این قضیه که عروس بلد نیست برقصه زمین کجه دیگه خیلی داره تکراری میشه . ناتی داگ پورتش رو گند زده هیچ ربطی به سخت افزار PC نداره . Forspoken به اون داغونی هیچ مشکلی رو PC نداشت (از نظر Data decompression) ی جوری هی میگید PS5 سخت افزارش پاشنه آشیل PC انگار سخت افزارش از فضا اومده !! PS5 به غیر سخت افزار جداگونه واسه Decompress کردن دیتا چه چیز متفاوتی با PC داره ؟ بعد یعنی اینقدر اختلاف ایجاد میکنه که قوتی ترین CPU های بازار از پس Decompress کردن دیتا بر نمیان ؟ تقصیر سخت افزار PC که ناتی داگ به ذهنش نرسیده الگوریتم Decompress کردن دیتا بازی رو تغییر بده ؟
در مورد رچت پورت بازی رو دادن دست کاردونش و احتمال میره واسه اولین بار از GPU Decompression استفاده کنن اگه اونم استفاده نکردن قطعا با بهینه کردن الگوریتم و فشار بیشتر به CPU حلش میکنن . صد البته که نیاز به SSD هست این وسط کسی منکر این قضیه نمیشه
شما خیلی شیک و مجلسی و شاید هم عمدا فراموش کردی که مشکلات بازی کردن در PC فقط معطوف به لست او آس نیست.
DF Direct Weekly #110: PC Gaming in Crisis
من به عنوان کسی که از تقریبا از اوایل دهه ۱۳۸۰ پی سی گیمینگ داشتم و متاسفانه هزینه های بسیار گزافی برای همین PC Gaming کردم یه چیزی در مورد این قضیه بگم و تمام .هیچ بحث دیگه ای هم با جنابعالی که به زور ۱۰ سال هم نیست وارد این قضیه شدی آن هم نه بصورت صرف هزینه های گزاف و اصولا تو پستهاتون چیزی جز حمله بی هدف بلد نیستید ندارم .
در کل بحث جالب عناوین کنسولی که از روز اول بر روی PC در دسترس نیستند در اصل همه چیز به مقوله
ارزش در زمان برمیگردد.
گاهی خرید یه سهام فقط در زمان خاصی ارزش داره که خارج از آن زمان سودی که ندارد چه بسا ضرر هم دارد.
شما بعد از دو سال و بیشتر بعد از عرضه اولیه کنسولی،باید ببینید این بازی ها چقدر ارزش خرید مجدد و پرداخت هزینه یک بازی کامل را دارند.آن هم در صورتیکه که احتمال خیلی زیاد آن عنوان در همان هنگام که برای PC با قیمت کامل عرضه میشود در کنسول بر روی سرویس اشتراکی بطور رایگان در دسترس است.
نکته بعدی اینکه بعد از این مدت دو الی سه سال صبر برای این تاخیر عرضه نسبت به ریلیز آن بر روی کنسول، حتی اگر فرض بگیریم در مقابل اسپویل داستانی بازی در اینترنت در امان مانده اید ،بعد از این وقفه، گرافیک و گیمپلی بازی حداقل ۲ سال و حداکثر ۵ سال،قدیمی تر شده است.
نکته جالب تر اینکه این مشکلات فقط معطوف به عناوینی که با تاخیر بر روی PC منتشر میشوند نیست. حتی همان عناوین مولتی پلتفرم که همزمان بصورت دی-وان بر روی PC در دسترس هستند دارای مشکلات خاص خودشون هستند.
پورت بد بازیهای PC در این چندسال اخیر به خوبی بر همه اثبات شده است. به طرز عجیبی تقریبا عناوین نادری پیدا میشن که از روز لانچ بر روی PC بهینه باشند. گاهی شما باید هفته ها و حتی ماهها درگیر نصب پچ های اصلاحی باشید تا بازی به مرز یک تجربه بدون مشکل و قابل بازی برسد. این خود قاتلی انگیزشی برای تجربه و لذت بردن از به اتمام رساندن آن بازی خواهد بود.
گاهی این مشکلات تجربه بازی کردن را به گونه ای خراب میکند که پلیر قید آن را می زند. مواردی مثل استاتر و اینپوت لگ بالا ، کرش و باگ چیزهایی هست که عموما در این چندسال در PC Gaming زیاد مشاهده کرده ایم.
سایر نکات هم که بصورت کلی هست مثلا شما در PC دائما در درگیر اپدیت های ویندوز،درایورها ،مشکلات قطعات سختافزاری و غیره هستید و هرگز راحتی کار با کنسول را در PC Gaming را نخواهید داشت.
نکته جالب تری که بخصوص بیشتر درمورد عناوین انحصاری پلی استیشن میبینید این است که بازیها در اصل برای بازی کردن با کنترلر طراحی شده اند. منظور از طراحی منظور حتی طراحی مراحل و حتی طراحی گیمپلی هست. شما در بازی لست او آس هرگز با موس و کیبرد آن چیزی که مد نظر سازنده برای پیشبرد مرحله هست رو به دست نمیارید. این یه امر اکتسابیه که فقط با تجربه هر دو متد کنترلر و یا موس و کیبرد قابل درک است.
نکته آخر اینکه همانطور که قبلا گفتم بازیها بر روی کنسول عموما بهینه تر هستند که بارها توسط مراجع سخت افزار مثل DF هم تایید شده است. این که شما با ۵۰۰ دلار هزینه برای یک کنسول به پرفرومنس و کیفیتی دست پیدا میکنید که احتمالا زیاد با صرف هزینه ۲۰۰۰ دلار در PC به آن میزان از perf/quality دست نخواهید یافت. این یک حقیقت ساده هست که با ۴ بار نگاه کردن به چند بنچمارک و یا بررسی ویدیوی خواهید فهمید. شما در طول یک نسل یکبار هزینه برای کنسول میکنید و تمام چون سازنده ها متعهد به ساپورت آن کنسول از اول تا آخر نسل هستند حتی در موارد زیادی در نسل بعد هم آن کنسول نسل قبلی کماکان ساپورت میشود و بازی براش میاد در صورتیکه در طول همان نسل احتمال زیاد برای PC تان باید هزینه های اضافی برای ارتقا RAM یا CPU یا GPU بپردازید تا کیفیت مورد نظرتان در اواسط و اواخر نسل نسبت به اوایل نسل حفظ شود چون بازیها به مرور به منابع سخت افزاری بیشتری نیاز پیدا میکنند و سازنده هم اصولا زمانی برای بهینه کردن بازیها صرف نمیکند و این خودش هزینه های اضافه و گزافی بر روی دستتان میگذارد.
این پست را نه از سر فن بوی بودن برندی دادم نه چیز دیگه. این دقیقا چیزیه که تو این سالها تجربه اش کردم. البته هرکس دیگه ای ممکنه حس متفاوتی داشته باشه ولی قطعا برای آدمی به سن و سال من و مشغله ذهنی و کاری که دارم این چیزیه که واقعا لمس کردم و بهش اعتقاد دارم.
موفق باشی