سلام
پيشنمايش كامل Resident Evil 5
شايد خيلي شما تا بهحال شده باشد تا در گپي با دوستانتان از مهارتتان در Resident Evil و كشتار جمعي زامبيها در آن به خطر سرعت و قدرت و تواناييتان در استفاده چاقو براي آنها سخن گفته باشيد ولي در Resident Evil 5 اين گونه نخواهد بود, زماني كه شما كنترل Chris Redfield را در دست دارد و توسط تودهاي از غارتگران و مردگاني از جهنم كه به سوي شما ميآيند , محاصره شده ايد , بي شك در آغاز عقب نشيني كرده و دندانهايتان به هم را ميفشاريد , تمركز كرده و با شكليك گلولهتان سر يكي را منفجر ميكنيد... زيباست!
شماره پنچم از سري بازيهاي محبوب Resident Evil كه اينبار در منطقه اي از قاره آفريقا, كه هنوز نامش اعلام نشده, قرار است با گروه بيشماري از Undeadها كه در كشتن شما راسخ هستند , در حالي كه در زير نور شديد خورشيد در استوا در حال عرق ريختن هستيد , رويارو شويد و صحنه ها و اتفاقات جديد و جالبي را براي اولين بار تجربه كنيد. در طي داستان RE5 شما به خواستگاه و منشآ ويروسهايي كه 10 سال است بلاي جان Redfield و ساير اعضاي گروه S.T.A.R.S. شده اند , پي خواهيد برد. در حالي كه گفته شده RE5 آخرين شماره از اين بازي نخواهد بود , اذعان شده كه در اين شماره به تعداد زيادي از سوالات مطرح شده براي بازيباز در نسخههاي پيشين پاسخي روشن داده خواهد شد و فالواقع RE5 آغازي خواهد براي پايان دادن به اين عنوان محبوب و رساندن كشتي داستاني آن به ساحل.
نسل جديدزامبيها در راه است
از آنجا Capcom خواسته اطلاعات در خصوص هدف و مبدآ ويروس تا عرضه بازي سكرت بماند و بر جذابيت داستان براي بازيباز بيفزايد , اطلاعاتي زيادي در خصوص آن در دسترس نيست ولي تآثيراتي از آن در بازي نمو پيدا كرده و مشهود است, ديگر دورهي زامبيهاي نسخههاي گذشته RE به پايان رسيده و ديگر تلو و تلو خوردن, ناله هاي يكنواخت و اشتياق آنها به خوزدن گوشت تازه همراه با مغز فاسدشده و ناتوانشان , جايگاهي نزد طرفداران ندارند; حتي مردمان روستايي RE4 هم ديگر جذاب نيستند.
كپكام و تيم سازنده RE5 اين موضوع را به خوبي درك كرده و زامبيهاي RE5 گرچه همچنان به خاطر فساد بافتهاي پاهايشان راخت راه نميروند و تلو و تلو ميخورند ولي ميتوانند بدوند , پرش كنند , سمت شما چنگ بيندازند , تبر و ساير ابزارها را دست بگيرند. همچنين _ شايد باورش سخت باشد! _ آنها در اين شماره آن قدر باهوش هستند كه موتورسيكلت ميرانند! در يكي از نقاط بازي كريس(Chris Redfield) بايد با تعدادي زامبي موتورسوار مبارزه كند, در اين قسمت يك زامبي هدايت موتورسيكلت را برعهده داشته و يك زامبي ديگر نيز در باركش همراه با اوست و هر دوي آنها با ماشين گان(machine-gun) قصد سر به نيست كردن شما را دارند! اين قسمت از بازي به صورت on-rail shootout طراحي شده و بدين معنا كه شما كنترل موتور را در اختيار نداشته و تنها مسوول تيراندازي به زامبيها و از بين بردن آنها هستيد , البته اين به معناي نبود خطري نظير منفجر شدن موتور شما نيست, در واقع اين قسمت همچون قسمت موتورسواري بازي MGS4 طراحي شده كه به جاي شب در يك بعد از ظهر دوشنبه به وقوع ميپيوندد!
خب شايد از خودتان پرسيده باشيد كه در قسمت موتورسواري كريس موتور را نميراند پس چه كسي آن را هدايت ميكند؟ (به جاي (Eva (Big Mama در MGS4 همراه اسنيك , در RE5 چه كسي همراه كريس خواهد بود؟) جواب سادست, همراه جديد و خوش چهره كريس , شيوا الومر(Sheva Alomar) , يكي از اعضاي گروهي آفريقايي همانند .S.T.A.R.S به نام .B.S.A.A _ همان گروهي كه موجب رهنمون شدن كريس به اين داستان شدهاند
رزيدنت اويل در نسل جديد
سرانجام در سري بازيهاي "زريدنت ايول" سنتي شكني شد و قابليت بازي به صورت دو نفره به صورت Co-Op در RE5 وجود خواهد داشت. بدين ترتيب در نقاطي از بازي اين قابليت وجود دارد كه كنترل Sheva Alomar را دوست شما در دست بگيرد ; به طور پيشفرض كنترل "شيوا" را هوش مصنوعي در دست خواهد داشت. اين موضوع را ميتوان يك نكته واقعآ مثبت براي بازي در نظر گرفت.
مورد ديگري كه بايد به آن اشاره شود Open-Plan بودن گيمپلي بازي است; به اين معنا كه مثلآ در بسياري از اكشنها و رويايي شما با دشمنان در بازي , شما ملزم به كشتن و مبارزه با آنها نيستيد و ميتوانيد از محل فرار كنيد!
گرافيك بازي كه همانطور كه در تصاوير و تريلرهاي بازي ديديد زيبا و مناسب كار شده و مسلمآ تا عرضه نهايي بازي نيز تكامل يافته و بهتر از قبل خواهد شد. اما در كنار گرافيك خوب بازي و افكتهاي آن _ نظير وقتي كه از يكجاي بسيار تاريك به جايي بسيار روشن ميرويد و در چند ثانيه اول همچون دنياي واقعي ديدتان كمي با مشكل روبهرو ميشود _ , فيزيك بازي نيز در سطح قابل قبولي وجود دارد. به عنوان مثال وقتي در بازي تبر يكي از زامبيها و يا تيرهاي شما به اجسام مختلف از لوازم دكوري گرفته تا هندوانه روي ميز , اثابت ميكند , شكسته ميشوند و يا آسيب ميبينند. همچنين به عقب رانده شدن و برزمين غلتيدن زامبيها بهخاطر اثابت گلوله و يا منفجر شدن جمجمه آنها براثر شليك شاتگان به سرشان نيز زيبا كارشده است.
از سوي ديگر محيط بازي كه اين بار در آفريقا روايت ميشود هم با سريهاي قبلي رزيدنت اويل تفاوت آشكاري دارد. خانههاي مسكوني , دالانهاي سنگي , مناطق شهري و روستاها ديگر ايندفعه تشكيل دهنده عمده مناطق بازي RE5 نيستند , شما در آفريقا هستيد و در روستاها و شهرهاي كوچك آن شما بيشتر خانههاي آلونك مانند و كارون هاي قديمي(old cravans) و ساختماني بتوني را ميبينيد و همچنين فراموش نكنيد كه بخش عمدهاي از RE5 در روشنايي و زير نور خورشيد به وقوع ميپيوندد. در نتيجه دنياي بازي RE5 كه به صورت faux-open world ميباشد, در عين آنكه همچنان بازي خطي است , ميتواند بيش از قبل احساس ترس را براي شما به همراه آورد , چون راه مشخص نيست و وقتي در ميان گلهاي از سكنه روستا گرفتار و محاصره شويد كه قصدشان تنها گرفتن شماست تصميم گيري و پيدا راه رهايي شايد آسان نباشد و براي شما ايجاد استرس كند.
ابرهاي تيره زرينت اويل
چيزي كه هنوز هم در شماره جديد بازي Resident Evil كمي احساس ميشود سرهمبندي بودن بازي است و كاش سازندگان كمي از بازيهايي نظير Uncharted در سبك اكشنسوم شخص مجراجويي الهام ميگرفتند و صدالبته اميدواريم كه در بازي نهايي ديگر يك چنين حسي به بازيباز القا نشود و به عنوان مثال عنصري نظير سنگرگرفتن كه در بسياري از بازيهاي كنوني همچون Uncharted , Vegas 2 و Gears of War نظير آن را ديدهايم , به RE5 نيز اضافه شود تا RE5 از ديگر همتايانش عقب نيفتد.
همچنين اين شماره بازي نيز كم و بيش حس و حال و هواي RE4 را دارد: همان سيستم دوربين از روي شانه كه انتظار ميرفت دچار بهبودهايي نسبت به شماره پيشين بازي شود , همچنان وجود تنها چند عدد انيمشينهاي سطحپايين در بازي , و همچنان همان صداپيشگيهاي ضعيف و بيروح بازي.
اگرچه همه ما ميدانيم كه بازيهاي Capcom ساليان متمادياست كه داراي كشش دراماتيكي چنداني نبودند , اما به هر ترتيب اميدواريم اينبار و در RE5 شاهد يك داستان زيبا و دراماتيكتر از طرف Capcom باشيم.
منبع :
www.IGN.com