سازنده
NightDive Studios
تاریخ انتشار
march 2023 , مارچ 2023 , اسفند 1401
ناشر
Prime Matter
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5
  4. Xbox One
  5. Xbox Series X|S
system-shock-remake-delay.jpg

تاریخ انتشار
March 2023 - اسفند 1401
توسعه دهنده : Nightdive_Studiosll.jpg ناشر : Prime Matter.jpg

پلتفرم ها : PC - PS 5, PS 4, Xbox Series X|S, Xbox One


این درسته که بدون عنوان رزیدنت ایول 4 کمپانی EA هیچوقت ریسک ساخت عنوانی مثل Dead space رو قبول نمیکرد ولی درست تر این هست که Dead Space هیچوقت بدون System Shock نمیتونست وجود خارجی داشته باشه!



Untitled.png System Shock
نسخه اصلی در سال 1994 منتشر شد.
در اون سالها استودیوی Looking Glass با نوآوری که در طراحی نسخه های اول و دوم Ultima Underworld انجام داده بود سعی در به بلوغ رسوندن این نوع طراحی در عنوان بعدی خودش بعنوان System Shock کرد.
در این نوع طراحی از بازی پلیر در یک فضای open-ended قرار میگیره.
بازیساز به جای طراحی مسیری که پلیر از نقطه A بصورت خطی به نقطه B بره ، با طراحی سیستم ها و مکانیک های مختلف و قرار دادنشون در دست پلیر چندین شیوه رد کردن اون مرحله رو در اختیار بازیکن قرار میده.
این سیستم ها میتونن ترکیبی از اکشن ، مخفی کاری ، پلتفرمینگ ، مکالمات و... باشن.
بدین ترتیب بازیکن میتونه انتخاب کنه اون مرحله رو به چه شکلی تموم کنه ، جالب اینکه هر بار که اون مرحله رو تکرار می کنه میتونه نتایج مختلفی رو بر اساس انتخابهایی که انجام داده ببینه.

این نوع طراحی بازی بعدها به Immersive Sim معروف شد.
از عناوین مهم بعدی که این سبک رو هر بار تکمیل تر کردن میشه به مجموعه بازیهای Deus EX ، Thief و این اواخر Dishonored و Prey 2017 اشاره کرد.

این داستان 30 ثانیه ابتدایی بازی و در واقع مقدمه اون هست پس بدون نگرانی بابت اسپویل بخونید.
داستان در سال 2072 در یک فضای سایبرپانک اتفاق میفته و در مورد یک هکر هست که تلاش میکنه به اطلاعات یک سخت افزار حساس در رده نظامی دسترسی پیدا کنه. (نوعی از ایمپلنت که قدرتهای ویژه ای به شخص میده ).
بدین منظور باید به شبکه داخلی یک ایستگاه فضایی به نام Citadel نفوذ کنه.
این هکر سرانجام شناسایی و توسط ماموران امنیتی به این ایستگاه فضایی منتقل میشه.
این ماموران متعلق به کمپانی TriOptimum هستن که در واقع کمپانی مادرِ ایستگاه فضایی Citadel هست.
Lowpreview_citadel.jpg
در ادامه رییس این سازمان به اسم Edward Diego که به مهارت این هکر واقف میشه به هکر پیشنهاد میده به شرطی از جرایمت میگذرم و حتی ایمپلنت رو در اختیارت میزارم که به شبکه داخلی سیتادل نفوذ کنی و مدارکی که میخوام رو از بین ببری.
این مدارک گواهی بر فعالیتهای غیر قانونی دوران مدیریت Diego هستن و به راحتی در دسترس اعضا و تیم مدیریتی نیستن چرا که یک هوش مصنوعی قدرتمند بر فعالیتهای این ایستگاه فضایی نظارت داره.
اسم این هوش مصنوعی Shodan هست.
هکر قبول میکنه و اطلاعات رو بصورت موفق هک میکنه و Diego هم به قولش وفا.
Low.jpg 2w0xc0n9NZ205HcloO.jpg
این ایمپلنت بر روی هکر انجام میشه و بعد از طی کردن یک دوره نقاهت 6 ماهه حاصل از عمل جراحی در سیتادل با قابلیتهای بهبود یافته بهوش میاد.
البته سیتادلی که شرایطش نسبت به 6 ماه قبل کاملا تغییر کرده و Shodan کنترل کامل ایستگاه رو به دست گرفته...
Shodan Insect low.png
 
آخرین ویرایش:

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,376
نام
مــاکــان
خب اصلا این تاپیک زدم که تجربم از دمو رو بنویسم :D
همونطور که تو تاپیک استیم گفتم ورژن جدید دموی بازی رو بیشتر از 7 ساعت بازی کردم.

از اون بازیهاست که اصلا دستت رو نمیگیره و تو رو آزاد میزاره که هر جور دوست داری و به هر ترتیبی که دوست داری اون لول رو تموم کنی.
اصلا نمیگه کجا بری ، کی بری و چجوری.
حتی کوچکترین اشاره ای هم به حل پازلهای بازی نمیکنه و شما خودت باید تو محیط بگردی ببینی هدف چیه ، راه حل چیه و...

من بعد 2 ساعت بازی کردن بطور اتفاقی برگشتم به جایی که بازی رو شروع کرده بودم و دیدم یک ماژول که مپ رو به UI بازی اضافه میکرد رو جا انداختم و تا حالا داشتم بدون مپ بازی میکردم(که در واقع اصلا بهش نیاز نداشتم).
این چند خط بالا از ویژگیهای سبک ایمرسیو سیم هست که با این عنوان به خوبی دوباره زنده شده.

اتمسفر عالی ، صداگذاری عالی NPC ها ، صداگذار اوریجینال Shodan برگشته و به همه اینها یک موسیقی متن جدید اضافه کردن که بیشتر شما رو تو فضای بازی غوطه ور میکنه.
حتی گرافیک هم با اینکه نهایت نسل هشتی هست ولی با این فضا کاملا هماهنگه و نهایتا یک حالت اولد اسکول رو برای شما تدائی میکنه.

از عناصر آشنای این سبک میشه در بازی میشه از اولین دری که باید با کد 3 رقمی باز کنین و اینکه از قبل میدونین این کد چیه چون یکی از امضای بازیهای این سبکه نام برد.

جالبتر این هست که این سنت از همین بازی در سال 1994 شروع شد و خب اگه آشنایی ندارین از رمز در ورودی استودیوی Looking Glass گرفته شده.
بازیهای زیادی از اون به بعد برای ادای دین تو بازیهاشون از این ک 3 یا 4 رقمی استفاده میکنن ، نمیگم چیه که اسپویل نشه.

شوتینگ بازی و طراحی اسلحه ها خیلی خوبه و تنوع داره.
یک مشکل بد داره اون هم بخش Melee هست که این تو ویدئوهایی که تو این سالها از بازی میومد هم بارها دیده شده.
اینکه وقتی ضربه به دشمن میزنی اصلا عکس العملی یا ویژوال کیویی نداره که بدونی ضربه رو وارد کردی ، انگاری هوا رو زدی.
البته گفتن دارن روش کار میکنن و با ترکیب صدا و... این موضوع رو فیکس میکنن.

بازی مثل پر سر و صداهای امسال Callisto protocol یا Dead space اصلا بازی پر زرق و برقی به نظر نمیرسه ، چون بازی قطعا AAA نیست.
جادوی این بازی در مورد گرافیک نیست ولی پیاده سازی سیستم های درست این سبکه که بازی رو خیلی اعتیادآور میکنه.
از UI که بطور عالی طراحی شده گرفته تا المان های ایمرسیو سیم تو بهترین حالت خودش هستن.

اصلا قسمت مدیریت اینونتوری و در ادامه سیستم بازیافتِ بازی خودش به تنهایی 6-5 نمره برای بازی میاره.

تو کل دمو من یکدونه گلیچ/باگ و... ندیدم ، یک بار تو این 7 ساعت بازی کرش کرد که اگه نمیکرد واقعا تعجب میکردم.
بهینه سازی عالی و فریم دهی خیلی خوب.

با این حال طبق معمول این سبک قرار نیست که همه پلیرها رو راضی کنه ، همونطور که Deus Ex یا Prey 2017 اینطور نبودن (اونهم با بودجه های خیلی بالاتر) و بعضی پلیرها باهاشون نتونستن ارتباط بگیرن.
بودجه بازی هم مشخصه که در حد یک بازی AAA نیست (شاید هم واقعا نیاز نداشته) ، استودیوی سازنده هم نهایت یک تیم 50-40 نفرست و خب خروجی بازی هم متناسب با این دو عامل.
 
آخرین ویرایش:

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,376
نام
مــاکــان
خب تریلر آخر رو با هم ببینیم :


============
جالب اینکه نایت دایو داره روی نسخه بهبود یافته System Shock 2 هم کار میکنه:



بازی به انجین اختصاصی استودیو (Kex) پورت شده پس به راحتی روی کنسولهای نسل بعد هم قابل اجراست.
به همین منظور نایت دایو داره با مادسازها همکاری میکنه که بهترین مادها و کمیونیتی پچ ها رو به این نسخه اضافه کنه.

خبر خوب اینکه اگه System Shock رو پیش خرید کرده باشید بازی Ss2 Enhanced Edition رو هر وقت آماده شد به رایگان دریافت میکنین.
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,376
نام
مــاکــان
من حقیقتا نمیدونم این ژانر ایمرسیو سیم ینی چی دقیقا! فک نکنم تعریف درستی هم داشته باشه
تعریف دقیق که نداره ولی چکیدش میشه همونی که تو پست اول توضیح دادم.
بازی بهت نمیگه چیکار کنی تا مرحله رو رد کنی بلکه مسیرها و سیستمهای مختلفی میزاره جلوت تا خودت اولا اونهارو کشف کنی و در ادامه انتخاب کنی که چطور اون مرحله رو رد کنی.
از این لحاظ خیلی سادست.

فقط اسمش بنظرم خیلی با سبکی که نمایندگیش میکنه سنخیتی نداره که اون هم واقعا چون اسم دیگه ای نتونستن براش پیدا کنن همین روش مونده.
حداقل این بخش ایمرسیوش ارتباط داره که خب شما تو این نوع از طراحی میتونی خودت رو بطور کامل تو بازی تصور کنی که انگار اولین بار هست که وارد یک مکان شدی و باید خودت راه حل رو پیدا کنی.
فقط نکتش اینجاست که هیچ راه حلی بهترین نیست در عین حال که همه راه حل های پیش بردن اون مرحله منجر به تموم کردن اون مرحله میشن.

مثل اینکه صبح از خونت میخوای بری سر کار یا دانشگاه ، میتونی از چندین مسیر طولانی و کوتاه به مقصد برسی.
حالا اینجا شاید برای یکی کوتاه ترین مسیر بهترین باشه ولی برای یکی اون مسیر طولانی که درش از کنار مدرسه دخترونه رد میشی خیلی جذاب تر باشه :D
یا مسیر دیگه ای که از کنار آب میوه فروشی خیلی خوبی رد میشی، میزنی کنار و میزنی به بدن و بعد ادامه میدی.

در آخر به مقصدت میرسی ولی میتونی بارها این سفر داخل شهری رو تکرار کنی و هربار از مسیر جدیدی بری که تجربه های مختلفی رو داشته باشی.
بازی بهت نمیگه کی ، کجا و چطور این کار رو انجام بده و همونطور که اشاره کردم سازنده سیستمهای مختلفی تو بازی طراحی میکنه که دستت رو برای این نوع گیم پلی باز بزاره.
برای همین هم این بازیها خیلی توسعه طولانی تری دارن و هزینه بر هم هستن.
 

