PlayStation The Last Guardian

اخطار: هرگونه صحبت در مورد داستان و مراحل بازی [خارج از اسپویلر] که به نوعی بتواند چیزی را برای کاربران لو بدهد ممنوع است

0f58_the_last_guardian.png


توسعه دهنده: gen DESIGN / Japan Studio
ناشر: Sony Interactive Entertainment
طراح، نویسنده و کارگردان: Fumito Ueda
تهیه کننده: Yasutaka Asakura
آهنگساز: Takeshi Furukawa
پلتفرم: PS4
ژانر: Action Adventure
تاریخ انتشار:
ژاپن / آمریکای شمالی / استرالیا: December 6, 2016
اروپا: December 7, 2016
باکس آرت:
3nv7_tlg_box.png


5hmx_information.png

The Last Guardian سومین ساخته Team Ico که حال با نام "gen DESIGN" فعالیت می کند، از میانه های سال 2008 پس از کلید خوردن پروسه های تحقیقاتی اولیه آن با اسم رمز Project Trico وارد مراحل توسعه شده تا یک سال بعد به صورت رسمی در طی مراسم E3 معرفی شود. بعد از آن پروژه با نمایش کوتاهی در TGS نیز همراه شد ولی از آن نقطه به بعد The Last Guardian با عدم انتشار خود در تاریخ مقرر که تابستان 2010 بود کم کم پا به برزخ توسعه خودش گذاشت و به دنبال آن، شایعاتی از به بن بست رسیدن پروژه بالا گرفت که با جدا شدن Fumito Ueda طراح و کارگردان آن در همان سال آن شایعات به خودش رنگ صحت گرفت.

در میانه های سال 2012 پس از مشخص شدن سخت افزار کنسول نسل بعدی سونی، تیم کوچکی به کُندی مشغول به انتقال و بهینه سازی پروژه برای PS4 شدند. بعد از آن در تابستان 2014، Ueda با تأسیس استدیوی تازه ای و کوچاندن اعضای تیم سابقش به آن جا کار بر روی The Last Guardian که حال مراحل Re-Engineering را تماماً پشت سر گذاشته بود، با جدیت از سر گرفت تا به دنبال آن پروژه 7 ساله تیم که البته در واقع بیشتر از 3 سال تحت ساخت نبوده، سرانجام در E3 ـه 2015 دوباره رونمایی شده و برای عرضه در سال بعد در نظر گرفته شود.

The Last Guardian روایت گر قصه پسربچه ای بی نام است که پس از تبعید و حبس در دژی بزرگ با پیدا کردن موجودی افسانه ای که او را Trico صدا می کند قصد رویارویی با نگهبانان شبح مانند آن قصر و فرار به بیرون از دیوارهای بلندش را می کند. این که داستان این دو چطور تمام می شود را نمی دانیم که البته Ueda خودش می گوید که این قصه تنها بهانه و بستری برای نشان دادن ارتباط میان این دو است که هر چند با رفتاری سرد و توأم با نافرمانی و بی اعتمادی از هر دو طرف شروع می شود ولی قرار است که گره میانشان با پیشروی در قصه محکم و محکم تر شود.

6wnq_news.png

  • Fumito Ueda مصاحبه های مفصلی با رسانه های ژاپنی انجام می دهد و اطلاعات تازه ای از روند توسعه بازی به اشتراک می گذارد (متن مصاحبه)
  • در تاریخ 2 نوامبر آقای Yoshida طی گفت و گویی با وبسایت Gamespot اعلام می کند که در رابطه با نمایشهای جدید The Last Guardian محتاطانه عمل خواهد شد (منبع)
  • سونی در مراسم GDC 2016 بار دیگر انتشار The Last Guardian در سال جاری را تایید کرد (منبع)
  • آقای Phillipe Cardon معاون بخش اروپایی Sony نیز در مصاحبه ای با وبسایت فرانسوی Challenges، انتشار The Last Guardian در سال جاری را تایید کرد (منبع)
  • در تاریخ 12 سپتامبر، Shuhei Yoshida در قالب پستی در PS Blog اعلام کرد که تیم سازنده برای ارائه بی نقص ترین و پالیش شده ترین تجربه ممکن به مقداری زمان بیشتر احتیاج دارد و تاریخ عرضه بازی رسما به 6 دسامبر موکول شد (منبع)
  • در تاریخ 22 اکتبر، آقای Shuhei Yoshida در حساب توییتر خود خبر گلد شدن بازی را به صورت رسمی اعلام کرد (منبع)
w4uf_reviews.png


" تعظیم کن "

Washington Post - 10/10 - A Gaming Masterpiece
Telegraph - 5/5
PlayStation LifeStyle - 10/10
Guardian - 5/5
Time - 5/5
Hardcore Gamer - 5/5
Easy Allies - 5/5
Digitally Downloaded - 5/5
New York Daily News - 5/5
The Daily Dot - 5/5
Playstation Official Magazine UK - 10/10
Gameblog.fr - 10/10
Gamespot - 9/10
EDGE - 9/10 - Game of the Year
...

sivp_characters.png


0c44_characters_the_boy.jpg

پسربچه بی هویت قصه که بازیکن کنترل او را دست می گیرد با داشتن تتوهایی گرفته شده از قبایل "سمون" و "مائوری" بر روی بدن خودش این نظریه که شاید شبیه به پسربچه Ico بخاطر نشان هایی که در بین اهالی او شیطانی قلمداد می شوند – دو شاخ بر روی سر – حال در این قلعه حبس شده را تقویت می کند. پسربچه برای رو به رو شدن با نگهبان های قصر به Trico متکی است و Trico هم برای رهایی از غل و زنجیر فیزیکی خودش و ترس های روانی اش از محیط قصر به پسربچه.

ujd7_characters_trico.jpg

Trico موجود اسرارآمیزی که پسربچه او را پیدا و آزاد می کند، ترکیبی از حیوانات مختلف از جمله عقاب، گربه و سگ است. Trico حیوان ماده قصه، دو بال دارد که شاید با بزرگ شدن جثه اش بتواند با آنها پرواز کند و یا شاید هم صرفاً عملکردی شبیه به پره های ماهی در زیر آب را برایش داشته باشند. او همینطور دو شاخ شکسته شده نورانی و چشمانی با امکان تغییر رنگ بسته به احساساتش دارد. اینکه چرا Trico در قصر غل و زنجیر شده و چرا از نماد تک چشم می ترسد و اینکه آیا موجودات دیگری شبیه به او هم در این دژ وجود دارند همگی از همان جنس سوالات بی جواب کارهای Ueda هستند و هنوز زود است که بدانیم ماجرا از چه قرار است.

gjmi_characters_unknown_enemies.jpg

نگهبانان قصر که از سر تا پا در زره پوشیده شده هستند از یک جهت می توانند به دشمنان کرکتر اصلی در Ico و SotC ارتباط مفهومی داشته باشند و آن هم این نکته که بنظر می رسد جسمی ندارند و روح سیاهی که درون آنهاست ماهیت وجودشان باشد. با این تفاوت که بجای آنکه شبیه به Ico پسربچه با خود این ارواح درگیر شود، در این جا شبیه به SotC در کالبدی زره ای فرو رفته اند و ظاهراً با خارج شدن روح از این کالبد است که از بین می روند. اینکه چه چیزی این نگهبانان ناشناخته قصر را به نگه داشتن پسربچه و Trico در قصر وادار می کند و در پشت سر چه اتفاقی در حال رخ دادن است تاکنون به صورت راز باقی مانده است.

ayz2_screenshots.png


...

nlzo_artworks.png


...

...

ipeo_videos.png


ndze_e32015trailer.jpg

The Last Guardian - E3 2015 Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - GAMERSYDE - YouTube - آپارات
+
5ibn_ignvideopreview.jpg

The Last Guardian: Bringing Trico to Life - IGN First
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
grac_epicsoundtrack.jpg

Crafting The Last Guardian's Epic Soundtrack - IGN First
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
gdy2_e32016trailer.jpg

The Last Guardian - E3 2016 Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - GAMERSYDE - YouTube - آپارات
+
79l5_retrospectivevideo.jpg

The Last Guardian - ICO & Shadow of the Colossus Retrospective Video | PS4
360p - 720p - YouTube - آپارات
+
s2rg_actiongameplaytrailer.jpg

The Last Guardian – Action Gameplay Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
dact_cinematictrailer.jpg

The Last Guardian – CG Cinematic Trailer | PS4
480p - 720p - 1080p - YouTube - آپارات
+
38ta_introductionvideo.jpg

The Last Guardian - Introduction Video
1080p - YouTube - آپارات

f6l3_creators.png

Ico، اولین ساخته این تیم از یک جهت با The Last Guardian شباهت زیادی دارد، از آنجایی که Ico نیز در ابتدا برای PS1 در نظر گرفته شده با یک تأخیر یک ساله به PS2 منتقل شد تا ساخت آن نزدیک به 4 سال وقت بگیرد. بعد از آن Shadow of the Colossus با وجود آنکه ساخت آن عملاً قبل از انتشار Ico کلید خورده بود نیز از قائده پروسه طولانی ساخت در کارهای Ueda استثنا نشد و 4 سال دیگر از تیم وقت گرفت و از همین بُعد Yohsida آنها را ملقب به Team Olympic می کرد.

البته پروسه طولانی ساخت کارهای Team Ico با در نظر گرفتن اینکه Team Ico در هنگام ساخت هر دو کار در بهترین حالت ممکن 20-25 نفر عضو ثابت داشت تعجب برانگیز نیست، قائده ای که برای gen DESIGN فعلی و The Last Guardian نیز صادق است و همین مسئله تیم را وادار می کند تا بخشی از کارشان را به عهده اعضای Japan Studio بگذارند.

امّا با این همه چرایی اینکه The Last Guardian در طی همه این 7 سال در معرض توجه بوده را قاعدتاً باید در دو اثر قبلی Fumito Ueda طراح، نویسنده و کارگردان آن جستجو کرد، Ico و Shadow of the Colossus. اطلاعات بیشتر ...

 
آخرین ویرایش:

