آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....)

خب این حرفت هم میتونه درست باشه هم اشتباه،
درسته به نظرم همونطور که گفتم باعث شد بخشی از فن بیس اصلی سریع به تکاپو بیفته برای خرید و بازی کردن، و این به لانچ کمک کرد،

اما برای همه گیمر ها و کل بازار اینطور نیست، ببین لیک اسمش روشه... Leak :D
لیک به دلیل همون کوتاه بودن، از یک قسمت خاص از داستان بودن، شورتکات بودن، هایلایت بودن، میتونه خیلیییی تاثیرگذار تر از اون بازی کامل 4k که میگی باشه، همین الان گیمر های خارج از این 10 15 میلیون خریدار اصلی بازی های سونی، وقتی اسم پارت 2 میاد یاد چی میفتن؟ یاد اون حواشی و فرست ایمپرشن وحشتناک اولیه یا صحبت هایی که طرفدار ها از کیفیت ساخت و طراحی بازی میکنند؟ کیفیت اصلی و خوش ساخت بودن بازی های ناتی داگ پس ذهن همه حتی هیتر ها هم هست، اما این لزوما باعث نمیشه تو این دوره زمونه ملت 60 دلار روز اول برای سینگل پلیر بدن. هر جای دنیا که میخواد باشه.

گفتم به نظرم درسته که لیک میتونه رو بخشی از فروش حداقل تسریع کردن فرایند فروش تاثیر مثبت داشته باشه، اما واقعا فضایی که اون اول شکل گرفت هنوز هم از بین نرفته، کسی که در فضای این بازی نیست بیشتر به اون هیجان لیک ها که هنوز هم احساسش باقی مونده توجه میکنه و همین باعث میشه بازی مثل اسپایدرمن فروش نکنه، نتیجه نهایی لیک ها به فروش اصلی بازی ضربه زده، لیک ها به تجربه خیلی از فن ها که اسپویل شدند ضربه زده، لیک ها و فضایی که ساختند از متریال اصلی بازی و داستان بیشتر موج منفی ساخته، کسی که روز اول 60$ میده بازی رو میخره (به احتمال زیاد یک فن یا یک گیمر جدی هست) نمیاد هوچی گری و کلیک بیت و ویو یوتیوب و متریال برای جنگ کنسولی از تجربه اش بکشه بیرون، حتی اگه از بخش های خاص داستان خوشش نیاد نمیاد دیسک رو بشکونه مگه تو همین سایت کم فن میبینیم که خوشش نیومده؟ کسی خودشو به در و دیوار زد؟ :D

لیک هاخیلی راحت توسط ادم های معمولی ولی خیلی ساده مثلا تو فضای جنگ کنسولی، هیتر پلی استیشن، کل کل با مشتی حسن یا دنیل و فولان، تبدیل به یک عامل منفی شد، تاثیر اولیه زیادی گذاشت و افکار بخش بزرگی از گیمر هارو تا حد زیادی جهت دهی کرد،

لیک ها مفید نبودند :D جز اینکه باعث شد فن ها یا کنجکاو هایی که با یوتوب ارضا نمیشند سراسیمه به سوی خرید بازی حرکت کردند => لانچ قوی

یاد اون حواشی و فرست ایمپرشن وحشتناک اولیه ؟ واقعا فضایی که اون اول شکل گرفت ؟
این فضا و حواشی از کجا میاد ؟ علتش چیه ؟ لیک ؟
چند بار بگم :D
مشکل ملت لیک نبود , مشکل ملت محتوای خود بازی بود
اگه چیزی لیک نمی شد
حواشی و فرست ایمپرشن وحشتناک اولیه چند برابر بدتر اتفاق می افتاد
نتیجه نهایی لیک ها به فروش اصلی بازی ضربه زده ؟
وقتی قتلی اتفاق می افته , شما چاقو و تفنگ به عنوان مقصر مجازات می کنی ؟

یه مثال می زنم

همین امروز باس فایت اول god of war ragnarok لیک بشه , چه اتفاقی می افته ؟ هیچی
فروش بازی ضربه میخوره ؟ نه
همین امروز سکانس مرگ کریتوس لیک بشه , چی اتفاقی می افته ؟ کل شبکه های اجتماعی منفجر می شه
شخصیت اصلی atreus و کریتوس در چند ساعت ابتدایی کشته می شه
فروش بازی ضربه میخوره ؟ احتمالا

مرگ کریتوس چیزی نیست که ملت فراموش کنن
چه امروز لیک بشه / چه یکماه دیگه / چه شب قبل از لانچ , واکنش ها یکسان و یه موج عظیم منفی به وجود میاد
هر زمان که مرگ کریتوس تایید بشه gow با صدها هزار توییت و پست مختلف , ترند 1 شبکه های اجتماعی می شه
اگه قبل از عرضه لیک نشه چی ؟ واکنش گیمر ها چند برابر بدتر

حالا شما یکسال بعد بهانه میاری
مقصر کاهش فروش gow , کسی که بازی لیک کرد ؟
کارگردان و نویسنده ای که شخصیت کریتوس کشتن مقصر نبودن ؟
 
آخرین ویرایش:
یاد اون حواشی و فرست ایمپرشن وحشتناک اولیه ؟ واقعا فضایی که اون اول شکل گرفت ؟
این فضا و حواشی از کجا میاد ؟ علتش چیه ؟ لیک ؟
چند بار بگم :D
مشکل ملت لیک نبود , مشکل ملت محتوای خود بازی بود
اگه چیزی لیک نمی شد
حواشی و فرست ایمپرشن وحشتناک اولیه چند برابر بدتر اتفاق می افتاد
نتیجه نهایی لیک ها به فروش اصلی بازی ضربه زده ؟
وقتی قتلی اتفاق می افته , شما چاقو و تفنگ به عنوان مقصر مجازات می کنی ؟

