این اعلام تاریخ انتشار بازیها از مدتها قبل، تبدیل شده به یکی از بزرگترین مصیبتهای صنعت بازی. توی صنعت سینما هم این کار رو میکنن، ولی اونجا قضیه یه ذره فرق داره و میشه راحتتر برنامهریزی کرد و اگه اتفاق خاصی نیفته (مثل تصادف بازیگر یا چمیدونم فاجعهای مثل کرونا و...)، همه چیز از قبل مشخصه و میگن ۵۰ روز فیلمبرداری داریم و انقدر هم زمان برای تدوین و جلوههای ویژه و... خیلی فرق میکنه با دنیای بازی که ممکنه کل کارها رو انجام بدی، ولی لحظه آخر یه باگ خانمانسوز بیفته وسط بازی و روزها درگیرت کنه یا فلان مکانیزم خوب از آب درنیاد و وقتی کافی برای کار کردن روش نداشته باشی.
کاش میشد یه تغییر و تحولی در این زمینه ایجاد بشه و هم خود ناشرها بهتر عمل کنن و هم انتظار گیمرها کمتر بشه و هی نخوان از صد سال قبل از انتشار، تاریخ دقیق رو بدونن. حالا قدیما چارهای نبوده و مثل امروز فضای مجازی تبدیل نشده بوده به بخش مهمی از زندگی ملت. طرف میرفته مجله میخریده و از توی اون تاریخ انتشار رو میدیده و منتظر بازی میمونده. ولی الآن توی دورانی به سر میبریم که حتی کنفرانسها هم دارن از بین میرن و بزرگترین بازیها رو یه دفعه با یه لوگو توی اکانت توئیتر معرفی میکنن و کل طرفدارهای بازی هم بعد از ۵ دقیقه در جریان قرار میگیرن و میفهمن که فلان بازی در دست ساخته! ملت هر روز اخبار رو دنبال میکنن و اگه ناشر بگه فلان بازی ۲ ماه دیگه میاد هم فرقی براشون نمیکنه و پیشخرید میکنن و آماده میشن. یعنی از این نظر نیازی نیست که از مدتها قبل تاریخ دقیق رو اعلام کنن و گیمرها هم توی تقویم یادداشت کنن.
البته فکر کنم یه بخشی از قضیه به مباحث تجاری برمیگرده و احتمالاً ناشرها به خاطر مسائل مالی و جلب توجه سهامدارها و این جور چیزها تحت فشار قرار میگیرن و برای همین انقدر علاقه دارن به تاریخ دادن، ولی در نهایت بدبختیش نصیب سازندههای بازی و طرفدارهاش میشه. از یه طرف کرانچهای فجیع پیش میاد و از اون طرف هم اگه موفق نشن بازی رو به زمان عرضه برسونن، یه چیزی از سر و تهش میزنن یا کج و کوله منتشرش میکنن به امید آپدیتهای بعدی. در حالی که میشه یه ذره بیشتر روش کار کرد و تجربه اولیهای که به ملت میده هم خیلی بهتر میشه.
در مورد Starfield هم امیدوارم مشکلی پیش نیاد و یا بازی تا اون روز آماده بشه، یا تأخیر بزنن و بیشتر روش کار کنن. حالا نهایتش یه ذره فحش میخورن بابت تأخیر، ولی ارزشش رو داره.
آره اینم درسته. باید یه تعادل ظریفی بین دو بخش ماجرا درست کرد، ولی کار خیلی سختیه!از یه جنبه ای حرفت رو قبول دارم ولی از اون ور بوم هم نباید بی افتن.
نمایش ندادن و فشار پشت پروژه نداشتن میشه یه چیز تو مایه های سیاست hands off فعلی. بالاخره باید یه بازخوردی زودتر از بازی بگیرن و یه فشاری پشتشون باشه که سریع پروژه رو جمع کنند. این فقط مربوط به ما نمی شه. خود توسعه دهنده ها هم تمایل ندارن شش سال از عمرشون رو توی تاریکی و مخفی کاری به پروژه رو کار کنند که ممکنه به هزار دلیل به نتیجه نرسه.
این بحث مارکتینگ لحظه ای هم که نتفلیکس رو کرد، الان گریبان خودش رو گرفته و خیلی از شو ها به دلیل نداشتن هایپ عملا اون وسط ها گم می شن. دیزنی پلاس به مراتب داره بهتر عمل می کنه. نقشه راه نسبتا نزدیک ( دو ساله ) برای فرنچایز های بزرگ در دسترس هست و این باعث ایجاد هایپ میشه.
من به شخصه به حرف تاد هاوارد اعتماد نمیکنم مخصوصا بعد از لانچ فالوت ۷۶. منم مثل شما خیلی منتظر بازیم ولی پیشنهاد میکنم الکی خودتونو هایپ/اوورهایپ یا بد دل نکنین. بزارین بیاد. بشخصه بعد از سایبرپانک و مخصوصا بتلفیلد ۲۰۴۲ ، واسه هیچ بازی هایپ نیستم و نخواهم شد. (امیدوارم)از طرفی وقتی بتزدا خریداری شد توسط مایکروسافت، تاد هاوارد تو مصاحبه با میجر نیسلون گفت عادت دارم وقتی بازی هام رو نمایش بدم که بازی تموم شده باشه و به موعد عرضه نزدیک باشیم و بعدش گفت داریم نزدیک میشیم به موعد نمایش بازی.
حالا کجای حرف من به هایپ کردن بازی مربوط بود؟ متوجه نشدم.من به شخصه به حرف تاد هاوارد اعتماد نمیکنم مخصوصا بعد از لانچ فالوت ۷۶. منم مثل شما خیلی منتظر بازیم ولی پیشنهاد میکنم الکی خودتونو هایپ/اوورهایپ یا بد دل نکنین. بزارین بیاد. بشخصه بعد از سایبرپانک و مخصوصا بتلفیلد ۲۰۴۲ ، واسه هیچ بازی هایپ نیستم و نخواهم شد. (امیدوارم)
درست میگی رفیق منظور خاصی نداشتم. هدفم از همون تیکه که نقل قول کردم بیشتر همین حرف تاد هاوارد بود. دلم خون ه ازش مخصوصا چون استارفیلد آی پی جدیده، طبیعتا خیلی هایپ میشن طرفدارا. گفتم یه یاداوری کوچیکی بکنم که مثل من دچار "هایپ-فوبیا" نشن دوستانحالا کجای حرف من به هایپ کردن بازی مربوط بود؟ متوجه نشدم.
فقط گفتم کی بازی قراره نمایش پیدا کنه و تاریخ عرضه داخلیش کی بوده دیگه.
حالا کسی میخواد هایپ بشه یا نشه، بحثش جداست.
تاریخ عرضه اولیه بازی بر اساس یه سری صحبت ها حتی اواخر ۲۰۲۰ بوده انگار. گرچه همون موقع بابت کرونا فهمیدن نمیتونن برسونن ولی خب باز هم انگار سعی داشتن به ۲۰۲۱ برسونن. حتی دهمین سالگرد عرضه اسکایریم یکی از اپشن ها بوده.
اگه یادتون باشه همون ۲۰۲۱ هم شایعه یهو زیاد شد که بازی برا پاییز اون سال قرارا عرضه شه.
از طرفی وقتی بتزدا خریداری شد توسط مایکروسافت، تاد هاوارد تو مصاحبه با میجر نیسلون گفت عادت دارم وقتی بازی هام رو نمایش بدم که بازی تموم شده باشه و به موعد عرضه نزدیک باشیم و بعدش گفت داریم نزدیک میشیم به موعد نمایش بازی.
حالا هرچی شد، بازی رو پاییز ۲۰۲۱ هم عرضه نکردن و انداختن اخر ۲۰۲۲.
من نمیدونم بازی چه شرایط داره موقع عرضه ولی ۲ سال بعد از تاریخ داخلی ابتدایی و ۱ سال بعد از تاریخی که خیلی اینسایدر ها حدس میزدن داره میاد بیرون و بعیده از این نظر مشکلی باشه که با دور شدن پنجره عرضه بخواد رفع شه
خواستم بگم سلامتاریخ عرضه اولیه بازی بر اساس یه سری صحبت ها حتی اواخر ۲۰۲۰ بوده انگار. گرچه همون موقع بابت کرونا فهمیدن نمیتونن برسونن ولی خب باز هم انگار سعی داشتن به ۲۰۲۱ برسونن. حتی دهمین سالگرد عرضه اسکایریم یکی از اپشن ها بوده.
اگه یادتون باشه همون ۲۰۲۱ هم شایعه یهو زیاد شد که بازی برا پاییز اون سال قرارا عرضه شه.
از طرفی وقتی بتزدا خریداری شد توسط مایکروسافت، تاد هاوارد تو مصاحبه با میجر نیسلون گفت عادت دارم وقتی بازی هام رو نمایش بدم که بازی تموم شده باشه و به موعد عرضه نزدیک باشیم و بعدش گفت داریم نزدیک میشیم به موعد نمایش بازی.
حالا هرچی شد، بازی رو پاییز ۲۰۲۱ هم عرضه نکردن و انداختن اخر ۲۰۲۲.
من نمیدونم بازی چه شرایط داره موقع عرضه ولی ۲ سال بعد از تاریخ داخلی ابتدایی و ۱ سال بعد از تاریخی که خیلی اینسایدر ها حدس میزدن داره میاد بیرون و بعیده از این نظر مشکلی باشه که با دور شدن پنجره عرضه بخواد رفع شه