مشکل اینجاست که نظرسنجی «طبیعی» نداریم که توش آمار مخالفهای بازی بیشتر از موافقهای اون باشه.
الآن احتمالاً میگین طبیعی و غیرطبیعی بودنش رو تو انتخاب نمیکنی، ولی خب قضیه خیلی مشخصه انصافاً!
توی نظرسنجیهای انجمنهای گفتگو یا میشه فهمید هر کسی به چی رأی داده یا اگه مشخص نیست هم به راحتی امتیاز دادن توی متاکریتیک نیست. یعنی مثلاً توی ریستارا نمیشه ۶۰ تا آیدی ساخت و هی رأی موافق یا مخالف داد، چون ثبت نام راحت نیست. یا ملت توی توئیتر خیلی کمتر حال و حوصله دارن که هی آیدی بسازن و مراحل ثبت نام رو طی کنن تا برن رأیهای زیاد بدن که جبهه حق علیه باطل پیروز بشه.
از اون طرف امتیازهای آمازون رو داریم که ملت بعد از خرید بازی میتونن رأی بدن و توی آمازون آمریکا میانگین امتیازهای بازی ۴.۶ از ۵ هست با ۸۲٪ امتیاز کامل و توی آمازون انگلیس هم ۴.۷ از ۵ هست ۸۳٪ امتیاز کامل. یا مثلاً توی فروشگاه خود سونی بعد از خریدن بازی میشه امتیاز داد که اونجا هم ۴ از ۵ ستاره هست. امتیازی که در حد نسخه اول نیست، ولی به هیچ وجه داغون و افتضاح هم محسوب نمیشه.
حالا همه اینا رو ول کنیم و بچسبیم به امتیازهای متاکریتیک که یه جماعت عظیمی فقط و فقط برای صفر دادن رفتن ثبت نام کردن و شک ندارم خیلیهاشون بیشتر از یک بار هم ثبت نام کردن. یا مثلاً بریم سراغ امتیازهای گوگل (lol) که من تا چند ماه پیش اصلاً خبر نداشتم همچین چیزی وجود داره!
البته بقیه هم خبر نداشتن و مثلاً The Last of Us Remastered توی گوگل ۶۰۰ تا رأی (نه حتی ۶ هزار تا) داشته و TLoU2 بیشتر از ۶۰ هزارتا!
طبیعیه که آدم باید میانگین امتیازهای جایی رو قبول کنه که منطقی هستن و کمتر میشه بهشون شک کرد. یعنی امتیازهایی که نمیشه به صورت فلهای لشکر کشید یا بدون خرید بازی بهش نمره داد.
این بحث رو هم زیاد دیدم که میگن «چرا امتیازهای صفر رو قبول ندارین ولی ۱۰ها رو قبول دارین؟» خب وقتی میانگین امتیازهای بازی ۹۳ هست و یکی از رکورددارهای تعداد امتیاز کامل در تاریخ محسوب میشه، قاعدتاً امتیاز ۱۰ از طرف مردم هم منطقیتر هست تا صفر.