PlayStation The Last of Us Part II

سازنده
Naughty Dog
تاریخ انتشار
June 2020
ناشر
Sony Interactive Entertainment
پلتفرم‌ها
  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5



jhiz_tlouii.png


irr_tlou_title2.png

بالاخره در همایش PSX 2016 ، دومین نسخه از عنوان The Last of Us تایید شد.

در شماره ی دوم هم نظاره گرـه ماجراهای Joel و Ellie خواهیم بود، اما اینبار در نقش ـه Ellie ـه 19 ساله ی تشنه ی انتقام بازی خواهیم کرد.

برخلاف نسخه ی اول این بار کارگردانیه این عنوان تنها به عهده ی Neil Druckmann خواهد بود و Bruce Straley نقشی در این عنوان نخواهد داشت.
همچنین صداپیشه های نسخه ی اول ، برای ایفای نقش در این عنوان هم برگشته اند.

p6bx_tlou_header.png



n5a_tlou_header3.png

dm38_tlou_header2.png

آهنگ ساز این نسخه هم Gustavo Santaolalla خواهد بود که پیش تر وظیفه ی آهنگ سازیه شماره ی قبل این عنوان را بر عهده داشت.
Wayfaring Stranger - By Ellie & Joel - PSX 2017

wumz_tlou.png



10 نکته ای که از The Last of Us نمیدانید



با تشکر از @sabco برای لینک تریلر و احسان عزیز (@Kaine ) برای کارهای گرافیکی زیبای پست اول:x
 
Last edited by a moderator:

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,029
نام
مازیار
برای ساخت بخش موزه ۲ سال زمان گذاشتن

Brown asks Hill roughly how long the entire sequence took to build from scratch and perfect. "Pretty much two solid years," says Hill. "Pretty much the big secret for all Naughty Dog level design is just iteration and work. We have some fundamentals but there were some levels in this game that were redone about 25 times."

میگه رمز و راز لول دیزاین بازی های ناتی داگ فقط تکرار هست
و بعضی مراحل این بازی ۲۵ بار دوباره طراحی شدن...
 

Dinosaur

Loyal Member
Sep 29, 2005
16,959
نام
آریا
خب بعد از تموم کردن بازی برای دور دوم و بعدش هم دوباره کمی صبر برای تخلیه جَو، با خیال راحت‌تری تونستم TLoU2 رو توی نظرسنجی بالا انتخاب کنم. :D
در همین حد بگم که تا جایی که ذهنم یاری می‌کنه، توی کل عمرم سابقه نداشته یه بازی بالای ۲۰‌ ساعت رو ‌‌۲ بار پشت سر هم تموم کنم. پشت سر هم که هیچی، همین‌طوریش هم شاید در طول تمام این سال‌ها ۳،۴ تا بازی این مدلی بیشتر نبودن که دوباره تکرارشون کردم، البته با فاصله طولانی نه انقدر سریع (مثل عشقم Bloodborne که فکر کنم یه ۳،۴ سالی فاصله افتاد بین دو دور بازی کردنش).
عشق تروفی و پلات هم نیستم که به خاطر اون دوباره بازی کرده باشم. اهمیت پلات برای من در این حده که مثلاً God of War: Ascension رو دو بار تموم کردم و همه تروفی‌هاش رو هم گرفتم، به جز دو مورد که مربوط می‌شدن به نمی‌دونم ۱۰۰ بار کشتن ملت با فلان آیتم و این جور چیزا و حسش نبود برم سراغشون! :D البته در نهایت TLoU2 رو پلات کردم، چون یه جوری بود که نیاز به حمالی زیادی نداشت و فقط یه سری آیتم‌های اندک رو توی دور اول پیدا نکرده بودم که توی دور دوم به لطف یکی از ویژگی‌های بازی پیداشون کردم. ویژگی‌ای که میشه با فعال کردنش مثل خفاش یه موجی فرستاد توی محیط و بهت میگه اطرافت چه آیتم‌هایی وجود دارن. :D
شاید یه عده بگن این شبیه چیت زدن هست که بنده مخالفم. دیگه تعارف که ندارم، اکثرمون (می‌خوام بگم همه، ولی می‌دونم یکی میاد میگه من این‌طوری نیستم!) وقتی یه دور بازی‌ها رو تموم می‌کنیم و بعدش بخوایم آیتم‌های از دست رفته رو ببینیم، میریم سراغ راهنما و یوتیوب و... ولی توی TLoU2 میشه از این گزینه استفاده کرد و هم باعث میشه توی محیط‌ها بیشتر بگردی (چون باید به آیتم نزدیک باشی تا جاش رو نشون بده) و هم نیازی نیست هی راهنما رو ببینی و برگردی توی بازی! یعنی یه جورایی بیشتر توی فضای بازی باقی می‌مونی و هی جدا نمیشی. کلاً از قدیم دوست داشتم همچین ویژگی‌هایی توی بازی‌ها وجود داشته باشه و بعد از تموم کردن بازی بهت این قابلیت رو بده که بتونی راحت‌تر آیتم‌های مختلف رو پیدا کنی یا مثلاً اواخر بازی با یه پول نجومی بشه همچین گزینه‌ای رو خرید و فعال کرد. مثلاً فلان بازی اپن ورلد که ۹۹٪ مردم بدون راهنما به سختی می‌تونن کل آیتم‌هاش رو پیدا کنن و عقل هیچ بنی بشری نمی‌رسه که فلان آیتم توی شاخه فلان درخت در ارتفاع ۲۰۰ متری چسبیده، میشه یه ویژگی جدید بعد از پایان بازی توی نقشه اضافه کرد که آیتم‌ها رو نشون بده و از داخل بازی سراغشون بریم، نه با صد تا عکس و ویدیوی فرعی توی اینترنت. بگذریم!
در مورد بازی که قبلاً زیاد صحبت کردم و دیگه تکراری میشه، ولی باید بگم:
توی دور دوم از ابی حتی بیشتر از دور اول خوشم اومد و نظرم بهش نسبت به قبل هم مثبت‌تر شد. :D البته قبلاً هم برام شخصیت خیلی جالبی بود و بهش حق می‌دادم بابت کاری که کرده (برای بار صدم، مفهومش این نیست که خودم عاشق جول نبودم و مثلاً ذوق کردم وقتی کشته شد) ولی توی دور دوم چون از قبل در جریان داستان بودم و با آرامش بیشتری دنبالش می‌کردم، تأثیر شخصیت‌پردازی ابی و بقیه هم برام حتی بهتر از قبل بود.
از اون طرف اوون هم مظلومیتش برام بیشتر شد. البته کاری که با وجود داشتن همسر و بچه انجام داد اصلاً قابل توجیه نیست، ولی به جز اون توی بقیه موارد آدم مظلومی بود و برخلاف ظاهرش که شبیه کلیشه‌های سرباز تنومند آمریکایی هست، قلب رئوفی داشت. :(

شاید قبلاً هم گفتم، یادم نیست! در مجموع به نظرم نحوه روایت TLoU2 جزو منحصربفردترین روایت‌های تاریخ بشریت هست و کمتر چیزی از این نظر می‌تونه بهش نزدیک بشه. علتش هم گذشته از داستان جالب و کارگردانی خفن، برمی‌گرده به یه چیز مهم: تفاوت بازی ویدیویی با فیلم و بقیه آثار هنری.
TLoU2 اثری هست که قدرت داستان‌گویی توی بازی‌ها رو به بهترین شکل ممکن نشون میده. تا امروز داستان خفن توی بازی‌ها کم نداشتیم و داستان‌گویی‌های محشر هم زیاد بوده، ولی اکثرشون رو می‌شده توی فیلم و سریال هم پیاده‌سازی کرد یا نشست از یوتیوب دید. ولی TLoU2 کاری می‌کنه که تفاوت تماشای بازی و تجربه عملی اون یک دنیا با هم فرق داشته باشه و از این نظر یکی از دستاوردهای این صنعت محسوب میشه.

فرض کنیم همین داستان توی یه فیلم اتفاق می‌افتاد. کم هم نداریم فیلم‌هایی که مثلاً فلان شخصیت که به ظاهر منفیه، بعداً مشخص میشه که خیلی هم پلید نبوده و دلایلی برای کارش داشته. ولی توی فیلم اصلاً نمی‌شد همچین حالتی رو ایجاد کرد که مخاطبی که ساعت‌ها توی نسخه اول کنترل یه نفر رو برعهده داشته و عاشقش شده و براش تبدیل شده به یکی از بهترین شخصیت‌های دنیای بازی، توی نسخه دوم همون اول کار مرگش رو ببینه و یه دفعه از اواسط بازی کنترل کسی رو برعهده بگیره که عشقش رو به شکل فجیعی کشته. این دقیقاً میشه تفاوت بین بازی با فیلم و کتاب و...
و ناراحت‌کننده اینکه دقیقاً همین بازی که چنین دستاورد کم‌نظیری توی نحوه روایت داشته (شاید هم بی‌نظیر، نمی‌دونم)، اون طوری از مدت‌ها قبل از انتشار لو میره و ملت یوتیوب‌خورش می‌کنن و گند می‌خوره به این تجربه عجیب و خاص.
در مجموع TLoU2 برام واقعاً حس منحصربفردی داشت که توی کمتر بازی‌ای مشابهش رو تجربه کرده بودم. چیزی که در کنار کیفیت فوق‌العاده توی تک‌تک بخش‌ها، باعث می‌شد بازی از ذهنم خارج نشه و این دوباره تموم کردنش یه جورایی حکم روان‌درمانی رو هم برام داشت! مثل اینایی که درگیر یه ماجرایی میشن و روح و روان‌شون بهم می‌ریزه و روان‌شناس بهشون میگه نباید از قضیه بترسی و به جاش باید بزنی توی دل ماجرا، منم یه جورایی دور دوم TLoU2 برام همین حالت رو داشت و تونستم یه بخشی از اون وزن سنگین بازی رو با تکرارش از ذهنم خارج کنم و آرامش بگیرم.

راستی بخش تصاویر هنری و طرح‌های اولیه و این جور چیزا رو توی بازی از دست ندین که به شدت چیزهای جالب و زیبایی اونجا وجود داره. بچه‌ها قبلاً یه سری از اینا رو گذاشته بودن و من سراغ یه موردی میرم که ندیدم زیاد در موردش بحث بشه و با اینکه یه توضیح مختصری توی تاپیک اسپویل دادم، ولی بد نیست دوباره بهش اشاره کنم:

توی اواخر بازی و بخش مزرعه (قبل از جدایی الی از دینا)، قرار بوده با یه گراز مواجه بشیم! گرازی که الی هم توی دفترچه خاطراتش بهش اشاره کرده و اگه درست یادم باشه یه چیزی تو این مایه‌ها نوشته بود که وقتی بهش شلیک کردم و نقش بر زمین شد، داشت جون می‌داد و اون صحنه من رو یاد جول انداخت. :(
اون صحنه قرار بوده کاملاً قابل بازی باشه و حتی عملیات موشن کپچر خیلی از بخش‌های صحنه هم انجام شده بوده و اشلی جانسون کلی براش زحمت کشیده بوده، ولی در نهایت از بازی حذف شده.




این هم بچگی‌های ابی با پدرش. البته این جور طرح‌ها لزوماً به معنی این نیست که قرار بوده حتماً همچین چیزی توی بازی باشه و حذف شده. شاید در حد یه طرح خیلی ابتدایی بوده و اصلاً به مرحله اساسی فیلمنامه (بازینامه!) نرسیدن.



یا مثلاً دینا که دماغش توی طراحی‌های اولیه از حالت فعلی خیلی بزرگ‌تر بوده! :D




اینا رو هم فکر کنم بچه‌ها قبلاً گذاشته بودن. به ترتیب طرح اولیه Shamblerها و Rat King:




و سگ همراه الی که در مقطعی قرار بوده توی یه سری از مراحل کنارش باشه:




در مورد اینا هم مطمئن نیستم، ولی حدس می‌زنم یه نقشی مثل اون سیاه‌پوست غول‌پیکر توی اواخر بخش Scarها داشتن و مثلاً یه جورایی باس اون مرحله بودن که بعدش با اون بنده خدا که دهنش رو جر دادیم عوض شدن. :D




طرح‌های مختلفی هم از قبیله Scarها هست و باز با اینکه مطمئن نیستم، ولی احتمال میدم قرار بوده توی بازی بیشتر با اعضای معمولی اینا آشنا بشیم و زندگی عادی‌شون رو در کنار وحشی بازی‌ها و کارهای تهاجمی‌شون ببینیم.



 

VecchiaSignora

کاربر سایت
Sep 11, 2010
4,806
پست اریا در مورد اوون که بنظرم مظلوم ترین شخصیت پارت 2 هست باعث شد در مورد اون سمت ماجرا یکم بیشتر فکر کنم و بنظرم وقتشه یکم هم بیشتر از ابی بگیم ,کرکتری که بنظرم خیلی بهش ظلم شد و اونجوری که باید هیچوقت درک نشد . دوست دارم بقیه هم برای یکبار هم که شده , داستان پارت 2 رو از دید ابی ببینن بجای الی و جول.
خب اول از همه بیایم از پارت 1 شروع کنیم.جول بر خلاف میل الی و بر ضد صلاحِ دنیا تصمیم میگیره الی رو از روی تخت بیمارستان برداره و تو این راه تمام افرادی که داخل بیمارستان هستن رو بهمراه دکترها بدون هیچ رحمی سلاخی میکنه.
ابیِ نووجون تو اون بیمارستان نه تنها پدرش رو , بلکه تمام امیدش رو از دست میده.پدرش میتونست فردی باشه که تمام جون هایی که بخاطر ویرووس از دنیا رفته بودن، بیهوده نباشه مرگ شون. برای ابی اون نقطه و اون لحظه به منزله تموم شدن زندگیشه , و از اون لحظه به بعد فقط به انتقامی فکر میکنه که حقشه.

