این تاپیک مخصوص ارائه و بحث در مورد کلیه آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....) و نرم افزار های مرتبط به آنها میباشد
لووووول. شروع این بحث می دونی چی بود؟ من تو تاپیک قبلی همچین پستی دادم:عوض کردن هدف بحث که در تخصص شما و بعضی دوستان هست . اول بحث راجب پیچیده بودن وضعیت اقتصادی بازی های تکنفره بود که به دلایلی پیچ خورد رفت وارد فروش GTA V شد
کسی نگفته بازی های صرفا تک نفره کم می فروشن، بحث اینجاست که بازی های چند نفره بیشتر می فروشن، خرجشونم معمولا کمتره و طبق آمار های موجود حرفش کاملا درسته.
این PSN تو آمریکا:
این PSN اروپا:
- Call of Duty: WWII آنلاین
- Destiny 2 آنلاین
- Friday the 13th آنلاین
- Horizon: Zero Dawn آفلاین
- Grand Theft Auto V آنلاین
- NBA 2K18 آنلاین
- Rocket League آنلاین
- Minecraft آنلاین
- Madden NFL 18 آنلاین
- Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands آنلاین
- FIFA 2018 آنلاین
- Call of Duty: WWII آنلاین
- Rocket League آنلاین
- Grand Theft Auto V آنلاین
- Crash Bandicoot N Sane Trilogy آفلاین
- Horizon: Zero Dawn آفلاین
- ARK: Survival Evolved آنلاین
- FIFA 2017 آنلاین
- EA Sports UFC 2 نمی دونم اینو حقیقت
- Tom Clancy's Rainbow Six Siege آنلاین
Steam:
Grand Theft Auto V آنلاین
R6: Siege آنلاین
Warframe آنلاین
Rocket League آنلاین
ARK آنلاین
CS GO آنلاین
Dota 2 آنلاین
PUBG آنلاین
H1Z1 آنلاین
Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands آنلاین
Witcher 3 آفلاین
Divinity Original Sin II آفلاین
ولی خوب باشه، من منحرف کردم بحث رو.هر کس با مدرک ثابت کرد این 85 میلیون نسخه ای که GTA V فروخته و پس از 4.5 سال هنوزم جزء بهترین فروشهاست بخاطر بخش آنلاین و آپدیت هاشه نه آفلاین گولاخش, تا انتشار GTA 6 دیگه توی بازیسنتر آنلاین نمیشم : ))
پ.ن:پس اینایی که تازه کنسول میخرن و تقریبا با هر کنسول 1 دونه GTA V میزنن تنگش 80% بخاطر بخش آنلاینشه و اگه فرصتی شد یه نیم نگاهی هم به بخش تکنفرش میندازن!
تو آمار جدید UbiSoft گفتن که درآمد بازیهای سنتی در سال دوم عرضهشون، 13 درصدِ درآمد سال اولشون هست ولی این آمار برای بازیهایی که فرمت Games as Service دارن 52 درصده.
این دیگه جلوی واقعیت قرار گرفتنه که بگیم آیندۀ صنعت بازیهای رایانهای (حداقل بخش AAA) به این سمت نمیره، چون متاسفانه این راه شروع شده. کاری که سونی (و نینتندو) داره میکنه یه مورد خاصه، نه قاعدۀ کلی صنعت.
من یه مثال از یه بازی موفق میزنم که ببینید چرا شنون لافتیس اون حرف رو در مورد بیزنس بازیهای تکنفره میزنه.
Horizon Zero Dawn طبق گفتۀ سازندهش با بودجۀ 45 میلیون یورویی ساخته شده.
هزینۀ تبلیغات این بازی در کمترین حالت باید حداقل اندازۀ بودجۀ ساختش باشه (اما مطمئناً بیشتره با توجه به اینکه یه IP جدیده و همینطور با توجه به هزینۀ مارکتینگ بازیهای دیگه)
یعنی بازی 100 میلیون دلار هزینه داشته.
فروش بازی طبق آخرین آمار رسمی (ژوئن 2017) 3.4 میلیون نسخه بوده که تقریباً 1 میلیونش فروش دیجیتال بوده. آخرین آمار غیر رسمی (ژانویه 2018) 4.1 میلیون نسخه بوده.
اگه به خوشبینانهترین شکل ممکن به قضیه نگاه کنیم بازی تقریباً 5 میلیون نسخه فروخته که میتونه 1.5 میلیونش دیجیتالی و 3.5 میلیونش فیزیکی باشه.
بازی در طول تقریباً یک سالی که از اومدنش میگذره چند بار تخفیف خورده (حتی تا 20 دلار) یه قیمت متوسط برای تمام نسخههای فروش رفته میتونه 45 دلار باشه.
1.5 میلیون * 45 = 67.5 میلیون
3.5 میلیون * 45 = 157.5 میلیون که با کسر 25 درصد سهم خردهفروشها میرسیم به عدد 118 میلیون میرسیم.
یعنی تقریباً 186 میلیون درآمد داشته.
این بازی هیچ نوع درآمد دیگهای نداره چون هیچ نوع پرداخت درون برنامهای نداره پس با توجه به آمار یوبیسافت، بازی عمر درازی در درآمدزایی نخواهد داشت و این یعنی خیلی بعیده پیش بینی فروش 8 میلیون نسخهای که قبل از عرضۀ بازی انجام گرفته بود به واقعیت تبدیل بشه.
بازی Pubg شاید با بودجۀ 10 میلیونی ساخته شده باشه اما در مدت مشابه 714 میلیون درآمد داشته.
در هر دو گزارش مالی اخیر T2 گفته شده GTA Online بهترین سه ماهۀ درآمدیش رو پشت سر گذاشته.
Horizon Zero Dawn با این طراحی فوقالعاده و دنیای به این بزرگی، اگه مثل MH World یه جور بخش آنلاین داشت من احساس میکنم که هم میتونست فروش بهتری داشته باشه، هم عمر درازتری میداشت و هم طرفدار مجبور نبود چند سال واسۀ برگشتن به دنیای این بازی صبر کنه.
این نمونۀ یه بازی موفق تکنفره بود.
میرسیم به بحث اول:
سونی میتونه این چنین ریسکهایی بکنه چون فروش کنسولش فوقالعاده موفقیت آمیز بوده و شکستهایی مثل The Order یا موفقیتهای خفیفی مثل Lost Legacy رو، رویالتی حاصل از بازیهای دیگران روی کنسولش پوشش میدن.
نینتندو میتونه روی بازیهای صرفاً آفلاین ریسک کنه چون گرافیک امروزی نداره، موزیک لایسنس نمیکنه، صداگزاری نداره یا خیلی کمه و ... پس بودجههای پایینتری داره و IPهای قدری داره.
اما بخش بازیهای مایکروسافت نمیتونه چنین ریسکهایی بکنه چون بعد از خاموش شدن چراغهای بخش موبایلش، تبدیل شده به بچۀ کله قرمز خونواده پس مایکروسافت تو سرمایهگزاری این بخش باید حداقل ریسک رو انجام بده و نتیجهش میشه همکاری با PUBG و اون حرفی که لافتیس زد. این نسل مایکروسافت سردرگمه و برنامههاش رو نصف نیمه اجرا میکنه و اول نسل جوری لگد به بیضۀ خودشون زدن که هنوز چشماشون درست نمیبینه ولی دلیل نمیشه همۀ حرفهای مدیراش غلط باشه.
پ.ن.1:خلاصه اینکه برای افرادی مثل من که بین معیارهای انتخاب یه بازی، داستان حداقل 60 درصد قضیهست دوران تاریکی در پیشه.
پ.ن.2: میدونه حالا نقل و قول میشم و بهم ثابت میشه که چقدر در اشتباهم ولی من دیگه واقعاً تو این بحث حرفی ندارم. نه اینکه حرفم فصل الخطاب باشه، نه. من دیگه هر نظری که داشتم رو دادم.
تو آمار جدید UbiSoft گفتن که درآمد بازیهای سنتی در سال دوم عرضهشون، 13 درصدِ درآمد سال اولشون هست ولی این آمار برای بازیهایی که فرمت Games as Service دارن 52 درصده.
این دیگه جلوی واقعیت قرار گرفتنه که بگیم آیندۀ صنعت بازیهای رایانهای (حداقل بخش AAA) به این سمت نمیره، چون متاسفانه این راه شروع شده. کاری که سونی (و نینتندو) داره میکنه یه مورد خاصه، نه قاعدۀ کلی صنعت.
من یه مثال از یه بازی موفق میزنم که ببینید چرا شنون لافتیس اون حرف رو در مورد بیزنس بازیهای تکنفره میزنه.
Horizon Zero Dawn طبق گفتۀ سازندهش با بودجۀ 45 میلیون یورویی ساخته شده.
هزینۀ تبلیغات این بازی در کمترین حالت باید حداقل اندازۀ بودجۀ ساختش باشه (اما مطمئناً بیشتره با توجه به اینکه یه IP جدیده و همینطور با توجه به هزینۀ مارکتینگ بازیهای دیگه)
یعنی بازی 100 میلیون دلار هزینه داشته.
فروش بازی طبق آخرین آمار رسمی (ژوئن 2017) 3.4 میلیون نسخه بوده که تقریباً 1 میلیونش فروش دیجیتال بوده. آخرین آمار غیر رسمی (ژانویه 2018) 4.1 میلیون نسخه بوده.
اگه به خوشبینانهترین شکل ممکن به قضیه نگاه کنیم بازی تقریباً 5 میلیون نسخه فروخته که میتونه 1.5 میلیونش دیجیتالی و 3.5 میلیونش فیزیکی باشه.
بازی در طول تقریباً یک سالی که از اومدنش میگذره چند بار تخفیف خورده (حتی تا 20 دلار) یه قیمت متوسط برای تمام نسخههای فروش رفته میتونه 45 دلار باشه.
1.5 میلیون * 45 = 67.5 میلیون
3.5 میلیون * 45 = 157.5 میلیون که با کسر 25 درصد سهم خردهفروشها میرسیم به عدد 118 میلیون میرسیم.
یعنی تقریباً 186 میلیون درآمد داشته.
این بازی هیچ نوع درآمد دیگهای نداره چون هیچ نوع پرداخت درون برنامهای نداره پس با توجه به آمار یوبیسافت، بازی عمر درازی در درآمدزایی نخواهد داشت و این یعنی خیلی بعیده پیش بینی فروش 8 میلیون نسخهای که قبل از عرضۀ بازی انجام گرفته بود به واقعیت تبدیل بشه.
بازی Pubg شاید با بودجۀ 10 میلیونی ساخته شده باشه اما در مدت مشابه 714 میلیون درآمد داشته.
در هر دو گزارش مالی اخیر T2 گفته شده GTA Online بهترین سه ماهۀ درآمدیش رو پشت سر گذاشته.
Horizon Zero Dawn با این طراحی فوقالعاده و دنیای به این بزرگی، اگه مثل MH World یه جور بخش آنلاین داشت من احساس میکنم که هم میتونست فروش بهتری داشته باشه، هم عمر درازتری میداشت و هم طرفدار مجبور نبود چند سال واسۀ برگشتن به دنیای این بازی صبر کنه.
این نمونۀ یه بازی موفق تکنفره بود.
میرسیم به بحث اول:
سونی میتونه این چنین ریسکهایی بکنه چون فروش کنسولش فوقالعاده موفقیت آمیز بوده و شکستهایی مثل The Order یا موفقیتهای خفیفی مثل Lost Legacy رو، رویالتی حاصل از بازیهای دیگران روی کنسولش پوشش میدن.
نینتندو میتونه روی بازیهای صرفاً آفلاین ریسک کنه چون گرافیک امروزی نداره، موزیک لایسنس نمیکنه، صداگزاری نداره یا خیلی کمه و ... پس بودجههای پایینتری داره و IPهای قدری داره.
اما بخش بازیهای مایکروسافت نمیتونه چنین ریسکهایی بکنه چون بعد از خاموش شدن چراغهای بخش موبایلش، تبدیل شده به بچۀ کله قرمز خونواده پس مایکروسافت تو سرمایهگزاری این بخش باید حداقل ریسک رو انجام بده و نتیجهش میشه همکاری با PUBG و اون حرفی که لافتیس زد. این نسل مایکروسافت سردرگمه و برنامههاش رو نصف نیمه اجرا میکنه و اول نسل جوری لگد به بیضۀ خودشون زدن که هنوز چشماشون درست نمیبینه ولی دلیل نمیشه همۀ حرفهای مدیراش غلط باشه.
پ.ن.1:خلاصه اینکه برای افرادی مثل من که بین معیارهای انتخاب یه بازی، داستان حداقل 60 درصد قضیهست دوران تاریکی در پیشه.
پ.ن.2: میدونه حالا نقل و قول میشم و بهم ثابت میشه که چقدر در اشتباهم ولی من دیگه واقعاً تو این بحث حرفی ندارم. نه اینکه حرفم فصل الخطاب باشه، نه. من دیگه هر نظری که داشتم رو دادم.
کی گفته من فن نیستم ! بارها گفتم فن سونیم ! ولی نه از اون نوع فنی که هر چی گفتن و هر کاری کردن بیاد به به و چه چه کنهقسمت اول رو نیازی نیست جواب بدم چون دست از قضا کاملا مشخصه کیا مخالف اون حرف اون یارو توی مایکی هستن. عجیبه که بقیه چیزی نمیگن این وسط. دیگه هیت نسبت به مایکی کاملا طبیعیه.
بعد پست علیرضا رو که در مورد فروش جدید GTAV بوده رو نقل و قول کردی و نظرت در مورد روز لانچش بوده؟ ببخشید اگر من نتونستم تفسیر چند لایه ای انجام بدم و بفهمم شما در مورد نسل قبل و روز لانچ صحبت میکنید
@vaan 2
حالا چرا بهت برخورده؟ تو که میدونی فنبوی نیستی، پس چرا ناراحت میشی؟
According to Slovakian newspaper Hospodarske Noviny (a rough google translation of the full article is available via that link), Vavra said that the game was set to break even today, as well as passing 500,000 copies sold. For a game that was only released on Tuesday, that’s quite an impressive turnaround.
پس با توجه به هزینه ی پایین ساختش، بازی راحت به سوددهی میرسه و پشتیبانی خوبی هم ازش میشه، چند ماهه دیگه بعد از رفع مشکلات بهترین زمان برای خریدشهkingdom come :deliverance بیشتر از 500 هزار نسخه فروش داشته:
البته هزینه ساختش همچین هم کم نبوده و همین طور حدود چهار سال هم زمان برده ساختشپس با توجه به هزینه ی پایین ساختش، بازی راحت به سوددهی میرسه و پشتیبانی خوبی هم ازش میشه، چند ماهه دیگه بعد از رفع مشکلات بهترین زمان برای خریدشه
بازی ها هیچی، رتبه دوم کتاب ها رو واقعا پیش بینی نمیکردمسهم سرگرمي هاي مختلف ، كه video games بزرگترين بخش رو شامل ميشه . بزرگتر از كتاب و سينما و موزيك و ...