نسخه جدید از ریسینگ شبیه ساز سری Assetto Corsa با اسم Evo معرفی شد.
دیروز بعد از انتشار آخرین DLC از بازی Assetto Corsa Competizione که پیست مورد انتظار Nordschleife بود استودیوی کونس رسما بازی بعدی از این سری رو معرفی کرد.
انتظار میره طبق سابقه این بازی بصورت دسترسی زودهنگام طی سال 2024 روی استیم منتشر بشه و بعد با فاصله ای چندماهه تا نهایتا یک ساله برای کنسول ها هم منتشر بشه.
اطلاعات بیشتر بعدا منتشر میشه و تاپیک رو کامل میکنم.
آره از اون حتما بیشتر هم داره.
اون موقع پولشون نمیرسید پیستهایی مثل لمان یا سوزوکا رو لیسانس کنن ولی الان فرق فوکوله
مارکو تو مصاحبه گفت از آسیا این بار خیلی بیشتر ماشین داریم ، حتی از کره و هیوندای مثلا.
ژاپن که بماند.
پیست هم رنج باید بالا باشه.
تازه آپدیت و DLCپکها هم که هست.
این بازی کم کم میره برای حداقل 5سال آپدیت.
برنامشون اینه که همین بازی رو نگه دارن و به مرور براش محتواهای جدید بدن ، چیزی مثل iRacing.
فعلا که برنامشون اینه.
ببینیم 505گیمز میزاره کونوس بازی رو تا سالها نگه داره و آپدیت کنن یا اجبارشون میکنه که یه نسخه جدید بسازن.
Misha Charoudin از بخش Open World (جهان باز) AC Evo رونمایی کرد:
کونوس رفته به آلمان و از پیست نوربرگرینگ نوردشلایف و مناطق اطرافش به وسعت 1600 کیلومتر مربع نقشه برداری کرده.
برای مقایسه اگه ریسینگ باز باشین مپ ibiza تو تست درایو 2 نزدیک به 2100 کیلومتر مربع بوده ، وسعت این بخش بازی واقعا بزرگه.
از طرفی مناطق جاده ای اطراف نوردشلایف یکی از زیباترین جاده ها و مسیرهای اروپا و آلمان رو داره.
=================
تو این بخش میشه از جایگاه های مختلف ماشین کرایه کرد یا تو گاراژهای مختلف با پرداخت پول قطعات جدید نصب کرد و ماشینها رو کاستوم کرد.
پول درآوردن هم با انجام یه سری چالش/کوئستهای مختلف به دست میاد.
این کمپانی های کرایه/خرید ماشین و کارگاه های فنی دقیقا بر اساس واقعیت اسکن شدن و به بازی اومدن.
از جمله کارگاه خود Mischa که اون باله پشت رو تو تریلر نشون داد اختراع خودشونه و تو بازی وجود داره.
==========================
بالاخره یک شبیه ساز داره میاد که بتونه دل پلیرهای کژوال تر که ریس دادن داخل پیست براشون جذابیت نداره رو هم به دست بیاره.
اینطور که من دارم میبینم این بخش به راحتی میتونه حتی پلیرهای هاردکورتر رو هم جذب کنه.
بعدها میتونه مناطق مختلف از کشورهای مختلف تحت DLC برای بازی منتشر بشه و حتی اگه خود کونوس اینکار رو نکنه این بخش به دست مادینگ و حتی با جزئیات بیشتر گسترش پیدا کنه.
Misha Charoudin از بخش Open World (جهان باز) AC Evo رونمایی کرد:
کونوس رفته به آلمان و از پیست نوربرگرینگ نوردشلایف و مناطق اطرافش به وسعت 1600 کیلومتر مربع نقشه برداری کرده.
برای مقایسه اگه ریسینگ باز باشین مپ ibiza تو تست درایو 2 نزدیک به 2100 کیلومتر مربع بوده ، وسعت این بخش بازی واقعا بزرگه.
از طرفی مناطق جاده ای اطراف نوردشلایف یکی از زیباترین جاده ها و مسیرهای اروپا و آلمان رو داره.
=================
تو این بخش میشه از جایگاه های مختلف ماشین کرایه کرد یا تو گاراژهای مختلف با پرداخت پول قطعات جدید نصب کرد و ماشینها رو کاستوم کرد.
پول درآوردن هم با انجام یه سری چالش/کوئستهای مختلف به دست میاد.
این کمپانی های کرایه/خرید ماشین و کارگاه های فنی دقیقا بر اساس واقعیت اسکن شدن و به بازی اومدن.
از جمله کارگاه خود Mischa که اون باله پشت رو تو تریلر نشون داد اختراع خودشونه و تو بازی وجود داره.
==========================
بالاخره یک شبیه ساز داره میاد که بتونه دل پلیرهای کژوال تر که ریس دادن داخل پیست براشون جذابیت نداره رو هم به دست بیاره.
اینطور که من دارم میبینم این بخش به راحتی میتونه حتی پلیرهای هاردکورتر رو هم جذب کنه.
بعدها میتونه مناطق مختلف از کشورهای مختلف تحت DLC برای بازی منتشر بشه و حتی اگه خود کونوس اینکار رو نکنه این بخش به دست مادینگ و حتی با جزئیات بیشتر گسترش پیدا کنه.
صبح اولین خبری که برام اورد همین بود و خوشحالم کرد .فقط امیدوارم وضعیت ترافیک فعالی از همون اول و به صورت اورجینال داشته باشه که احتمال قوی اینطور باشه .
بی صبرانه منتظرشم تا روی کنسول بیاد و هرچی دارم رو به پاش بریزم. من از این تیم فقط asc اولیه رو روی کنسول دارم.
به جرات از تمام شبیه سازهای کنسول بهتره، از نظر فیزیک و فیدبک و حسی که منتقل میکنه رو دست نداره.
حالا با این نسخه میشه مطمئن بود از هر نظر برتری داره مخصوصا با اون نقشه جهان باز اطراف پیست نوربورگ رینگ با فیزیکی که از این بازی سراغ داریم من یکی رو حسابی هایپ کرده!
حدودا چند روز قبل اوور تِیک تو لایو استریمی که با marco massarutto بنیانگذار kunos داشته 5 تا موردی که دستگیرشون شده بود رو نوشته بودن که به صورت مختصر میگم
1- گویا در این نسخه با وجود مپ اوپن وورلدی که اوردن میشه انتظار آفرود رو هم داشت !
The entire area is drivable. If you want to go offroad, you can do that anywhere.
2- تمامی تغییرات آب و هوایی شامل مپ اوپن وورلد هم خواهد شد .
3- ایشون گفتن از این موضوع مطلع بودن که از جمله محبوب ترین مادهای AC , مادهای به اصطلاح free roam maps بودن ولی عده زیادی از دوست داران این سبک هستند که علاقه ای به گشت و گذار آزادانه داخل مپ ندارند بنابراین اینکه تو مپ اوپن وورلد پلی بدید یا نه کاملا اختیاری خواهد بود و میتونید مسابقات خودتون رو فقط در ترک ها سپری کنید و کاری با مپ اوپن وورلد نداشته باشید.
4- هنگام عرضه نسخه 1.0 که پیش بینی میشه پاییز 2025 باشه تعداد ترک های موجود در بازی کمتر از 15 نخواهد بود.
5- با وجود اینکه مد مولتی پلیر در اولین مرحله ارلی اکسس دردسترس نخواهد بود اما بعد از آوردن این بخش به بازی که انتظار میره در مرحله دوم و یا حتی سوم ارلی اکسس باشه , سیستم رنکینگ و انتی چیت به بخش مولتی پلیر بازی اضافه خواهد شد. همچنین در قسمت سینگل پلیر میشه انتظار AI بهینه تری رو نسبت به نسخه قبل داشت.
=============
مقدمات ساخت انجین جدید و بالطبع خود بازی از 4 سال پیش (2020) شروع شده ، تقریبا دوسال بعد از انتشار نسخه ارلی اکسس ACC. (همون موقع گفتن این اپیک با آنریل انجین اپیک نشود )
طبق اطلاعات قبلی نسخه ارلی اکسس شامل 20 عدد ماشین از برندهای مختلفه:
و همینطور 5 عدد پیست:
Laguna Seca از آمریکا
Brands Hatch از انگلیس
Mount Panorama (Bathurst) از استرالیا
Imola از ایتالیا
Suzuka از ژاپن
====
تو بحث فیزیک از پیشرفتهایی که این نسخه داره سیستم تعلیق و انتقال وزن و فنربندی ماشینهاست که تو نسخه قبلی (ACC) خیلی پیشرفت داشتن ولی این بار حتی از اون هم فراتر رفتن.
===-
********
از بخشهای جدید این نسخه Driver Academy هست که برای اولین بار به این سری اومده. (دیگه چجوری بگن گرن توریسموها رو ریختیم تو استوکورسا )
در این بخش قسمتهای مختلف هر پیست رو با تموم کردن یکسری از چلنج ها یاد میگیریم که چطور باید طی کنیم.
عملا بهترین شیوه روندن هر پیست رو در عمل آموزش میبینیم.
من آخرین باری که همچین چیزی رو تو یه بازی ریسینگ دیدم برمیگرده به نزدیک به 20 سال پیش که GTR2 یه همچین بخش خفنی رو تو بازیش گذاشته بود.
اگه میخواید بدونین چقدر این مورد ویژگی خفنیه این ویدئو رو از GTR2 ببینین که تو سال 2006-2007 چقدر از زمان خودش جلوتر بود:
خیلی خبر خوبی بود ، امیدوارم به همون اندازه جزئیات داشته باشه.
کاملا مشخصه که با این نسخه میخوان همرو جذب این عنوان کنن حتی اونهایی که هیچ ایده ای از مسابقه داخل پیست ندارن و بهشون رانندگی داخل سیم و پیستها رو آموزش بدن.
*******
با همین اولین نسخه از انتشار ارلی اکسس بخش اقتصادی بازی و پول درآوردن درش منتشر میشه.
میتونیم با تموم کردن بخش Time Attack گواهینامه رانندگی بگیریم و پول کافی در بیاریم که بتونیم ماشین مورد نظرمون رو بخریم.
******
از بخش گرافیکی بازی و انجین جدیدی که برای این نسخه نوشتن صحبت کرد(آنریل انجین رو انداختن دور) که این انجین برپایه DirectX 12 هست و کاملا آب و هوای داینامیک و چرخه شب و روز رو شبیه سازی میکنه.
از ویژگیهاش هم تکنیکهای رندرینگ مدرن ، مباحث Raytracing و... که مشخصه کاملا انجین به روزیه.
*****
در مورد بخش Free Roam و جهان-باز Evo صحبت کرد که از همین الان خیلی از نگاه ها رو به سمت بازی جذب کرده.
این بخش به وسعت 1600 کیلومتر مربعه که منطقه Eifel که دارای جاده و مسیرهای خیلی زیباییه(یکی از زیباترین مسیرهای اروپاست) و پیست بزرگ Nurburgring Nordschleife در اون واقع شده رو شامل میشه.
اولین انتشار این بخش در تابستان بعد برای دوره ارلی اکسس برنامه ریزی شده و بنا بر وسعتی که داره و بازآفرینیش در بازی که خیلی زمانبره قراره که بصورت بخش به بخش منتشر و نهایتا کامل بشه.
این مپ از طریق تکنولوژی Lidar (با کمک پهبادها) کاملا تصویر برداری ماهواره ای شده و با کمک تکنولوژی فوتوگرامتری قراره که در Evo بازآفرینی بشه.
ساختن یه پیست ریسینگ معمولی برای استودیوهای AAA حدود 4-3 تا 6 ماه زمان میبره.
اینکه اینها میتونن همچن وسعتی رو تو بازه نهایتا یکساله به بازی بیارن با استفاده از تکنولوژی انحصاری خودشونه که برای انجین جدید نوشتن که خیلی از مراحل رو بطور اتوماتیک خودش انجام میده و بصورت 3d بازآفرینی میکنه.
وگرنه اگه بصورت سنتی میخواستن این مپ رو تو بازی بسازن کم کم چندین سال برای کونوس زمان میبرد.
******
ارلی اکسس 16ام ژانویه 2025 منتشر میشه و نسخه کامل 1.0 برای پاییز 2025 برنامه ریزی شده که شامل 100 عدد ماشین ، مپ جهان باز و تعداد 15 عدد پیست لایسنس شده خواهد بود.
بعد از اون خب میشه انتظار ماشینها و پیستهای مختلف رو در قالب آپدیتهای رایگان و همچنین DLCپک طبق روال گذشته از کونوس داشت.
============
طبق سابقه فکر نکنم فاصله انتشار نسخه های کنسولی بیشتر از اوایل زمستون 2026 طول بکشه.
این یکی دو سال آخر فاصله انتشار آپدیتهای PC و کنسولی به یک ماه تاخیر رسیده بود.
پس خوشبینانه میشه آخر 2025 رو برای نسخه کنسولها در نظر داشت و بدبینانه اواخر 3ماهه اول (زمستون) 2026.