Changed_Man 50

کاربر سایت
Jul 6, 2016
4,423
تعریف دقیق که نداره ولی چکیدش میشه همونی که تو پست اول توضیح دادم.
بازی بهت نمیگه چیکار کنی تا مرحله رو رد کنی بلکه مسیرها و سیستمهای مختلفی میزاره جلوت تا خودت اولا اونهارو کشف کنی و در ادامه انتخاب کنی که چطور اون مرحله رو رد کنی.
از این لحاظ خیلی سادست.

فقط اسمش بنظرم خیلی با سبکی که نمایندگیش میکنه سنخیتی نداره که اون هم واقعا چون اسم دیگه ای نتونستن براش پیدا کنن همین روش مونده.
حداقل این بخش ایمرسیوش ارتباط داره که خب شما تو این نوع از طراحی میتونی خودت رو بطور کامل تو بازی تصور کنی که انگار اولین بار هست که وارد یک مکان شدی و باید خودت راه حل رو پیدا کنی.
فقط نکتش اینجاست که هیچ راه حلی بهترین نیست در عین حال که همه راه حل های پیش بردن اون مرحله منجر به تموم کردن اون مرحله میشن.

مثل اینکه صبح از خونت میخوای بری سر کار یا دانشگاه ، میتونی از چندین مسیر طولانی و کوتاه به مقصد برسی.
حالا اینجا شاید برای یکی کوتاه ترین مسیر بهترین باشه ولی برای یکی اون مسیر طولانی که درش از کنار مدرسه دخترونه رد میشی خیلی جذاب تر باشه :D
یا مسیر دیگه ای که از کنار آب میوه فروشی خیلی خوبی رد میشی، میزنی کنار و میزنی به بدن و بعد ادامه میدی.

در آخر به مقصدت میرسی ولی میتونی بارها این سفر داخل شهری رو تکرار کنی و هربار از مسیر جدیدی بری که تجربه های مختلفی رو داشته باشی.
بازی بهت نمیگه کی ، کجا و چطور این کار رو انجام بده و همونطور که اشاره کردم سازنده سیستمهای مختلفی تو بازی طراحی میکنه که دستت رو برای این نوع گیم پلی باز بزاره.
برای همین هم این بازیها خیلی توسعه طولانی تری دارن و هزینه بر هم هستن.
خب اگه اینطوره که هیتمن و متال گیر ۵ هم ایمرسیو سیم هستن🤓 و خیلی های دیگه
همچنین تیرز آف کینگدوم:D
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,376
نام
مــاکــان
خب اگه اینطوره که هیتمن و متال گیر ۵ هم ایمرسیو سیم هستن🤓 و خیلی های دیگه
همچنین تیرز آف کینگدوم:D
آره خیلی از بازیها میتونن این ویژگی رو داشته باشن ولی خب تعدادی تاکید ویژه ای رو این نوع گیم پلی دارن و این ویژگی درشون خیلی برجسته تره.

مثلا همین 2تا بازی که نام بردی میتونن علاوه بر اینکه جهان بازن، سوم شخص هستن و یا نظامی و...
همچنان درشون رگه های ایمرسیو سیم هم ببینیم ولی تحت این عنوان رده بندی نمیشن.

چون خیلی از بخشهای بازی از قبل اسکریپت شده و خطی هستن و شما روی دنیای بازی خیلی نمیتونی تاثیر بزاری و نتیجه تصمیماتت رو 2 لول بالاتر ببینی و...