یه مثال می زنم

همین امروز باس فایت اول god of war ragnarok لیک بشه , چه اتفاقی می افته ؟ هیچی
فروش بازی ضربه میخوره ؟ نه
همین امروز سکانس مرگ کریتوس لیک بشه , چی اتفاقی می افته ؟ کل شبکه های اجتماعی منفجر می شه
شخصیت اصلی atreus و کریتوس در چند ساعت ابتدایی کشته می شه
فروش بازی ضربه میخوره ؟ احتمالا

مرگ کریتوس چیزی نیست که ملت فراموش کنن
چه امروز لیک بشه / چه یکماه دیگه / چه شب قبل از لانچ , واکنش ها یکسان و یه موج عظیم منفی به وجود میاد
هر زمان که مرگ کریتوس تایید بشه gow با صدها هزار توییت و پست مختلف , ترند 1 شبکه های اجتماعی می شه
اگه قبل از عرضه لیک نشه چی ؟ واکنش گیمر ها چند برابر بدتر

حالا شما یکسال بعد بهانه میاری
مقصر کاهش فروش gow , کسی که بازی لیک کرد ؟
کارگردان و نویسنده ای که شخصیت کریتوس کشتن مقصر نبودن ؟
مقصر نی نی کوچولو هایی هستن که تا چیزی میبینن باب میلشون نیست قهر میکنن، میرن یه گوشه، من دوست ندارم من دیگه نمیخوام😢😭، متاسفانه تو کامیونیتی گیمینگ هم تعدادشون کم نیست

این جور نظر دادن تاکید و تایید بر اینه که جامعه گیمینگ هنوز بالغ و بزرگسال نشده برای همینم سازنده ها نمی تونن با ازادی عمل و به دلخواه بازی بسازن و این هنر رو جلو ببرن و پیشرو تر از سینما و و بشه با اینکه پتانسیلش خیلی بیشتره...

تا اونجا که یادمه شما اصرار داشتی سونی همین چند تا بازی داستانی رو هم نسازه و دوست داشتی همه استودیو بازی مولتی پلیر، سرویس محور، و بازی های پول ساز بسازن


حالا این بحث و تحلیل ها که ذره ای به فروش لست کمکی نمیکنه، اما این میزان فروش در مقابل نسخه اول حداقل پیامی هست برای سازندگانش و جای امیدواری هست ترند از پایین رو به ترند بالادستی ارجحیت بدن، مگر اینکه فاند های بالادستی چرب تر از پول فروش به کانسیومر باشه که جای نگرانیه

اتفاقا این مقدار فروش موفقیت یه که خود استودیو هم ازش راضیه، و حتی بالادستی ها هم نمیتونن ازش شاکی باشن... 😂😂

دنیا وارونه شده...

چرا از موفقیت های اینفینیتی و گیرز 5 جلوی لست نمیگید... 😅
 
آخرین ویرایش:
من فقط امیدوارم اینا برای فروش بیشتر سر پروژه‌ی بعدیشون سراغ یه ایده‌ی امن‌تر نرفته باشن. پول بیشتر از همون فکشن درمی‌آد؛ جان مادرتون دوباره یه تجربه‌ی متفاوت برامون بسازید! :D
منم امیدوارم این قضایا باعث نشه برای پروژه‌های بعدی بی‌خیال ایده‌های جالب بشن و به خاطر ترس از عصبانیت یه عده و به دست آوردن دل همه، تغییراتی توی ایده‌ها بدن که کسی غصه نخوره. :دی البته چند تا دلیل هست که باعث می‌شه خیالم کم و بیش راحت باشه:
۱. همین Factions که گفتی، در صورتی که کیفیت مناسبی داشته باشه، می‌تونه تبدیل به معدن پول بشه و دست‌شون رو بیشتر از هر زمان دیگه‌ای برای خرج کردن و رفتن سراغ ایده‌های جالب باز بذاره.
۲. فروش TLoU2 خیلی خوب بوده و هر چقدر هم یه عده بخوان پایین نشونش بدن، ۱۰ میلیون نسخه اصلاً رقم کمی نیست. همین فروش خوب هم بهشون قدرت ریسک کردن بیشتری می‌ده.
۳. از اینا مهم‌تر، چند ماه بعد از اومدن TLoU2، نیل دراکمن ارتقای مقام پیدا کرد و تبدیل شد به یکی از رئیس‌های ناتی داگ. یعنی برخلاف یه سری صحبت‌ها توی اینجا که «مدیران ناتی داگ، صدای انقلاب ما را شنیدند» و این حرفا، برعکس مسئولین ناتی داگ و سونی انقدر از عملکرد TLoU2 راضی بودن که همچین پستی به دراکمنِ پلید دادن و در کنار ایوان ولز تبدیل شد به بالاترین مقام استودیو.
این موارد باعث می‌شن امید زیادی داشته باشم که برای پروژه‌های بعدی هم عقب نکشن و بدون ترس و نگرانی، سراغ ایده‌هایی برن که توی ذهن‌شون دارن.

این فکتو مگر خود شما صادر کنی!
یکی از دلایل مهمی که ND داره یک مولتی پلیر غول برای TLoU می سازه اونم استندالون، بخاطر منفجر کردن صفحه ND همون زمان توسط فن ها و افراد بود! مولتی پارت 1 انقدر طرفدار داشت که به اندازه سینگل موردانتظار بود، مدام نیل و تیمش توییت می زدن که بخش مولتی رو در آینده ریلیز می کنن ولی خب شما حواست اونموقع جای دیگه ای بود :D کی گفته فن های آنچارتد به اندازه سینگل عشق مولتی نبودن، آنچارتد 2 با Doughnut Drake کلی خاطره داریم. آریا @Dinosaur می دونه چی می گم:D
واقعاً عجب چیزی بود مولتی‌پلیر Uncharted 2. :D به قدری فان و لذت‌بخش بود که فکر کنم کل زمانی که اون نسل صرف تجربه آنلاین توی بازی‌های مختلف کردم، به اندازه این بازی و U3 نبود! یعنی در حدی عاشقش شده بودم که زمان U3، برای اولین و آخرین بار در عمرم رفتم Season Pass برای یه بازی خریدم! :D
من خودم خیلی مولتی‌پلیر TLoU رو بازی نکردم و یه ذره برای سلیقه‌م سنگین بود، ولی یادمه طرفدار زیاد داشت و توی همین بازیسنتر هم خیلی‌ها باهاش حال می‌کردن و هر روز در حال بازی بودن. حالا باید ببینیم این نسخه جدید چطوری از آب درمیاد. اگه کیفیت خوبی داشته باشه و از نظر مباحث پولی و اینا هم طمع نکنن، احتمال موفقیتش بالاست.
-------------
داشتم یه بخش‌هایی از تاپیک امتیازهای TLoU2 رو برای مرور خاطرات اون روزها می‌خوندم و به این پست و توئیت عمران خان رسیدم که اوج طنز بود! :))

v693903_.jpg


یعنی اوضاع لیک TLoU2 در حدی بود که آدمی مثل عمران خان هم شروع کرده بود به چرندیات گفتن و اعتراض داشت که چرا سونی اجازه نداده توی نقدها در مورد بعضی از بخش‌های بازی بنویسن (موضوعی که در مورد خیلی از بازی‌ها وجود داره و برای جلوگیری از لو رفتن اتفاقات مهم داستان هست). یعنی طرف می‌گفت چون بازی تا خرخره اسپویل شده، سونی باید محدودیت منتقدها برای نوشتن در مورد بعضی بخش‌های داستان رو برمی‌داشته و کل سورپرایزها رو لو می‌داده و گند می‌زده به نحوه روایت بازی.
از وضعیت فجیع لیک‌های TLoU2 که حرف می‌زنیم، منظور همچین چیزهایی هست. :D
 
یاد اون حواشی و فرست ایمپرشن وحشتناک اولیه ؟ واقعا فضایی که اون اول شکل گرفت ؟
این فضا و حواشی از کجا میاد ؟ علتش چیه ؟ لیک ؟
چند بار بگم :D
مشکل ملت لیک نبود , مشکل ملت محتوای خود بازی بود
اگه چیزی لیک نمی شد
حواشی و فرست ایمپرشن وحشتناک اولیه چند برابر بدتر اتفاق می افتاد
نتیجه نهایی لیک ها به فروش اصلی بازی ضربه زده ؟
وقتی قتلی اتفاق می افته , شما چاقو و تفنگ به عنوان مقصر مجازات می کنی ؟

یه مثال می زنم

همین امروز باس فایت اول god of war ragnarok لیک بشه , چه اتفاقی می افته ؟ هیچی
فروش بازی ضربه میخوره ؟ نه
همین امروز سکانس مرگ کریتوس لیک بشه , چی اتفاقی می افته ؟ کل شبکه های اجتماعی منفجر می شه
شخصیت اصلی atreus و کریتوس در چند ساعت ابتدایی کشته می شه
فروش بازی ضربه میخوره ؟ احتمالا

مرگ کریتوس چیزی نیست که ملت فراموش کنن
چه امروز لیک بشه / چه یکماه دیگه / چه شب قبل از لانچ , واکنش ها یکسان و یه موج عظیم منفی به وجود میاد
هر زمان که مرگ کریتوس تایید بشه gow با صدها هزار توییت و پست مختلف , ترند 1 شبکه های اجتماعی می شه
اگه قبل از عرضه لیک نشه چی ؟ واکنش گیمر ها چند برابر بدتر

حالا شما یکسال بعد بهانه میاری
مقصر کاهش فروش gow , کسی که بازی لیک کرد ؟
کارگردان و نویسنده ای که شخصیت کریتوس کشتن مقصر نبودن ؟
ببین حرفت رو فهمیدم که میگی محتوای بازی در هر صورت جنجال درست میکرد، و عامل اصلی همین محتواست نه لیک،

اما خب همچنان به نظرم این حرفت درست نیست و فقط یک بخشی از واقعیت رو بیان میکنه،

به نظرم به چند دلیل "لیک" عامل اصلی اون جو منفی اولیه است که هنوزم ادامه داره، اول این که لیک ها زمانی اومدند که بازی عملا منتشر نشده بود، اسمش روشه دیگه لیک، هیچ کی چیزی از جزئیات بازی، روایت و داستان که نقش مهمی در رویداد ها و تاثیرشون رو مخاطب داشتند نمیدونست، کسی نمیدونست فولان کرکتر چرا حذف شده، چه مسیر داستانی طی شده که به این حذف رسیده، کسی از متای بازی خبر نداشت، کسی نمیدونست با یک روایت 8 شکل سر و کار داریم که بعد از تجربه به خوبی توضیح میده چرا کرکتر x حذف شده، همه ی این ها در حالی اتفاق افتاد که ملت چندین سال منتظر بازی بودند، خب در این شرایط واقعا به نظرت عجیبه که ملت حساسیت نشون بدن؟ معلومه حساس میشند، حتی طرفداران بازی، حالا یه عده که فقط به حواشی دامن میزدند هم جای خود،

در این شرایط میشد منطقی توضیح داد که بابا سازنده کرکتر x رو برای پیروی از "ترند" حذف نکرده؟ میشد در مقابل اون جو منفی یک موج مقاومت تشکیل داد که جلوی اخبار فیک و حاشیه ای رو بگیره؟ میشد رو کیفیت کلی بازی مانور داد تا این حواشی تبدیل به نقاط برجسته و اصلی بازی تو نظر مخاطب نشه؟ میشد جز سکوت و صبر و لحظه شماری برای انتشار و تجربه بازی کاری کرد؟ نمیشد، چون فقط با "لیک" و جو منفی بعدش سرو کار داشتیم نه بازی اصلی،

حالا فکر کن لیک نبود و بازی اصلی منتشر میشد و ملت به محتوا پی میبردند، حداقل ملت میدونستند با چی طرفند، حداقل کسی فکر نمیکرد با یک محصول زرد که برای اشاعه ترند ها ساخته شده طرفیم، در واقع اصلا کسی "نمیتونست" این ادعا هارو مطرح کنه، چون بازی اصلی در دسترس بود، چون گیم پلی خفن و ساختار بازی هم دیده و لمس شده بود، چون فضای خبری به شدت تشنه پیرامون بازی مختص به "لیک" نمیشد و ده ها هزار محتوای مثبت از سمت پلیر های طرفدار بازی هم موجود میبود، چون همه از متای بازی خبر داشتند، در واقع اون جو منفی فقط میتونست در خلا قبل از انتشار بازی شکل بگیره، که گرفت... در حدی گرفت که بعد این همه وقت هنوزم وقتی برای ملت با دلیل و منطق توضیح میدی چرا x حذف شد همچنان حرف خودشونو میزنند و فکر میکنند هر کی توضیح میده ذوب در ولایت دراکمن هست و نسبت بهش ابراز بیزاری میکنند!!

اصن فارغ از دستچین شده بودن لیک ها و تاثیری که تونست در اون فضای قبل از انتشار بذاره، میگی محتوا در هر صورت جو منفی رو میساخت (حتی بزرگ تر در زمان لانچ)
کانتکست خیلی متفاوته ولی با این استدلال میشه گفت اگه ترامپ بعد از انتخابات هوچی گری و ادعای تقلب نمیکرد، مردم امریکا بعد از دیدن نتایج در هر صورت به انتخابات مشکوک میشدند؟ یعنی اگه ترامپ بعد از برد در فلوریدا، به جای هوچی گری و ادعای تقلب، رو نقاط قوتش مثل همین فلوریدا یا بیشترین میزان رای در تاریخ امریکا (بعد از بایدن) مانور میداد، باز هم بعد انتخابات بخش بزرگی از مردم نسبت به بزرگ ترین دموکراسی جهان مشکوک میشدند؟ چون بایدن (محتوا) از صندوق بیرون اومده بود؟ (*گند زدن های شخص بایدن و داغون بودنش ربطی به سیستم و صحت دموکراسی اول جهان نداره)

نه کوروش، جهت دهی افکار و دست کم گرفتی، به همون دلیل که بعد از انتخابات اول بوش، یا نیکسون (که هر دو مشکوک به اشتباه و تقلب بودند) اتفاق خاصی نیفتاد و بزرگ ترین دموکراسی زیر سوال نرفت (چون برای سلامت و اسیب نرسیدن به دموکراسی، نیکسون کوتاه اومد و بوش هم قانونی انتخاب شد و کسی هوچی گری و جنجال درست نکرد)، اگر بازی کامل منتشر میشد و ملت بر اساس روایت 8 مانند بازی (جول => الی => ابی => الی(جول)) متوجه اتفاقات میشدند، شاهد همچین جوی نمیبودیم، اگر لیکی در کار نبود به نظرم بخشی از متقدین فعلی اصلا انتقادی به بازی پیدا نمیکردند چون کسی ذهنشونو از قبل تجربه بازی به سمت خاصی سوق نمیداد، و همه با یک فکر "خام" بر اساس شناختشون از پلی استیشن و ناتی داگ میرفتند سراغ بازی نه پیروی از ترند و دراکمن خبیث و الفا میل کشته شده توسط ترنس و این حرفا....

اگه لیکی در کار نبود، جز روایت اصلی و حساب شده بازی چیزی نقش سایق برای تفکر ملت رو بازی نمیکرد و به سمت خاصی سوق نمیداد، بازی کامل نه یوتیوب و لیک و دستچین.

اینا نظر منه، نه تو میتونی ثابت کنی نه من، همین که مطلق در مورد نظرمون فکر نکنیم به نظرم خوبه.
 
ببین حرفت رو فهمیدم که میگی محتوای بازی در هر صورت جنجال درست میکرد، و عامل اصلی همین محتواست نه لیک،

اما خب همچنان به نظرم این حرفت درست نیست و فقط یک بخشی از واقعیت رو بیان میکنه،

به نظرم به چند دلیل "لیک" عامل اصلی اون جو منفی اولیه است که هنوزم ادامه داره، اول این که لیک ها زمانی اومدند که بازی عملا منتشر نشده بود، اسمش روشه دیگه لیک، هیچ کی چیزی از جزئیات بازی، روایت و داستان که نقش مهمی در رویداد ها و تاثیرشون رو مخاطب داشتند نمیدونست، کسی نمیدونست فولان کرکتر چرا حذف شده، چه مسیر داستانی طی شده که به این حذف رسیده، کسی از متای بازی خبر نداشت، کسی نمیدونست با یک روایت 8 شکل سر و کار داریم که بعد از تجربه به خوبی توضیح میده چرا کرکتر x حذف شده، همه ی این ها در حالی اتفاق افتاد که ملت چندین سال منتظر بازی بودند، خب در این شرایط واقعا به نظرت عجیبه که ملت حساسیت نشون بدن؟ معلومه حساس میشند، حتی طرفداران بازی، حالا یه عده که فقط به حواشی دامن میزدند هم جای خود،

در این شرایط میشد منطقی توضیح داد که بابا سازنده کرکتر x رو برای پیروی از "ترند" حذف نکرده؟ میشد در مقابل اون جو منفی یک موج مقاومت تشکیل داد که جلوی اخبار فیک و حاشیه ای رو بگیره؟ میشد رو کیفیت کلی بازی مانور داد تا این حواشی تبدیل به نقاط برجسته و اصلی بازی تو نظر مخاطب نشه؟ میشد جز سکوت و صبر و لحظه شماری برای انتشار و تجربه بازی کاری کرد؟ نمیشد، چون فقط با "لیک" و جو منفی بعدش سرو کار داشتیم نه بازی اصلی،

حالا فکر کن لیک نبود و بازی اصلی منتشر میشد و ملت به محتوا پی میبردند، حداقل ملت میدونستند با چی طرفند، حداقل کسی فکر نمیکرد با یک محصول زرد که برای اشاعه ترند ها ساخته شده طرفیم، در واقع اصلا کسی "نمیتونست" این ادعا هارو مطرح کنه، چون بازی اصلی در دسترس بود، چون گیم پلی خفن و ساختار بازی هم دیده و لمس شده بود، چون فضای خبری به شدت تشنه پیرامون بازی مختص به "لیک" نمیشد و ده ها هزار محتوای مثبت از سمت پلیر های طرفدار بازی هم موجود میبود، چون همه از متای بازی خبر داشتند، در واقع اون جو منفی فقط میتونست در خلا قبل از انتشار بازی شکل بگیره، که گرفت... در حدی گرفت که بعد این همه وقت هنوزم وقتی برای ملت با دلیل و منطق توضیح میدی چرا x حذف شد همچنان حرف خودشونو میزنند و فکر میکنند هر کی توضیح میده ذوب در ولایت دراکمن هست و نسبت بهش ابراز بیزاری میکنند!!

اصن فارغ از دستچین شده بودن لیک ها و تاثیری که تونست در اون فضای قبل از انتشار بذاره، میگی محتوا در هر صورت جو منفی رو میساخت (حتی بزرگ تر در زمان لانچ)
کانتکست خیلی متفاوته ولی با این استدلال میشه گفت اگه ترامپ بعد از انتخابات هوچی گری و ادعای تقلب نمیکرد، مردم امریکا بعد از دیدن نتایج در هر صورت به انتخابات مشکوک میشدند؟ یعنی اگه ترامپ بعد از برد در فلوریدا، به جای هوچی گری و ادعای تقلب، رو نقاط قوتش مثل همین فلوریدا یا بیشترین میزان رای در تاریخ امریکا (بعد از بایدن) مانور میداد، باز هم بعد انتخابات بخش بزرگی از مردم نسبت به بزرگ ترین دموکراسی جهان مشکوک میشدند؟ چون بایدن (محتوا) از صندوق بیرون اومده بود؟ (*گند زدن های شخص بایدن و داغون بودنش ربطی به سیستم و صحت دموکراسی اول جهان نداره)

نه کوروش، جهت دهی افکار و دست کم گرفتی، به همون دلیل که بعد از انتخابات اول بوش، یا نیکسون (که هر دو مشکوک به اشتباه و تقلب بودند) اتفاق خاصی نیفتاد و بزرگ ترین دموکراسی زیر سوال نرفت (چون برای سلامت و اسیب نرسیدن به دموکراسی، نیکسون کوتاه اومد و بوش هم قانونی انتخاب شد و کسی هوچی گری و جنجال درست نکرد)، اگر بازی کامل منتشر میشد و ملت بر اساس روایت 8 مانند بازی (جول => الی => ابی => الی(جول)) متوجه اتفاقات میشدند، شاهد همچین جوی نمیبودیم، اگر لیکی در کار نبود به نظرم بخشی از متقدین فعلی اصلا انتقادی به بازی پیدا نمیکردند چون کسی ذهنشونو از قبل تجربه بازی به سمت خاصی سوق نمیداد، و همه با یک فکر "خام" بر اساس شناختشون از پلی استیشن و ناتی داگ میرفتند سراغ بازی نه پیروی از ترند و دراکمن خبیث و الفا میل کشته شده توسط ترنس و این حرفا....

اگه لیکی در کار نبود، جز روایت اصلی و حساب شده بازی چیزی نقش سایق برای تفکر ملت رو بازی نمیکرد و به سمت خاصی سوق نمیداد، بازی کامل نه یوتیوب و لیک و دستچین.

اینا نظر منه، نه تو میتونی ثابت کنی نه من، همین که مطلق در مورد نظرمون فکر نکنیم به نظرم خوبه.
بزرگوار به نظر میاد فراموش کردی راجب چی بحث می کنیم

یک بار دیگه صحنه مرگ تماشا کن


مشکل ملت مرگ شخصیت نبود
مشکل ملت کشتن به بدترین شکل ممکن / بدون کوچک ترین احترام بود / اجازه ندادن یک لحظه از خودش دفاع کنه
مشکل ملت چوب گلف بود

مشکل ملت سلاخی کردن یه شخصیت محبوب برای معرفی یه شخصیت جدید بود
هدف از این کار چی بود ؟
صرفا به خاطر shock value :| :|:|
صرفا به خاطر داستان و ایده انتقام ماورا کلیشه ای که n هزار بار تکرار شده


کی troy baker فرستاد این مصاحبه رو انجام بده ؟
Troy Baker thinks The Last of Us' Joel "would consider himself a villain"
لیکر ؟

مرگ ارتور مورگان یکی از تلخ ترین صحنه های تاریخ گیم
چرا هیچ کس با مرگ ارتور مورگان مشکلی نداره ؟
چرا rdr 2 تا امروز 44 میلیون نسخه فروخته ؟

راکستار بهترین شخصیت تاریخ گیم خلق می کنه و تا اخرین لحظه هم بهش احترام میذاره
مرگ هم جزیی از رستگاری بی نظیر اش
 
بزرگوار به نظر میاد فراموش کردی راجب چی بحث می کنیم

تمام اتفاقاتی که میگی بدون لیک خیلی نرم و طبیعی و بدون حاشیه و فولان انجام میشدن، اگر هم عده ای دیسک رو میشکوندن باز فروش بیشتر میشد چون کسانی که میخواستند بازی رو بخرند و تجربه کنند، زود تر تر تر این کار رو میکردند که ببینند چرا ملت دیسک رو میشکونند و این به فروش لانچ و ماه های اول خیلی کمک میکرد، کمکی که در هر صورت با لیک هم انجام شد،
این میشه خلاف نظر تو که میگی اگه لیک نمیشد، محتوا روز اول گند بیشتری میزد به فروش، هرچند برای بار سوم و اخر میگم به نظر منم لیک به لانچ کمک کرد :D
اسپویل داستان:
چرا هیچ کس با مرگ ارتور مورگان مشکلی نداره ؟
چون لیک نشد و بر اساس روایت و تجربه عملی بازی به مخاطب القا شد :D

اینایی که گفتی به نظرم انتقادات همون بخش از هسته اصلی پی اس فن هاست که بازی رو در هر حال خریدن، چیزی که من این ور اون ور دیدم بیشتر فضای منفی توسط کسانی که بازی نکردن(نخریدن)، به حاشیه مربوط میشه نه جزئیات داستان...
 
یکی از عجیب ترین و خنده دارترین پستای این تاپیک زیر سوال بردن محبوبیت بخش آنلاین TLOU بود که باورم نمیشه پستش جدی بوده! :D
تصور کن تا همین چندوقت پیش علی‌رغم این که حتی فیلترم بود بازیش، بین خود ایرانیا کلی پلیر داشت (حالا کاری به بازیکنای خارجی ندارم) بعد بیای بخش مولتی پلیر بازی رو کلا ندید بگیری و عامل مهمی تو فروش ندونیش!با افتخارم نسبت به آمار کاملا اشتباهت تاکید داشته باشی!
واقعا این خیلی خنده دار بود! ناتی داگ بخاطر انتظارات بسیار زیاد از اون مولتی پلیر، زده یه بازی جدا براساسش ساخته بعد اینجا کلا ندید میگیرنش!
احتمالا بازی نکردن و ذهنیت درستی در مورد فکشن تلو ندارن.
به جرأت میتونم بگم یکی از بهترین مالتی‌پلیرها بود و هر کی بازی کرده هم اینو تائید میکنه.
 
The Last of Us Part II بدون شک یه شکست تجاری ! کاری به خوب و بد بودن بازی ندارم ولی بیاید بریم یه دنیا موازی لست 2 عرضه شده یه بازی با دنباله داستان الی و جوئل که نصفش جوئل کنترل میکنید نصف الی اخرشم به خوبی خوشی تموم میشه در بدترین حالت الان فروش بازی بین 25 تا 30 میلیون بود تاکید میکنم بدترین حالت لست همون بازیه که نسخه اولش 20 میلیون فروخت و اولین بازی تاریخ سونی بود که به این عدد رسیدزمانی که ((فروش 5 میلیونی برای سری بازی مطرحی مثل گاد آف وار یه رویا بود)) و با اختلاف بالاتر از هر بازی تو تاریخ سونی قرار داشت تا 2020 یعنی انتظاری ک برای لست 2 بوده برای هیچ بازی تو تاریخ این شرکت نبوده ! وقتی شما میای به بدترین شکل ممکن شخصیت اصلی بازی که ملت روانیشن تحقیر میکنی و میکشی اونم درست لحظه شروع اثر اونم توسط کاراکتری با اون ظاهر !! کاری ندارم کار خوبی بوده یا بد هرچند حرکت جسورانه ای بوده بدون شک ولی این کار عواقبش دقیقا همینه خود کشی تجاری !
فروش 10 میلیونی برای دنباله بزرگ ترین بازی تاریخ سونی اونم تو مقطعی که در پیت ترین بازیا سونی عین اب خوردن 10 میلیون میفروشن یعنی فاجعه و هرکی قبول نکنه خودش فریب داده چون به خوبی ته ذهنش میدونه پتانسیل فروش لست از هر بازی تو شرکت سونی بالاتر بوده حتی اسپایدرمن !
بازم میگم اگر بریم دنیا موازی و اون اتفاقی که بالاتر گفتم بیفته الان ملت در حال بحث درباره فروش 20 تا 30 میلیونی بازی بودن نه 10 میلیونی !
 
