Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
آقا کاش میشد این تیر و ammo بیرون پاشیدن بعد کشتن دشمن ها رو حذف میکردن نمیدونم انگار flow کمبت بازی رو میگیره وسط درگیری بجای عشق و حال و تمرکز رو دشمنا هی باید بپری تیر جمع کنی ، البته من دوم پلیر نیستم شاید بقیه حال کنن ولی خودم ترجیح میدادم قبل و بعد درگیری همین ammo container ها رو برداشت برای refill کردن و وسط درگیری هی تو فکر جمع کردن مهمات نبود . از نظر گرافیکی هم یه جوریه اون سنگینی و ابهت بازی رو می‌ریزه انگار سونیکه که دشمن ها رو میکشی سکه میریزه بیرون .
خوب Flow کامبت بازی همینه دیگه از اول هم همین بوده :دی وجه تمایز خیلی خوبی هستش نسبت به بقیه شوتر ها
از اونجایی که میشه درجه سختی بازی رو با Slider پایین و بالا کرد میشه به دلخواه جوری تنظیمش کرد که زیاد نگران این قضیه نباشی .
از این نظر فکر همه جاش رو کردن
 
کاور موسیقی های نمایش :



کاور موسیقی تریلر اولیه :



2025 ادیشن :

موزیک های خوبی ساختن...
ولی تو دلم مونده باید بگم. :D چه full circle خوبی میشد اگه Mick روی این نسخه هم کار میکرد و مطمئنا یه سفر احساسی و حماسی رو در طول بازی تجربه میکردیم. اینکه میدونیم اگه Mick بود قطعا توی OSTش حس های مرتبط زیادی بین این بازی و DOOM 2016 (و Eternal) ایجاد میکرد، ولی محقق نمیشه واقعا غم انگیزه.☹️
 
موزیک های خوبی ساختن...
ولی تو دلم مونده باید بگم. :D چه full circle خوبی میشد اگه Mick روی این نسخه هم کار میکرد و مطمئنا یه سفر احساسی و حماسی رو در طول بازی تجربه میکردیم. اینکه میدونیم اگه Mick بود قطعا توی OSTش حس های مرتبط زیادی بین این بازی و DOOM 2016 (و Eternal) ایجاد میکرد، ولی محقق نمیشه واقعا غم انگیزه.☹️
واقعا حیف شد مایک گوردن، شخصیت داد به موزیک های سری جدید doom و همیشه رد و اثرش هست. بعضی track هاش که ماندگار شد کلا توی شاخه ویدئوگیم مثل bfg division یا the only thing they fear is you و...
ولی خب تا اینجای کار finishing move هم خیلی هیجان انگیز بوده کارش.
حالا خیلی وقت پیش یادمه یه خبری اومده بود که id داره با ترنت رزنر برای موزیک های کار بعدیش صحبت میکنه. حالا یا باهاش به توافق نرسیدن، یا اینکه داره روی یه پروژه دیگه کار میکنه و از اونجایی که خواستگاهش quake بوده ممکنه روی نسخه جدید اون کار کنه. البته اینا حدس و گمانه فقط.
 
من رفتم سراغ ایترنال دوباره، تا این بیاد با ایترنال خودمو گرم کنم. نمیدونم چه آشی برامون پختن ولی خداییش هنوزم چیزی شبیه eternal بازی نکردم. ای کاش یه چیزی شبیه اون marauder ها هم توی این بزارن، لعنتیا وقتی میومدن ضربان قلب آدم میرسید روی ۱۰۰.
این finishing move هم خوب تونسته اون حال و هوای کارای مایک رو پیاده کنه. فکر میکنم پرزنت خوبی داشته باشن توی این بازی.
ویرایش:
edge-magazine-april-2025-cover.jpg

GkO0xzxW8AICNOf.jpeg
 
آخرین ویرایش:
بعد از نمایش بازی تو developer direct xbox این نکات رو دیجیتال فاندری پوشش داده بود اینجا ندیدم بهش اشاره ای بشه.
تو دولوپر دایرکت دیجیتال فاندری الکس به نکات مهمی در مورد نسخه جدید اشاره میکنه شاهد ارتقای لول دیزاین و گیم پلی در سری doom هستیم و چیزهایی رو داریم میبینیم که شاید در اکثر بازی ها رایج این نسل نمیبینیم و این هم استفاده از قدرت اضافه یا به اصطلاح horse power در cpu کنسول ها این نسل هست.
گیم پلی و لول دیزاین بازی متحول شده ما شاهد کمبات بیشتر و تعداد انمی بیشتر هستیم و لول دیزاین بازی از حالت arena base محوری که در doom 2016 و اینترنال بود این بار در مپ ها بزرگتر و با درگیری ها بیشتر اتفاق میوفته که تو نسخه ها قبلی بخاطر محدودیت cpu ها نسل هشت و حفظ فریم 60 مبارزات و درگیری ها حالت بخش بخش پیدا کرده بود و شاهد این حجم‌از درگیری ها larger encounters در محیط ها بزرگ و اکسپلوریشن نبودیم.
تو آخرین نمایش بازی مثل اینکه فقط از RTGI استفاده شده بود و خبری از rt reflect و rt shadows نبود الکس میگفت خوشحالیم که مثل Indiana Jones یه استودیو دیگه از RTGI بصورت پایه و base documents استفاده میکنه که با توجه به اسکیل و بزرگی محیط ها نسبت به lighting map نسخه ها قبلی یک تغییر بزرگ تو نورپردازی محسوب میشه.
احتمال قوی مثل Indiana jones شاهد path raytracing در نسخه pc باشیم.
 
آخرین ویرایش:
Doom: The Dark Ages | جزئیات جدید گیم‌پلی :


🔹 الهام گرفته از کمیک‌های Batman: Year One و The Dark Knight که بتمن را به ریشه‌های تاریک و اولیه‌اش بازگرداندند.
🔹 سپر اره‌ای بسته به هدفی که برخورد می‌کند، واکنش متفاوتی نشان می‌دهد (گوشت، زره، سپر انرژی و غیره).
🔹 دکمه‌ی دفاع را می‌توان نگه داشت تا نوعی قفل روی دشمن ایجاد شود.
🔹 در حالت قفل‌شده، می‌توان حمله‌ی سپری انجام داد که شما را به سمت دشمن پرتاب کرده و فاصله را کم می‌کند.
🔹 حمله‌ی سپری مهم‌ترین روش جابه‌جایی در میدان نبرد خواهد بود، زیرا بازی فاقد دابل جامپ و داش است.
🔹 امکان پری (Parry) با سپر وجود دارد – بازی گزینه‌هایی برای تنظیم زمان‌بندی پری و سطح دشواری ارائه می‌دهد.
🔹 می‌توان سپر را پرتاب کرد که علاوه بر مبارزات، در حل معماهای محیطی مانند شکستن زنجیرها کاربرد دارد.
🔹 پری کردن، حملات نزدیک‌زن را شارژ می‌کند > حملات نزدیک‌زن، مهمات را پر می‌کنند.
🔹 بازی دارای سه سلاح نزدیک‌زن است:
  • دستکش جنگی (Gauntlet): سریع
  • زنجیر شمشیر (Flail): سرعت متوسط
  • گرز سنگین (Mace): کند اما بسیار قدرتمند

🔹 گرز، ضربات سنگینی وارد می‌کند و تمام منابع شما را بازیابی می‌کند.
🔹 سلاح‌های گرم در این نسخه تمی قرون‌وسطایی دارند و کمتر از سبک آینده‌نگرانه‌ی نسخه‌های قبل پیروی می‌کنند، اما برخی سلاح‌های قدیمی بازگشته‌اند.
🔹 مراحل بازی بزرگ‌ترین مراحل تاریخ DOOM خواهند بود و حس آزادی و اکتشاف بیشتری دارند.
🔹 زمان ایده‌آل برای هر مرحله حدود یک ساعت است، اما افرادی که به دنبال تکمیل ۱۰۰٪ محتوا هستند می‌توانند زمان بیشتری صرف کنند.
🔹 مراحل بازی شامل چندین بخش می‌شوند، برای مثال ابتدا یک سیاه‌چال بسته، سپس منطقه‌ای بازتر.
🔹 استودیوی id Software از ۸ سال پیش قصد داشت ربات‌های عظیم‌الجثه‌ی اطلس (Atlans) را به بازی اضافه کند – این ربات‌ها در نسخه‌های قبلی نیز اشاراتی به آن‌ها شده بود.
🔹 داستان این نسخه پررنگ‌تر از همیشه خواهد بود، برخلاف نسخه‌های قبلی که عمدتاً از طریق متن روایت می‌شد.
🔹 تاریخ انتشار: ۱۵ مه ۲۰۲۵ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) برای PS5، Xbox، PC و از روز اول در Xbox Game Pass.
 
Doom: The Dark Ages | جزئیات جدید گیم‌پلی :


🔹 الهام گرفته از کمیک‌های Batman: Year One و The Dark Knight که بتمن را به ریشه‌های تاریک و اولیه‌اش بازگرداندند.
🔹 سپر اره‌ای بسته به هدفی که برخورد می‌کند، واکنش متفاوتی نشان می‌دهد (گوشت، زره، سپر انرژی و غیره).
🔹 دکمه‌ی دفاع را می‌توان نگه داشت تا نوعی قفل روی دشمن ایجاد شود.
🔹 در حالت قفل‌شده، می‌توان حمله‌ی سپری انجام داد که شما را به سمت دشمن پرتاب کرده و فاصله را کم می‌کند.
🔹 حمله‌ی سپری مهم‌ترین روش جابه‌جایی در میدان نبرد خواهد بود، زیرا بازی فاقد دابل جامپ و داش است.
🔹 امکان پری (Parry) با سپر وجود دارد – بازی گزینه‌هایی برای تنظیم زمان‌بندی پری و سطح دشواری ارائه می‌دهد.
🔹 می‌توان سپر را پرتاب کرد که علاوه بر مبارزات، در حل معماهای محیطی مانند شکستن زنجیرها کاربرد دارد.
🔹 پری کردن، حملات نزدیک‌زن را شارژ می‌کند > حملات نزدیک‌زن، مهمات را پر می‌کنند.
🔹 بازی دارای سه سلاح نزدیک‌زن است:
  • دستکش جنگی (Gauntlet): سریع
  • زنجیر شمشیر (Flail): سرعت متوسط
  • گرز سنگین (Mace): کند اما بسیار قدرتمند

🔹 گرز، ضربات سنگینی وارد می‌کند و تمام منابع شما را بازیابی می‌کند.
🔹 سلاح‌های گرم در این نسخه تمی قرون‌وسطایی دارند و کمتر از سبک آینده‌نگرانه‌ی نسخه‌های قبل پیروی می‌کنند، اما برخی سلاح‌های قدیمی بازگشته‌اند.
🔹 مراحل بازی بزرگ‌ترین مراحل تاریخ DOOM خواهند بود و حس آزادی و اکتشاف بیشتری دارند.
🔹 زمان ایده‌آل برای هر مرحله حدود یک ساعت است، اما افرادی که به دنبال تکمیل ۱۰۰٪ محتوا هستند می‌توانند زمان بیشتری صرف کنند.
🔹 مراحل بازی شامل چندین بخش می‌شوند، برای مثال ابتدا یک سیاه‌چال بسته، سپس منطقه‌ای بازتر.
🔹 استودیوی id Software از ۸ سال پیش قصد داشت ربات‌های عظیم‌الجثه‌ی اطلس (Atlans) را به بازی اضافه کند – این ربات‌ها در نسخه‌های قبلی نیز اشاراتی به آن‌ها شده بود.
🔹 داستان این نسخه پررنگ‌تر از همیشه خواهد بود، برخلاف نسخه‌های قبلی که عمدتاً از طریق متن روایت می‌شد.
🔹 تاریخ انتشار: ۱۵ مه ۲۰۲۵ (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) برای PS5، Xbox، PC و از روز اول در Xbox Game Pass.
آقا خداوکیلی تا دو ماه دیگه چجوری میشه صبر کرد آخه؟ 😁
هرچی اطلاعات نداشته باشیم بهتره انگار، اینجوری فقط صبر کردن براش سخت تر میشه😁
 
بازی ظاهرا توی ژاپن با رده بندی سنی D عرضه میشه که پایینتر از رده بندی Z هست. دو نسخه قبلی رده بندی Z داشتن ظاهرا. البته سازمان توسعه رسانه و ارتباطات سنگاپور بازی رو rate کرده و درجه بندی M18 داده که بالاترین رده سنی هست. نبردهای بی رحمانه و خشونت و داستان جهنمی رو از عوامل این درجه بندی گذاشته.
حالا یه عده میگن شاید به خاطر سیستم glory kill جدید ژاپن بازی رو درجه بندی پایینتری قرار داده.
اینکه glory kill بازی و کلا سیستم مبارزات بازی تغییر کنه با توجه به lore بازی واقعا درست و منطقیه. احساس میکنم این نسخه قبل از ورود doom slayer به دستگاه divinity machin رخ میده و خب صد در صد قدرت های اسلیر باید nerf شده باشه با توجه به داستانش. اون سرعت و کشتار رو احتمالا باید تقلیل داده باشن ولی خب البته هنوزم اسلیر یه ماشین کشتار هست منتها با شکل جدیدتر و موازی با منطق داستانی بازی.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or