باز هیتمن نسبت به mgsv گزینه نزدیکتریه ولی عملا نمیتونه یک بازی تماما ایمرسیو سیم باشه.
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,376
نام
مــاکــان
فرق بین rpg و imersive sim چیه ؟

تو هر دو انتخابهای زیادی داری برای پیشروی در بازی به روشی که خودت بخوای و معمولا در جهان بازی هم تاثیرگذارن .
خب البته ما rpg داریم که ایمسیم هم هست ، مثل deus ex

فرقی که این دو دارن اینه که تو اون rpgها مسیرهای مختلفی برات بصورت اسکریپت شده وجود داره که شما انتخاب میکنی و در اخر میتونه نتایج مختلفی هم داشته باشن.

ولی تو یک ایمیسیم سازنده برات سیستم های مختلفی طراحی میکنه که شما با استفاده از اونها برای خودت مسیر میسازی.

این دوتا با هم فرق میکنن.
برای همین بیشتر rpg ها بخودی خود نمیتونن کاملا ایمیسم باشن چون نهایتا خیلی اسکریپت شده هستن.
 

Changed_Man 50

کاربر سایت
Jul 6, 2016
4,423
فرق بین rpg و imersive sim چیه ؟

تو هر دو انتخابهای زیادی داری برای پیشروی در بازی به روشی که خودت بخوای و معمولا در جهان بازی هم تاثیرگذارن .
من متوجه شدم که تمرکز ایمرسیو سیم و انتخاب هاش رو «حل مساله» است. در مقابل آر پی جی که انتخابها در جهت پیشرفت کاراکتر با یه بیلد خاص یا داستان در یه جهت خاص است.
ولی بازم بنظرم این کلمه بیشتر از اینکه یه ژانر واقعی باشه یه تگ استیمه، چون خیلی بازی ها شیوه های مختلف حل مساله و عبور کردن دارن مخصوصا ژانر مخفی کاری.
 
  • Like
Reactions: Natural Killer

Natural Killer

ناظم انجمن
Jan 10, 2015
2,737
خب البته ما rpg داریم که ایمسیم هم هست ، مثل deus ex

فرقی که این دو دارن اینه که تو اون rpgها مسیرهای مختلفی برات بصورت اسکریپت شده وجود داره که شما انتخاب میکنی و در اخر میتونه نتایج مختلفی هم داشته باشن.

ولی تو یک ایمیسیم سازنده برات سیستم های مختلفی طراحی میکنه که شما با استفاده از اونها برای خودت مسیر میسازی.

این دوتا با هم فرق میکنن.
برای همین بیشتر rpg ها بخودی خود نمیتونن کاملا ایمیسم باشن چون نهایتا خیلی اسکریپت شده هستن.
من تو ذهنم سری fallout هست .
 

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,376
نام
مــاکــان
من متوجه شدم که تمرکز ایمرسیو سیم و انتخاب هاش رو «حل مساله» است. در مقابل آر پی جی که انتخابها در جهت پیشرفت کاراکتر با یه بیلد خاص یا داستان در یه جهت خاص است.
ولی بازم بنظرم این کلمه بیشتر از اینکه یه ژانر واقعی باشه یه تگ استیمه، چون خیلی بازی ها شیوه های مختلف حل مساله و عبور کردن دارن مخصوصا ژانر مخفی کاری.
فکر کنم خیلی دارم حرفهام رو تکرار میکنم.
درسته خیلی از بازیها میتونن این تگ رو داشته باشن ولی نمیتونن یک بازی تماما ایمسیم طبقه بندی بشن.
یک مجموعه ویژگی هست که باید تو این نوع طراحی لحاظ بشه.

پیش بردن مراحل از طریق مسیرهای مختلف فقط یکی از ویژگیهای یک ایمسیمه.
من تو ذهنم سری fallout هست .
دقیقا فالوت مسیرهای مختلفی جلوت میزاره ولی نهایتا اون مسیرها اسکریپت شده هستن و توسط سازنده از قبل طراحی شدن.

اما یک بازی ایمسیمِ کامل برات سیستم یا جعبه ابزاری طراحی میکنه که شما توسط اونها بتونی مسیر رو خودت بسازی.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر