نمایشگاه/رویداد The Game Awards 2025

از شایعه تا واقعیت، نمایش کدام عناوین شما را هیجان زده می کند (3انتخاب)


  • مجموع رای دهنده‌ها
    178
  • نظرسنجی بسته شده است .

.Amirone

ソニー株式会社
کاربر فعال
k401947_.png
z672844_.png


برای اولین‌بار این رویداد همراه با یکی از سرویس‌های بزرگ استریم یعنی Prime Video پخش خواهد شد و مانند گذشته در پلتفرم‌هایی مانند Twitch و YouTube نیز در دسترس خواهد بود
مکان برگزاری مراسم: Peacock Theater، لس آنجلس. زمان: ۱۱ دسامبر ۲۰۲۵
تاریخ اعلام نامزدها: ۱۷ نوامبر ۲۰۲۵، پس از اعلام نامزدها، رای‌ گیری از ۱۷ نوامبر تا ۱۰ دسامبر روی سایت رسمی TGA آغاز خواهد شد (برای رای دادن کلیک کنید)
ویژگی‌های مهم این دوره: پخش با کیفیت 2K در توییچ، جوایز مخصوص برای تماشاگران (Twitch Drops) و همکاری با آمازون جهت تخفیف‌ها/عرضه‌ آیتم های ویژه در خصوص بازی‌های نامزد شده (تبلیغات}
بینندگان Twitch که حداقل ۳۰ دقیقه مراسم را ببینند، یک آیتم درون برنامه ای رایگان (in-game content) + یک نشان ویژه کنار نام در چت (TGA chat badge) دریافت می کنند
 
آخرین ویرایش:
به حساب همون که از ۱۰۰ کیلومتری این ژانر رد نشدید این حرفتونو میذارم:دی آخه سبک RPG نوبتی و‌ زنده کردن؟ هم تو شرق زنده س با اینهمه JRPG خفن، هم تو غرب با امثال BG3!
الان اگه مرده امثال Dragon Ball VII Reimagined رو برای عمه شون میسازن؟:دی

دمشون گرم ولی رو حسب فقط همین نمیشه انقدر جایزه داد بهشون.
تیم سیلک سانگ مثلا ۳۰۰ نفر بودن یا بودجه عجیب غریب؟ باید هوای بقیه هم داشت جوری فقط به یکی جایزه ندن انگاری کل صنعتو‌ چند قدم بردن جلو! کاش هوای بقیه هم داشتن یکم.
عزیز شما چه پدرکشتگی با E33 داری که همش میخوای کوچیک جلوش بدی؟
اینا مگه ادعایی داشتن یا دارن؟ یه سبک سخت پسند رو اومدن برای عموم جذاب به تصویر کشیدن. اونقدری متفاوت و جذاب که پلیرایی که نگاه بازیای نوبتی شرقی نمیکردن هرکدوم بالای ۵۰ ساعت اینو بازیش کردن. الان این خاری شده توی چشم شما؟
از هر ۱۰تا پستت درباره E33 قشنگ ۹تاش هیت غیرمستقیمه. چرا اینقدر اذیتی؟ اوکی نیستی که مخاطبا یه بازی نوبتی غربی رو خوششون اومده؟ سهامدار کمپانیای نوبتی ساز شرقیی؟!
واقعا عجیبه. حوصله بحثم باهات ندارم که الان بشینی داستان تعریف کنی که سبک نوبتی از قرنها پیش توسط شرقی ها ابداع شده و سازنده های E33 باید خراج بدن به شرقیا و ... . یه گیم خوب نوبتی ساخته شده و باب میل n میلیون نفر بوده نمیدونم چرا اینقدر همش اذیتی. برای یکی این سبک با E33 زنده شده، برای یکی این سبک با این بازی مفهوم پیدا کرده یا برای یکی دیگه این بازی ۱۰۰ هیچ همه بازیای نوبتی شرقی رو میزنه. شما چرا نمیتونی قبول کنی که سلیقه ها متفاوته؟ که قرار نیست همه عین تو فکر کنن؟ که آسمون زمین نیومده حالا چهار نفر با E33 حال کردن. بماند که همه بازخوردایی هم که میگیره لیاقتشو داشته.
 
من تقریبا همه ی بازی های بازی های نامزد گوتی به جز KC2 رو نصفه و نیمه بازی کردم. حالا من زیاد تو بحث های expedition نبودم تو این انجمن. ولی الان همه متفق القولید که گوتی حق این بازی بود؟:D

سپهر من حدود بیست ساعت از بازی رو رفتم و به نظرم همونجوری که خودت گفتی JRPG به روز شده و خوبی هست. یعنی مثلا الان بخوام نمره بدم ۸ میدم تو این بیست ساعت. ولی اصلا حس بازی کردن مثلا یه شاهکار رو‌ نداشتم. یعنی تو همین ۲۰ ساعت مثلا ni no kuni یا persona5 خیلی لذت بیشتری بهم داده. البته این نظرات من زیاد اعتبار نداره چون تقریبا هیچکدوم از بازی ها رو تموم نکردم شاید نظرم عوض شد بعدش.
روند انتخاب بهترین بازی سال یه فرایند منطقی نیست که بشه اثبات کرد این بازی حق اش بود بهترین بازی سال بشه و فلان بازی حق اش نبود :D یه فرایند کاملا احساسیه :D گیمر / منتقد با یه بازی حال می کنه و فارغ از هر بحث فنی / منطقی اون بازی به عنوان بازی سال معرفی می کنه

از نظر عمق گیم پلی
گستردگی گیم پلی
فیزیک
ازادی عمل
هوش و عملکرد NPC ها
تعامل با NPC ها
ماموریت های فرعی
داستان های فرعی
جهان بازی
تاثیر پلیر بر جهان بازی

برتری مطلق با Kingdom Come: Deliverance II
اما اون طرف ملت با گیم پلی واقع گرایانه بازی حال نمی کنن :D همین کافیه تا شانسی برای بهترین بازی سال شدن نداشته باشه
+
50 درصد فرایند گوتی به کیفیت بازی وابسته است (تمام بازی ها که نامزی گوتی بودن 50 درصد راه رفته بودن ) 50 درصد باقی مانده به جو اطراف بازی وابسته است

استودیو Sandfall با بودجه / اعضای محدود + سابقه کاری در یوبی سافت ( بدون اینکه خودشون خبر داشته باشن ) یه جو عجیب و غریب مثبت پیرامون Expedition 33 ایجاد کردن
همه دور Expedition 33 به عنوان قهرمانی که بر ضد نظام امپریالیستی ناشر ها / بازی های AAA قیام کرده جمع شدن :D
1765558452525.png

البته Kingdom Come: Deliverance II تا یکماه قبل از عرضه حمایت راستگرایان داشت و که اون هم با اضافه کردن اپشن HENRY HANS نابود کردن :D
قطعا الان به خودشون فحش میدن که چرا برای جذب منتقدا این مورد اضافه کردیم و در اخر حتی یه جایزه هم نگرفتیم :D
1765553856523.png


اور ریت بودن به نظر من احمقانه ترین چیزی هست که میشه در مورد E33 گفت! هرکی این حرف رو بزنه مغزش معیوبه.

E33 با بودجه زیر 10 میلیون دلار و تیم 33 نفری امده یه ژانر مرده رو احیا کرده. تونسته تو چیزی نوآوری بوجود بیاره که خود ژاپنی ها و هفت جد و آبادشون هم نمیتونن. به نظر منم میتونست بهترین RPG به KC2 برسه، اما نه اینکه الان حق E33 نبوده و جو گیر شدن و توش کاری شده و این خزعبلات. در نظر بگیریم یه تیم ایندی امده این بازی رو ساخته، بیشتر به عظمت کارشون میشه پی برد. و یادمون نره SE با یه تیم 330 نفره و +100 میلیون بودجه هم نتونسته یه RPG نوآورانه بسازه و اوج هنرش کپی کردن فرمول OW بازی های اوبی سافته! یا اینکه بره کامبت دیزاینر DMC رو بیاره براش یه اکشن بسازه به اسم FF بده بیرون که یجورایی گرفتن کاسه گدایی جلوی گیمرهای غربی هست که اونا هم تو این قبیل کپی ها و زیره به کرمون بردن ها تفم نمیندازن و نتیجه اش فروش پایین و بعد تعجب از اینه که چرا ملت نمیان آشغال های مارو بخرن؟

من بخوام یه مقدار مثل خود سابقم اگرسیو و بی رحمانه نظر بدم، به نظرم E33 رو بنا به اعتباری میشه اصلا تنها بازی اصیلی نام برد که خواسته بازی بسازه! در خصوص بهترین RPG که خوب بالا گفتم، نوآوری داشت. شاید از حیث مقیاس و اسکیل KC2 نقش آفرینی بهتر و بزرگ تری بود، اما خلاقیت E33 بیشتره. بهترین کارگردانی رو در رقابت با کوجیما و DS2 برد، اما آیا حقش نبود؟ من خودم DS2 رو خیلی دوست داشتم، اما واقعیت اینه که کوجیما این سال ها همه تلاشش فقط تو چشم بودنه نه بازی ساختن. میره هرچی در و داف تو سینما هست جمع میکنه دور خودش، کارگردان هارو میریزه تو بازی، تا خبر سازی کنه و تو یه دنیای دیگه، یعنی سینما مطرح بشه، انگار که اصلا بازی ساختن یادش رفته و فراموش کرده رسالت اصلیش چیه. بهترین آرت دیرکشن رو E33 میبره، در شرایطی که باقی رقیب ها مدام دارن خودشون رو تکرار میکنن، مثل GoY، در صورتی که این E33 هست که به معنای واقعی کلمه فانتزی میسازه. من بهترین بخش E33 رو همین فانتزی محضش میدونم. اینکه همه چیز بازی یونیک و بدیعه. از دیزاین انمی ها بگیر تا لول دیزاین. مثل کنترول 2 نیست که بیاد با افتخار یه سری ویرد شت رو صرفا با گرافیک بهتر نشون ده که ما ده پونزده سال پیش بهترشو دیدیم! خسته نشدن از بس یه شهر برعکس یا کج و کوله رو به اسم خلاقیت به خورد مخاطب دادن؟ بهترین داستان رو میبره، در شرایطی که واقعا باز داره صادقانه قصه میگه و شخصیت و دنیا میسازه، نه اینکه تلاش کنه تا جای ممکن هرچی ایده عجیب غریب و غیر قابل فهم هست بزاره تو بازی یا ترند روزو کپی کنه با یه مشت شخصیت عجق وجق تا رسانه رو ببره.

باز میگم بهترین ایندی رو میتونست BP ببره، چون ایندی تره. انصافا اونجا یه شخصی با امکانات و بودجه کمتر تونسته یه بازی خیلی خفن بسازه و از این حیث جا داشت جایزه رو ببره، اونم وقتی E33 به حقش رسیده و درو کرده همه چیزو، ولی نه اینکه باز بگیم حق E33 نبوده. شاید به کارگردان بازی هم میگفتی راضی بود اینو بدن به BP:دی

اگه قراره بر اساس تعداد تیم سازنده/ بودجه به یه بازی اوانس بدیم که Blue Prince ( شاهکاری که بدون تکیه بر گرافیک / داستان سینمایی پر زرق و برق , صرفا با خلاقیت به اینجا رسیده ) چند لول بالاتر از همه است و لایق گوتی بود

Kingdom Come: Deliverance II یه بازی که بر خلاف جریان صنعت گیم حرکت کرده و با تاکید روی واقع گرایی / شبیه سازی واقعیت / مکانیزم ها عمیق گیم پلی ساخته شده
سایر استودیو از سیستم NPC / شبیه سازی / فیزیک بازی الهام میگیرن
CDPR says the Kingdom Come style of systems-heavy RPG is 'super great' and an inspiration for Witcher 4

اون طرف هیچ استودیوی نمی تونه از کامبت / گیم پلی E33 الگو بگیره :-?? کامبت بازی سکیرو + jrpg +QTE+ Rhythm :-?? هیچ نکته ای نداره که استودیو دیگه الگو بگیرن / اگر هم کپی کنن رسوای دو عالم میشن :))

پارسال Metaphor: ReFantazio با قابلیت کشتن real time دشمنان ضعیف تر ( بدون وارد شدن به گیم پلی نوبتی ) مشکل random encounter سبک jrpg حل کرد
با ازادی عمل در انتخاب archetypes اضافه کردن Merchant + ایتم Hero's Leaves of Light کندی گیم پلی / گرایند و ارتقا شخصیت ها که مهم ترین مشکلات سبک jrpg بودن رو حل کرد

همین 3 ماه پیش Trails in the Sky 1st Chapter با الهام از Metaphor ( اضافه کردن قابلیت کشتن real time دشمنان ضعیف تر ) به موفقیت بزرگی رسید

باید دید استودیوی جرات می کنه گیم پلی E33 کپی کنه :-?? بعد از اینکه کپی کرد با واکنش ملت چیکار می کنه :-??

شایدم تونستن‌ اونم بارها، اما منتقدین عزیز غربی حتی نگفتن خرتون به چند؟؟؟ اتفاقا کلی Gem هست تحویل نگرفتن در این حد، نمیدونم چرا برای اینکه ثابت کنید به درستی بازی سال شده (که اصلا شکی توش نیس) باید اینهمه این بازیو ببرید بالا بالاها؟!
بعد مگه JRPG فقط بازیهای SE ه، اتلوس هست اینهمه عناوینی که خونه شون پلتفرمهای سونی و نینتندوئه هستن همه هم تو لیگ ۹۰ به بالاس نمراتشون

Expedition 33 گوتی امسال میتونست شه و شد، اما واقعا رکورد دلست رو‌ زده منطقیه؟! اینهمه نقش آفرینی ژاپنی که نمره هم گرفتن GotY نشدن یا منتقد غربی درک نکرد اندریت شدن منطقیه؟ (البته امیدوارم من بعد اینطور نباشه)
امیدوارم از این به بعد فقط JRPG ها رو تحویل بگیرن وگرنه حق و ناحق بزرگی رخ داده... اونم در حق این عناوین... من که به شخصه یادم میمونه و منتظرم باز موردی پیش بیاد اینا بخوان با چند تا ۶-۷ حق یه بازیو بخورن...

پ.ن: انقدرم همه چیزو هیت و‌ تو سر زدن نبینید بحث سرچیزای دیگه ایه کمپلت.
دو گروه هستن که E33 در حد بهترین بازی تاریخ بالا می برن
گیمر / منتقد های که کلا با سبک JRPG مشکل داشتن و سالها منتظر یه بازی بودن تا پشت اش پنهان بشن و راحت به استودیو ها ژاپنی فحش بدن
دوستانی که یه زمانی عاشق سبک JRPG بودن در گذر زمان به دلایل مختلف عملا این عشق به نفرت تبدیل شده ( همیشه یه مرز باریک بین عشق و نفرت وجود داره :D ) حالا E33 به عنوان بهانه ای می بینن تا نفرت خودشون توجیه کنن :D
 
آخرین ویرایش:
من مشکلی با گوتی شدن اکسپدیشن 33 ندارم... که اتفاقا به حقش بود...و خوشحالم بالاخره یک بازی با همچین گیمپلی به حقش رسید...

ولی به شدت رسانه و فضای جوی که ایجاد می کنند روی این بازی تاثیر داشت...
و یک استاندارد دوگانه ایجاد کرد...

مثلا چرا امثال اکسپدیشن دیده شد؟!
اینکه بیای با بودجه کم یه اثر هنری با روایت خوب بسازی... وگرنه گیمپلی ک الهام گرفته از خیلی از عناوین پرچم دار JRPG هست

حالا همچین نکته ای رو عنوان Disco Elysium داشت...
اتفاقا نسبت به 2019... تو 2025 عناوین کله گنده تر بسیاری داشتیم...

چرا این استاندارد برای Disco Elysium اجرا نشد؟!


در کل شاید فکر کنند، رسانه ها فقط تو بایکوت بتونن تاثیر بزارن... ولی همین کم کاری نکردن روی تبلیغ بازی خودش اثرشو می زاره...!!!!

باز می گم کاملا حق اکسپدیشن بود... و حقش بود این بازخورد...

ولی اگه این سیاست سالهای پیش اجرا می شد... خیلی نتایج متفاوت تری رخ می داد!!!!!!!!!
 
اتفاقن Expedition 33 شاهکاری بود که تا سالیان سال قراره ازش صحبت بشه
همینطور این بازی تبدیل به یک الگو میشه ٬ برای استودیو هایی که خرج های هنگفت میکنن و تهش یه بازی Meh تحویلمون میدن
۳۰ نفر ٬ ۱۰ میلیون دلار ! نتیجه ؟ شاهکار! سبکی و زنده کردن که من و خیلی های دیگه از ۱۰۰ کیلومتریش هم رد نمیشدیم!
لطفاً اینقدر از بودجه برای بحث استفاده نکنید. بودجه این بازی مناسب وسطی بود که داشت. در مقابل AAA های بلاک باستری اسمشون روش هست.
 
Expedition 33 واقعا لیاقت این همه جوایز رو داشت حالا من زیاد در مورد بهترین RPG و KCD2 نظری ندارم چون بازیش هم نکردم ولی از هر لحاظ Expedition 33 عالی بود . گیم پلی داستان موسیقی و اینکه خیلی ها که اکشن نوبتی علاقه ای ندارن و مجذوب خودش کرد.
------------
در مورد مراسم بیشتر از همه منتظر Control 2 بودم و اینکه با کاراکتر جسی نسخه دوم رو هم ادامه بدیم . الانم زیاد بد نشد ولی گیم پلیش منو نگرفت.
بانو لارا کرافت گل سر سبد مراسم بود :D این نسخه آتلانتیس نمایش خیلی خوبی داشت .
Resident evil requiem نیازی به معرفی بیشتر نداره و باید روز اول خریداری بشه ولی کاش این ماجرا های لیک شدن شخصیت ها پیش نمی آمد تا تریلر غیر منتظره تر باشه.
No Law خوب بود نمیشه زیاد در مورد داستانش چیزی گفت . به نظر میرسه حول محور انتقام باشه ولی تا سایبرپانک 2 بیاد میشه امیدوار بود اثر خوبی از آب در بیاد و جای اونو بگیره. از نظر گرافیکی هم مثل اینکه قراره پوست کارت گرافیک رو بکنه :D

اما بهترین نمایش مراسم برای من عنوانی بود که اینجا اصلا کسی در موردش حرفی نزد.

header.jpg


اثر جدید سازندهای SOMA و سری Amnesia.
فضاش منو یاد Dishonored و بایوشاک انداخت. یک اتمسفر مریضی داشت.
 
اون طرف هیچ استودیوی نمی تونه از کامبت / گیم پلی E33 الگو بگیره :-?? کامبت بازی سکیرو + jrpg +QTE+ Rhythm :-?? هیچ نکته ای نداره که استودیو دیگه الگو بگیرن / اگر هم کپی کنن رسوای دو عالم میشن
تو گیم اواردز باید یه هیت داوران مشخص داشته باشه، با پیش نیاز های مشخص. اینکه هر رسانه اجازه رای دادن داشته باشه میشه اینکه از روی ترند رای دادن.

اکسپدیشن باید نهایتاً جایزه بهترین بازی ایندی، بهترین بازی دیبیو و بهترین موسیقی و در نهایت بهترین صداگذاری رو می‌گرفت. بقیه چیز ها بهش ارزانی شده.
 
  • Like
Reactions: Zack.Fair
مراسم پارسال رو زیاد خوشم نیومد ولی الان که فکر میکنم خیلی خیلی از امسال بهتر بود
پارسال نمایش کرک و پر ریزون ویچر ۴ رو داشتیم همراه با مافیا که هر چند زیاد جالب نبود ولی بازم مافیاست و پر طرفداره
اینترگالاکتیک رو داشتیم که اولش زیاد دید مثبتی نداشتم ولی کم کم برام جالب اومد و حداقل یه بازی جدید از ناتی داگ معرفی شد

برای امسال فقط نمایش فنتوم بلید و توم رایدر خوب بود که اگه اینا هم نبودن باید نمره غول غارنشین رو به مراسم میدادیم. به عنوان کسی که کنترل رو روی تمام پلتفرم ها بازی و پلات کرده میگم کنترل ۲ فوق العاده بد بود با شخصیت کاملا مزخرف و ترکیب چند تا بازی مثل DMC و GoW و به شدت تخیلی و عجیب غریب... و RE9 هم بیشتر شبیه ادامه RE7 بود بدون هیچ نواوری و حتی فضا، رنگ بندی و دشمنای بازی هم شبیه RE7 بودن. نمیدونم بازی واقعا کم محتواست یا خودشون چیز زیادی ازش نشون نمیدن (و بشدت تکراری) حسمم به لیون اینه که وجودش غیر ضروریه و فقط یه جوری تو بازی چپوندن تا فروشش بالا بره

جوایز و نامزد ها هم مثل سالهای قبل هیچ اهمیتی برام نداشت
با این حال حداقل یک سوم جوایزی که به Expedition 33 دادن لایقش نبود اما نشون میده تو سالی که بازیی مثل EP33 اینهمه جایزه میبره چقدر از نظر بازی باکیفیت ضعیف بوده
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Mreza_Dex and jdepp
اگه قراره بر اساس تعداد تیم سازنده/ بودجه به یه بازی اوانس بدیم که Blue Prince ( شاهکاری که بدون تکیه بر گرافیک / داستان سینمایی پر زرق و برق , صرفا با خلاقیت به اینجا رسیده ) چند لول بالاتر از همه است و لایق گوتی بود

Kingdom Come: Deliverance II یه بازی که بر خلاف جریان صنعت گیم حرکت کرده و با تاکید روی واقع گرایی / شبیه سازی واقعیت / مکانیزم ها عمیق گیم پلی ساخته شده
سایر استودیو از سیستم NPC / شبیه سازی / فیزیک بازی الهام میگیرن
CDPR says the Kingdom Come style of systems-heavy RPG is 'super great' and an inspiration for Witcher 4

اون طرف هیچ استودیوی نمی تونه از کامبت / گیم پلی E33 الگو بگیره :-?? کامبت بازی سکیرو + jrpg +QTE+ Rhythm :-?? هیچ نکته ای نداره که استودیو دیگه الگو بگیرن / اگر هم کپی کنن رسوای دو عالم میشن :))

پارسال Metaphor: ReFantazio با قابلیت کشتن real time دشمنان ضعیف تر ( بدون وارد شدن به گیم پلی نوبتی ) مشکل random encounter سبک jrpg حل کرد
با ازادی عمل در انتخاب archetypes اضافه کردن Merchant + ایتم Hero's Leaves of Light کندی گیم پلی / گرایند و ارتقا شخصیت ها که مهم ترین مشکلات سبک jrpg بودن رو حل کرد

همین 3 ماه پیش Trails in the Sky 1st Chapter با الهام از Metaphor ( اضافه کردن قابلیت کشتن real time دشمنان ضعیف تر ) به موفقیت بزرگی رسید

باید دید استودیوی جرات می کنه گیم پلی E33 کپی کنه :-?? بعد از اینکه کپی کرد با واکنش ملت چیکار می کنه :-??

مساله الهام گرفتن یا نگرفتن بقیه بازی ها نیست اصلا، به قول خودت E33 انقدر خاص و یونیکه که قابل الهام گرفتن نیست، چون مستقیما باید سبک گیم پلیش رو کپی پیست کنن و این البته خودش یکی از پرک ها بازی محسوب میشه. اما ذات مقایسه ای که با باقی بازی ها مثل متافور میکنی اصلا درست نیست. میگی متافور با قابلیت کشتن ریل تایم انمی های ضعیف تر مشکل ترن بیس ها و رندوم انکانتر رو حل کرد، اوکی حل کرد، ولی ده ها مشکل اصلی دیگه که خودش باعث بوجود امدن اون هاست رو کماکان حل ناشده باقی گذاشت. مثل کندی بیش از حد، دیالوگ های بی سر و ته، سر و کله زدن های بی پایان با منو، انداختن پلیر تو لوپ بی پایان UI، پیچیدگی بیش از حد سیستم هایی که در عمل کاربرد خاصی تو گیم پلی ندارن، عدم تواضن درست گیم پلی و داستان، عدم تاثیر انتخاب پلیرها در داستان، تکراری بودن گیم پلی، تکراری بودن داستان، تکراری بودن شخصیت ها و ایرادات دیگه ای که باعث میشه این سبک برای بسیاری یا کلا فاقد جذابیت باشه یا واقعا دیگه خسته بشن از تجربه اش!

E33 چیکار کرده و جذابیتش تو کجاست؟ آیا فقط تو گیم پلی و اضافه شدن این سیستم پری و داجی هست که به گفته سازنده اش از DMC و بازی های اکشن وام گرفته شده؟ نه! بلکه رفع بزرگ ترین ایراد بازی های JRPG، مخصوصا عناوینی که نام بردیه، یعنی ریتم و پیس کند، داستان تکراری و بی سر و ته، شخصیت های تیپیکال به شدت منزجر کننده و کارگردانی لوس این بازی هاست. به این علت هم گیمرهای غربی ازش استقبال زیاد کردن.

E33 در وهله اول یه داستان عمیق، به شدت جذاب و بدیع داره. نه یه سری ایده های تکراری که N ساله مدام بین بازی های JRPG ژاپنی دارن پاسکاری میشن و رد پاشون رو میشه تقریبا تو همه بازی ها دید و کپی یه سری بازی موفق قدیمی هستن (امپراطوری ظالم، گروه های شورشی، یه جوون بی عرضه که یک دفعه یه قدرت زیاد بهش میرسه، یه سلاح عجیب غریب و خاص، شیاطینی که میخوان این دنیا رو تسخیر کنن و ...). بعد میاد این داستان رو با ریتم درست و خیلی سر راست روایت میکنه. دقیقا برعکس مثلا همین متافور که میگی. اونجا باید ده ساعت کاتسین بیینی و برای ساعت ها فعالیتت صرفا جا به جا شدن تو مپ برای تریگر کردن یه کاتسین تازه باشه، با نهایت یه یکی دوتا مبارزه اون لا، تا حضرات بتونن داستانشون رو بگن! که حالا چیه؟ امپراطور رو کله کردن برای تعیین جانشین دو سه تا کاندید هستن و باید رای بیارن و بلاه بلاه بلاه! برای همچین مزخرفی هم باید 10 ساعت کاتسین بگن! اونم به کرینج ترین شکل ممکن و انبوه دیالوگ های تکراری و لوس و بیمزه! و بعد پلیر رو بندازن تو یه UI مزخرف و دکمه زنی های بی پایان برای رد شدنشون! به طوری که حتا وقتی میخوای از یه در رد بشی هم باید ده نفر اظهار نظر کنن و ده بار دکمه بزنی که یارو بره بیرون یا بیاد تو! E33 همه اینارو میریزه دور و ریتم روایت بازی هاش بر خلاف JRPG ها و کندی ذاتیشون، مثل بازی های اکشن ادونچر روزه. سریع، ضربه زننده و با جذابیت بالا.

مورد بعدی شخصیت هاست. E33 شخصیت میسازه نه تیپ. که فکر میکنم این رو کلا بازیسازهای ژاپنی از بیخ بلد نیستن و بخصوص در سال های اخیر دیگه موفق نشدن یه شخصیت جذاب خلق کنن. تنها و تنها کارشون خلق یه سری تیپه که اونم باز حتا نه بدیعه و نه جذاب. صرفا کپی یه سری بازی دیگه است. شما شخصیت های همه بازی های اتلوس رو بریز تو یه کاسه، هم بزن، بعد رندوم 10 تاشونو بردار. عمرا کسی تشخیص نمیده کدوم برای کدوم بازیه، از بس که همه یه شکلن. یه پسر نرد، یه شر و شور، یه دختر داف، یه دختر نرد، یه نیمه بدجنس، یه مرد چاق، یه میلف هوس باز، ولمون کنید دیگه بابا! ولی E33 شخصیت میسازه. واقعا شخصیت میسازه! تو میتونی با همشون ارتباط بگیری. در عین حال تیپیکالم هستن. مثلا روسو برای من خیلی تدایی گر ناکتیس بود. اون خوش لباس بودن و کاریزماتیکی شخصیت های FF رو داره و در عین حال انسانه. و مهم تر از همه تکراری نیست آقا! تکرای نیست! شخصیت های همه بازی های JRPG ژاپنی یه جور شدن! همه یه چیزن. همه دارن یه الگو رو کپی پیست میکنن. و دیگه هیچ کس، هیچ کسی هیچ چیز جدید نمیسازه! آخرین شخصیت جذاب و یونیکی که ژاپنیا ساختن چی بوده؟ تو بازی های SE که فکر کنم سورا بوده، و بعد دیگه نتونستن چیزی در بیارن و مدام تکرار کردن و تکرار. باقی هم که از دم ول معطلن!

مساله بعدی تعامل پلیر با داستانه. E33 ادعای کاری که نمیکنه رو نداره و این خیلییی مهمه. شما تو E33 انتخاب دیالوگ نداری و جز در موارد خاص بهت اجازه انتخاب نمیده. چون انتخابت قرار نیست تو روند داستان تاثیر بزاره، و اونجا که آپشن میزاره جلوت جایی هست که واقعا قراره چیزی رو عوض کنی، و اتفاقا خیلی هم لحظات مهمیه. دیگه آخر بازی فکر کنم برای کسی پوشیده نباشه! و با زجر واقعا باید انتخاب کنی بین گزینه ها! برعکس JRPG های امروزی که مدام دارن توهم انتخاب رو به پلیر میدن. یه دیالوگ تری میزاره جلوت، بین گزینه های مختلف میتونی انتخاب کنی، اما تاثیرت تو داستان صفره! صفر مطلق! و بعضا هرچی هم بگی باز جواب اون طرف مقابل یه چیزه! پس چرا میاد دیالوگ تری میزاره جلوت؟ چون میخواد بهت توهم انتخاب بده و مهم تر اینکه وقتت رو تلف کنه گیم پلی برسه به 70 80 ساعتی که دلشون میخواد! بدتر جایی هست که این انتخاب قراره تو گیم پلی هم تاثیر بزاره. مثلا تو همین متافور یه جا هست که ازت میپرسه چطور حمله کنیم به اون یارو. سه تا گزینه هست. صاف بریم تو شکمش، مخفی کاری کنیم با یه چیز دیگه. ولی نکته اپیک و استثنایی ماجرا اینه که یه راه بیشتر وجود نداره و هرچی بگی اون طرف مقابل باهات مخالفت میکنه تا در نهایت برسی به اینکه هیچ راهی جز مخفی کاری نیست! ریلی؟ خوب مرض داری ازم میپرسی چطور بریم؟ از اول بگو اینکارو کنیم و ما هم بگیم چشم بریم جلو!

نکته کلیدی بعدی E33 یه چیز بسیار اساسی به اسم فانتزیه. E33 فانتزی محضه. همه چیز این بازی یونیک و بدیعه. از دیزاین تک تک انمی ها بگیر تا محیط و حتا مثلا اون آسانسور مانندایی که سوارش میشی و انگار کله یه آدم زده بیرون ازش انگلوش میکنی پرواز میکنه! بازی در همه زمینه ها دیزاین لنگوعج خودشو داره. و کاریو میکنه که یه زمان ژاپنی ها میکردن اما الان دیگه بلد نیستن. تو همه بازی های ژآپنی این چند سال اخیر، بخصوص همین سری هایی که اسم بردی، یعنی بازی های اتلوس و Trails ها که هر سال یه کپی تازه با اسم جدید ازش میاد بیرون، همه چیز شده تکرار مکررات. شخصیت ها که گفتم یه چیزن و صرفا لباس و رنگ موشون داره تغییر میکنه، انمی ها که بدون تعارف یه چیزن، و محیط ها هم ایضا همینطور. کلا شما چیز تازه میبینی؟ ما که نمیبینیم. من به اندازه موهای سرم JRPG زدم و آقا مدت هاست نوآوری تو این بازی ها تعطیل شده! تنها JRPG ژاپنی که در این سال ها ساخته شده و فانتزی داشته واقعا و یه دیزاین متفاوت FFXVI بوده که اونم متاسفانه اصلا JRPG نیست و با ساخت DMC جدید کلا زدن به صحرای کربلا همه رو فراری دادن!!

گیم پلی هم همینطور. در شرایطی که مجدد همه این بازی ها دارن یه فرمول رو کپی پیست میکنن، E33 امده گیم پلی خودشو ساخته. بقیه نمیتونن الهام بگیرن؟ خوب به جهنم. جونشون در بیاد برن اونا هم فرمول خودشون رو بسازن. مهم اینه که اینا تونستن یه فرمول تازه بسازن. ضمن اینکه طول بازیشون انسانیه. شما میتونی بدون گرایند خاص و صرفا با تکیه با مهارت هات تو زمینه اکشن یا استراتژی خاص بازی های JRPG تو 30 40 ساعت کارو تموم کنی. و قرار نیست بازی 100 ساعت طول بکشه و پدرتو در بیاره تا تموم بشه! که تازه از این 100 ساعت 30 ساعتش مفید نیست و بقیه رو یا داری تو منوها میچرخی، یا گرایند میکنی که یه باس یهو غیر عادی سخت رو بکشی! بگذریم که تازه این بازی ها پر از المان های در عمل بدرد نخورن و توضیح این خودش یه مقاله میشه و فعلا رد میشم ازش.

در کل عظمت کار E33 به فقط ساخت یه گیم پلی تازه نیست. هرکی این حرف رو بزنه به وضوح داره میگه من JRPG و معضلاتش رو نمیشناسم. برعکس اینا تونستن از همه نظر این ژانر رو احیا کنن، و حتا یه کار بزرگ تر، تونستن بالاخره به یه فرمول خوبی برسن که هم روح JRPG ها درش باشه و هم مخاطب غربی باهاش حال کنه و دیگه از اینکه مجبوره ده ساعت کاتسین ببینه تا یه دیقه داستان بره جلو، تو منوها خفه بشه و با شخصیت های لوس و تکراری سر و کله بزنه به مرز انفجار نرسه. کاری که ژاپنی ها علی رغم بیست و اندی سال تلاش هیچ وقت موفق به انجامش نشدن و تنها دست آوردشون از دست دادن هویت خاص خودشون بود!
 
این Screamer هم ریسینگ انیمه‌ای باحالی میزنه. امیدوارم فقط گیم‌پلی رو زیادی آرکید نکنن مثل نسخه‌های اخیر نفس.

من همچنان تو ‌کف کست استریت فایترم. یعنی همشون جز کودی و رومن کاملا های بودن :D اون حجم از دلقک بازی واقعا عجیب بود اما خوشمان آمد. جای ۵۰سنت کنارشون خالی بود.
 
  • Like
Reactions: m.d.makan
چرا میگفتن . ببین اصولا خیلی ها حتی کینگدام کام رو هم بازی نکردن فقط چون نمیخواستن اکپدیشن جایزه ببره به هر رقیبی که داشته باشه میچسبن .
این کنگدام کام ( که به حق در بخش ار پی جی شاهکاره ) تا دیروز بین پلیرای ایرانی اصلا شناخته شده نبود حالا امروز شد پرچم دار حق علیه باطل
اخه اونا دیگه خیلی پرتن تو امار حساب نمیشن :D
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or