سرخط خبرها

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
حالا اون 10-15 هزار نسخه ای که رو ایکس باکس میفروشه اونقدرم واسه فرنچایز تعیین کننده نیست که سرش حرص بخورن :D سوییچ بعدی که بیاد با همین ترکیب پی اس و پی سی و سوییچ کارو درمیارن مگر اینکه حالا مایکرو یه پول گنده ای خرج کنه دی وان بیاره رو گیم پس وگرنه بود و نبودش رو ایکس باکس واسه کسی اهمیتی نداره واقعا.
این نسل فقط بازی ای میتونه رو ایکس باکس فن بیس درست کنه که رو گیم پس باشه.
به نظرم بهتره به قسمت Top Paid Games های استور اکس باکس سر بزنید که هفتگی هم آپدیت میشه تا تو هر بحثی همش از گیم پس و گیم پس استفاده نکنید.

از اینجا نگاه کنی
مشخصه چرا اینا نسل هفت مولتی پلتفرم بودن و چرا مجبور شدن برگردن به سیاست انحصاری
Square Enix (9684.T) - Earnings
اسکوئر تو نسل هفت ضررده شد تازه بعد از مدیر عاملی ماتسودا به سودهی رسیدن!
اسکوئر رو وسوسه های سونی به این سمت نبرد، بلکه سیاست های اشتباهش از قدیم اینارو به این مسیر رسوند که خودشون برن پیشنهاد بدن برا انحصاری!(چون دیگه توان ریسک و هزینه داخلی برا توسعه عناوین AAA نداشتن)

وگرنه خوده یوشیدا هم گفته ما ff16 رو به مایکی هم نشون دادیم هم سونی، این سونی بود که پیشنهاد مالی بهتری ارائه کرد، یعنی مایکی پول بیشتر میداد الان ff16 نه تنها انحصاری xbox بود بلکه دی وان گیمپس هم بود!!!!!!

اگه فرض اینکه بگیم رابطه سونی با اسکوئر فقط یک پول بده که بده و بازی انحصاری زمانی بشه، باید پروژه موازی برا pc و بقیه در حال توسعه بود
ولی یک نکته وجود داره
قرارداد انحصاری ff16 شش ماه بوده، الان یک سال رو رد کرده این اسکوئر بوده که منابع کافی حتی برا پورت نداشته که از همون ابتدا پورت هارو هم توسعه بده به محض پایان قرارداد نسخه pc در دسترس قرار بگیره

یا اونطرف قرارداد فاینال 7 ریبرث سه ماه بوده فقط، ولی هنوز خبری از نسخه pc نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!
یعنی دیگه این پروژه ها تمام و کمال از دست سونی خارج شدن، این اسکوئر هست که مشکلات داخلی داره!!

اینکه اسکوئر اونطرف رابطه با اپیک برقرار کرد هم همین بود، صرفا می خواست یک پولی از شریک تجاری بگیره حداقل بازیاش دیگه ضررده نباشن حتی اگه سودشون خیلی کم باشه!!!

وگرنه برا اسکوئر نه سونی مهمه نه مایکی نه نینتندو نه اپیک، تا چند ماه پیش سیاستاشون این بود هرکی پول بیشتر بدن ما شریک تجاری اون هستیم، چه اجاره استدیو های غربی به مایکی و قبلا رابطه خوب باهاشون، چه اینکه اوکتاپس شماره یکش برا گیمپس و ایکس باکس اومد، ولی بازی تا چند روز پیش برا ps منتشر نکردن!!!!!

(حالا هم که سیاست تمرکز روی عناوین AAA و مولتی پلتفرم رو در پیش گرفتن، برا کمپانی که پولی نداشت خودش یک پروژه aaa بالارده رو خودش کامل توسعه بده، یک چیزو می رسونه، ظرف چند سال آینده اسکوئر بخشی از سهامشو قراره به یک کمپانی دیگه بفروشه و به واسطه اون سرمایه گزاری جدید، این سیاستو در دراز مدت پیش بگیره)

این بلا سر تکمو هم افتاده، یا با سونی کار می کنه یا نینتندو یا اونطرف اومد با اینکه خودش ناشره، مثل استدیو های ایندی wild hearts رو داد ea origins نشرشو به عهده بگیره:D الان تازه یادشون افتاده وضعمون خوب نیست!!!!
.
.
.
در کل مشکل اسکوئر این بوده که نتونسته با با مرور زمان فن بیس بازی هاشو گسترش بده و روان شناسی دقیقی بر بازار داشته باشن!!! اینا تو بیست سال پیش موندن!!! بازی خیلی خوب خیلی می سازن ولی شرایط بازار و سلیقه و تغییر نسل هارو اصلا درک نمی کنن!!!!
بازی خوب می‌ساختند.

تا وقتی اسکوىٔر دیوژن بندی داشته باشه وضعیت همینه. تا وقتی رىٔسای این دیوژن ها در هیت مدیره باشند و به یکدیگر حسادت کنند، وضعیت همینه.

تا وقتی تنها ip بزرگی که براشون باقی مونده که فاینال فنتسی باشه و شماره دار باشه هم وضعیت همینه.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Big Band
به نظرم بهتره به قسمت Top Paid Games های استور اکس باکس سر بزنید که هفتگی هم آپدیت میشه تا تو هر بحثی همش از گیم پس و گیم پس استفاده نکنید.

زیاد اهمیتی نداره این قسمت چون براساس جامعه آماری خود اکوسیستم سنجیده میشه.
شما اگه میوه فروشی داشته باشی کلا روزی 60 تا دونه میوه بفروشی این وسط هر روز 40 تا ازون 60 تا خیار باشه دلیل بر پر فروشی شما نیست :D
اینها حالا حالاها باید فف روی ایکس باکس منتشر کنن تا طرفدارها متوجه بشن که اصلا چیه این سری.

اسکوئر جوری گند زده که نمیشه جمعش کرد.
مایکرو تو نسل هفت با آوردن XIII و کلی تبلیغات راه رو براشون باز کرد ولی خود احمقشون دوباره روی آوردن به انحصاری و... که در واقع الان که نگاه میکنیم خودشون رو فدای پیشنهادهای انحصاری سونی کردن.

اگه اون مسیر نسل هفت ادامه پیدا میکرد الان وضعیت فروش سری روی ایکس باکس حداقل تا این حد فاجعه نمیبود.
چرا که یه فن بیسی هرچند کوچیک حداقل تا حالا شکل میگرفت.

همون موقعم فک کنم زیاد فروش موفقی نسبت به اونهمه سر و صدا واسه مولتی شدن و بازاریابی نداشت.
کلا بازیای اسکوئر به خصوص فاینال فانتزی فن های محدودی داره که نه کم میشن نه زیاد و به طور سنتی هم رو کنسولای سونی و نینتندو هستن و طبیعیه مایکروسافت تمایلی به دادن پیشنهاد مالی خوب بهشون نداشته باشه وقتی میبینه تهش خبری نخواهد بود .
بیشتر ایراد کار از خودشونه به نظرم تا بقیه.
مثلا یه نمونش همین فاینال فانتزی با این اسم گذاری شماره ایی مسخره ش که اگه کسی بخواد سمتشم بیاد میگه اوه کی حال داره 16 تا بازی داستانشو بره بفهمه در صورتی که اصلا ربط خاصی بهم ندارن.
از طرفی هم طرفدارای بازیای با تم شرقی جدیدا خیلی زیاد شدن ولی اسکوئر اقدام خاصیم واسه استفاده ازین فرصت نمیکنه.
 
زیاد اهمیتی نداره این قسمت چون براساس جامعه آماری خود اکوسیستم سنجیده میشه.
شما اگه میوه فروشی داشته باشی کلا روزی 60 تا دونه میوه بفروشی این وسط هر روز 40 تا ازون 60 تا خیار باشه دلیل بر پر فروشی شما نیست
واقعا دارم از درون می‌خندم که می‌خوای بحث: نه فروش بازی های انحصاری و فرست پارتی مهم هست رو وسط بکشی.

واقعاً چی تو ذهن شما می‌گذرد و کریستوفر درینگ چی با شما کرده که وقتی پلتفرم اکس باکس در بازی های مولتی پلتفرم تا %25 از فروش رو به خودش اختصاص میده رو بد می‌دونید.

سایز این پلتفرم همینه. اکس باکس همینه در بهترین حالت 30% از سهم بازار رو در اختیار داره.

وای فلان بازی ایندی روی اکس باکس عرضه نشد پس تقصیر گیم پس. وای یه بازی اندازه سهم یه پلتفرم فروش میره درش پس تقصیر گیم پس هست. وای کسی یه بازی اشغال به اسم Hellblade 2 رو نخرید پس تقصیر گیم پس هست.

بله حضور یه بازی در گیم پس فروش رو تحت تاثیر قرار میده و کم می‌کنه و در عین حال باعث میشه کاربران بیشتر بازی کنند و بیشتر هزینه کنند.
 
  • Like
Reactions: Love Console
واقعا دارم از درون می‌خندم که می‌خوای بحث: نه فروش بازی های انحصاری و فرست پارتی مهم هست رو وسط بکشی.

واقعاً چی تو ذهن شما می‌گذرد و کریستوفر درینگ چی با شما کرده که وقتی پلتفرم اکس باکس در بازی های مولتی پلتفرم تا %25 از فروش رو به خودش اختصاص میده رو بد می‌دونید.

سایز این پلتفرم همینه. اکس باکس همینه در بهترین حالت 30% از سهم بازار رو در اختیار داره.

وای فلان بازی ایندی روی اکس باکس عرضه نشد پس تقصیر گیم پس. وای یه بازی اندازه سهم یه پلتفرم فروش میره درش پس تقصیر گیم پس هست. وای کسی یه بازی اشغال به اسم Hellblade 2 رو نخرید پس تقصیر گیم پس هست.

بله حضور یه بازی در گیم پس فروش رو تحت تاثیر قرار میده و کم می‌کنه و در عین حال باعث میشه کاربران بیشتر بازی کنند و بیشتر هزینه کنند.

کسی نمیگه تقصیر کسیه این داستانا ولی بهر حال وضعیتیه که هست و ایجاد شده.
گیمر ها عادت به یه سیستم بکنن سخته ترک عادت دادنشون،مثلا من خودم شخصا الان با تیر تو پام بزنن حاضر نیستم خارج گیم پس چیزی رو ایکس باکس بگیرم.
با این حجم ناشر اگه گیم پس بتونه خودشو وارد پلتفرم های دیگه بکنه در بلنر مدت خیلی موفق میشه ولی فعلا در کوتاه مدت کارو سخت کرده.
خودتونم امر بهتون مشتبه شده که گیم پس ایراد داره :D
 
کسی نمیگه تقصیر کسیه این داستانا ولی بهر حال وضعیتیه که هست و ایجاد شده.
گیمر ها عادت به یه سیستم بکنن سخته ترک عادت دادنشون،مثلا من خودم شخصا الان با تیر تو پام بزنن حاضر نیستم خارج گیم پس چیزی رو ایکس باکس بگیرم.
با این حجم ناشر اگه گیم پس بتونه خودشو وارد پلتفرم های دیگه بکنه در بلنر مدت خیلی موفق میشه ولی فعلا در کوتاه مدت کارو سخت کرده.
خودتونم امر بهتون مشتبه شده که گیم پس ایراد داره :D
وقتی یه چیز اقتصادی در دسترس هست و آدم یا همون مصرف کننده درگیر Collection نباشه، بهترین گزینه رو انتخاب می‌کنه.


از همون اول هم هیچ اعتقادی به حمایت از توسعه دهندگان نداشتم و نخواهم داشت. وظیفه اون ناشر و اون استدیو فروش یه محصول در قالب سرگرمی به من هست؛ این که درآمد دارند یا براشون کافی هست یا آینده شغلی دارند به من ربطی نداره.

از نظر من گیم پس دردسر برای مایکروسافت نداره و به راحتی می‌تونه تغییر رویه بده و Day one رو برداره از گیم پس که از نظر من تا ۲ سال آینده عملی میشه و این سرویس تبدیل به پلی استیشن پلاس خواهد شد.


بالاتر عرض کردم. گیم پس هیچوقت مانع از خرید بازی های بزرگ یا همون AAA در پلتفرم اکس باکس نمیشه، بحث عادت و غیره به خاطر مزیت اقتصادی هست. تو بریتانیا در ماه عرضه و ماه بعدش الدن رینگ، اکس باکس %35 از فروش بازی رو به خودش اختصاص داده بود. بقیه عناوین بزرگ هم همینطور هستند.

اینکه یکی ترجیح میده بازی کامل با قیمت کمتر در تخفیفات (خودم رو مثال زدم) رو تهیه کنه ربطی به گیم پس نداره. مخصوصا در دوره ای که بازیکنان برای استودیو ها تبدیل شدن به بتا تستر هایی که بازیشون رو می‌خرند.
 
من کلا نمیتونم درک کنم مصرف کننده/ گیمر اندازه سر سوزن از گیم پس بدش بیاد
واقعا یارو داره از مالش میزنه میده به شما گیمرها مشکلتون چیه

من همین 1-2 ماه تونستم 400 دلار بازی رو با 95 هزار تومن بازی کنم به ولله=))
 
من کلا نمیتونم درک کنم مصرف کننده/ گیمر اندازه سر سوزن از گیم پس بدش بیاد
واقعا یارو داره از مالش میزنه میده به شما گیمرها مشکلتون چیه

من همین 1-2 ماه تونستم 400 دلار بازی رو با 95 هزار تومن بازی کنم به ولله=))
ببین من متوجه حرفت هستم ولی مثلا این چیزی که میگم نظر واقعی خودمه من از اینکه بازی ها رو بتونم ارزون و رایگان و با گیم پس و اینا بازی کنم مشکلی ندارم خیلی هم حس خوبیه ولی از اون طرف واقعا عاشق گیمینگ هستم یعنی تنها سرگرمی منه اگه قرار باشه با این مدل بیزینس ، کیفیت کارهای AAA پایین تر بیاد ( یا اصلا هر بازیی ) و از سر و تهشون زده بشه اون قضیه کمیت به کیفیت مطرح بشه و به جز اون کلا رو خود صنعت و پیشرفتش تاثیر منفی بذاره ( اون حالت رقابتی استودیو ها از بین بره ، فروش بازی ها از بین بره و و و ) ترجیح میدم برم 1 شیفت بیشتر کار کنم و پول بازی 100 دلاری بدم ولی بازی ها هر روز به کیفیت و پیشرفتشون اضافه بشه ( مثل نسل PS3 و 360 که شماره 1 و 3 یه بازی اندازه یک نسل الان تغییر توشون بود ) . مثال میزنم ترجیح میدم بابت Gears of War E Day مثلا 100 دلار بدم ولی بازی یه چیز مغر بپکونه فوق خفن باشه گرافیکش از چشمام بزنه بیرون کمپین احساسی دارک سگ داشته باشه متا 95+ باشه تا اینکه رو گیم پس بازیش کنم و نهایاتا یه بازی خوب باشه .
اینایی که گفتم فکت نیست یعنی من نمیتونم 100 درصد بگم بله گیم پس و مدل بیزنسیش در نهایت همچین تاثیر منفی میذاره ولی فقط ترجیح من گیمر قدیمی اینه .
 
من کلا نمیتونم درک کنم مصرف کننده/ گیمر اندازه سر سوزن از گیم پس بدش بیاد
واقعا یارو داره از مالش میزنه میده به شما گیمرها مشکلتون چیه

من همین 1-2 ماه تونستم 400 دلار بازی رو با 95 هزار تومن بازی کنم به ولله=))

مشکل گیم پس همینه، داره طوری نشون میده که شما متصور باشی از مالش زده تا مفت و مجانی بهت بازی بده! در صورتی که اینطور نیست و در عمل سعی داره مدل درآمدی بازی ها رو تغییر بده که در این ساختار تازه ما نه مالک بازی ها که صرفا اجاره کننده اون ها هستیم. یعنی یه گیمر هیچ وقت نمیتونه صاحب چیزی باشه، بلکه با پرداخت پول میتونه اون محصول رو به مدت معین اجاره کنه. و وقتی صاحب محصول نباشی یعنی همیشه مالکیتت در گرو اون ابر کمپانی هست و مجبور به تبعیت از تک تک سیاست ها و قوانینی هست که هر وقت اراده کنه میزاره. معنی در عمل یعنی اینکه در وهله نخست نمیتونی بازیت رو بفروشی، قرض بدی، یا بدون اینترنت و هر موقع دلت خواست بازی کنی، چون تملک تو روی بازی منوط به شرایطی هست که مالک این سیستم تعیین کرده. باید نت داشته باشی و مایکروسافت بتونه رصدت کنه.

در وهله بعدی هم میشه اجبار به رعایت قوانین و ساختارهایی که مایکروسافت قصد داره بعدا تعیین کنه. مثلا فرض کنید میاد میگه خوب حالا باید اشتراک بیشتر بدی و گیم پس رو طبقاتی میکنه، مجبوری با قیمت بالاتر بخری، بعد میگه شرط استفاده از گیم پس اینه که تبلیغ ببینی، مجبوری ببینی، شرط بعدی اینه که از کوین من استفاده کنی مثلا، باید بگی چشم، بعد میگه باید اطلاعاتت رو کامل تر داشته باشم، باید بگی چشم، میگه باید از این ساختار و فرمتی که من میگم طبعیت کنی، تو باید بگی چشم.... هر قانونی بزاره و هر درخواستی بکنه ما مجبور به اطاعت هستیم.

در بیزنس هیچ چیز مفت و مجانی وجود نداره. شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت هم به هیچ عنوان دنبال منفعت رسوندن به مشتری نیستن، اینکه فکر کنیم از مالشون میزنن ما کیف کنیم هم دیگه ته ته ساده انگاری و نگرش سطحیه. اینا همش باج های اولیه برای درگیر کردن ما تو یه سیستم بزرگ ترن و به مجرد اینکه مخاطب جذب سرویس بشه و بیفته تو داستان ماجرای اصلی رو آغاز میکنن. اون موقع مخاطب میشه برده یه سیستم بزرگ تر و باید مدام همه جوره و به همه قوانین تن بده و با هر قیمت تعیین شده اشتراک بخره تا بتونه برای زمان محدود به بازی ها دسترسی پیدا کنه.

و دلیل اصلی عدل تمایل ناشرها به این سرویس که جیمبو میگفت هم همینه. ناشر بازی کننده اصلی نیست و مایکروسافت میشه اون کسی که کنترل اصلی رو روی کلیه گیمرها داره. مثلا فولان ناشر نمیتونه کنترلی رو فن بیسش داشته باشه، چون دیگه مستقیم بازی نمیفروشه بهشون و واسطه میشه مایکروسافت. یعنی مخاطب همه ناشرهارو میبلعه و اون ها باید صرفا از مایکروسافت پول بگیرن و بازی رو بزارن تو گیم پس. همین. دیگه کنترلی روی این فن بیس ندارن، چون مستقیم چیزی رو بهشون نمیفروشن و در نتیجه من نوعی دیگه مشتری فولان ناشر نیستم. من صرفا و صرفا مشتری مایکروسافتم، یا به تابیر دقیق تر برده مایکروسافتم.

مخلص کلام گول این ظاهر لطیف و مثلا سخاوتمندانه رو نخورید و با باور به تاریخ و منطق، شک نکنید هیچ ابر کمپانی قرار نیست برای رفاه من و شما کار کنه و پول خرج کنه! اگه جایی داره بیش از حد و به شکل مشکوکی حال میده شک نکنید یه پلن جدی تری برای زدن جیب مون داره.
 
مشکل گیم پس همینه، داره طوری نشون میده که شما متصور باشی از مالش زده تا مفت و مجانی بهت بازی بده! در صورتی که اینطور نیست و در عمل سعی داره مدل درآمدی بازی ها رو تغییر بده که در این ساختار تازه ما نه مالک بازی ها که صرفا اجاره کننده اون ها هستیم. یعنی یه گیمر هیچ وقت نمیتونه صاحب چیزی باشه، بلکه با پرداخت پول میتونه اون محصول رو به مدت معین اجاره کنه. و وقتی صاحب محصول نباشی یعنی همیشه مالکیتت در گرو اون ابر کمپانی هست و مجبور به تبعیت از تک تک سیاست ها و قوانینی هست که هر وقت اراده کنه میزاره. معنی در عمل یعنی اینکه در وهله نخست نمیتونی بازیت رو بفروشی، قرض بدی، یا بدون اینترنت و هر موقع دلت خواست بازی کنی، چون تملک تو روی بازی منوط به شرایطی هست که مالک این سیستم تعیین کرده. باید نت داشته باشی و مایکروسافت بتونه رصدت کنه.

در وهله بعدی هم میشه اجبار به رعایت قوانین و ساختارهایی که مایکروسافت قصد داره بعدا تعیین کنه. مثلا فرض کنید میاد میگه خوب حالا باید اشتراک بیشتر بدی و گیم پس رو طبقاتی میکنه، مجبوری با قیمت بالاتر بخری، بعد میگه شرط استفاده از گیم پس اینه که تبلیغ ببینی، مجبوری ببینی، شرط بعدی اینه که از کوین من استفاده کنی مثلا، باید بگی چشم، بعد میگه باید اطلاعاتت رو کامل تر داشته باشم، باید بگی چشم، میگه باید از این ساختار و فرمتی که من میگم طبعیت کنی، تو باید بگی چشم.... هر قانونی بزاره و هر درخواستی بکنه ما مجبور به اطاعت هستیم.

در بیزنس هیچ چیز مفت و مجانی وجود نداره. شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت هم به هیچ عنوان دنبال منفعت رسوندن به مشتری نیستن، اینکه فکر کنیم از مالشون میزنن ما کیف کنیم هم دیگه ته ته ساده انگاری و نگرش سطحیه. اینا همش باج های اولیه برای درگیر کردن ما تو یه سیستم بزرگ ترن و به مجرد اینکه مخاطب جذب سرویس بشه و بیفته تو داستان ماجرای اصلی رو آغاز میکنن. اون موقع مخاطب میشه برده یه سیستم بزرگ تر و باید مدام همه جوره و به همه قوانین تن بده و با هر قیمت تعیین شده اشتراک بخره تا بتونه برای زمان محدود به بازی ها دسترسی پیدا کنه.

و دلیل اصلی عدل تمایل ناشرها به این سرویس که جیمبو میگفت هم همینه. ناشر بازی کننده اصلی نیست و مایکروسافت میشه اون کسی که کنترل اصلی رو روی کلیه گیمرها داره. مثلا فولان ناشر نمیتونه کنترلی رو فن بیسش داشته باشه، چون دیگه مستقیم بازی نمیفروشه بهشون و واسطه میشه مایکروسافت. یعنی مخاطب همه ناشرهارو میبلعه و اون ها باید صرفا از مایکروسافت پول بگیرن و بازی رو بزارن تو گیم پس. همین. دیگه کنترلی روی این فن بیس ندارن، چون مستقیم چیزی رو بهشون نمیفروشن و در نتیجه من نوعی دیگه مشتری فولان ناشر نیستم. من صرفا و صرفا مشتری مایکروسافتم، یا به تابیر دقیق تر برده مایکروسافتم.

مخلص کلام گول این ظاهر لطیف و مثلا سخاوتمندانه رو نخورید و با باور به تاریخ و منطق، شک نکنید هیچ ابر کمپانی قرار نیست برای رفاه من و شما کار کنه و پول خرج کنه! اگه جایی داره بیش از حد و به شکل مشکوکی حال میده شک نکنید یه پلن جدی تری برای زدن جیب مون داره.
شمایی که دیجیتالی میخری هرگز مالک نیستی آخه. تصور فن های سونی از مالکیت دیجیتال جالبه! همین شما هم با قرارداد های سونی موقع ساخت اکانت و خرید موافقت کردین. حس نکنین مبارز جبهه دیجیتالین :D خود جیمبو و باندش هم مشابه گیم پس رو راه اندازی نکردن؟ الان هم کنسولی هاتون دقیقا مشابه همین سرویس رو دارن میخرن :D
هیچکس برای جیب ما ها کار نمیکنه ولی سونی برای فن هاش فی سبیل الله کار میکنه نه؟
اینم بگم تنها حالتی که میتونی این روزا مالک تمام و کمال باشی اینه که فیزیکی بخری، والسلام!
 
مشکل گیم پس همینه، داره طوری نشون میده که شما متصور باشی از مالش زده تا مفت و مجانی بهت بازی بده! در صورتی که اینطور نیست و در عمل سعی داره مدل درآمدی بازی ها رو تغییر بده که در این ساختار تازه ما نه مالک بازی ها که صرفا اجاره کننده اون ها هستیم. یعنی یه گیمر هیچ وقت نمیتونه صاحب چیزی باشه، بلکه با پرداخت پول میتونه اون محصول رو به مدت معین اجاره کنه. و وقتی صاحب محصول نباشی یعنی همیشه مالکیتت در گرو اون ابر کمپانی هست و مجبور به تبعیت از تک تک سیاست ها و قوانینی هست که هر وقت اراده کنه میزاره. معنی در عمل یعنی اینکه در وهله نخست نمیتونی بازیت رو بفروشی، قرض بدی، یا بدون اینترنت و هر موقع دلت خواست بازی کنی، چون تملک تو روی بازی منوط به شرایطی هست که مالک این سیستم تعیین کرده. باید نت داشته باشی و مایکروسافت بتونه رصدت کنه.

در وهله بعدی هم میشه اجبار به رعایت قوانین و ساختارهایی که مایکروسافت قصد داره بعدا تعیین کنه. مثلا فرض کنید میاد میگه خوب حالا باید اشتراک بیشتر بدی و گیم پس رو طبقاتی میکنه، مجبوری با قیمت بالاتر بخری، بعد میگه شرط استفاده از گیم پس اینه که تبلیغ ببینی، مجبوری ببینی، شرط بعدی اینه که از کوین من استفاده کنی مثلا، باید بگی چشم، بعد میگه باید اطلاعاتت رو کامل تر داشته باشم، باید بگی چشم، میگه باید از این ساختار و فرمتی که من میگم طبعیت کنی، تو باید بگی چشم.... هر قانونی بزاره و هر درخواستی بکنه ما مجبور به اطاعت هستیم.

در بیزنس هیچ چیز مفت و مجانی وجود نداره. شرکت های بزرگی مثل مایکروسافت هم به هیچ عنوان دنبال منفعت رسوندن به مشتری نیستن، اینکه فکر کنیم از مالشون میزنن ما کیف کنیم هم دیگه ته ته ساده انگاری و نگرش سطحیه. اینا همش باج های اولیه برای درگیر کردن ما تو یه سیستم بزرگ ترن و به مجرد اینکه مخاطب جذب سرویس بشه و بیفته تو داستان ماجرای اصلی رو آغاز میکنن. اون موقع مخاطب میشه برده یه سیستم بزرگ تر و باید مدام همه جوره و به همه قوانین تن بده و با هر قیمت تعیین شده اشتراک بخره تا بتونه برای زمان محدود به بازی ها دسترسی پیدا کنه.

و دلیل اصلی عدل تمایل ناشرها به این سرویس که جیمبو میگفت هم همینه. ناشر بازی کننده اصلی نیست و مایکروسافت میشه اون کسی که کنترل اصلی رو روی کلیه گیمرها داره. مثلا فولان ناشر نمیتونه کنترلی رو فن بیسش داشته باشه، چون دیگه مستقیم بازی نمیفروشه بهشون و واسطه میشه مایکروسافت. یعنی مخاطب همه ناشرهارو میبلعه و اون ها باید صرفا از مایکروسافت پول بگیرن و بازی رو بزارن تو گیم پس. همین. دیگه کنترلی روی این فن بیس ندارن، چون مستقیم چیزی رو بهشون نمیفروشن و در نتیجه من نوعی دیگه مشتری فولان ناشر نیستم. من صرفا و صرفا مشتری مایکروسافتم، یا به تابیر دقیق تر برده مایکروسافتم.

مخلص کلام گول این ظاهر لطیف و مثلا سخاوتمندانه رو نخورید و با باور به تاریخ و منطق، شک نکنید هیچ ابر کمپانی قرار نیست برای رفاه من و شما کار کنه و پول خرج کنه! اگه جایی داره بیش از حد و به شکل مشکوکی حال میده شک نکنید یه پلن جدی تری برای زدن جیب مون داره.

ماکان بحث خونه و ماشین نیست که نگران این باشیم که بابت پولی که دادیم مالکیت نداریم!
یه گیمه که ما بازی می‌کنیم، نهایت مگه چند تا بازی هست که بخوایم چند بار تمومشون کنیم؟!
اگرم بازی باشه که برامون خیلی محبوب باشه یا دیحیتالی یا فیزیکی میخریم.

اگه گیم پس گرون باشه و حالتی باشه که من خریدار حساب کنم برام صرفه اقتصادی نداره بی خیالش میشم، تا حالا این حالتی نبوده و بشدت برای من مثمرثمر هم بوده و کلی بازی که قصد خریدش رو داشتم رو تونستم رو سرویس بازی کنم، قرار هم نیست بازم برم سراغشون چون همون ارزش یکبار بازی کردن رو داشتن یا اینکه خیلی طولانی بودن.

راجب منفعت کمپانی ها هم درسته اونا در درجه اول به خودشون و منافعشون فکر میکنن و بایدم همین باشه، ولی همین منافع میتونه تو مواردی دربرگیرنده منافع من مصرف کننده هم باشه که گیم پس تا الان همین طور بوده(سالی 1200) به پول ما بشدت ارزشمنده.

بحث گول خوردن نیست بحث اینه تو جایی که هستیم که ملت دارن ماهی 100 تا 300 واسه چیز پی ان هزینه میکنن و ماهی 100 تومن واسه گیم پس در قبال محتوایی که بدست میاریم رو من نمیتونم هیچ جوره گول و فریب و ... این داستانها ببینم.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or