با سلام..
خیلی خیلی عذر میخام که دوباره دارم یه همچین پستی میزنم..( اما اینجا یکی دو نکته تخصصی بررسی میشه)
برادر عزیز (شرمنده اسمتون یادم نمیاد)...
اینکه این سایت یه Fan-Site هست رو قبول دارم ولی اگر شما بخاین اینطوری بحث کنید پس تمام احبار (اعم رسمی و یا شایعات)که پخش میشن نباید اعتباری داشته باشن چون یا از Fan-Site ها پخش میشن ویا از اونها نقل میشن (دقیقا مشابه اخبار باقی کنسول ها)..در ضمن در اون صفحه شما به بررسی درستی یا نادرستی مطالب "فنی" ذکر شده بپردازید .. اگر مطالب علمی بیان شده درست باشد ، نویسنده هر کسی که باشد چندان اهمیتی نخواهد داشت.
در مورد اون صفحه اصلا برادر عزیز اون مساله جمع قیمت ها رو شما نادیده بگیرید..اگر تمام اون مطلب بی پایه و اساس باشه حداقل یک مورد علمی و فنی من در اون مشاهده کردم (که به نظر من کاملا درسته) که اینجا براتون نقل میکنم : (من از شما خواهش کردم که اون مطلب رو بخونید تا بنده مجبور به درج دوباره اونها در اینجا نشم)
نوشته شده توسط ML:
Sony's decision to implement an ambitious new processor architecture...has resulted in a processor we think will cost Sony at least $230 per unit initially. ...The die, at 235 square millimeters initially, is large, and Sony plans to manufacture it on a leading-edge 90nm process. Add to that the fact that the die is mostly logic, not memory arrays that can be easily repaired, and you've got a part that looks like it will be difficult and expensive to manufacture...
نوشته شده توسط در جواب:
In 1999 Sony began mass production of the PlayStation 2's EmotionEngine processor, on an - at the time - cutting edge 250nm fabrication process utilizing 200mm wafers. The die size of the chips produced was 240mm^2; larger than that of the Cell chip. Yields weren't all that great, and the chip was expensive.
In sharp contrast to that, Sony has taken several precautions this time around to make sure that the Cell chips going inside of PS3 control costs in ways that the EmotionEngine simply did not. Whereas Merrill asserts that today's process is a 'leading-edge' 90nm process, the fact is that 90nm SOI has been around for a while now, and Kutaragi has made specific past references to his use of 90nm for launch precisely because it is the conservative choice. The IBM-developed SOI process used for Cell production has been used for considerable time in IBM's Power chips as well as AMD's line of Athlon 64/Opteron processors, and Cell itself has been in production for over a year now on that same process. Indeed, IBM's confidence in Cell yields recently prompted Senior Vice President of IBM’s Systems & Technology Group to announce to a press conference a couple of weeks ago that "yield learning" with Cell has progressed "faster than on any chip we’ve done" to date.
And as if these differences alone weren't advantage enough over the EmotionEngine situation back with PlayStation 2, consider also that not only is Cell being produced on larger 300mm silicon wafers (again, better yields), but due to Kutaragi's decision to use Cell chips with only seven of the eight SPE's active, Sony is able to utilize a larger number of the Cell processors produced per wafer; some of which would otherwise have been rendered unsuitable due to die defects. In truth, as long as the PPE core is functional, I'm sure that all Cell chips are being saved to be put to use in future consumer electronics devices
و مطلب دوم اینکه در مقاله ML یه همچین جمله ای به چشم می خورد :
نوشته شده توسط ML:
Add to that the fact that the die is mostly logic, not memory arrays that can be easily repaired, and you've got a part that looks like it will be difficult and expensive to manufacture
در جواب باید بگم که همین حرفشون نشون میده که ایشون چندان از مباحث علمی و تخصصی دنیای کامپیوتر مطلع نبودند (که طبیعی هم هست) و یا حرفشون رو درست بیان نکردند!!.یه خورده در موردش فکر کنید. آیا "ریزپردازندها" ( در کل چیپ ها ) قابل تعمیر هستند!!!. فرض بکنید که در پردازنده CELL حافظه محلی ( Local Memory ) یکی از SPE ها دچار اشکال بشه.. آیا میشه اون "حافظه" رو تعمیر کرد.
و در ضمن در پایان اون مطلب "مریل لینچ" مطلبی به چشمم خورد.. اگر به انتهای مطلب دقت کنید متوجه بیانیه انتهایی توسط نویسنده مطلب میشید به این شرح (این عکس از انتهای اون مطلب تهیه شده) :
که در این بیانیه نویسنده مطلب صریحا اشاره می کند که "تمام مطالب بیان شده در این مقاله همگی " بیانگر نظرات شخصی " ایشون بوده.". پس ربطی نداره که ایشون در کجا مشغول به فعالیت هستند.بنده در ایمیلی به ایشون اشکالاتشون رو گوشزد کردم ولی هنوز جوابی از ایشون در یافت نکردم.(خیلی ها اینکار رو کردن ولی گویا ایشون خیلی سرشون شلوغه!!)
برای اطلاع: ایمیل نویسنده مطلب " مریل لینچ " :
joe_osha@ml.com
در ضمن دیگه از شر من راحت میشید.. چون از همین الان باید برم سراغ کارهای ترجمه ای که رو دستم مونده
...
====
"مطلب زیر رسمی نیست"
"مجموعه ای از مطالب خوانده شده در انجمن ها + برداشت های شخصی"
در مورد پردازنده RSX ..بحث جالبی که مدتی هست که نظرم رو جلب کرده :
ابتدا به اسلایدی از کنفرانس خبری سونی در E3 05 توجه کنید :
در این عکس عبارت مشخص شده با رنگ زرد تنها در زمانی میتونه معنا داشته باشه که یک نوع "ارتباط داخلی" بین "بخش های مختلف" یک مجموعه (حالا "فرض کنید" این مجموعه RSX می باشد.) وجود داشته باشه ( یا همون Element Interconnet Bus - به اختصار EIB ). از مراحل اولیه طراحی CELL شرکت معظم Nvidia در جریان کار قرار داشتند و در مرحله طراحی RSX که مشترکا توسط سونی و " انویدیا" انجام شده، شرکت "انویدیا" به نقشه ها و نحوه طراحی CELL کاملا آشنا بود.به همین دلیل ( و با توجه به عبارات مشخص شده در اسلاید - مخصوصا کلمه Processors) "گمان میرود" که طراحی RSX هم تاثیر پذیرفته از طراحی CELL باشه.
طرح "فرضی" :
در این طرح فرضی RSX دارای یک هسته مرکزی بر پایه سری G70 و یا ترکیبی از G70/71 شرکت "انویدیا" با کلاک کاری 550 Mhz خواهد بود. و دارای بخش های تخصصی شده ( حالا به هر تعداد- 6 یا 12 یا...) برای پردازش عملیات Shader ها خواهد بود. (بخشهایی مشابه SPE ها در Cell که در اینجا SME خوانده میشوند. که آنها هم همچون در Cell در کلاک پردازنده اصلی کار میکنند.)
البته اینها همگی "فرضیات" است (اما فرضیه جالبی به نظرمی رسد). و باید تا آشکار شدن اطلاعات "رسمی" از سوی سونی و انویدیا منتظر یود.
از نظرات دوستان اهل فن با آغوش باز استقبال میکنم (چون تا حدودی بعضی نظریات خودم رو هم در اینجا گنجوندم. خوشحال میشم اگر از لحاظ فنی مشکلی هست گوشزد بفرمایید.)
موفق و پیروز باشید
Cheers