Pyramid Head

کاربر سایت
Jun 15, 2011
2,763
نام
محمد
من می گم هر عنوان با توجه به سبک خودش مقایسه میشه و نقد میشه...
یعنی یه شوتر رو با ریسینگ مقایسه نمی کنند...
اما وقتی یه بازی تو یه سبکی به موفقیتی میرسه... هر عنوانی با همون سبک منتشر بشه... خودمون تو همین تاپیک ها مقایسشون می کنیم... دیگه چه برسه به منتقد...
و اون عنوان عالی تبدیل میشه به یک معیار... انتظار نداشته باشید که بازی تو همون سبک اندازه اون عنوان عالی محتوا نداره بیاد همون امتیاز رو بگیره...(مشکلاتت فنی هم بر می گرده به کم شدن لذت از بازی... در نتیجه امتیاز کم بشه اصلا موردی نمی بینم...)
ـــــــــــــــــــ
باز میگم هدف اصلی بازی ها سرگرمی هستش... و عامه مردم هم دنبال همین هستند... فقط سرگرم بشن... منتقد هم وظیفشه مخاطب رو اگاه کنه که داره 60 دلار میده... داره پول به چه چیزی میده...
متاسفانه... کار های کیج یا لیک و ادا و... در عین اینکه وقت و انرژی زیادی رو از خالقشون گرفتن... اما مخاطباشون همیشه جزو اقلیت ها بودن... یعنی از 10 نفر 8 نفر خوششون نمیاد ولی 2 نفر عاشقشون میشن... حالا منی که از کار های این خالقین خوشم میاد... بی چون و چرا بازی هارو تهیه می کنم... حالا اگرم نمره های خوبی بگرین... دلم بیشتر قرص میشه...
ــــــ
یک بازی اگه هدف اصلیش سرگرمی باشه و تمام و کمال به این مهم برسه نمره های عالی می گیره...
حالا یک عنوان اگه هدف اصلیش سرگرمی رو نداشته باشه... حالا هر چقدر داستان و شخصیت پردازی عالی داشته باشه... نه می تونه امتیاز خوبی بگیره نه چیزه دیگه ای...
برعکس اگه سرگرم کننده باشه... و به جزئیات توجه بشه... تبدیل به عنوانی میشه که 20 سال بعد منتشر شدنشم باز در موردش حرف می زنیم...
همین دیدگاهه که باعث شده تقریبا همه بازی ها مشابه هم بشه دیدگاهی که میگه هر بازی باید بدون توجه به خواستش بدون توجه به شرایطش با به قول شما معیار اون سبک مقایسه بشه همین دیدگاهه که جی تی ای رو می گذاره روبرو مافیا تومب رایدر رو می گذاره روبرو آنچارتد و هزاران مثال از این دست در صورتی که این بازی ها کیلومتر ها با هم فاصله دارند و صرفا فقط سبکشون یکیه ولی همین دیدگاه باعث میشه مافیا و تومب رایدر کلا همه چیزشون رو فراموش کنند بشن جی تی ای و آنچارتد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بله هدف اصلی تمام بازی ها سرگرمیه ولی سرگرمی با تکرار مکررات کاملا متفاوته اینکه هر بازی بیاد از یه الگو ثابت پیروی کنه و هر بار هم متا بالای 90 بگیره معلومه دیگر شرکت های بازیسازی هم این قضیه رو می بینند می خوان کار اونا رو تکرار کنند اونا سودشون رو می کنند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
من کاری با امثال کیج و لیک ندارم ولی یکی مثل اودا کسیه که همیشه سعی می کنه خودش باشه از هیچ کس تقلید نمی کنه و بازیاش کاملا خاص هستند همین که تو دورانی که همه از رو دست همدیگه بازی می سازند یکی مثل اودا پیدا میشه باید راضی بشیم و براش احترام قائل بشیم
کسانی که بازی های آیکو و شادو اف د کالوسوس رو بازی کرده باشند می دونند بازی های این شخص در عین خاص بودند چقدر سرگرم کننده هستند
تلاشتون برای اینکه نشون بدید بازیاش سرگرم کننده نیست کاملا بیهوده است
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جالبه که بازی مثل واکینگ دد رو فراموش کردید که اصلا گیم پلی نداشت و همه چیزش وابسته به داستان و شخصیت هاش بود ولی هم امتیاز خوبی گرفت هم گوتی 2012 شد
 

Max Blood

کاربر سایت
Feb 17, 2016
806
نام
پویا
@Pyramid Head
بیخیال داداش شما کلا پات رو گذاشتی رو دنده ی لج بیخیال هم نمیشی.
من خودم رو PS2 جاودانه با ICO و SC زندگی کردم. اوکامی هم یکی از بهترین بازی هایی بود که انجام دادم ولی هیچوقت باعث نشده یه بازی دیگه رو کوچیک کنم.
الان دقیقا بگو کدوم بازی دو بعدی مستقلی تونسته بود تا قبل از Limbo همچین گیم پلی روان و رئالی رو با اون جو وحشتناک قوی که داشت و روایت داستان اونم بدون یک دیالوگ انجام بده. دقیقا شما که میگی قبلش بود لطف کن دوتا مثال بزن حداقل شاید ما به راه راست هدایت شدیم.
الان موضعتون راجب منتقدها برام قابل درک نیست. مگه متای ICO, SC, Okami غیر از 90. 91, 93 بوده؟ الان دیگه متا بالاتر از این میخوای؟
بازی های جدید هم تا الان بیشتر نمراتشون عادلانه بودن درسته سختگیر تر شدن و سایت های نخاله بین شون پیدا میشه ولی تا الان عنوان های داغون مثل مافیا 3 تنبیه و بازی های پر محتوا مثل بلادبورن تمجید شده ازشون. خالا شاید شما بازی مورد علاقتون متای خوبی نیورده که خوشحال میشم ما رو آشنا کنی باهاش.
 

Wąnda

Sacred Spirit
کاربر سایت
Dec 31, 2009
2,173
نام
حسین
من طرف بحثم فقط با دوستانی هست که دو اثر قبلی تیم ایکو رو بازی کردن، اگر هم بازی نکردن پس لطف کنند برداشت اشتباه برندارن از نوشته های من ! :D
===
شما الان ببینید خیلی واضحه، همین گیم اسپات به یکی از بهترین عناوین نسل قبل یه امتیازی داد که همه والا از تعجب دهنشون وا مونده بود، خودتون میدونید چه عنوانیه ! بعدش هم تازه اصلا مهم نیست که بخواد متا سبز بشه یا نشه، یه سایتی حتما پیدا میشه که بگه آره ما خیلی خاص هستیم و و و و دلش میخواد نمره پایین بده، این که چیز عجیبی نیست اصلا، حالا نمی خوام وارد جزئیات بشم بطور کلی ولی برای مثال:
در تاریخ 11/5/2005 سایت PSX Extreme در پایان بندی نقد خودش نوشته که:
Despite my harsh critiques of the game's problems, there's no doubt that some hardcore gamers will find Shadow of the Colossus a beautiful, original, and compelling game. For most, however, the lack of a story, poor controls, and miserable camera will be too much to look past. The scale of the creatures is amazing, and there are some tense and exciting moments, but frustration, be it from a terrible camera angle, a jump that went bad, or some other cheap death, always seems to snap you back to reality just as you become engrossed.

خب همونطور که میبینید منتقد فقط اومده از دوربین ضعیف، کنترل اعصاب خورد کن در بعضی مواقع (دقیقا مشابه آیکو) حرف زده و دیگه نیومده بگه که کانتنت بازی (مهم ترین بخش) خراب از اب در اومده و اصلا ارزش تجربه کردن نداره و و و و و ..
ولی حالا برید نگاه کنید دیگر سایت ها چقدر از بازی حظ بردن و محظوظ شدن ! اصلا نیاز به گفتن نداره واقعا!!! یعنی مگر میشه کسی ico و sotc رو تجربه کرده باشه و اصلا حتی فکر بد از آب در بودن اثر بعدی اون تیم رو حتی به مخیله ش وارد کنه ؟! بنظر من که نمیشه، یعنی حداقل من که اینطور فک میکنم ! البته این رو هم باید گفت که این سایت امتیاز 75 داده به این بازی و یک سایت دیگر هم امتیاز 60 داده که واقعا فازش رو نمیدونم چی بوده که چنین خزعبلاتی رو نوشته، فقط کافیه برین یه نگاهی بندازین تا خندتون بگیره، نمیدونم الان سایت اونها هنوز زنده اس اصن یا نه!!! کلا خیلی عجیب بود.
====
ولی اگر بخوام خودم صادقانه بگم، باید بگم که ico و sotc واقعا باگ های فنی زیادی داشتن ولی اصلا باعث نمی شدن من در حین تجربه شون واقعا اذیت بشم، اینو واقعا میگم و مطمئنم tlg هم باگ فنی داره، مثل همه بازی های دیگه(اصلا تا بحال من که پارتنر خیلی هوشمند و کاملی در هیچ بازی ندیدم، چه برسه مثلا به این یکی..) ولی دلیل نمیشه که بخوای کل بازی رو از بیخ و ریشه بزنی و نابود کنی.. خودم واقعا یادمه که یوردا توی ایکو و یا agro توی sotc چقدر بعضی مواقع اعصاب خورد کن میشدن ولی هیچ وقت طوری نبود که بخواد بطور کلی تاثیر بدی بر روی برداشتت نسبت به اون بازی بزاره !
=========
در کل The Last Guardian قطعا عنوان شاهکاری خواهد بود، و مقایسه اون با عناوین دیگر یه کار بی ارزشی محسوب میشه، چون اصلا ما عنوان دیگری سراغ نداریم که حتی بخواد نزدیک بشه به همچین سبک و سیاقی..کلا حرف زیاده ولی خب نمیشه گفت، همونطور که گفتم بنظرم کسایی که ico و sotc رو تجربه کردن، دقیقا میدونن منظورم چیه..
بعدشم اصلا مهم نیس که Nسال طول کشیده پروسه یا نه، مهم اینه که این پروژه زنده بوده و ادامه حیات داده و تا همین الان که دیگه گلد شده ! شاید بشه برای هر بازی و تیم بازی سازی دیگری چنین برداشتی رو کرد، ولی برای تیم ایکو فکر نکنم، یعنی بر اساس شواهدی که تا حالا هست که نبوده، مگر بعد انتشار The Last Guardian چنین اتفاقی بیفته که باز هم فرض محاله..
==========

این آقا کارگردان هنری بخش تجاری و پخش سونی ژاپن هست ! این باکس آرت هایی هم که میبینید پشت سرش خودش طراحی کرده !
20161011-asobi-01.jpg

یه قسمت از مصاحبه اش رو با گوگل از ژاپنی ترجمه کردم این شد:
یه قسمت از مصاحبه اش در مورد همکاری در طراحی و اجرای پوستر نسخه ریمستر ایکو و sotc صحبت کرده که جالبه:
- It seems that Mr. Sakisa made a design for the HD Remaster BOX, in which the PlayStation® 3 version "ICO" and "Wanda and the Colossus" became one package.

I agree. Regarding a single package, we use the original version of artwork released on PlayStation® 2 for both "ICO" and "Wanda and the Colossus."

Of course, I proposed a renewal plan in the process, but eventually I decided to adopt the traditional visual at the judgment of Director Fumito Ueda (present gen DESIGN).

On top of that, we had to design a new box that housed two titles. Since this is a commodity with aspects as a collector's item, it is the concept to construct a design with plenty of "rare visuals", such as Mr. Ueda's sketches and concept arts, which have few opportunities to appear regularly on the table. I kept the notebooks, sketches, images at game production, Mr. Ueda for about 1 box of cardboard, I scanned all I was interested while looking through all of them.

And while adding new elements to those materials, I carefully collage it. It was a feeling that it would be good if two works were well mixed and it would be acceptable as one visual.
20161011-asobi-10.jpg
20161011-asobi-09.jpg


20161011-asobi-thum-thumb-480xauto-46233.jpg


ولی لازم به ذکره که بگم این آقا فقط در بخش مارکتینگ ژاپن مشغول بکار هست و بخش غرب و آمریکا و اروپا دست کسی دیگری هست ظاهرا، مقاله ش رو از اینجا میتونید بخونید، یعنی بطور شکسته و داغون چون ژاپنی هست، ولی یه چیزایی دستگیرتون میشه ! :D جالب بود مثلا یه قسمت گفته بود که باید برای طراحی باکس آرت tlo در ژاپن باید از رنگ های گرم و زنده استفاده کنیم، چون فرهنگ و مردم اونجا بیشتر احساسات مرتبط با زنده بودن و امید و دلگرمی میخوان، یه جورایی دراماتیک و از این حرفا..
============
 

Wąnda

Sacred Spirit
کاربر سایت
Dec 31, 2009
2,173
نام
حسین
آقا این چی بود ما دیدیم ! بسیار زیبا بود، با تشکر از آپلودر این مصاحبه زیبا !
نمیدونم چطوری این کلیپ رو توی صفحه قبل ندیده بودم، الان اصلا مغزم منفجر شد، یعنی واقعا دقیقا همون چیزی بود که من فکرش رو میکردم، یعنی دقیقا همون چیزی که توی مخیله ام، داشتم رو اومده ueda این بار توی این بازی بزرگ ـش پیاده کرده، البته اثرات ـش در عناوین قبلی دیده شده بود ولی اینجا نهایت پختگی اودا رو شخصا دیگه متوجه شدم، واقعا هم حق داشته که روی نسل بعد انتقال بده پروژه رو، واقعا که توع اجرای این چیزی که من دیدم روی کنسول نسل قبل خانواده سونی واقعا یک توقع بیجا و گزافه ! مهمترین چیزی که اینجا دیده میشد به عنوان یک المان اصلی، طبق معمول Scale بود Scale بود و Scale !!
هرچقدر چشم اندازها وسیع تر، حماسه و افسانه ای که به اتمسفر اضافه میشه بیشتر ! دقیقا کاری که همیشه ueda توی کاراش انجام میده ! یه مقاله ای داشتم در مورد زیبایی شناسی بازی های ویدئویی می نوشتم که حتما اشاره سختی هم به این مقوله درش خواهم داشت، البته بعد از انتشار بازی منتشر میشه ولی دوستان قول میدم که حتما ازش لذت خواهید برد، مخصوصا تیم ایکو فن ها !!!
پ.ن: ولی واقعا هنوز هم این چیزی که این کلیپ نشون داد رو باورم نمیشه، یعنی میشه؟؟ کسانی که ندیدا اکیدا توصیه میشه مشاهده کنن.
 

Cloud Strife

کاربر سایت
Nov 13, 2006
15,194
نام
ماکان
خیلی ساده است چون به کسی که بازی رو ساخته اطمینان دارم البته توقعی هم ندارم این قضیه رو درک کنید این جور بازی ها (بازی های اودا یا مثلا بازی مثل okami که متاسفانه یه دو نسلی میشه که نیست و نابود شدند) با عدد و رقم نمیشه مترشون کرد با شوتر های بی هدف خیلی فرق دارند

این مدل حرف زدن و نگاه از بالا بی نهایت مزخرف و مسخره هست. یعنی چی توقعی ندارم درک کنی؟ یعنی مثلا فقط جناب عالی هست که اودا رو میشناسه، کارهاش رو بازی کرده و قادر به درک کردنش هست و باقی فاقد شعور؟

این مدل دیالوگ هارو قاب کنید بزنید تو دیوار چون دورش مدت هاست که گذشته. اودا یه بازیسازه، و میتونه بازی خوب یا بد و همینطور افتضاح بسازه. و هیچ دلیلی وجود نداره که فرض کنیم همیشه هرچی میسازه باید شاهکار باشه یا نمیتونه بازی بد بسازه. اتفاقا چیزی که شما ها قادر به درکش نیستید و از حرف هایی که میزنید هم کاملا مشهوده، اینه که نسل ها عوض شدن و بازی ها چقدر متحول شدن. یه زمان Ico یه انقلابی تو نریتیو دیزاین بود اما از اون زمان تا الان و خصوصا یه نسلی که اودا هیچ بازی نساخت، ان تا بازی امدن که در این زمینه این صنعت رو به کل متحول کردن. از UC و TLoU بگیر تا Journey. همشون در زمینه نریتیو دیزاین یه انقلابی بودن. الان باید دید ایده های اودا برای الان چقدر کارکرد داره و آیا با توجه به تغییر سلایق و تغییر و تحول هایی که صورت گرفته آیا بازهم نو و سرگرم کننده هست یا نه؟

اینایی که میان میگن متا مهم نیست، هرکسی نمیتونه درک کنه، فقط من میفهمم و خوبم.... کلا از مرحله پرتن و لابد تو یه دنیای دیگه سیر میکنن. متا خیلی مهمه چون نشون دهنده نظر منتقدها نسبت به گیمه و وقتی یه بازی متای خوبی نمیگیره مشخصا یعنی ایراد داره و پرفکت نیست، هیچ بازی در تاریخ نبوده که شاهکار باشه و در عین حال متای پایین بگیره! و ملاک خوب بودن یه بازی هم اینه که حداقل یه طیف وسیعی از مخاطبین اون ژانر رو به خودش جذب کنه. TLG مشخصا نیچه، 80 گیمرها شاید ازش متنفر باشن، اما 20درصد باید عاشقش بشن و لذت ببرن. و اگه نتونه این طیف رو هم جذب کنه یعنی گند زده. بازی که هیچ کس خودشش نیاد و فقط دو سه نفر بتونن درکش کنن(!) اونم البته به این علت که دجار این توهم هستن که خیلی خفنن و بیشتر از همه میفهمن، به درد عمه سازندش میخوره.

البته قرار نیست TLG این مدلی باشه و چنین سرنوشتی پیدا کنه. حتی اینکه یه بخشی از مخاطبین هم ازش متنفر بشن باز هیچی رو اثبات نمیکنه. چون آرت گیم هست و قرار نیست همه ازش خوششون بیاد. اما اون دسته از گیمرهایی که فن این مدل بازی ها هستن باید مطلق باهاش حال کنن و اگه قرار باشه بازم تو سرگرم کردن این گیمرها ناموفق باشه و عده خیلی محدودی بازی کنن حال کنن، عملکردش اصلا قابل دفاع نخواهد بود. که من امیدوارم اصلا اینطور نباشه و متای خوبی هم بگیره. متای خوب یعنی جلب کردن نظر سلایق و قطعا باعث افزایش فروش و موفقیت بازی هم میشه.
 

jhoobin

کاربر سایت
Jul 21, 2016
3,527
نام
ژوبین
یکی از دوستان گفته بود گیم اسپات از خنگ بودن تریکو ایراد گرفته الان تو این تریلر جدیده بنظر میومد تریکو خیلی بهتر شده یه ذره باهوش تر میزد بنظرم:-":D
 
  • Like
Reactions: Wąnda

arash_13

کاربر سایت
Sep 28, 2005
250
اینایی که میان میگن متا مهم نیست، هرکسی نمیتونه درک کنه، فقط من میفهمم و خوبم.... کلا از مرحله پرتن و لابد تو یه دنیای دیگه سیر میکنن. متا خیلی مهمه چون نشون دهنده نظر منتقدها نسبت به گیمه و وقتی یه بازی متای خوبی نمیگیره مشخصا یعنی ایراد داره و پرفکت نیست، هیچ بازی در تاریخ نبوده که شاهکار باشه و در عین حال متای پایین بگیره! و ملاک خوب بودن یه بازی هم اینه که حداقل یه طیف وسیعی از مخاطبین اون ژانر رو به خودش جذب کنه. TLG مشخصا نیچه، 80 گیمرها شاید ازش متنفر باشن، اما 20درصد باید عاشقش بشن و لذت ببرن. و اگه نتونه این طیف رو هم جذب کنه یعنی گند زده. بازی که هیچ کس خودشش نیاد و فقط دو سه نفر بتونن درکش کنن(!) اونم البته به این علت که دجار این توهم هستن که خیلی خفنن و بیشتر از همه میفهمن، به درد عمه سازندش میخوره.

اتفاقا یه موردی که اصلا معنی نداره همین جمع کلی نظر منتقدهاست. نقد به طور کلی یه مسئله عینی یا قطعی نیست که بین همه منتقدها با هر سبک و سیاق و دانشی یکسان باشه. دقیقا بر میگرده به دیدگاه یا جهان بینی منتقد نسبت به دنیای خالق اثر (اینجا تیمی که رو پروژه کار میکنه و در راس اون کارگردان بازی)، مگر اینکه فقط مسائل فنی مورد نظر باشه که اینم در بهترین حالت میشه یه نگاه مکانیکی به اثر، حالا شاید تو بعضی از سبک ها مثل بازیهای ریسینگ جواب بده این شیوه نقد ولی حداقل به درد کارهای اودا نمیخوره! من منتقد شاخصی تو دنیای بازی نمیشناسم که بخوام بهش ارجاع بدم، اما توی سینما یکی مثل رابین وود ممکنه شیفته ی کارهای روبر برسون یا فدریکو فلینی نباشه یا دیوید تامپسون از سینمای آلفرد هیچکاک خوشش نیاد، و خیلی نمونه های دیگه که اینجا جاش نیست. حالا جمع بندی همه این نظرات متفاوت از منتقدهای مختلف که هر کدوم ناشی از ایدئولوژی منتقده و ارائه اون در قالب یک عدد چه فایده ای می تونه داشته باشه؟! TLG بنظرم میتونه همون چیزی باشه که قرار بوده باشه، ولی قرار نیست همه نقدها با همدیگه مهر تایید بهش بزنن، آخر سر هم یه متای خوشگل بالای 90 بیاره تا همه باز به فامیتو اودا ایمان بیارن! نه، مهم تجربه شخصی افرادی هست که با دو کار قبلی اودا چیزی رو تجربه کردن که نمونه اش رو هیچوقت ندیده بودن
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,969
نام
محمد
تریلر آخر بازی را دیدم.در یک کلام محشر بود.
اگه تو بازی نهایی هم سطح ارتباط تریکو با بچه همینطور باشه(که هست)،مطمئنا با یه شاهکار طرف خواهیم بود.
نکته مهم تر اینه که با این که بازی ده سال تو development hellبوده،اما اهداف اولیه بازی تغییر نکرده و یا کمرنگ نشده.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر