این تاپیک مخصوص ارائه و بحث در مورد کلیه آمار فروش ، درامد و تعداد پلیر ها در صنعت Gaming (PC ، موبایل ، کنسول و ....) و نرم افزار های مرتبط به آنها میباشد
الان مشکل چیه ؟Sony sold 4.5 million PlayStation 5 consoles last year
البته اینا هم هست:
از این 8.4 میلیارد دلار، 763 میلیون سود خالص بوده.
فروشش دقیقا به اندازه PS4 بوده در سه ماهه اول عرضه، 4.5 میلیون دستگاه.
و اینکه سونی تایید کرد روی هر PS5 ضرر میده:
A loss was incurred due to “strategic price points for PS5 hardware that were set lower than the manufacturing costs,” the company says
مشکلی نداشت دقیق و کامل بود ، اینکه کنسول ها زمان لاچ تا چند ماه با ضرر عرضه میشن رو دیگه همه میدونیم ، مهم وضعیت کلی بود که مشخصه (مخصوصا آمار فوق العاده فرست پارتی ها)الان مشکل چیه ؟
بالا سود و امار فروش گذاشتم
با توجه به ضرر کنسول و کاهش تولید و فروش ps4 طبیعیه
برای مقایسه سه ماهه دوم 2020 با 4.77 میلیارد درامد 998 میلیون دلار سود دهی داشته
سود سونی نسبت به مدت مشابه لانچ ps4 شش برابر شده
----------------
ای کاش مایکروسافت هم در امار سود بخش xbox اعلام می کرد
با توجه به ضرر روی دو کنسول بعید بیشتر از 100 تا 200 میلیون باشه ( البته اگه کلا سودی در کار باشه و ضرر نداده باشه )
درک نمیکنم!
آمار نینتندو هروقت که میاد، برق از سر آدم میپره که چقدر تخیلی بازی ها د کنسولش دارن فروش میرن!
و با خودت میگی : دروغه بابا
چه DS چه 3DS چه Wii و حالا هم سوییچ... همیشه آمار خفنی دارن!
بعد الان میخونی سونی برای اولین بار بین کنسول سازها به فلان رقم رسیده و این حرفا!
درسته سونی و MS بخش عظیمی از در آمدشون از بازی های ترد پارتی و مولتی پلتفرم هست( COD و فیفا و ...)، و نینتندو تقریبا این بخش رو نداره و کامل متکی رو بازی های انحصاریه...
ولی این انحصاری هاش(بالاخره سود بیشتری هم براشون داره دیگه) با این رقم های عجیب غریب، این اختلاف رو پوشش نمیدن یعنی؟
در کنار اینا، فکر کنم هزینه تولید بازیهای نینتندو هم کمتر از خیلی از AAAهای بزرگ باشه. یعنی مثلاً خبری از جزئیات خیلی خفن و میلیمتری توی کاراکترها و چمیدونم بافت طبیعی پوست و انعکاس نور فلان طور یا انیمیشنهای واقعگرایانه و صداگذاریهای زیاد و... توی خیلی از بازیهاشون نیست و این قضیه باعث میشه هزینهها پایین بیاد و بیشتر سود کنن (منظورم گرافیک فنی هست، وگرنه از نظر هنری که نینتندو میترکونه).چرا دیگه
الان هم امسال هم پارسال با این که از لحاظ درآمدی نینتندو زیر سونی (و اگه اشتباه نکنم حتی بخش ایکس باکس مایکروسافت) بوده ولی از جفت شون سود عملیاتی بیشتری کسب کرده. همین سه ماهه ای که سونی رکورد بیشترین درآمد مالی رو داشته، اینا دو میلیارد دلار سود عملیاتی داشتن فقط... خیلیه تقریبا به غیر از نینتندوئه دوران اوج Wii/DS هیچ کنسول سازی همچین سودی تو سه ماه نداشته
معلومه وقتی هر سال یه بازی میدی بالای بیست میلیون فروش می کنه و بازی های قبلیت بدون افت قیمت میلیونی میفروشن، سود دریافتی ات، به نسبت درآمدت کلی بیشتر میشه (اصن بازی های انحصاری نینتندو مثل Mario Kart 8 و پوکمون و... یه اصطلاح دارن به اسم Evergreen... همیشه میفروشن لعنتیا )
رشد بازار DLC بازی هایی مثل Smash و Pokemon و البته رسیدن به دوره بلوغ تولید واسه سوییچ (که قیمت ساخت کنسول رو میاره پایین) هم موثر اند
ولی کلا بازی فرست پارتی ای که انجین ساخت شم حتی ساخت داخل باشه و هیچ هزینه لایسنسی نداشته باشه کامل سود خالصه
مخصوصا وقتی تو دراز مدت بدون افت قیمت، فروش شو حفظ کنه
نینتندو الان با اختلاف سالم ترین اکوسیستم فروش محصول رو به لحاظ سوددهی داره.. پوستشون هم کنده شده تو این پروسه البته
در کنار اینا، فکر کنم هزینه تولید بازیهای نینتندو هم کمتر از خیلی از AAAهای بزرگ باشه. یعنی مثلاً خبری از جزئیات خیلی خفن و میلیمتری توی کاراکترها و چمیدونم بافت طبیعی پوست و انعکاس نور فلان طور یا انیمیشنهای واقعگرایانه و صداگذاریهای زیاد و... توی خیلی از بازیهاشون نیست و این قضیه باعث میشه هزینهها پایین بیاد و بیشتر سود کنن (منظورم گرافیک فنی هست، وگرنه از نظر هنری که نینتندو میترکونه).
این موضوع به هیچ وجه هم چیز بدی نیست و فقط به خاطر تفاوت بین حال و هوای بازیهای نینتندو با بقیه AAAسازها هست. اتفاقاً از جهتی یه امتیاز مثبت هم محسوب میشه که انقدر بازیهای درجه یک و لذتبخشی تولید میکنن که بدون نیاز به تکنولوژیهای عجیب غریب گرافیکی هم در این حد طرفدار دارن و به قدری ملت عطش تجربه بازیهاشون رو دارن که برعکس ۹۹٪ ناشرها که بعد از یه مدت قیمت رو پایین میارن که فروش بالا بره، نینتندو کاهش قیمت هم نمیده و باز توی همون قیمت کامل کلی میفروشه! یعنی قشنگ سود در سود!
فروش Re3R از عنوان کلاسیکش پیشی گرفت
View attachment 193995
پ.ن : جفت ریمیک 2 و 3 حدود 9 ماه طول کشید تا از فروش عناوین کلاسیکوشون گذر کنن