن بحث کنیم. نیل یه چیزی رو از این بازی برمیداره و با یه استایل و اتمسفر و مخلص کلام، زاویه دید خودش ارایه میده. TLoU مطلق ربطی به Ico نداره اما کاملا الهام گرفته شده و متاثر از این اثر ساخته شده.

اما تقلید یعنی اینکه یه چیزی رو برداری و همینجوری بدون هیچ تغییرو تحولی تو کار خودت استفاده کنی. و این کاری هست که TR با UC2 میکنه. نه اینکه مو به مو بازی کپی از ،UC2 ساخته شده. مسلمه که CD توان همچین کاری رو نداره. و TR هم مسیر خودش رو داره. اما در خیلی از زمینه ها کاملا مقلد UC2 هست. اول از همه ترکیب اکشن و پلتفرمر و ریتم بازی. دوم عنصر سورپرایز شدن، یعنی اینکه هر لحظه ممکنه یه بلایی سرت بیاد و مسیری که باید طی کنی کامل تغییر کنه... سوم فرم پازل ها و .... TR در خیلی از زمینه ها UC2‌ رو کپی میکنه. هرچند که ایده های خودش رو هم داره، از کمپ و تیرکمون و ... بازی بی شخصیتی نیست. اما نفوذ UC2 به قدری ملموس و مشهوده که کارگردان بازی به راحتی بهش اعتراف میکنه. مقالات زیادی هم در این خصوص نوشته شده که میتونی بخونی ببینی داستان از چه قراره. عمده تفاوت TR‌با UC جاهایی هست که نمیتونه عین ایشون باشه. مثل انیمیشن ها و سکانس های سینماتیک و کلا روایت فیلم گونه و کامبت و هوش مصنوعی... مطمعن باشید باقی استدیوها هم توانش رو داشتن، مثل ND‌ بازی میساختن.
 
اگر بحث ترول کردن باشه می دونید که انچارتد شبیه تام ریدر هست نه تام ریدر شبیه انچارتد ضمن اینکه این نسخه از بازی هم عالی کار شده
البته خیلی تغییرات نداشته من اینو رو Pcتموم کردم در واقع خیلی کم بوده و گیم پلی بازی و طرز دویدن و راه رفتن و پریدن که کلا تغییر نکرده سیستم شوتینگش هم مثل قبله کاور گیری هم مثل قبله
همین unchartedکلی تغییرات داشته
من از چیزی دفاع نمیکنم چون این دو بازی سبک مورد علاقه ی من نیستند
 
آخرین ویرایش:
نه اتفاقا باید بحث کرد. چون مرز تقلید و الهام داره یکم گم میشه. مثلا خود نیل میگه TLoU و داستانی که تو ذهن ساخته الهام گرفته شده از Ico هست. ما اینجا میتونیم روی الهام گرفتن بحث کنیم. نیل یه چیزی رو از این بازی برمیداره و با یه استایل و اتمسفر و مخلص کلام، زاویه دید خودش ارایه میده. TLoU مطلق ربطی به Ico نداره اما کاملا الهام گرفته شده و متاثر از این اثر ساخته شده.

اما تقلید یعنی اینکه یه چیزی رو برداری و همینجوری بدون هیچ تغییرو تحولی تو کار خودت استفاده کنی. و این کاری هست که TR با UC2 میکنه. نه اینکه مو به مو بازی کپی از ،UC2 ساخته شده. مسلمه که CD توان همچین کاری رو نداره. و TR هم مسیر خودش رو داره. اما در خیلی از زمینه ها کاملا مقلد UC2 هست. اول از همه ترکیب اکشن و پلتفرمر و ریتم بازی. دوم عنصر سورپرایز شدن، یعنی اینکه هر لحظه ممکنه یه بلایی سرت بیاد و مسیری که باید طی کنی کامل تغییر کنه... سوم فرم پازل ها و .... TR در خیلی از زمینه ها UC2‌ رو کپی میکنه. هرچند که ایده های خودش رو هم داره، از کمپ و تیرکمون و ... بازی بی شخصیتی نیست. اما نفوذ UC2 به قدری ملموس و مشهوده که کارگردان بازی به راحتی بهش اعتراف میکنه. مقالات زیادی هم در این خصوص نوشته شده که میتونی بخونی ببینی داستان از چه قراره. عمده تفاوت TR‌با UC جاهایی هست که نمیتونه عین ایشون باشه. مثل انیمیشن ها و سکانس های سینماتیک و کلا روایت فیلم گونه و کامبت و هوش مصنوعی... مطمعن باشید باقی استدیوها هم توانش رو داشتن، مثل ND‌ بازی میساختن.
چیزایی که گفتی به هیچ عنوان منحصرا برای UC2 نبوده، مگه ND خالق "اکشن و پلتفرمر و ریتم بازی" بوده؟ تو بازی های دیگه امکان نداره هر لحظه یه بلایی سرت بیاد و مسیری که باید طی کنی کامل تغییر کنه؟

اینا ویژگی های یه اکشن هست، مگه ND خالق این سبک بوده؟

گفتم اگر اینطور بخوای حساب کن ناتی داگ استاد تقلید و کپی پیس هست! تو بازی هاش به وضوح می بینی از المان هایی استفاده میشه که ناقص ترشو (یا مشابه) تو سرگرمی دیگه دیده بودی، یا در مورد سکانس ها هم همینطور! ناتی داگ استاد تکامل المان های ناقص هست، اما این اسمش کپی پیس نیست هموطنور که کار CD کپی پیس نیست و الهام برداریه!

اینکه شما دوست داری به کارای ناتی داگ بگی الهام برداری، به CD بگی تقلید مشکل داره، مشکلش هم چیزیه که من بخاطرش نمی خوام در این رابطه بحث کنم!

ضمنا، اون مقاله هایی که درشون CD به طور واضح گفته "اکشن و پلتفرمر و ریتم بازی. عنصر سورپرایز شدن و فرم پازل ها" رو از UC 2 کپی کردیم رو قرار بدید لطفا.
 
چیزایی که گفتی به هیچ عنوان منحصرا برای UC2 نبوده، مگه ND خالق "اکشن و پلتفرمر و ریتم بازی" بوده؟ تو بازی های دیگه امکان نداره هر لحظه یه بلایی سرت بیاد و مسیری که باید طی کنی کامل تغییر کنه؟

اینا ویژگی های یه اکشن هست، مگه ND خالق این سبک بوده؟

گفتم اگر اینطور بخوای حساب کن ناتی داگ استاد تقلید و کپی پیس هست! تو بازی هاش به وضوح می بینی از المان هایی استفاده میشه که ناقص ترشو (یا مشابه) تو سرگرمی دیگه دیده بودی، یا در مورد سکانس ها هم همینطور! ناتی داگ استاد تکامل المان های ناقص هست، اما این اسمش کپی پیس نیست هموطنور که کار CD کپی پیس نیست و الهام برداریه!

اینکه شما دوست داری به کارای ناتی داگ بگی الهام برداری، به CD بگی تقلید مشکل داره، مشکلش هم چیزیه که من بخاطرش نمی خوام در این رابطه بحث کنم!

ضمنا، اون مقاله هایی که درشون CD به طور واضح گفته "اکشن و پلتفرمر و ریتم بازی. عنصر سورپرایز شدن و فرم پازل ها" رو از UC 2 کپی کردیم رو قرار بدید لطفا.

آنچارتد در حال حاضر یه بنچمارک برای بازی های سبک خودش محسوب میشه . این صحبتا و مقایسه های آنچارتد و تومب ریدر برای چند سال پیشه شما تا حالا کجا بودی ؟!

خود سازنده بازی توم ریدر گفته بوده ما برای بازیمون از آنچارتد 2 الهام گرفتیم بعد شما میگی آنچارتد تقلید کرده ؟ استاد کپی پیست ؟ واقعا ؟ :)) شما دیگه به مرحله جدیدی از عرفان رسیدی نداشتیم اینطوری دیگه !

نقل قول از Karl Stewart از استودیوی کریستال داینمیکس
When Naughty Dog first revealed Uncharted: Drake's Fortune to gamers at E3 many years ago, the game was immediately dubbed as a Tomb Raider title featuring a male lead character. Once Uncharted released, everyone realized that wasn't the case and that Uncharted wasn't a clone of Tomb Raider in any way, shape, or form. Uncharted: Drake's Fortune was met with solid reviews, but Uncharted 2: Among Thieves put the series on a whole new level.

Karl Stewart of Crystal Dynamics has been answering questions on Twitter about the upcoming Tomb Raider reboot. Earlier in the evening we asked Karl if Naughty Dog's Uncharted series had any influence on the new vision for Tomb Raider. His reply may surprise you.

"Uncharted influences everyone's game not just Tomb Raider. How can it not? You don't get better then 30+ game of the years."

We then followed up with:


"Uncharted certainly is a marvel. Is the new vision for Tomb Raider and game mechanics a result of Uncharted or [is it] unrelated to Uncharted's success?
"

Karl responded with a statement that may get gamers even more interested in the Tomb Raider reboot.

"You're going to have to wait and see dude :) Too early to get into specifics."

As Uncharted was compared to Tomb Raider, now the new Tomb Raider shall be compared to Uncharted. With each franchise being handled by incredibly skilled development teams, the true winners will be the gamers. Crystal Dynamics have crafted some great Tomb Raider entries, but their last project, Lara Croft and the Guardian of Light; they have secured their names in the minds of gamers worldwide. After seeing what they created with Guardian of Light, a full-scale Tomb Raider title should be nothing less than amazing.

مصاحبه سایت examiner
Tomb Raider reboot influenced by Uncharted

حتی تاپیکش رو سال 2010 زدن توی همین فروم : Tomb Raider reboot و الهام گیری از Uncharted
ken levine هم حتی در بایوشاک infinite از سری آنچارتد الهام گرفته .
BioShock Infinite الهام گرفته از سري Uncharted است .
اصلا باید گفت کدوم سازنده ای وجود داره که المان های بازی موفقی مثل آنچارتد رو بکار نگرفته باشه !
 
@Cloud Strife @s.1 @Hamid Payne
دو مورد هست که اینجا باید مشخص بشه و اون تفاوت بین «تقلید» و «تاثیر» هست.
تقلید یک تعریف خیلی ساده داره و یعنی اینکه چشم بسته و بدون تعقل یه سری کار رو انجام بدی. به عبارتی کپی کنید و بعد paste کنید.

اما تاثیر مفهومی ویژه داره. یعنی اینکه شما یک خصوصیت خوب در یک موجود (شیء ، فرد یا محصول خاص) میبینی و سپس در مورد اون فکر میکنی. به این فکر میکنی که نکات خوب این قضیه کجاست و چطوری میتونی توی کار خودت از اون استفاده کنی و بهبودش بدی و در نتیجه محصولی رو ارائه بدی که متاثر از اون موجود هست ولی مال خودت هست و به هیچ وجه تقلیدی نیست.

مورد دوم اینکه در دنیای ما و بویژه در دنیای هنر انسانها تاثیرپذیر و تاثیرگذار هستند و هیچ محصولی رو در نمیتونید پیدا کنید که ذره ای تاثیر یا تقلید در اون دیده نشه. چه در هنر، چه در تکنولوژی و چه در زندگی روزمره و ... و در نهایت اونهایی موفق هستند که که گزینه «تاثیر» رو انتخاب کرده باشند.

اما در مورد TR و UC
نکته اول اینکه کسی میتونه به طور قطع در مورد این عناوین صحبت کنه که هر دو سری تجربه کرده باشه و فقط از روی دیدن چند تا ویدیو اظهارنظر نکته.

نکته دوم اینکه UC به شدت از TR های کلاسیک تاثیر گرفته. اصلا هنر ND همین هست. اینکه بتونی از المانهای موجود استفاده کنی و اونها رو بتونی بهبود بدی و طوری با هم ترکیب کنی که خروجی منحصر به خودت باشه. این کار عینا در مورد Crash اتفاق افتاد. یوشیدا به تیم ND گفت جای یه بازی مثل ماریو (نینتندو) و سونیک (سگا) توی پلی استیشن خالی هست و اونا هم سریعا دست به کار شدن و محصولی رو تولید کردن که خودش پرچم دار شد. این رو بهش میگن هنر در حد اعلای خودش.

نکته سوم اینکه TR های مدرن از سری UC تاثیر گرفتن و در این شکی نیست. اما اینکه بگیم تقلید کردن اصلا درست نیست. من به هیچ وجه هیچ موردی از تقلید رو در TR های مدرن نمیبینم یعنی اینکه اومده باشن و عین اون صحنه یا حرکت رو کپی کرده باشن به هیچ وجه وجود نداشته. TR به عنوان یک اثر شاخص در این سبک از آنچارتد تاثیر گرفته ولی اصلا از اون تقلید نکرده برای همینه که لحظه به لحظه اش جذاب و دیدنی هست.

پ.ن : دقت کنید در اون منبع انگلیسی از قول سازنده بازی گفته شده Influence (تاثیر و الهام) نه Imitation (تقلید) :|

===================

در مورد TLOU هم یادمه در مورد الهام برداری از فیلم جاده اگر اشتباه نکنم صحبت می شد و دقیقا هم همینطور بود.
رمان جاده نوشته «مک کارتی» از رمان های بسیار تاثیر گذار امریکای معاصر هست. یک رمان آخر الزمانی که به روابط یک پدر و پسر تنها در جهانی آخرالزمانی میپردازه. داستان TLOU تاثیرگرفته از این شاهکار ادبی هست نه فیلم جاده. فیلم جاده فقط یک اقتباس سینمایی از این رمان هست. این بازی نه تنها از این داستان بلکه از آثار دیگری مثل «28 روز بعد» و خیلی آثار دیگه تاثیر گرفته.

==============================

ختم کلام اینکه تاثیر پذیری نه تنها مثل تقلید، قبیح نیست بلکه بسیار هم قابل ستایش هست.
 
آخرین ویرایش:
یک عده هرجور شده میخوان ND و UN رو زیر سوال ببرن حالا دلیل و منطقشون چی باشه مهم نیست!
اولش از تاپیک امتیازات شروع شد وقتی دیدن اونجا دهنشون بستس یه مدت تو تاپیک خود بازی باز پیداشون شد الانم اینجان و دلایل کمرشکنی میارن که پارو از سازنده بازیم فراتر گذاشتن!خود سازنده اومده میگه UN منبع الهام ما بوده و خیلی از المان های بازی عین UN هست ولی اون یه عده چون نمیخوان قبول کنن سری انچارتد موفق بوده و ناتی داگ با الهام گیری تونسته خودش یه صاحب سبک بشه هرجور انگ و تیکه ای که بخوان به سازنده میچسبونن!زیباترین LOL این چندوقت اخیر سایت
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or