فلش فوروارد , میایم به جکسون , ابی برای پیدا کردن جول نمیاد به دهکده شبیه خون بزنه و سر سراهش مثل جول تمام افراد دهکده رو سلاخی کنه و فقط دنبال اینه از محل دقیق جول اطلاع پیدا کنه و با خوش شانسی قاتل پدرش رو پیدا میکنه. همراهش تامی و الی هستن.ولی برعکس جول تو بیمارستان عمل میکنه و فقط جون جول رو میگیره و اجازه نمیده به تامی و الی آسیبی برسه.با اینکه میدونست ممکنه آزاد کردنشون ریسک بزرگی رو براشون داشته باشه و همینطور هم شد.ولی باز از جونشون گذشت.

حالا الی اون کسی هست که انتقام رو حق خودش میدونه و تو این راه از جون هیچکس نمیگذره .صدها ولف رو(که بعدها متوجه میشیم انسان های خیلی بدی هم نیستن) مثل جول به سلاخی میشکه و از جون هیچکدام نمیگذره.تو این مسیر تمام دوستان و حتی عشق سابق ابی و زن باردارش رو هم میکشه و فقط زمانی دست از انتقام میکشه که خون صدها انسان رو ریخته و احتمالا نمیتونه ابی رو هم پیدا کنه.

زمانی که ابی به تئاتر میرسه تا اینجای داستان.ابی از بین اطرافیان الی, فقط جول رو کشته که واسه اونم قانع کننده ترین دلیل رو داره.ولی اون سمت ماجرا الی با کشتن صدها نفر از دوستان , همراهان و حتی عشق سابق ابی حمام خون به پا میکنه.همه ی اینارو اضافه کنیم به قتل عامی که جول تو بیمارستان انجام داد.
حالا بهتره این سوالو از خودمون بپرسیم "آدم بده داستان واقعا کیه؟"

برمیگردیم به تئاتر , بهش که فکر میکنی میبینی که چقدر "final boss " بودن الی تو این قسمت از بازی درست حسابی و بجاست.از شروع داستان ابی از بیمارستانِ پارت یک تا تئاتر , الی و اطرافیانش جز عذاب و بدبختی چیزی برای ابی نداشتن.

درگیری تو تئاتر شروع میشه و دوباره ابی دست بالا رو بدست میاره، درست مثل جکسون، و اینبار حتی دلایل بسیار قانع کننده تری از بار قبل داره که اجازه نده الی زنده بمونه .ولی بجاش چیکار میکنه ؟ در کمال ناباوری از جون الی و دینا دوباره میگذره !
درست تو این نقطه ست که برای من ابی نه تنها شخصیت خاکستریی نداره , بلکه تبدیل به شخصیت "خوبه" داستان میشه. چون باوجود دهها برابر سختی و بدبختی بیشتر نسبت به الی , انسانیتش بر نفسِ انتقامش غلبه میکنه.

ولی بعدش چی؟ الی بجای اینکه این قضیه رو تموم شده ببینه و شکر گذار باشه که میتونه از زندگی جدیدش در کنار دینا لذت ببره تصمیم میگیره دوباره به دنبال انتقام بیوفته. و درست اینجاست که وارد خطرناک ترین و مهم ترین قسمت داستان میشیم.

الی , ابی رو در شرایطی پیدا میکنه که احتمالا 100 ها بار بهش تجاوز و شکنجه شده و فقط سایه ای از ابی سابقه.الی , ابی رو به مبارزه ای دعوت میکنه که قبلش تمام دوستان و عزیزان ابی رو ازش گرفته و هنوز هم بدنبال گرفتن خون ابیه.کسی که 2 بار اجازه داده بود الی زنده بمونه.
از دید ابی , الی یه villian کامله.کسی که قدر بخشش و گذشت رو نمیدونه و هیچ رحمی نداره و برای ارضای خشم درونیش هر کاری میکنه . برای همین هست که بخشش لحظه آخری ابی توسط الی شدیدا make sense میکنه.اگر ابی بدست الی اونجا کشته میشد , هیچ شکی تو شخصیت منفی بودن الی تو دنیای بازی باقی نمیذاشت. نکشتن ابی برای الی بیشتر یه رستگاری اخلاقی بود تا جبران بخشش های ابی.و خوشحالم که الی این تصمیم رو گرفت.

ابی هیچوقت لایق این همه هیت از طرف پلیرها نبود. الی هر کاری که ابی کرده بود رو دهها برابر بدترش رو انجام داده بود.
ابی هیچوقت به اندازه جول و الی کاریزماتیک نیست. ولی تنها آدم این داستانه که حضورش باعث میشه دنیای بازی معنا پیدا کنه و پارت 2 رو از یه تجربه تکراری انتقام، تبدیل به یه اثر ویژه و متفاوت از هر اثر هنری دیگه کنه.
 
آخرین ویرایش:

GHOST OF SPART

کاربر سایت
May 28, 2011
261
من تازه روز اول سیاتل رو تموم کردم! اینقدر شخصیت پردازی خوبه که حتی میشه این دختره دینا رو با این دماغش دوست داشت :))حقیقتش من کسی هستم که با وجود اینکه از شماره اول کامل لذت بردم ولی همیشه حس میکردم اورریتد هست. البته احتمالا بیشتر اشکال از منه که خیلی خیلی سخت تحت تاثیر قرار میگیرم و موقع خوندن نظرات بقیه با خودم میگم" چطور ممکن یه نفر با یه فیلم یا بازی گریه کنه؟"(نه اینکه چیز بدی باشه ها! حتی تا حدی حسود هم میکنم که چرا نمیتونم از زاویه دید بقیه لذت ببرم:Dبگذریم) خواستم بگم اونقدر سطح روایت و اتمسفر بازی بالاست که حتی من که فن دو آتیشه اش نیستم هم مدام استرس میگیرم توی لحظه های مهم داستانی! ولی از نظر گیم پلی حقیقتش تا اینجاش بخوام بگم، اکشن تر بودن شماره اول ترجیح میدم و محیط های بزرگ بازی برام خسته کننده میشه!که خب برای کسی که اهل مخفی کاری باشه نباید مشکلی باشه (اگر اشتباه نکنم شماره اول هم اواخر اش بازی جنبه اکشن بهتری پیدا میکرد با پیدا کردن سلاح های جدید؟شاید جلو تر این مورد هم رفع بشه برام)
 

franticfixer

کاربر سایت
Mar 5, 2011
391
من تازه روز اول سیاتل رو تموم کردم! اینقدر شخصیت پردازی خوبه که حتی میشه این دختره دینا رو با این دماغش دوست داشت :))حقیقتش من کسی هستم که با وجود اینکه از شماره اول کامل لذت بردم ولی همیشه حس میکردم اورریتد هست. البته احتمالا بیشتر اشکال از منه که خیلی خیلی سخت تحت تاثیر قرار میگیرم و موقع خوندن نظرات بقیه با خودم میگم" چطور ممکن یه نفر با یه فیلم یا بازی گریه کنه؟"(نه اینکه چیز بدی باشه ها! حتی تا حدی حسود هم میکنم که چرا نمیتونم از زاویه دید بقیه لذت ببرم:Dبگذریم) خواستم بگم اونقدر سطح روایت و اتمسفر بازی بالاست که حتی من که فن دو آتیشه اش نیستم هم مدام استرس میگیرم توی لحظه های مهم داستانی! ولی از نظر گیم پلی حقیقتش تا اینجاش بخوام بگم، اکشن تر بودن شماره اول ترجیح میدم و محیط های بزرگ بازی برام خسته کننده میشه!که خب برای کسی که اهل مخفی کاری باشه نباید مشکلی باشه (اگر اشتباه نکنم شماره اول هم اواخر اش بازی جنبه اکشن بهتری پیدا میکرد با پیدا کردن سلاح های جدید؟شاید جلو تر این مورد هم رفع بشه برام)
یه کم دیگه بازی کنی مدل گیم پلی نزدیک میشه به چیزی که دوست داری. روز اول سیاتل یه کم حال اپن ورلد داره ولی کم کم مدل گیم پلی نزدیکتر میشه به نسخه ی اول.
 

NaViiDii

God Of War
کاربر سایت
Jan 4, 2009
14,824
نام
نـــــــویـــــــــد
بچه ها بازی چندتا چپتره؟
و تا کجا این برف ادامه داره چشممون کور شد :D

Sent from my Redmi Note 8 Pro using Tapatalk

نپرس هیچی چه کاریه آخه
بخش اول بازی طولانی نیس زود تموم میشه از برفش راحت میشی
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر