والا فکر کنم چیزی که مشخص هست، این هست که هرمن و مدیران سونی یا حتی اکس باکس و باقی ابرکمپانی ها، بیشتر از کاربران بازیسنتر و سوپر گیمر ها حتی، "بازار" ویدئوگیم و واقعیت هاش رو بشناسند

در مورد "بازار" حرف میزنیم نه خود بازی ها، مثلا قطعا داده ها و اطلاعات درجه اول و خام مدیران، قابل مقایسه با داده و اطلاعات پخته و پرداخته شده و ازاد شده که به دست گیمر ها و باقی میرسه، نیست

نمیدونم حالا باز خودتون صلاح میدونید
در مورد پی سی به نظرم فارغ از خواستن یا نخواستن سونی، بحث فنی مطرحه، یعنی طبیعتا بازار اصلی سونی حالا حالا ها و شاید تا ابد، پلی استیشن هست (حالا چه کنسول فیزیکی چه سرویس دیجیتالی) و کامیونیتی و بازار اصلیش همینجاست بین کنسول باز ها، و بازی هاش اینجا فروش میره، و در همین راستا، سونی نهایت تمرکزش رو بهینه بودن بازی و سریع بودن انتشار بازی برای پلی استیشن قرار میده؛ پس تمامی منابع، چه فنی چه اقتصادی، باید در خدمت پلی استیشن و انتشار پرفکت بازی رو ایشون باشه،
نتیجتا چه سیاست های اقتصادی، چه منابع فنی، در خدمت پلی استیشن قرار میگیرند، یعنی هم برای بهینه و حفظ رشد بازار پلی استیشن، به نفع سونی هست که بازی های اصلی و سینگل پلیر مدت ها (حداقل 1-2 سال) زودتر رو پلتفرم اصلی یعنی پلی استیشن و برای بازار اصلی یعنی کنسول باز ها، منتشر شند، و همین ایجاب میکنه که نهایت امکانات فنی هم در خدمت تولید برای کنسول باشه در درجه اول، نتیجه این میشه پورت-ساخت بازی به صورت جداگانه برای پی سی، بعد از اینکه بازی به سلامت رو کنسول منتشر شده، اصل فروش خودش هم انجام داده؛ فروشی که قائدتا رو کنسول اونم پلی استیشن و پلتفرم ریشه دار و اصلی، همیشه، تا ابد، از پی سی بیشتر میمونه،
حالا وقتی بازی کارش با کنسول در موج اول (1-2 سال) تموم شده، وقتی منابع ازاد شدن و فرصت کار برای ساخت یا پورت نسخه پی سی رو دارند، چه کاری بهتر و مفید تر از انتشار یک التیمیت ادیشن برای پی سی، و گسترش بازار، و ادامه حیات بازی تا ابد، و هزار تا فایده دیگر؟ + قطعا تاثیرگذاری رو بازار پی سی، ساخت اسپارک های کامیونیتی بازی های سونی رو پی سی که به مرور رشد پیدا میکنند؛ و باز هم بی نهایت فایده دیگه؟
این وسط، اون حاضیه 1-2 ساله، هم رشد کنسول و کیفیت بازی براش که پلتفرم اصلی هم هست، رو حفظ میکنه، هم فرصت میده که سر فرصت بازی ها برای پی سی هم ساخته یا پورت بشند؛
تا 10 15 20 سال دیگه، هم سونی از نظر فنی به حدی میرسه که توان ساخت بازی دی وان به صورت مولتی پلتفرم رو داره، هم اینترنت و بستر جهانیش در حدی پیشرفت کرده که کلود حالت فراگیر و عادی مثل موبایل امروز؛ پیدا میکنه و رو بینهایت سخت افزار ریز و درشت در دسترس قرار میگیره، طوری که دیگه "انحصاری" ماهیتش تغییر پیدا میکنه، انحصاری دیگه نسبت به "سخت افزار" نیست، انحصاری اون موقع انتزاعی میشه، وابسته به "اکانت" میشه شبیه به انحصاری همین الان رو پی سی بین پلتفرم های مختلف دیجیتال پی سی، و خب وقتی انحصاری به شکل طبیعی ماهیتش تغییر کرده، سونی هم خیلی راحت توانایی ساخت بازی مولتی پلتفرم رو پیدا کرده، این وسط هم بازیش رو راحت همه جا میده، هم کامیونیتی و بازار 100-150 + میلیونی پلی استیشن رو، سالم و تکامل یافته نگه میداره...
*راک استار هم شبیه سونی، اینا پلتفرم های اصلی خودشون، بازار اصلی خودشون، گیمر های اصلی خودشون، براشون در اولویت قرار داره، یعنی کنسول...