آنالیز گرافیکی Forza 4 و مقایسه با GT5 توسط DF

  • Thread starter Thread starter DieDie
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

DieDie

کاربر سایت
"Turn 10بر گشت و Forza Motor Sport بهتر از هر زمان دیگری است بزرگتر , جدیدتر , درخشان تر با در بر گرفتن دستاوردهای تکنیکی برای لذت بردن از هر دو مقوله زیبایی تصویر و لذت شبیه سازی"


توضیح:
مقاله خلاصه ترجمه و تفسیر شده است
Forza 4 با رزولوشن 720p واقعی (1280x720) در بیشتر اوقات به همراه 2XMSAA اجرا میشه ولی در برخی موارد مثل مد Time Trial که تعداد ماشینهای داخل کورس کمتر هست تصاویر با 4XMSAA رندر میشن.
عکس:
تایم تریال 4XAA:

http://images.eurogamer.net/2011/articles//a/1/4/1/1/1/8/0/TimeTrial_001.bmp.jpg

همان کورس به همراه 12 ماشین:

http://images.eurogamer.net/2011/articles//a/1/4/1/1/1/8/0/Race_002.bmp.jpg

دلیل اینکه چرا انجین بازی از 4XMSAA در همه مواقع استفاده نمیکنه این هست که انجین بازی در حالت آنلاین تا 16 ماشین را همزمان با هم در یک کورس رندر میکنه و مدهای جدید هم در بازی هستند که به صورت پویا ماشینهای اضافی به جاده اضافه میکنن و در این حالت تعداد ماشینها "نامحدود" میشه که برای حفظ توان کنسول و بالا موندن فریم ریت T10 مجبور به استفاده از 2XMSAA شده.

سورپرایز بزرگ دیگه در مورد Forza 4 این هست که بازی با 60 فریم بر ثانیه و V-sync فعال اجرا میشه به این معنی که مطلقا گسستگی فریمی در بازی وجود نداره.

T10 وفاداری خودش رو به ارائه این مقدار از گرافیک , فیزیک و هوش مصنوعی در حالی حفظ کرده که برای رندر شدن همه اینها تنها 16.66 میلی ثانیه زمان داشته (توضیح: هر ثانیه 1000 میلی ثانیه هست و 1000 تقسم بر 60 فریم=16.66) که این نقطه عطفی در مهندسی بر روی پلتفرم Xbox360 به حساب میاد.

به هر حال این روشنه که سازندگان [بازی ها] نیازمند سازش و انعطاف پذیری در برخی مناطق خاص برای امکان پذیر کردن خواسته هاشون هستن , مثلا در بازی Rage سازنده بازی برای اجرای بازی در 60 فریم بر ثانیه از میزان رزولوشن افقی تصویر به صورت پویا یا داینامیک کم میکرد ولی T10 در Forza 4 دست به کار لطیف تر و زیرکانه تری زده در حالیکه بازی بر روی 60 فریم بر ثانیه قفل شده آینه عقب و رفلکشن روی ماشین بر روی 30 فریم بر ثانیه رندر میشه.
محیط بازی هم در Forza 4 در قیاس با Forza 3 تغییراتی داشته برخی جزئیات اضافی شده و برخی کم شده .
همچنین بازی در Replay ها به صورت 30 فریم بر ثانیه به نمایش در میاد ولی در عوض برخی افکتها به بازی اضافی میشه که به زیبایی بازی کمک زیادی میکنه مخصوصا در کورسهای پر جزئیات دیدن تعداد زیادی ماشین با جزئیات عالی کاملا زیبا و دلنشین و خارق العادس.
تغییر در نور پردازی Forza 4 شاید بزرگترین و قابل توجه ترین تغییر نسبت به قبل باشه ممکنه تصور کنید که این تفاوت ناشی از به کار بردن نور پردازی HDR در بازی هست ولی کلید اصلی این پیشرفت به کارگیری تکنیک image-based lighting هست که کمک میکنه تا ماشینها با حالتی کاملا واقعی در محیط قرار بگیرن.
این ایده اولین بار توسط Criterion Games در بازی Need for Speed: Hot Pursuit به کار گرفته شده و خوانندگان همیشگی مقالات Digital Foundry میتونن صحبتهای مهندس ارشد این کمپانی رو در مورد این تکنولوژِی در غالب یک مصاحبه با DF از اینجا مطالعه کنن.
در حالیکه تکنولوژِی IBL یک پیشرفت بزرگ نسبت به Forza 3 به حساب میاد ولی در برخی مواقع اشکالاتی هم در آن دیده میشه مثلا به نظر میرسه T10 یک تکنیک فیلمی Tone-map رو پیاده سازی نکرده باشه که باعث شده :
"برد یا مسافت تاثیر نور پردازی های داینامیک با مشکل مواجه بشه و شاهد پدیده Black Crush و White Crush یا پدیده ای که باعث از بین رفتن جزئیات در تصاویری که رنگهای مشکی و یا سفید نزدیک به هم دارن بشه" (با تشکر از جناب استاد Alucard عزیز برای توضیح این مطلب من نقل و قول مستقیم ایشون رو اینجا درج کردم).

نور پردازی Forza 3:
http://images.eurogamer.net/2011/articles//a/1/4/1/1/1/8/0/Forza3_hdr.bmp.jpg

همون صحنه و ماشین در نور پردازی Forza 4:
http://images.eurogamer.net/2011/articles//a/1/4/1/1/1/8/0/Forza4_hdr.bmp.jpg

همونطور که در عکسها مشخص هست نور پردازی HDR بدون پیاده سازی کردن برخی تکنیکها در Forza 4 باعث شده که در بازی شاهد پدیده White & Black Crush باشیم که در تصویر مشهود است در نقاطی که سایه ها وجود داره بالا رفتن عمق رنگ مشکی به همراه بالا رفتن شدت رنگ سفید جزئیات را مجازا حذف کرده و کنتراست تصویر را بیش از حد بالا برده.

دومین مطلب این هست که نورپردازی محیطی بازی baked in هست و اثر آن از قبل رندر شده به این معنی که با وجود اینکه نور پردازی فوق العاده زیبا و چشم نواز به نظر میاد ولی منابع نور در جای خودشون ثابت هستن و هیچ حرکتی نمیکنن به همین دلیل تغییرات ساعت در روز و یا تغییرات داینامیک نور پردازی محیط که در بازی ای مثل GT5 وجود داره در Forza 4 دیده نمیشه.
با این وجود Forza 4 دارای پیستهای زیادی هست که در شرایط جوی گوناگون مثل طلوع آفتاب , وسط روز و غروب آفتاب به جز شب شبیه سازی شدن همچنین یک حالت هوای ابری هم در پیست Top Gearوجود داره T10 در مورد قرار ندادن شرایط جوی مثل هوای مرطوب و یا نورپردازی در شب اطلاعاتی رو قبلا منتشر کرده که شامل نداشتن اطلاعات صحیح در مورد نحوه عملکرد لاستیکها بر روی زمین خیس و یا بر آورده نشدن استانداردهای گرافیکی T10 در کورس شب با حفظ 60 فریم و V-sync هست.
صحبتهای Dan Greenawalt رو در مقاله اصلی میتونید از این لینک بخونید:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-tech-analysis-forza-motorsport-4?page=2

مطلب بعدی در Forza 4 استفاده از کینکت برای Head tracking هست سنسورهای کینکت در Forza 4 هم مکان قرار گیری سر رو ردیابی میکنن هم جایی رو که شما به اون نگاه میکنید ولی متاسفانه مقداری تاخیر دارن.
مطلب دیگه در Forza 4 اضافه شدن مد Autovista به بازی هست که ماشینها واقعی و فوق العاده طبیعی به نظر میان این مسئله تنها به تعداد نفسگیر چند ضلعیها ختم نمیشه , T10 برای این حالت به کلی از یک مدلینگ و نور پردازی و Shader جدید استفاده کرده تکسچرها در این مد فوق العاده با کیفیت هستن به طوری که متریالی مثل آلومنیوم و چوب و چرم و استیل و پارچه رو به راحتی حس میکنید.

تمرکز بر جزئیات در Forza 4 واقعا تحسین بر انگیز است و تضمین میکند که بازی قابل توجه است.
در مقایسه با GT 5 باید عنوان کرد که حس زیبایی شناختی دو بازی خیلی خیلی متفاوت هستن مخصوصا در مقوله نور پردازی , در حالیکه عملکرد انجین Forza 4 در 60 فریم بر ثانیه فوق العاده خوب هست و بازی برای سازگاری با این هدف طراحی شده ولی در GT5 افت فریم ریت و گسستگی فریمها حتی در حالت 720p وجود داره همچنین در Forza جزئیات در مسیر مسابقه به شکل قابل توجهی بالاتر است.

Forza 4:
ss_preview_360_015.jpg.jpg


GT5:
ss_preview_PS3_015.jpg.jpg


Forza 4:
ss_preview_360_006.jpg.jpg


GT5:
ss_preview_PS3_006.jpg.jpg


گالری کامل مقایسه دو بازی به همراه سایز بزرگ عکسها:

http://www.eurogamer.net/gallery.php?game_id=7925&article_id=1411190#anchor

در مجموع در مورد سایر موارد میتوان گفت که Forza 4 از نظر صداگذاری و هندلینگ بهتر است ولی GT5 از نظر توجه به جزئیات و طیف وسیعی از سناریوهای مختلف برای رانندگی هنوز بی رغیب است.

لینک مقاله:
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-tech-analysis-forza-motorsport-4
 
آخرین ویرایش:
با اینکه مشخصه از GT5 از نظر گرافیکی سرتره اما خوب نسبت به نسخه ی قبلی خودش واقعا پیشرفت کمی داشته البته جزئیات ماشینا و همچنین بازتاب نور روی بدنشون بهتره اما خوب اینا پیشرفتای جزئین. مثلا اگه دیسک FMS3 رو تو دستگاه بذارید و بازی کنید و بعدش نسخه ی چهارم رو انجام بدید واقعا متوجه پیشرفت و تفاوت بازی با نسخه ی قبل نمیشید حداقل واسه ی خود من که اینجوریه . به هر حال انتظاراتم از گرافیک بازی بیشتر بود شایدم X360 دیگه توانایی پردازش بیشتری نداره
 
  • Like
Reactions: jetalpha
اول تشکر میکنم از قرار دادن این مطلب مفید

ولی پدیده White & Black Crush بخاطر HDR خیلی خراب کرده کارو ....


من از لحاظ هندلینگ هم معتقدم جی تی 5 بهتر از فورزا 4 هست همون قضیه چسبندگی و اینا ولی صداگذاری رو توش حرفی نیست هر چند بقول خودتون GT 5 مخصوصا با این آپدیتهایه جدید همچنان بی رقیب هست .
[FONT=tahoma, new york, times, serif][/FONT]
 
خسته نباشی ! خیلی خوب منتقل کردی گفته های DF رو ! :دی

ولی از این حرکت DF واقعاً حالم بهم خورد که هم سر Forza 3 هم سر Forza 4 ور داشته پای GT5 رو میکشه وسط ! اصلاً نمیفهمم چطور اون همه مقایسه بین نسخه GT5p و GT5 و GT HD و GT4 کرده و بعد تو متن نقد تکنیکی GT5 نوشته نسخه مشابه روی 360 نداریم تا باهاش مقایسه کنیم پس یه کار دیگه میکنیم و ... بعد سر هر دو Forza پای این بازی رو میکشه وسط، حتی نکردن یه مقایسه خوب و مفصل با Forza 3 بکنن و به 2 تا عکس مقایسه ای اکتفا کردن در عوض 20 تا عکس مقایسه ای با GT5 گذاشتن !! یعنی نمیدونم چی پیش خودشون فکر میکنن ! اگر میخوان متن مقایسه ای بنویسن توی تیتر مقاله ذکر کنن اگر هم مینویسن نقد تکنیکی Forza 4 پس پای این بازی رو نبایست میکشیدن وسط ! اما به هر حال چندان هم بد هم نشده الان، یسری مقایسه یکسان الان هست از دو بازی و میشه بهشون بهتر استناد کرد !

ss_preview_360_000.jpg.jpg


ss_preview_PS3_000.jpg.jpg
 
ممنون ولی من مقايسه ای نديدم.
فقط كلا تو يه خط بزور GT5 كوبيده شده بود.برتری گرافيك GT5 نسبت به FM4 چيزيه كه نياز به بحث و بررسی نداره...
هندلينگ هم سليقه ایه.
 
»ن که نفهمیدم با این که فن خر Gt و ps3 هستم توی نورپردازی gt خیلی عقب نسبت به فورزا ولی در کل میشه گفت گرافیک یکسانی دارند اگر نورپردازی gt بهتر بود فورزا به گردشم نمیرسیه ولی ظاهر ماشین ها و مخصوصا ظاهر داخلی ماشین ها رو نگاه کنید gt ترکونده
 
من برام سواله چجوری میگین گرافیک gt5 بهتر از فورتزا 4 هست؟؟؟ خود پیستا که مسلما فورتزا بهتره! طراحی فورتزا 4 هم که منو کلا دیوانه کرده! واقعا عالیه!
حداقلش اینه 6 سال کار نکرد آخر 200 تا ماشین با یه پیست 2 بعدی تحویل بده!
 
آخرین ویرایش:
FM3 که به اونصورت رقیبی برای GT5 نبود ولی در مورد FM4 میتونم بگم واقعا عالی کار شده .
تمرکز بر جزئیات در Forza 4 واقعا تحسین بر انگیز است و تضمین میکند که بازی قابل توجه است.
در مقایسه با GT5 باید عنوان کرد که حس زیبایی شناختی دو بازی خیلی خیلی متفاوت هستن مخصوصا در مقوله نور پردازی
100 درصد درسته جزئیات پیست FM4 نسبت به پیستهای قدیمی GT5 بهتر کار شده و از نظر طراحی و زیبایی شناسی هم کلا هر کدوم یه دنیای دیگه ای دارن .
من از لحاظ هندلینگ هم معتقدم جی تی 5 بهتر از فورزا 4 هست همون قضیه چسبندگی و اینا ولی صداگذاری رو توش حرفی نیست هر چند بقول خودتون GT 5 مخصوصا با این آپدیتهایه جدید همچنان بی رقیب هست .
در رابطه با هندلینگ و جزئیات فیزیکی و شبیه سازی منم موافقم باهات آره فقط در زمینه صدا گذاری ماشینهای GT5 اونطوری که در FM4 گستردگی داره نیست متاسفانه .
دقیقاً .

»ن که نفهمیدم با این که فن خر Gt و ps3 هستم توی نورپردازی gt خیلی عقب نسبت به فورزا ولی در کل میشه گفت گرافیک یکسانی دارند اگر نورپردازی gt بهتر بود فورزا به گردشم نمیرسیه ولی ظاهر ماشین ها و مخصوصا ظاهر داخلی ماشین ها رو نگاه کنید gt ترکونده
نه اتفاقا از این نظر که GT5 به خاطر تغییرات زمانی و آب و هوا ، نورپردازی داینامیک داره و مثل FM4 فقط pre bake شده نیست .


digitalfoundry_gallerytod1.bmp.jpg
digitalfoundry_gallerytod2.bmp.jpg

Forza 4 lacks the dynamic lighting and shifting time of day effects of Gran Turismo 5, suggesting that lighting is 'baked in' at the design level, but selected tracks do have different lighting conditions presented as alternative race variations.
دو عکس بالا هم از FM4 هستن که یکی در صبح و اون یکی در عصر گرفته شده . در واقع FM4 سیستم شبانه روز داینامیک نداره ولی حداقل حق انتخاب بین عصر و صبح رو میده ولی وقتی وارد مسابقه میشید هیچ تغییری در زمان مسابقه ایجاد نمیشه مثلا اگر 2 ساعت هم مشغول مسابقه دادن در اون پیست باشید هیچ تغییری در نورپردازی و زمان به وجود نمیاد و همه چیز اعم از نورپردازی و سایه پردازی و غیره به اصطلاح از قبل برنامه ریزی شدست .
البته مطالب پست اول خلاصه شدست پیشنهاد میکنم به منبع اصلی برید .
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-tech-analysis-forza-motorsport-4?page=2
 
آخرین ویرایش:
همه چیز اعم از نورپردازی و سایه پردازی و غیره به اصطلاح از قبل برنامه ریزی شدست
فقط نورپردازي محيطي baked in ـه سايه پردازي هم دايناميكِ, ديگه همه چيز و غيره كدومه...
 
فقط نورپردازي محيطي baked in ـه سايه پردازي هم دايناميكِ, ديگه همه چيز و غيره كدومه...
درسته سایه در همون لحظه و زمان داینامیکن ولی به خاطر نبود شبانه روز همونطور باقی میمونن و تغییری نمیکنن .یعنی در حالت کلی با محیط تعامل ندارن. امیدوارم متوجه منظورم شده باشی .
 
آخرین ویرایش:
درسته سایه در همون لحظه و زمان داینامیکن ولی به خاطر نبود شبانه روز همونطور باقی مینونن و تغییری نمیکن .یعنی در حالت کلی با محیط تعامل ندارن. امیدوارم متوجه منظورم شده باشی .
وقتي سايه پردازي دايناميك باشه دايناميكِ ديگه در اون لحظه و زمان نداره چون نسبت به موقعيت منبع نور اصلي (خورشيد) تشكيل ميشه.منبع نور تغيير كنه موقعيت سايه هم تغيير ميكنه. تو همون دوتا عكسي كه گذاشتي موقعيت سايه هاشون رو ببين.
تو Forza 4 هم چون تغيير زمان و شب نداريم منبع اصلي نور ثابتِ نيازي هم به نورپردازي دايناميك براي محيط نيست چون يه عمل بيهوده ست به اين دليل كه تو بازي ريسينگ نه تخريب پذيري داريم نه با محيط اطراف تعامل داريم.
Lighting و Shadowing دو مقوله جداست.
 
آخرین ویرایش:
درسته سایه در همون لحظه و زمان داینامیکن ولی به خاطر نبود شبانه روز همونطور باقی مینونن و تغییری نمیکن .یعنی در حالت کلی با محیط تعامل ندارن. امیدوارم متوجه منظورم شده باشی .

FM3 که به اونصورت رقیبی برای GT5 نبود ولی در مورد FM4 میتونم بگم واقعا عالی کار شده .

100 درصد درسته جزئیات پیست FM4 نسبت به پیستهای قدیمی GT5 بهتر کار شده و از نظر طراحی و زیبایی شناسی هم کلا هر کدوم یه دنیای دیگه ای دارن .

در رابطه با هندلینگ و جزئیات فیزیکی و شبیه سازی منم موافقم باهات آره فقط در زمینه صدا گذاری ماشینهای GT5 اونطوری که در FM4 گستردگی داره نیست متاسفانه .
دقیقاً .


نه اتفاقا از این نظر که GT5 به خاطر تغییرات زمانی و آب و هوا ، نورپردازی داینامیک داره و مثل FM4 فقط pre bake شده نیست .


digitalfoundry_gallerytod1.bmp.jpg
digitalfoundry_gallerytod2.bmp.jpg


دو عکس بالا هم از FM4 هستن که یکی در صبح و اون یکی در عصر گرفته شده . در واقع FM4 سیستم شبانه روز داینامیک نداره ولی حداقل حق انتخاب بین عصر و صبح رو میده ولی وقتی وارد مسابقه میشید هیچ تغییری در زمان مسابقه ایجاد نمیشه مثلا اگر 2 ساعت هم مشغول مسابقه دادن در اون پیست باشید هیچ تغییری در نورپردازی و زمان به وجود نمیاد و همه چیز اعم از نورپردازی و سایه پردازی و غیره به اصطلاح از قبل برنامه ریزی شدست .
البته مطالب پست اول خلاصه شدست پیشنهاد میکنم به منبع اصلی برید .
http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-tech-analysis-forza-motorsport-4?page=2

بافتهای Forza 4 رو که نداره GT5 و همون عکس 3 و 4 ام ( 4 تا عکس مقایسه ای انتهایی ) که گذاشته نشون میده از نظر جزئیات تو پیستهای جدید هم بهتر کار کرده T10 و بخصوص تو پیستهایی که درختها و ... هم هستن و مثل Top Gear تنک نیستن بیشتر مشخص هست ! یعنی قدیمی و جدید نداره ! هندلینگ رو هم خود DF تو مقالش گفته از GT5 بهتر هست !

خورشید توی Forza 4 متحرک نیست ولی منبع اصلی نور اگر هم که متحرک باشه باز هم تغییری تو کیفیت سایه ها بوجود نمیاد ! همونی که بودن باقی میمونن سایه ها ! اما مثلاً Forza 4 میتونه بازتابهای داینامیک روی بدنه ماشین ها رو بخوبی نشون بده و از این نظر حرفی برای گفتن باقی نمیذاره ! یا مثلاً رقص نور ( حرکت موجی شکل نور ) روی بدنه ماشینها چیزی هست که اگر با دقت به ویدئوی مقایسه ای نگاه کنید متوجه میشید در GT5 وجود نداره در حالی که در واقعیت وجود داره چنین چیزی !

215lwti6pm2kuldac5pv.gif

g17wbti8tm5ubdo34.gif
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or