اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود]

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
درود،

همونطور که از اسم تاپیک پیداست این تاپیک ایجاد شده تا تمامی اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها روی پلتفرم های مختلف در اینجا قرار بگیره تا کنترل بخش اخبار هم برای مدیریت راحت بشه هم یه مرجع متمرکز برای کاربران داشته باشیم؛ تا روزانه شاهد ده ها تاپیک مختلف برای هر عنوانی که قراره منتشر بشه نباشیم.

موفق باشیم. :rose:

قوانین تاپیک:


  • تاپیک در مورد اطلاع رسانی از نحوه کیفیت اجرایی بازی های مختلف در پلتفرم های مختلف است؛ پس، از قرار دادن اخبار نامربوط خودداری کنید.
  • مقایسه مستقیم سخت افزارهای کنسول ها، و همچنین مقایسه نخ نمای کنسول ها و PC، (خارج از اخبار بند اول) در این تاپیک ممنوع است.
  • قرار دادن مقایسات مختلف از سایت GamingBolt ممنوع است و سعی کنید بیشتر بر مرجع مطمئنی مثل Digital Foundry تکیه کنید.
  • اخبار در مورد قدرت و کارایی کنسول های مختلف رو در این تاپیک ارسال نکنید. برای مثال، مثلا سازنده X گفته هنوز 60% از قدرت کنسول Y مورد استفاده قرار گرفته است؛ یا فلان کنسول فلان % قویتر است.
  • مقایسه بازی های انحصاری کنسول ها با یکدیگر ممنوع است.
  • در صورت عمل نکردن به قوانین ذکر شده، دسترسی فرد خاطی بدون تذکر قبلی به مدت مورد نیاز، از فروم قطع خواهد شد. اگر کسی پست های چنین افرادی را نقل قول کند نیز اخطاری در همین راستا دریافت خواهد کرد. پس از تنش در تاپیک دوری کنید و با دکمه گزارش، تخلف را به ناظمین و مدیران گزارش دهید.
  • خواهشن بحث های سخت افزاری PC و مقایسه انواع بنچمارک های کارت های گرافیکی و افزایش راندومان و DX و ... رو به این تاپیک نیارید و در صورت امکان در بخش سخت افزار ادامه بدید.
  • قوانین با توجه به شرایط و زمان، ممکن است اضافه شوند، پس هراز چندگاهی آن ها را مرور کنید.

اگر قصد ارسال خبری را دارید، حتما باید خلاصه ای از متن ترجمه شود، تا برای همگان قابل استفاده باشد.
 
آخرین ویرایش:
ساپورت FSR 2.0 این دو بازی فقط برای PC تایید شده فعلا.
چی کار کنم ؟
یه لینک بفرست که FSR 1 رسما برای PS5 تایید شده باشه
8->

گفتم
سونی اهل تبلیغات مسخره نیست

اون 1.0 هستش. FSR 2.0 هنوز در کنسول ها استفاده نشده 8-|
خود square enix رسما و با فونت درشت نوشته PC و PS5 , بعد قبول نداری =D>
6 ماه بعد لانچ می شه , نه امروز
از 3 ماه سوم 2022 دیگه هیچ بازی FSR 1 استفاده نمی کنه و FSR 2 جایگزین نسخه 1 می شه
 
آخرین ویرایش:
نمیدونم چرا سر یه موضوع الکی بحث میکنید
تکنیک Fsr 2.0 حتی روی کارتای قدیمی تر از Rdna 1.0 هم جواب میده
پس طبیعتا روی همه کنسول های نسل ۹ هم جواب میده
در حال حاضر حتی برای پی سی هم عرضه نشده چه برسه به کنسولا
 
AMD یه خالی بسته چرا جدی می‌گیریدش؟🤣

دیگه واس حرف‌های این شرکت گرامی تره هم خرد نمی‌کنن. با دوتا اسکرین و ویدئوهای فیک مشخصا همه می‌دونن نباید چیزی رو باور کرد.


هر‌موقع چیزی عرضه شد ما میگیم چشم، شما هم بگین چشم🤣
 
ببین FSR 2.0 یه تکنیک رندر اسکیل مبتنی بر ML (ماشین لرنینگ) نرم افزاری هست

بقیه مواردی که گفتید درست هست اما این جمله درست نیست‌. Fsr کاملا مستقل از ml و بر اساس الگوریتم های نوشته شده با c++ هست. دو تاک رو نگاه کنید در مورد تک تک الگوریتم ها توضیح میدن.

در مورد دث لوپ یا فور اسپوکن هم فعلا تکنولوژی تنها برای PC معرفی شده. صد البته که در آینده آپدیت برای کنسول ها هم در نظر گرفته میشه ولی فعلا هنوز تایید رسمی نشده.

کنار این موارد، به نکته جالب دیگه هم هست که بهش اشاره کنیم.



خب غیر از fsr 2.0 که در راه هست انگار تنگو خیلی بی سر و صدا tsr سیستم ایمیج اسکیلر آنریل ۵ رو پورت کرده به ۴ و روی نسخه پی سی ازش استفاده کرده. خبر خوب اینه طبق گفته df عملکرد tsr بسیار خوبه و تقریبا با dlss می تونه رقابت کنه. البته طبیعی هست که dlss هنوز سولوشن بهتر و با کیفیت تری هست.
در هر صورت مخصوصا روی کنسول ها هم tsr و هم fsr 2.0 به زودی می تونن جای خالی dlss رو پر کنن.

البته در بازی گوست وایر، توی نسخه ps5 هنوز از fsr 1.0 استفاده میشه. انتظار می‌ره در آینده روی ps5 هم امکان tsr یا fsr 2 در دسترس قرار بگیره. (برداشت شخصی )

خلاصه اش این میشه که چه fsr و چه tsr می تونن فاصله کنسول ها رو با پی سی در این بخش کم کنند و در نهایت زمان بیشتری برای پردازش ویژوال بهتر بازی ها فراهم کنند.
 
چند روز پیش DF ویدیوی جالبی رو منتشر کرده از مقایسه Death Stranding Director's Cut روی PS5 و PC. مقایسه هم یه مقایسه معمولی نیست، طبیعتاً روی پی‌سی با DLSS و مثلا یه RTX 3090 Ti میشه شونصد فریم و nk هم رزولوشن گرفت. هدفشون این بوده که ببینن بازی‌های نسل قبل روی PS5 چه طور اسکیل میشن.
در نتیجه بازی رو روی PC با تنظیماتی اجرا کرده که دقیقاً و مو به مو خروجی مشابه PS5 بده.
نتایج اصلی که به دست آورده اینه:
ظاهراً بازی به صورت کامل GPU‌ی PS5 رو اشباع می‌کنه اما CPU در تعطیلات به سر می‌بره و کار خاصی نمی‌کنه و این کاملا طبیعیه. با توجه به افزایش علمی تخیلی قدرت CPU کنسول‌های نسل جدید نسبت به نسل قبل چنین چیزی هم انتظار می‌رفت.
نکته بعدی اینه که کارت گرافیک‌های PC عملکردشون دقیقاً با نسبت ترافلاپسشون با GPUی PS5 اسکیل میشن. یعنی مثلا کارت گرافیکی که ۷۵٪ PS5 قدرت پردازشی خام داره، در صحنه‌ای که به عنوان بنچمارک انتخاب شده، ۷۵٪ PS5 هم فریم ریت میده.

به صورت کلی ویدیوی تکنیکی جالبیه و توصیه می‌کنم ببینید:

 
چند روز پیش DF ویدیوی جالبی رو منتشر کرده از مقایسه Death Stranding Director's Cut روی PS5 و PC. مقایسه هم یه مقایسه معمولی نیست، طبیعتاً روی پی‌سی با DLSS و مثلا یه RTX 3090 Ti میشه شونصد فریم و nk هم رزولوشن گرفت. هدفشون این بوده که ببینن بازی‌های نسل قبل روی PS5 چه طور اسکیل میشن.
در نتیجه بازی رو روی PC با تنظیماتی اجرا کرده که دقیقاً و مو به مو خروجی مشابه PS5 بده.
نتایج اصلی که به دست آورده اینه:
ظاهراً بازی به صورت کامل GPU‌ی PS5 رو اشباع می‌کنه اما CPU در تعطیلات به سر می‌بره و کار خاصی نمی‌کنه و این کاملا طبیعیه. با توجه به افزایش علمی تخیلی قدرت CPU کنسول‌های نسل جدید نسبت به نسل قبل چنین چیزی هم انتظار می‌رفت.
نکته بعدی اینه که کارت گرافیک‌های PC عملکردشون دقیقاً با نسبت ترافلاپسشون با GPUی PS5 اسکیل میشن. یعنی مثلا کارت گرافیکی که ۷۵٪ PS5 قدرت پردازشی خام داره، در صحنه‌ای که به عنوان بنچمارک انتخاب شده، ۷۵٪ PS5 هم فریم ریت میده.

به صورت کلی ویدیوی تکنیکی جالبیه و توصیه می‌کنم ببینید:



خیلی ویدیوی جالبی هست. چندتا نکته اضافی هم داره که من اشاره میکنم:
  • عملکرد PS5 روی این بازی بین دوتا کارت گرافیک 2080 و 2080 Super بوده.
  • الکس اشاره میکنه که البته این بازی بیشتر به سمت کارت های گرافیک AMD هست و روی این کارت ها بازده بهتری داره.
  • اشاره میکنه که چون بار روی CPU کم هست در نتیجه GPU فایو از تمام توان 10 ترافلاپیسش داره روی این بازی استفاده میکنه. ممکنه رفته رفته که استفاده از توانایی CPU در بازی ها بیشتر بشه نشه از این توان کامل بهره برد
  • تقریبا عملکرد PS5 به لحاظ ترافلاپسی به کارت گرافیک های مشابه نزدیک هست. اگرچه عملکرد اون از کارت هایی که با تکنولوژی RDNA 1 ساخته شدند در مجموع بهتر هست.
  • سرعت لود بازی روی PS5 فارغ از اینکه SSD مورد استفاده در PC سریع تر یا کندتر از SSD فایو باشه روی این بازی در مجموع بهتره.
  • اشاره میکنه چون Death Stranding یک بازی نسل قبلی هست به نظر میاد برای تعداد هسته پردازشی کمتر و فرکانس بالاتر مثل اون چیزی که روی فایو هست بهینه شده و همین امر باعث میشه کارتی با تعداد هسته 40 تا و فرکانس کمتر با توان بیشتر نسبت به فایو با 36 هسته بازده کمتری داشته باشه. میگه احتمال داره این مورد در طول نسل تدریجا عوض شه
 
خیلی ویدیوی جالبی هست. چندتا نکته اضافی هم داره که من اشاره میکنم:
  • عملکرد PS5 روی این بازی بین دوتا کارت گرافیک 2080 و 2080 Super بوده.
  • الکس اشاره میکنه که البته این بازی بیشتر به سمت کارت های گرافیک AMD هست و روی این کارت ها بازده بهتری داره.
  • اشاره میکنه که چون بار روی CPU کم هست در نتیجه GPU فایو از تمام توان 10 ترافلاپیسش داره روی این بازی استفاده میکنه. ممکنه رفته رفته که استفاده از توانایی CPU در بازی ها بیشتر بشه نشه از این توان کامل بهره برد
  • تقریبا عملکرد PS5 به لحاظ ترافلاپسی به کارت گرافیک های مشابه نزدیک هست. اگرچه عملکرد اون از کارت هایی که با تکنولوژی RDNA 1 ساخته شدند در مجموع بهتر هست.
  • سرعت لود بازی روی PS5 فارغ از اینکه SSD مورد استفاده در PC سریع تر یا کندتر از SSD فایو باشه روی این بازی در مجموع بهتره.
  • اشاره میکنه چون Death Stranding یک بازی نسل قبلی هست به نظر میاد برای تعداد هسته پردازشی کمتر و فرکانس بالاتر مثل اون چیزی که روی فایو هست بهینه شده و همین امر باعث میشه کارتی با تعداد هسته 40 تا و فرکانس کمتر با توان بیشتر نسبت به فایو با 36 هسته بازده کمتری داشته باشه. میگه احتمال داره این مورد در طول نسل تدریجا عوض شه
برای تعداد هسته پردازشی کمتر و فرکانس بالاتر مثل اون چیزی که روی فایو هست بهینه شده:))
بنچمارک های DS موجوده
1649018667059.png
PS5 در کنار 3060TI قرار می گیره
بالاتر از PS5 کارت 13.5 ترافلاپسی با 40CU RDNA2 و کلاک بالای 2.6
1649018532743.png


چند روز پیش DF ویدیوی جالبی رو منتشر کرده از مقایسه Death Stranding Director's Cut روی PS5 و PC. مقایسه هم یه مقایسه معمولی نیست، طبیعتاً روی پی‌سی با DLSS و مثلا یه RTX 3090 Ti میشه شونصد فریم و nk هم رزولوشن گرفت. هدفشون این بوده که ببینن بازی‌های نسل قبل روی PS5 چه طور اسکیل میشن.
در نتیجه بازی رو روی PC با تنظیماتی اجرا کرده که دقیقاً و مو به مو خروجی مشابه PS5 بده.
نتایج اصلی که به دست آورده اینه:
ظاهراً بازی به صورت کامل GPU‌ی PS5 رو اشباع می‌کنه اما CPU در تعطیلات به سر می‌بره و کار خاصی نمی‌کنه و این کاملا طبیعیه. با توجه به افزایش علمی تخیلی قدرت CPU کنسول‌های نسل جدید نسبت به نسل قبل چنین چیزی هم انتظار می‌رفت.
نکته بعدی اینه که کارت گرافیک‌های PC عملکردشون دقیقاً با نسبت ترافلاپسشون با GPUی PS5 اسکیل میشن. یعنی مثلا کارت گرافیکی که ۷۵٪ PS5 قدرت پردازشی خام داره، در صحنه‌ای که به عنوان بنچمارک انتخاب شده، ۷۵٪ PS5 هم فریم ریت میده.

به صورت کلی ویدیوی تکنیکی جالبیه و توصیه می‌کنم ببینید:

رسما داره اطلاعات غلط میده
در همین صحنه شروع بازی cpu usage شش هسته ZEN2 ( 3600) با کلاک 4.2 بین 30 تا 50 درصد
cpu usage نسخه PS5 با هشت هسته ZEN 2 /کلاک 3.5 احتمالا در این صحنه بین 20 تا 40 درصد
1649020323915.png 1649020398358.png
 
آخرین ویرایش:
رسما داره اطلاعات غلط میده
در همین صحنه شروع بازی cpu usage شش هسته ZEN2 ( 3600) با کلاک 4.2 بین 30 تا 50 درصد
cpu usage نسخه PS5 با هشت هسته ZEN 2 /کلاک 3.5 احتمالا در این صحنه بین 20 تا 40 درصد
بالاخره اونا هم وصل به وحی نیستن که. ممکنه اشتباه کنن.
اما در این مورد به نظر نمیاد در اشتباه باشن. اگر CPU بین ۲۰ تا ۴۰ درصد باشه یعنی عملا بی‌کاره و بازی نتونسته یا نیازی نداشته از تمام توان CPU استفاده کنه.
 
بالاخره اونا هم وصل به وحی نیستن که. ممکنه اشتباه کنن.
اما در این مورد به نظر نمیاد در اشتباه باشن. اگر CPU بین ۲۰ تا ۴۰ درصد باشه یعنی عملا بی‌کاره و بازی نتونسته یا نیازی نداشته از تمام توان CPU استفاده کنه.
نه بزرگوار این شکلی نیست
در 99 درصد بازی های 60 فریم cpu usage هشت هسته زیر 50 درصد
اگه زیر 50 درصد نباشه در حالت 120 فریم و بالاتر عملا بازی فریز می شه و قابل اجرا نیست
cpu usage معمول 60 فریم بین 20 تا 40 درصد
زیر 10 /15 درصد بیکار
------------
اشتباه نمی کنه , به عمد داره اطلاعات اشتباه می ده
و گرنه هر برنامه ای برای نمایش فریم استفاده می کنه , صرفا با زدن یه تیک cpu usage هم نمایش میده
 
نه بزرگوار این شکلی نیست
در 99 درصد بازی های 60 فریم cpu usage هشت هسته زیر 50 درصد
اگه زیر 50 درصد نباشه در حالت 120 فریم و بالاتر عملا بازی فریز می شه و قابل اجرا نیست
cpu usage معمول 60 فریم بین 20 تا 40 درصد
زیر 10 /15 درصد بیکار
------------
اشتباه نمی کنه , به عمد داره اطلاعات اشتباه می ده
و گرنه هر برنامه ای برای نمایش فریم استفاده می کنه , صرفا با زدن یه تیک cpu usage هم نمایش میده
الان شما مشکلت اینه الکس نیومده دقیقا مقدار درصد استفاده از CPU رو بگه ؟ اصلا حرفش رو گرفتی ؟ داره میگه بازی چیزی نیست که پردازنده PS5 رو به چالش بکشه به اصطلاح کنسول هد روم واسه استفاده کامل از GPU داره حالا چه میخواد 10 درصد باشه چه 30 درصد !! بعد طرف رفته صحنه به صحنه مقایسه کرده شما رفتی میانگین بنچمارک میاری میگی PS5 اندازه 3060ti ؟ Realy ؟ الکس داره دقیقا به حرفای خود مارک سرنی استناد میکنه و میگه دلیل اینکه درصد TF با درصد پرفرمنس با CU متفاوت یکی نیست احتمالا به خاطر فرکانس بالاتر PS5 ـه . من هرجور نگاه میکنم مشکلی تو مقایسه نمیبینم که شما رفت ریز شدی رو یـ سری چیزا و میگی داره دروغ میگه :|
=====================================
اگه بخوایم طبق همین بنچمارک پیش بریم و به حرف خود مارک سرنی استناد کنیم دلیل اینکه SX با TF بیشتر نمیتونه از PS5 جلو بزنه فرکانس بالاتر PS5 ـه که ظاهرا این قضیه خوب رو RDNA 2 جواب داده . اینکه Smart Shift چقدر قرار ـه بعدا خر PS5 رو بگیره یـ معقوله جداست و باید منتظر Third Party های نسل 9 موند
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or