جاهای مختلف دیدم که یه عده به خاطر Cyberpunk 2077 نگران The Witcher 4 هستن، در حالی که به نظرم مشکلات اون بازی (در زمان انتشار) نباید خیلی باعث نگرانی در مورد ویچر بشه. درسته که از الآن نمیشه چیزی رو پیشبینی کرد و هر اتفاقی ممکنه بیفته، ولی ماجرای سایبرپانک یه چیز خاص بود که نمیشه راحت به بازیهای آینده سیدی پراجکت رد مرتبطش کرد و گفت استودیو به فنا رفته.
بزرگترین مشکل اون بازی، ایرادات فنی و مواردی بودن که به ساختار متفاوتش نسبت به ویچر برمیگشتن و بخش اعظم ماجرا هم به خاطر بیتجربگی سیدی پراجکت توی اون سبک و همینطور ضعیف بودن سختافزارهای نسل هشتم بود. صنعت بازی اینطوری نیست که بگیم فلان اثر خطیه و اون یکی اپنورلده و تمام! یعنی چون ویچر اپنورلد بود، نمیشد گفت پس حتماً سایبرپانک رو هم به همون شکل میسازن و مشکلی پیش نمیاد. خود بازیهای اپنورلد هم چند مدل هستن و این چیزی که سیدی پراجکت توی سایبرپانک سراغش رفته بود، خیلی با ویچر فرق داشت و یکی از نمونههای پیچیدهای بود که توی کل صنعت بازی فقط راکاستار به عنوان خدای این سبک میتونه عالی از آب دربیاره و نهایتش ۲،۳ تا استودیوی دیگه در سطح پایینتر.
یه دنیای بزرگ و بسیار شلوغ که هر گوشه و کنارش جزئیات بالایی داره و در حالی که با ماشین با سرعت بالا از توی خیابونهای پُر از آسمونخراشهای پُرجزئیات رد میشیم و امکان تصادف با بقیه وجود داره و تعامل بالاست، دهها نفر هم در حال راه رفتن توی پیادهرو هستن و توی یکی از کوچههای اطراف هم پلیس داره با یه عده مبارزه میکنه. به مقصد میرسیم و به سرعت وارد یه ساختمونی میشیم که جزئیاتش در حدی هست که میشه تکتک نوشتههای ریز روی بدنهی فلان دستگاه توی آشپزخونه رو خوند و با چیزهای مختلف تعامل داشت و...
بحثم در مورد گرافیک نیست.
مثلاً گرافیک Alan Wake 2 یه جوری GTA V رو قورت میده که استخونهاش رو هم باقی نمیذاره، ولی پیچیدگیهای طراحی GTA V دهها برابر Alan Wake 2 هست. به نظرم ویچر بعدی هم هرچقدر گرافیک و جزئیات بالایی داشته باشه، از نظر پیچیدگی به پای سایبرپانک نمیرسه که اصلاً هم نکته منفیای به حساب نمیاد، بلکه دنیای دو تا بازی کاملاً متفاوته و نیازی به اون ساختار خاص سایبرپانک توی ویچر نیست. این قضیه بخشی از نگرانی رو کمرنگ میکنه و بخش دیگه هم به خود سایبرپانک برمیگرده که سیدی پراجکت تونست تجربه ارزشمندی باهاش به دست بیاره و بازی رو به تدریج بهتر از زمان عرضه بکنه و توی آثار بعدی (مثل نسخه جدید سایبرپانک در آینده) از اون تجربهها استفاده میکنه.
من که این روزها دارم خیلی لذت میبرم از سایبرپانک و با اینکه فعلاً بیشتر از ۱۴،۱۵ ساعت بازی نکردم، ولی واقعاً فراتر از انتظارم بوده و باعث شده عطش بیشتری برای تجربه ویچر پیدا کنم!
حالا نمیدونم در ادامه چطور میشه، ولی تا همین جایی که رفتم از نظر داستان و نوع روایت خیلی جالب بوده و فکر نمیکردم انقدر درگیرش بشم.