The Last of Us Part II بدون شک یه شکست تجاری ! کاری به خوب و بد بودن بازی ندارم ولی بیاید بریم یه دنیا موازی لست 2 عرضه شده یه بازی با دنباله داستان الی و جوئل که نصفش جوئل کنترل میکنید نصف الی اخرشم به خوبی خوشی تموم میشه در بدترین حالت الان فروش بازی بین 25 تا 30 میلیون بود تاکید میکنم بدترین حالت لست همون بازیه که نسخه اولش 20 میلیون فروخت و اولین بازی تاریخ سونی بود که به این عدد رسیدزمانی که ((فروش 5 میلیونی برای سری بازی مطرحی مثل گاد آف وار یه رویا بود)) و با اختلاف بالاتر از هر بازی تو تاریخ سونی قرار داشت تا 2020 یعنی انتظاری ک برای لست 2 بوده برای هیچ بازی تو تاریخ این شرکت نبوده ! وقتی شما میای به بدترین شکل ممکن شخصیت اصلی بازی که ملت روانیشن تحقیر میکنی و میکشی اونم درست لحظه شروع اثر اونم توسط کاراکتری با اون ظاهر !! کاری ندارم کار خوبی بوده یا بد هرچند حرکت جسورانه ای بوده بدون شک ولی این کار عواقبش دقیقا همینه خود کشی تجاری !
فروش 10 میلیونی برای دنباله بزرگ ترین بازی تاریخ سونی اونم تو مقطعی که در پیت ترین بازیا سونی عین اب خوردن 10 میلیون میفروشن یعنی فاجعه و هرکی قبول نکنه خودش فریب داده چون به خوبی ته ذهنش میدونه پتانسیل فروش لست از هر بازی تو شرکت سونی بالاتر بوده حتی اسپایدرمن !
بازم میگم اگر بریم دنیا موازی و اون اتفاقی که بالاتر گفتم بیفته الان ملت در حال بحث درباره فروش 20 تا 30 میلیونی بازی بودن نه 10 میلیونی !
خود شماره ۱ تو ۹ سال رسید به ۲۰ میلیون اونم با کلی آفر و پلاس شدن بازی و ریمستر کردن و انتشار رو دو تا کنسول و ..... .
این بازی اونوقت چطور تو کمتر از دو سال باید ۳۰ میلیونم رد میکرد؟

آره داستان بازی مثه ادامه بقیه بازیها میشد که ۱۰ نسخه کرکترها زندن و همه رو همیشه میکشن و .... بیشتر میفروخت ولی در حد چند میلیون نه اینکه ۲۰...۳۰ رو هم راحت رد کنه

+

یه مطلبی رو هم بگم و اینم اینکه چه خوب یه دوولوپر سعی کرده این مدیوم رو فراتر از وضع موجودش جدی بگیره و اینهمه به داستان سرایی اهمیت بده و تصمیمات جسورانه بگیره
این ارزشش خیلی بیشتر از فروش چند میلیونیه بیشتر که هیچ نفعی برای ما گیمرها نداره بلکه این جسارت اون تیم سازنده برای ما و اینده صنعت مفیدتره
اینو سونی هم میدونست و فک نکنم اینقدری احمق باشن که فک کنن ملت از همچین اتفاقی تو داستان بازی کیف میکنن و میرن رکورد خرید بازی رو میشکنن

.
 
آخرین ویرایش:
یک نفر هم وجود نداره در دنیا که TLOU رو صرفا به خاطر مولتی اش خریده باشه و این فکت اه ;)
اونو نمیدونم، ولی میدونم که حداقل یک نفر پیش خرید بازی رو سر نداشتن بخش مولتیش زد کنسل کرد:D
پ.ن: بلاشک‌ اگر P2 بخش مولتی داشت امار فروش وحشتناک تری رو در همین مقطع واس خودش رقم‌ میزد
ما سالها تو بخش انلاین P1 به صورت گروهی پلاس بودیم و سرورهاش همیشه مملو از پلیر بود
 
خود شماره ۱ تو ۹ سال رسید به ۲۰ میلیون اونم با کلی آفر و پلاس شدن بازی و ریمستر کردن و انتشار رو دو تا کنسول و ..... .
این بازی اونوقت چطور تو کمتر از دو سال باید ۳۰ میلیونم رد میکرد؟

آره داستان بازی مثه ادامه بقیه بازیها میشد که ۱۰ نسخه کرکترها زندن و همه رو همیشه میکشن و .... بیشتر میفروخت ولی در حد چند میلیون نه اینکه ۲۰...۳۰ رو هم راحت رد کنه

+

یه مطلبی رو هم بگم و اینم اینکه چه خوب یه دوولوپر سعی کرده این مدیوم رو فراتر از وضع موجودش جدی بگیره و اینهمه به داستان سرایی اهمیت بده و تصمیمات جسورانه بگیره
این ارزشش خیلی بیشتر از فروش چند میلیونیه بیشتر که هیچ نفعی برای ما گیمرها نداره بلکه این جسارت اون تیم سازنده برای ما و اینده صنعت مفیدتره
اینو سونی هم میدونست و فک نکنم اینقدری احمق باشن که فک کنن ملت از همچین اتفاقی تو داستان بازی کیف میکنن و میرن رکورد خرید بازی رو میشکنن

.
نسخه یک ای پی جدید بود وقتی عرضه شد اون زمان ملت نه تنها ps3 نداشتن اکثرا و 360 کنسول غالب بود بلکه بیشتر مردم اصلا نمیدونستن این بازی چیه ! منظورم گیمرا معمولی نه پیگیر خبرا بذار یه مثال ساده بزنم اون زمان امثال گاد 3 و اسنشن ارزو 5 میلیون فروش داشتن انچارتدا به زور در حد همین 5 6 میلیون میفروختن امروز امثال دیزگان و گوست اف سوشیما هورایزون همینجوری مثل خیار 10 میل 20 میل میفروشن گاد 3 هم ریمستر شد کلا 500 هزار نسخم نفروخت لست ریمستر شد 13 14 میلیون فروخت !! وحشتناک نشون میده بازی به چه درجه ای از محبوبیت رسیده بوده ! فروش 10 میلیونی ظرف دو سال قشنگ یه شوخی خنده داره برای بازی در این حد محبوب ! همونجور که گفتم در بدترین حالت بازی الان باید دور بر 20 25 میل فروخته بود اونم عین اب خوردن مقایسه کن انچارتد 4 میاد 17 18 میل میفروشه در حالی که نسخه ها قبل 6 7 میل فروختن گاد میاد 20 میل میفروشه نسخه های قبلش به زور 5 میل فروختن هورایزون !! ای پی جدید میاد 20 میل میفروشه فکر نکنم سه نسخه کیلزون رو هم 15 میل فروخته باشن فروش ده میلیونی تو دو سال برای لست 2 چیزی جز یه افول عظیم نیست در حالی که نسخه قبلیش که بازی ps3 هم بوده و ip جدید بوده فکر کنم تا حالا 25 میل فروخته
این حرفا هیچ ربطی به کیفیت بازی نداره فقط از نظر تجاریه
 
بزرگوار به نظر میاد فراموش کردی راجب چی بحث می کنیم

یک بار دیگه صحنه مرگ تماشا کن


مشکل ملت مرگ شخصیت نبود
مشکل ملت کشتن به بدترین شکل ممکن / بدون کوچک ترین احترام بود / اجازه ندادن یک لحظه از خودش دفاع کنه
مشکل ملت چوب گلف بود

مشکل ملت سلاخی کردن یه شخصیت محبوب برای معرفی یه شخصیت جدید بود
هدف از این کار چی بود ؟
صرفا به خاطر shock value :| :|:|
صرفا به خاطر داستان و ایده انتقام ماورا کلیشه ای که n هزار بار تکرار شده


کی troy baker فرستاد این مصاحبه رو انجام بده ؟
Troy Baker thinks The Last of Us' Joel "would consider himself a villain"
لیکر ؟

مرگ ارتور مورگان یکی از تلخ ترین صحنه های تاریخ گیم
چرا هیچ کس با مرگ ارتور مورگان مشکلی نداره ؟
چرا rdr 2 تا امروز 44 میلیون نسخه فروخته ؟

راکستار بهترین شخصیت تاریخ گیم خلق می کنه و تا اخرین لحظه هم بهش احترام میذاره
مرگ هم جزیی از رستگاری بی نظیر اش

مادامیکه فکر کنی tlou 2 راجب انتقام بوده اذیت میشی. چون در اشتباهی.
 
نسخه یک ای پی جدید بود وقتی عرضه شد اون زمان ملت نه تنها ps3 نداشتن اکثرا و 360 کنسول غالب بود بلکه بیشتر مردم اصلا نمیدونستن این بازی چیه ! منظورم گیمرا معمولی نه پیگیر خبرا بذار یه مثال ساده بزنم اون زمان امثال گاد 3 و اسنشن ارزو 5 میلیون فروش داشتن انچارتدا به زور در حد همین 5 6 میلیون میفروختن امروز امثال دیزگان و گوست اف سوشیما هورایزون همینجوری مثل خیار 10 میل 20 میل میفروشن گاد 3 هم ریمستر شد کلا 500 هزار نسخم نفروخت لست ریمستر شد 13 14 میلیون فروخت !! وحشتناک نشون میده بازی به چه درجه ای از محبوبیت رسیده بوده ! فروش 10 میلیونی ظرف دو سال قشنگ یه شوخی خنده داره برای بازی در این حد محبوب ! همونجور که گفتم در بدترین حالت بازی الان باید دور بر 20 25 میل فروخته بود اونم عین اب خوردن مقایسه کن انچارتد 4 میاد 17 18 میل میفروشه در حالی که نسخه ها قبل 6 7 میل فروختن گاد میاد 20 میل میفروشه نسخه های قبلش به زور 5 میل فروختن هورایزون !! ای پی جدید میاد 20 میل میفروشه فکر نکنم سه نسخه کیلزون رو هم 15 میل فروخته باشن فروش ده میلیونی تو دو سال برای لست 2 چیزی جز یه افول عظیم نیست در حالی که نسخه قبلیش که بازی ps3 هم بوده و ip جدید بوده فکر کنم تا حالا 25 میل فروخته
این حرفا هیچ ربطی به کیفیت بازی نداره فقط از نظر تجاریه
بنظرم من با همه این توضیحاتی که دادی بازم نباید انتظار ۲۵ میلیون نسخه تو فروش رو میداشتیم اگر به قول تو تو شرایط دنیای موازی بودیم ولی آره حداقل ۶...۷ میلیون تو میزان فروش بازی تاثیر می ذاشت و بنظر من فروش بازی الان یه چیزی تو مایه های ۱۶..۱۷ میلیون میشد.

ولی بنظر من برای ما گیمرها و صنعت بازی این انتخاب دشوار و ناهمواری که ناتی داگ و سونی به جون خریدن به مراتب سودمندتر بود و یه جراتی به صنعت بازی داد که تو داستان نویسی کلیشه سازی نکنن و به چیزای دیگه ای هم نگاه کنن که قبلا تو هیچ بازی بهشون پرداخت نشده بود.

بهرحال هر تصمیمی عواقب خوب و بد خودشو داره که برای ما گیمرها بنظرم این تصمیم سودمند بوده(هرچند شاید برای سهامدارا و هییت مدیره سونی تصمیم سیف و درستی نبوده باشه)

.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or