خب امروز که یه مقدار از اون تب و تاب دیروز افتادم و بیشتر فکر کردم بهتر با این موضوع کنار اومدم
سرعت پیشرفت تکنولوژی نسبت به 10 سال پیش چند برابر شده. حضور Smart Phone ها در صنعت و اقبال عمومی اونها مباحث VR و Cloud و خیلی مباحث دیگه وجود داره که 10 سال پیش نبود و بالطبع نباید انتظار داشته باشیم صنعت بازیسازی هم مثل 10 سال پیش باشه. با توجه به این جهش های تکنولوژی از این به بعد باید منتظر کنسولهای بازی با طول عمر کمتری نسبت به قبل باشیم. حالا این بار اسم کنسول رو زیاد تغییر ندادن ولی با استقبال عموم از این کنسولهای جدید بدون شک از این به بعد شرکت های سازنده اعلام تغییر نسل ها رو سریعتر اعلام میکنند. همونطور که حالا نه هرسال 1 بار ولی هر 3 یا 4 سال یکبار نیاز به تعویض یک تلفن هوشمند هست برای کنسول های بازی هم این آینده ممکن هست و اشکالی هم نداره.
اما نکته مهمی که وجود داره اینه که نسل حاضر نسل استخون داری نبود و اکثر عناوین این نسل ضعیف یا متوسط بودن و این ربطی به کنسولها و ... نداره. این وسط مشکل برمیگرده به سازنده هایی که دوست دارن یه محصول وصله پینه شده رو به گیمر تحویل بدن و از قبالش سود بکنند. امیدوارم اول از همه این مشکل برطرف بشه و شاهد عناوین خوب و عالی باشیم.
آخه نریمان سرعت پیشرفت تکنولوژی که فقط منوط به سخت افزار نیست که.الان سه طرف این ماجرا به ترتیب کنسول ساز،گیمر جماعت و بازی سازها (ناشرو سازنده) هستن که دو طرفش از این ماجرا زیان میبینن.
هر چه قدر قدرت سخت افزاری افزایش پیدا میکنه فضا برای افزایش گرافیک افزایش پیدا میکنه اما به چه قیمتی؟ به قیمت اینکه سازنده و ناشر مجبورن کلی زمان و هزینه بیشتر صرف کنن.
نسل ششم با 5-10 میلیون دلار بازی میساختن به نحوی که Shenmue که جاه طلبانه ترین پروژه تاریخ نسبت به زمان عرضه است اون زمان 70 میلیون دلار هزینه برداشت. الان یک بازی AAA متوسط حدود 80-100 میلیون دلار هزینه برای ناشر داره. حالا این هزینه ها اوایل نسل که ناشر مجبور به تغییر موتور و وفق دادن خودش با سخت افزار جدید هست هم باز بیشتر میشه.تازه یکی دو سال که میگذره و چندتا بازی عرضه میکنن میتونن هزینه هاشون رو کاهش بدن.دلیل این همه ریمستر هم دقیقا از اینه.الان با این حرکت سونی و ماکروسافت هزینه های اضافی که قرار بود هر 7-8 سال یکبار جهش داشته باشه میره رو سه سال. و اینم دقیقا منجر به ورشکست شدن و یا کنار کشیدن ناشر های بیشتر خواهد بود(بوکمارک کن حرفم رو).
این حرکت از یک طرف هم به نظر به خلاقیت و ساخت بازی های خلاقانه تر هم ضربه میزنه. یکی هست که اون انرژی صرف متریال مربوط به گیم پلی بشه، یا صرف متریال مربوط به گرافیک.
اقا سهیل یعنی می خوای بگی شما این موضوع رو کشف کردی اما شرکتای بازی ساز که قرار ورشکست بشن و میلیونها دلار ضرر کنن ، با اون همه بازار یاد ومدیرای اقتصادی دم کلفت که دارن کشف نکردن .مطمعا باش اگه اونا به این نتیجه میرسیدن به شرکتای سازنده اعتراض میکرد و این ps4آپگرید شده رو قبول نمیکردن
اولا از الان معلوم نیست که قطعا تمام شرکت ها از تصمیم سونی مبنی بر حمایت از هردو کنسول پیروی کنن.مشابه این حرکت یک زمان در مورد Sega 32X و Sega CD هم اتفاق افتاده و اون زمان هم به جز سگا خیلی از شرکت ها از محصول جدید حمایت نکردن.یعنی بازیشون رو برای همون مدل پایه یعنی Sega Genesis عادی زدن.الان هم معلوم نیس، میتونه سه حالت رخ بده که اون هم بستگی به تصمیم خود ناشر داره و سونی بیش از حد نمیتونه فشار بیاره.ناشر تصمیم میگیره که از هر دوتای این کنسول ها حمایت کنه یا یکی از اونها (قوتی تر یا پایه).
این ورشکست شدن شرکتها هم چیزی نیست که نیاز به کشف داشته باشه.همین نسل هفت به حد کافی ناشر و سازنده Defunct شدن.معلومه وقتی هزینه بره بالاتر جبرانش هم سخت تر میشه.
اینی هم که سونی و ماکروسافت دارن این کار رو میکنن لزوما به این معنی نیست که ناشرها همشون راضی هستن.