اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود]

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
درود،

همونطور که از اسم تاپیک پیداست این تاپیک ایجاد شده تا تمامی اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها روی پلتفرم های مختلف در اینجا قرار بگیره تا کنترل بخش اخبار هم برای مدیریت راحت بشه هم یه مرجع متمرکز برای کاربران داشته باشیم؛ تا روزانه شاهد ده ها تاپیک مختلف برای هر عنوانی که قراره منتشر بشه نباشیم.

موفق باشیم. :rose:

قوانین تاپیک:


  • تاپیک در مورد اطلاع رسانی از نحوه کیفیت اجرایی بازی های مختلف در پلتفرم های مختلف است؛ پس، از قرار دادن اخبار نامربوط خودداری کنید.
  • مقایسه مستقیم سخت افزارهای کنسول ها، و همچنین مقایسه نخ نمای کنسول ها و PC، (خارج از اخبار بند اول) در این تاپیک ممنوع است.
  • قرار دادن مقایسات مختلف از سایت GamingBolt ممنوع است و سعی کنید بیشتر بر مرجع مطمئنی مثل Digital Foundry تکیه کنید.
  • اخبار در مورد قدرت و کارایی کنسول های مختلف رو در این تاپیک ارسال نکنید. برای مثال، مثلا سازنده X گفته هنوز 60% از قدرت کنسول Y مورد استفاده قرار گرفته است؛ یا فلان کنسول فلان % قویتر است.
  • مقایسه بازی های انحصاری کنسول ها با یکدیگر ممنوع است.
  • در صورت عمل نکردن به قوانین ذکر شده، دسترسی فرد خاطی بدون تذکر قبلی به مدت مورد نیاز، از فروم قطع خواهد شد. اگر کسی پست های چنین افرادی را نقل قول کند نیز اخطاری در همین راستا دریافت خواهد کرد. پس از تنش در تاپیک دوری کنید و با دکمه گزارش، تخلف را به ناظمین و مدیران گزارش دهید.
  • خواهشن بحث های سخت افزاری PC و مقایسه انواع بنچمارک های کارت های گرافیکی و افزایش راندومان و DX و ... رو به این تاپیک نیارید و در صورت امکان در بخش سخت افزار ادامه بدید.
  • قوانین با توجه به شرایط و زمان، ممکن است اضافه شوند، پس هراز چندگاهی آن ها را مرور کنید.

اگر قصد ارسال خبری را دارید، حتما باید خلاصه ای از متن ترجمه شود، تا برای همگان قابل استفاده باشد.
 
آخرین ویرایش:
اگه بخوایم طبق همین بنجمارک پیش بریم و به حرف خود مارک سرنی استناد کنیم دلیل اینکه SX با TF بیشتر داره نمیتونه از PS5 جلو بزنه فرکانس بالاتر PS5 ـه که ظاهرا این قضیه خوب رو RDNA 2 جواب داده . اینکه Smart Shift چقدر قرار ـه بعدا خر PS5 رو بگیره یـ معقوله جداست و باید منتظر Third Party های نسل 9 موند
اسمارت شیفت که همین الان داره در PS5 استفاده میشه
دقیقا مسأله همون فرکانس بالاتر فایو هست که سریز اکس فاقد این فاکتور مهم که از ویژگی های RDNA2 بحساب میاد هست. حالا اینکه بعدا سریز اکس چطوری میتونه با این فرکانس و مشکل یکپارچه نبودن سرعت مموری که داره بعدا بازیهای تردپارتی نسل نهم را به چه نحوی هندل بکنه باید منتظر موند و فکر میکنم دموی انریل ۵ ماتریکس هم تا حد زیادی قضیه نسل نهم را روشن کرد.
 
الان شما مشکلت اینه الکس نیومده دقیقا مقدار درصد استفاده از CPU رو بگه ؟ اصلا حرفش رو گرفتی ؟ داره میگه بازی چیزی نیست که پردازنده PS5 رو به چالش بکشه به اصطلاح کنسول هد روم واسه استفاده کامل از GPU داره حالا چه میخواد 10 درصد باشه چه 30 درصد !! بعد طرف رفته صحنه به صحنه مقایسه کرده شما رفتی میانگین بنچمارک میاری میگی PS5 اندازه 3060ti ؟ Realy ؟ الکس داره دقیقا به حرفای خود مارک سرنی استناد میکنه و میگه دلیل اینکه درصد TF با درصد پرفرمنس با CU متفاوت یکی نیست احتمالا به خاطر فرکانس بالاتر PS5 ـه . من هرجور نگاه میکنم مشکلی تو مقایسه نمیبینم که شما رفت ریز شدی رو یـ سری چیزا و میگی داره دروغ میگه :|
=====================================
اگه بخوایم طبق همین بنجمارک پیش بریم و به حرف خود مارک سرنی استناد کنیم دلیل اینکه SX با TF بیشتر داره نمیتونه از PS5 جلو بزنه فرکانس بالاتر PS5 ـه که ظاهرا این قضیه خوب رو RDNA 2 جواب داده . اینکه Smart Shift چقدر قرار ـه بعدا خر PS5 رو بگیره یـ معقوله جداست و باید منتظر Third Party های نسل 9 موند

نه بزرگوار
مشکل این که الکساندر ادعا می کنه
Death Stranding نسل قبلی که فشاری روی CPU وارد نمی کنه و به همین دلیل که GPU به حداکثر کلاک ممکن رسیده
برای تست این ادعا یه راهکار ساده بود
کلاک یه CPU 3700X تا 3.5 پایین می اورد و تست می کرد ( هرچند به خاطر cache بیشتر چند درصد نسبت به CPU PS5 برتری داشت )
RTX 2080 و 3700X با کلاک 3.5 در مقابل PS5 این خروجی داشته / cpu usage هم در همین حد بوده
کل این تست برای الکس نیم ساعت هم طول نمی کشه
به جای تست میاد سراغ An educated guess خودش
1649100161488.png

بر اساس همین An educated guess ادعا میکنه در بازی های CPU محور اینده PS5 GPU به حداکثر پرفورمنس خودش نمی رسه
حالا چرا نیم ساعت یه تست ساده رو انجام نمی ده و رسما اطلاعات غلط می ده ؟
--------------
Smart Shift یه هوش مصنوعی که بر اساس میزان پردازش هر فریم مصرف CPU/GPU مدیریت می کنه
در مورد Smart Shift دو سال پیش کامل توضیح داد
The CPU and GPU each have a power budget, of course the GPU power budget is the larger of the two," adds Cerny. "If the CPU doesn't use its power budget - for example, if it is capped at 3.5GHz - then the unused portion of the budget goes to the GPU. That's what AMD calls SmartShift. There's enough power that both CPU and GPU can potentially run at their limits of 3.5GHz and 2.23GHz, it isn't the case that the developer has
to choose to run one of them slower
Smart Shift یه فناوری فضایی نیست که مارک سرنی ابداع کرده باشه و صرفا در PS5 کاربرد داشته باشه
Smart Shift و فناوری های مشابه امروز در لپتاب های AMD / اینتل / انویدیا استفاده می شه

NVIDIA Details Dynamic Boost Tech & Advanced Optimus (G-Sync & Optimus At Last)
1649101977176.png 1649102063519.png
این افزایش فریم در حالی که هیچ بازی PC برای استفاده از Smart Shift / dynamic-boost بهینه نشده بود و در این تست هوش مصنوعی خودکار مصرف مدیریت می کرد
تمام بازی های PS5 از زمان لانچ تا اخر عمل کنسول بر اساس Smart Shift ساخته می شن و بهترین خروجی ممکن دارن

---------
نکته جالب این تست dynamic-boost بهبود 1% Low ( ارتباط مستقیمی با CPU داره ) در بیشتر بازی هاست
dynamic-boost بدون پچ و دخالت سازنده , صرف با بهینه سازی مصرف پرفورمنس CPU در بیشتر بازی ها بهتر کرده
 
آخرین ویرایش:
مقایسه کیفی Tiny Tina's Wonderlands بین Xbox Series و PS5 توسط دیجیتال فاندری:

Series X و PS5 دو مود گرافیکی Resolution و Performance دارند.

در مود رزولوشن، هر دو کنسول در ۶۰ فریم بر ثانیه و 4k dynamic اجرا میشن. هر دو در بازه 1800p و 4k تغییر میکنند. تغییر گرافیکی بین این دو دیده نمیشه.
در مود پرفورمنس، رزولوشن هر دو کنسول 1080p ثابت هست و فریم ریت هدف هم ۱۲۰.

در Series S فقط یک مود وجود داره. رزولوشن 1440p داینامیک که ممکنه تا 960p پایین بیاد. فریم ریت هم ۶۰. میزان پوشش گیاهی و کیفیت سایه ها کمی در Series S ضعیفتر از X هستش.

مقایسه فریم ریت مود رزولوشن که 4k dynamic هست بین Series X و PS5 مشابه و در صحنه های سنگین ۲-۳ فریم ممکنه افت کنه.
در حالت پرفورمنس که رزولوشن 1080p ثابت هست فریم ریت بیشتر افت میکنه. میزان افت در PS5 بیشتر هست و به عنوان مثال در مرحله قلعه که PS5 تا ۸۰ فریم هم ممکنه پایین بیاد، در Series X به ندرت زیر ۱۰۰ میرسه.

فریم ریت Series S هم در برابر مود رزولوشن دو کنسول دیگه کمی بیشتر افت میکنه.

در مقایسه سرعت لودینگ هم PS5 سه ثانیه برتری داره.

Screenshot_20220405-230903_YouTube.jpg
 
DF هم بررسی Lego Star Wars: The Skywalker Saga را منتشر کرد که تقریبا همون حرفهای بررسی های قبلی را تکرار میکنه.

تاکید میکنه برخلاف چیزی که به نظر میاد بازی به لحاظ گرافیکی خیلی خوب هست. روی هر سه تا کنسول دوتا مد 30 فریم و 60 فریم وجود داره. تقریبا در تمام بازی روی هر سه تا کنسول فریم روی هدف قفل هست و افت فریمی مشاهده نمیشه. تنظیمات گرافیکی روی 3 تا کنسول برابر هست و تنها تفاوت رزولوشن هست:

سری ایکس :
مود 30 فریم : 2160P یا 4K به صورت قفل
مود 60 فریم : تقریبا نزدیک به 2160P قفل با موارد حداقلی از افت به 1800P

سری اس :
مود 30 فریم : 1296P تقریبا به صورت قفل
مود 60 فریم : تقریبا نزدیک به 1296P قفل با مواردی از افت به 1152P

PS5:
مود 30 فریم : 2160P یا 4K با مورادی از افت تا 1872P
مود 60 فریم : در موارد کمی 2160P - گیم پلی اغلب بین 1440P و 1800P - کات سین ها اغلب 1440P - کمترین رزولوشن سنجیده شده 1296P

در یک صحنه مشابه سری ایکس دوبرابر رزولوشن PS5 را تونسته رندر کنه.

اما به صورت کلی کیفیت تصویر خروجی روی هر سه تا کنسول بسیار مناسب ارزیابی شده. نبود RT را هم نقطه ضعف گرافیکی بازی دونستن.
 
آخرین ویرایش:
VG Tech هم مقایسه لگو استاروارز رو گذاشته.

در حالت ۶۰ فریم:

PS5 بین 1944p و 1080p
Series X بین 4k و 1080p

PS5 اغلب وقت ها به 1944p نمیرسه.
Series X اغلب وقت ها تا 1080p پایین نمیاد.

در مورد مقایسه مستقیم:

در یک صحنه که Series X رزولوشن 2044p داشته, PS5 بین 1440p و 1080p سوییچ میشده.
در یک صحنه دیگه که PS5 رزولوشن 1080p داشته، Series X اون رو در 1440p اجرا میکرده.
در یکی از مراحل خیلی سنگین، رزولوشن هر دو تا 1080p پایین میومده، ولی در Series X کمتر این اتفاق میفتاده و همزمان فریم ریت بالاتری هم نسبت به PS5 میداده.

در حالت ۳۰ فریم:

PS5 بین 4k و 1440p
Series X بین 4k و 1944p

------------

Series S هم دو مود داره.

۶۰ فریم: 2094x1178 تا 1248x1080

۳۰ فریم: 2176x1224 تا 2048x1152

میانگین فریم ریت بخش ۶۰ فریم هم به این شکل هست:

PS5: 58.65
Series X: 59.50
Series S: 58.76
 

بررسی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

VG Tech


Performance Mode رزولوشن PS5 و Xbox Series X بین 3840x2160 - 2688x1512
Xbox Series X در حالت Resolution Mode بین 3840x2160 - 2688x1512 / داینامیک رزولوشن در این حالت به درستی کار نمی کنه / فریم به 30 محدود شده
PS5 در حالت Resolution Mode بین 3840x2160 - 3456x1944 / افت رزولوشن پایین تر از 3840x2160 خیلی محدود
PS5 و Xbox Series X در هر دو حالت Resolution Mode / Performance Mode چکبرد استفاده می کنن
کات سین ها با رزولوشن 1920x2160
سری S در دو حالت Resolution Mode / Performance Mode رزولوشن 1920x1080- 1344x756 اجرا می کنه / دایتامیک رزولوشن به درستی کار نمی کنه
سری S نسبت به دو کنسول دیگه texture quality/ texture filtering/ draw distance / effects quality / Hair / fur پایین تری داره
اگه PS5 system output روی 1080 قرار بدین ,رزولوشن بین 1920x1080 -1728x972 // افت رزولوشن پایین تر از 1080P خیلی محدود
1650134217571.png
------

ambient occlusion صرفا در نسخه PS5 دیده می شه
DF
1650134369619.png

1650135091635.png
1650134463280.png 1650134111642.png
 

بررسی Stranger of Paradise: Final Fantasy Origin

VG Tech


Performance Mode رزولوشن PS5 و Xbox Series X بین 3840x2160 - 2688x1512
Xbox Series X در حالت Resolution Mode بین 3840x2160 - 2688x1512 / داینامیک رزولوشن در این حالت به درستی کار نمی کنه / فریم به 30 محدود شده
PS5 در حالت Resolution Mode بین 3840x2160 - 3456x1944 / افت رزولوشن پایین تر از 3840x2160 خیلی محدود
PS5 و Xbox Series X در هر دو حالت Resolution Mode / Performance Mode چکبرد استفاده می کنن
کات سین ها با رزولوشن 1920x2160
سری S در دو حالت Resolution Mode / Performance Mode رزولوشن 1920x1080- 1344x756 اجرا می کنه / دایتامیک رزولوشن به درستی کار نمی کنه
سری S نسبت به دو کنسول دیگه texture quality/ texture filtering/ draw distance / effects quality / Hair / fur پایین تری داره
اگه PS5 system output روی 1080 قرار بدین ,رزولوشن بین 1920x1080 -1728x972 // افت رزولوشن پایین تر از 1080P خیلی محدود
View attachment 252275
------

ambient occlusion صرفا در نسخه PS5 دیده می شه
DF
View attachment 252276

View attachment 252278
View attachment 252277View attachment 252274

من قبل بازی کردن سوپ ففو فکر میکردم دستکم از منظر گرافیک فنی بسیار منسوخ و گیر افتاده تو دو نسل قبل باشه، قابل قیاس و چه بسا بدتر از Lightning Returns اما بعد تموم کردنش فهمیدم واقعا اشتباه میکردم. سوپ ففو بدون هیچ گونه شک و تردیدی هم از نظر گرافیک فنی، هم گرافیک هنری و هم پروداکشن ولیو یه زباله تمام عیار و مربوط به سه نسل قبله. به شکل واضحی تو دوره PS2 گیر کرده و در هیچ زمینه ای هیچ حرفی برای گفتن نداره. و جالب اینجاست حتا این آشغال تمام عیار هم باز رو کنسول های هیولا نسل بعدی فریم ثابت ندارن و این جدا توهین به شعور مخاطب بدبختیه که پول میده و ورژن نسل بعدی رو میخره.

ایکاش یه سازمان یا نهادی بود میتونستیم بابت ساخت اراجیف بی کیفیت از استدیوهای ژاپنی شکایت کنیم.
 
Performance Mode رزولوشن PS5 و Xbox Series X بین 3840x2160 - 2688x1512
Xbox Series X در حالت Resolution Mode بین 3840x2160 - 2688x1512 / داینامیک رزولوشن در این حالت به درستی کار نمی کنه / فریم به 30 محدود شده
PS5 در حالت Resolution Mode بین 3840x2160 - 3456x1944 / افت رزولوشن پایین تر از 3840x2160 خیلی محدود

سری S در دو حالت Resolution Mode / Performance Mode رزولوشن 1920x1080- 1344x756 اجرا می کنه / دایتامیک رزولوشن به درستی کار نمی کنه
واقعا برای من سواله که این رزولوشن 1344x756 روی تلویزیون 4k چطور نشون داده میشه؟
کاش چندتا عکس مقایسه ای میزاشتن مثلا 2 تا تلویزیون 4k کنار هم که ببینیم تفاوت سریز اس و اکس چقدره؟ البته خود اکس حدود 28% رزولوشن کمتر (65% تعداد پیکسل کمتر) نسبت به ps5 داره که اونو فرض میکنیم با آپ اسکیل حل میشه

برای درک بهتر 756p :

1650177392894.png
 
واقعا برای من سواله که این رزولوشن 1344x756 روی تلویزیون 4k چطور نشون داده میشه؟
کاش چندتا عکس مقایسه ای میزاشتن مثلا 2 تا تلویزیون 4k کنار هم که ببینیم تفاوت سریز اس و اکس چقدره؟ البته خود اکس حدود 28% رزولوشن کمتر (65% تعداد پیکسل کمتر) نسبت به ps5 داره که اونو فرض میکنیم با آپ اسکیل حل میشه

برای درک بهتر 756p :

View attachment 252292
بد. هرچند بسته به سایز تی ویت داره. من PS3 میرم زیر 720 بازیاش و رو پنل 27 اینچی 2K قابل تحمله (لب مرزه واقعا برای من).
رو پنل های بزرگتر این اختلاف واضح تره. صد البته مشکل از سری اس نیست طبیعتا. خر شرکتو باید بگیریم که رو همه پلتفرما یه مشکلی داره.
این بازی رو 3090 هم 4K نمیتونه 60 بده. رو پی سی یه مادی هست کاراکترا رو کچل میکنه فریم ریت بازی چند برابر میشه.
Stranger of Paradise performance mod makes everyone bald
فرض کنید یه کاراکتر داره به اسم Lagone و چون لباسش پشم داره رو همه پلتفرما هروقت میاد رو صفحه افت فریم ایجاد میکنه.

Stranger-of-Paradise-Final-Fantasy-Origin-Screenshots-Show-Characters-Minister-Lagone-1024x576.jpg
It's him, the frame drop.
 
بد. هرچند بسته به سایز تی ویت داره. من PS3 میرم زیر 720 بازیاش و رو پنل 27 اینچی 2K قابل تحمله (لب مرزه واقعا برای من).
رو پنل های بزرگتر این اختلاف واضح تره. صد البته مشکل از سری اس نیست طبیعتا. خر شرکتو باید بگیریم که رو همه پلتفرما یه مشکلی داره.
این بازی رو 3090 هم 4K نمیتونه 60 بده. رو پی سی یه مادی هست کاراکترا رو کچل میکنه فریم ریت بازی چند برابر میشه.
Stranger of Paradise performance mod makes everyone bald
فرض کنید یه کاراکتر داره به اسم Lagone و چون لباسش پشم داره رو همه پلتفرما هروقت میاد رو صفحه افت فریم ایجاد میکنه.

View attachment 252293
It's him, the frame drop.
چند وقت پیش ی پست تو توئیتر دیدم طرف رفته بود مدل کرکترا رو از تو فایلای بازی بیرون کشیده بود همه تا خر خره پولی گان داشتن یعنی سازنده به خودش زحمت نداده بود مدل کرکترا رو بهینه کنه خلاصه که ژاپنی جماعت عشقش نمیکشه LOL
 
دیجیتال فاندری (جان لنیمن) یک ویدیو جالب از شبیه سازی MGS4 روی PC منتشر کرده که نشون میده که تجربه این بازی روی PC با مشخصات (12900K/3090) الان به صورت 4K/60FPS تقریبا تا حد قابل قبولی ممکنه.

آخر ویدیو میگه (22:20) که من تقریبا به صورت کامل الان قانع شدم که CPU روی PS5 توانایی شبیه سازی PS3 به صورت کامل و بدون ایراد را نداره و بعیده همچین شبیه سازی را در عمل هیچ وقت ببینیم.
 
دیجیتال فاندری (جان لنیمن) یک ویدیو جالب از شبیه سازی MGS4 روی PC منتشر کرده که نشون میده که تجربه این بازی روی PC با مشخصات (12900K/3090) الان به صورت 4K/60FPS تقریبا تا حد قابل قبولی ممکنه.

آخر ویدیو میگه (22:20) که من تقریبا به صورت کامل الان قانع شدم که CPU روی PS5 توانایی شبیه سازی PS3 به صورت کامل و بدون ایراد را نداره و بعیده همچین شبیه سازی را در عمل هیچ وقت ببینیم.
مشکل اینه که اون شبیه ساز اصلا معیار خوبی نیست برای مقایسه و نتیجه گیری چون هنوز به صورت بتا هم رلیز نشده و هنوز تو مراحل اولیه توسعه هست و خیلی از بازی‌ها هم هنوز با همون 12900k با ۳۰ فریم کامل و بدون باگ اجرا نمیشن

سونی سورس کدها رو داره و میتونه بازی‌های ۳ رو شبیه سازی کنه
ماکروسافت بکوارد ایکس باکس ۳۶۰ روی سری ایکس و اس فعال کرد بدون هیچ حاشیه ایی

مسئله کمی پول خرج کردنه که سونی باید سر کیسه رو شل کنه.
 
  • Like
Reactions: m.a.t
مشکل اینه که اون شبیه ساز اصلا معیار خوبی نیست برای مقایسه و نتیجه گیری چون هنوز به صورت بتا هم رلیز نشده و هنوز تو مراحل اولیه توسعه هست و خیلی از بازی‌ها هم هنوز با همون 12900k با ۳۰ فریم کامل و بدون باگ اجرا نمیشن

سونی سورس کدها رو داره و میتونه بازی‌های ۳ رو شبیه سازی کنه
ماکروسافت بکوارد ایکس باکس ۳۶۰ روی سری ایکس و اس فعال کرد بدون هیچ حاشیه ایی

مسئله کمی پول خرج کردنه که سونی باید سر کیسه رو شل کنه.
اکس باکس ۳۶۰ راحت بود چون معماری چیپست همون نزدیک به معماری X86 سری اکس هست
ولی اونور پلی استیشن ۳ cell رو داریم با پلی استیشن ۵ X86

و این بنظرم سخت تره از اینکه بیای مفسر شبیه ساز بسازی و...
مثلا اپل با rosetta2 میاد اپهای X86 رو روی ARM اجرا می‌کنه
آره پلی استیشن ۵ هم نیاز داره به یه همچین مفسری ولی خب فکر کنم کار سونی سخت‌تر باشه با cell
 
جان لینمن از دیجیتال فاندری VRR رو در کنسول PS5 بررسی کرده و میگه نسبت به VRR موجود در Xbox محدودیت داره و ضعیفتر عمل میکنه. کلا هم بازه کمتری از افت فریم رو ساپورت میکنه:


برای مثال هم بازی الدن رینگ رو آورده و همچنان معتقده برای کسانی که tvشون VRR داره، Xbox تجربه روونتری ارائه میده.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or