Resident Evil 1 Vs Resident Evil 4 : کدام نسخه برتر است؟

بهترین قهرمان سری Resident Evil از نظر شما کدام است؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    117

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر سایت
194345

هردو بازی یعنی اولین عنوان سری Resident Evil و Resident Evil 4 جزء عناوین کلاسیک دنیای گیم هستند و دلایل روشن برای این صحبت وجود دارد.سری Resident Evil تقریبا ۲۵ سال است که وجود دارد. در طول این زمان این سری اصطلاح ترسناک و بقا را به وجود آورد، شوترهای سوم شخص را دوباره تعریف کرد و داستان های بی شماری راجع به T-Virus، راکون سیتی و پروتاگونیست‌های غیر واقعی ولی جذاب، تعریف کرد.

وقتی صحبت از این می شود که نسخه مورد علاقه شما در سری کدام است، اصولا به اولین نسخه سری که در ۱۹۹۶ منتشر شد یا به نسخه 4 که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد اشاره می شود. هر دوی این عناوین تجارب منحصر به فرد خود را ارائه می دهند، اما به راستی کدام بازی بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال، ما پنج نمونه از بهترین چیزهای موجود در هر بازی را جمع آوری کردیم.



194346

10: Resident Evil – معماهای سنگین
درست است که در Resident Evil 4 نیز پازل و معما وجود داشت، اما تنها تعداد کمی از آن ها مربوط به داستان اصلی بازی و پیش‌روی در مراحل اصلی بازی بودند. اکثر آنها مربوط به پیدا کردن آیتم‌های جانبی بازی بودند که می توانستید آنها را بفروشید. در Resident Evil اصلی،عمارتی که کل بازی در آن رخ می‌دهد، مانند یک عمارت واقعی است.

این عمارت پر از پازل های رمزآلود و جالب است که در طول بازی با آن ها مواجه می شوید. خیلی از این پازل ها حافظه شما را در مواجهه با اتفاقات قبلی با زیرکی به چالش می کشند. البته هیچکدام از آن ها بازی را متوقف نمی کنند و قابل حل شدن هستند، هرچند ساعت موجود در اتاق غذا خوری شاید وقت زیادی را از شما بگیرد.



194347

9: Resident Evil 4 – دکمه زنی‌ها
Resident Evil 4 حس سینمایی بیشتری نسبت به نسخه اول سری دارد و وجود دکمه زنی های متعدد مدرکی بر این ادعاست. با اینکه QTE برای بسیاری خسته‌کننده است، اما در آن زمان یک قابلیت جدید در دنیای گیم به شمار می‌آمد و به عنوان یک ایده جدید و سرگرم‌کننده شناخته می‌شد که به درگیرکنندگی لحظه‌های سینمایی کمک می‌کرد.تعداد زیادی دکمه زنی در Resident Evil 4 وجود ندارد اما تعدادشان به اندازه‌ای بود که آن حس هیجان را به بازیباز بدهند.


1612722880978.png

8: Resident Evil – دو داستان مجزا
در قسمت اول رزیدنت اویل، شما می توانید بین جیل ولنتاین (که بخش داستانی آسان‌تر بازی به حساب می آید) و کریس ردفیلد، یکی را انتخاب کنید. جیل یک قفل شکن دارد که با استفاده از آن می توانید منابع بیشتری در طول بازی پیدا کنید که باعث می شود بازی کمی آسان‌تر شود.

کریس می تواند چیزهای بیشتری با خود حمل کند که مفید است، ولی اگر منابعی پیدا نمیکنید که آن ها را ذخیره کنید پس چه نیازی به فضای بیشتر برای حمل آن‌ها است؟ هرچند در نهایت هردو بخش داستانی مشابه هستند، اما کات سین های بازی کمی تفاوت دارند و هر دو شخصیت با اعضای مختلف S.T.A.R.S مواجه می شوند.



194349

7: Resident Evil 4 – داستان پرجزئیات
هرچند تعدادی کات سین در Resident Evil اصلی وجود دارد، اما Resident Evil 4 کات سین های خیلی بیشتری دارد. کات سین هایی که اکثرا کارهایی که باید در طول بازی انجام دهید را به شما دیکته می کنند. شما موارد زیادی(خیلی بیشتر ازچیزی که در مورد جیل ولنتاین و کریس ردفیلد در قسمت اول سری یاد می گیرید) را در رابطه با لئون اس کندی خوش چهره، می اموزید.

شروع بازی شما را موظف به نجات دختر رئیس جمهور می کند اما پس از گذشت مدتی از بازی، در یک داستان خیلی بزرگتر و مرموز قرار می گیرید که شما را به مکان های مختلف و مبارزه با باس‌فایت‌های دیوانه ‌واری می فرستد.



194350

6: Resident Evil – تاکید بر مدیریت منابع
Resident Evil به عنوان یک عنوان ترسناک و بقا، بخش بقا را خیلی جدی می گیرد. هر گیاه، مهمات و سایر ابزار باید به خوبی مدیریت شوند، چون شما فقط تعداد محدودی آیتم را می توانید با خود حمل کنید و اتاق امن بعدی ممکن است خیلی دور باشد.

ذخیره کردن در بازی نیز به تعداد دفعات محدودی وجود دارد و باید تنها در مواقعی پیشرفت خود را ذخیره کنید که مطمئن باشید تصمیم شما درست است. در Resident Evil 4 شما فضای کافی برای حمل یک انبار کوچک با خود را دارید و به میزان فراوان گیاه و مهمات پیدا می کنید و همیشه می توانید بازی را ذخیره کنید و دیگر مشکلی برای مدیریت منابع خود نخواهید داشت.



194351

5: Resident Evil 4 – تاکید بر اکشن
زمانی که Resident Evil 4 برای نخستین بار منتشر شد، بسیاری ازطرفداران از مسیری که سری در حال طی کردن بود ناراضی بودند. به جای فرار کردن از دشمن ها شما مجبور بودید دشمنان انبوهی که به سمت شما می‌آمدند را بکشید.

هرچند در آن زمان فاصله گرفتن از ریشه‌های سری ایده خوبی به نظر نمی رسید، اما با نگاه به گذشته ، Resident Evil 4 بازی خوبی است. تصمیم برای اکشن تر کردن بازی، به خوبی جواب داد و فرانچایز را به طور کلی تغییر داد تا به جای شبیه بودن به یک فیلم ترسناک زیبا، به یک فیلم اکشن جذاب شباهت داشته باشد.


194352

4: Resident Evil – ساخت سبک ترسناک و بقا
در حالی که بازی‌هایی مثل Alone in the Dark چارچوب اصلی بازیهای ترسناک و بقا را ساختند، Resident Evil این عبارت را رسما ثبت کرد و پس از آن این ژانر به این نام شناخته شد.

سبک ترس و بقا در ابتدا شامل یک بازی سوم شخص می‌شد که شبیه به یک عنوان اشاره و کلیک با زوایای ثابت، قابل بازی بود و همینطور از تاکید زیاد بر روی مدیریت منابع و مقداری مبارزه‌ی سبک برخوردار بود.از آن زمان به بعد، این ژانر توسعه یافت و با سایر ژانرها ترکیب شد و به یک ژانر قابل اقتباس تبدیل شد که هنوز هم دستخوش تغییراتی می شود.



194353

3: Resident Evil 4 – متحول کردن ژانر شوتر سوم شخص
شاید خیلی ها متوجه آن نباشند، اما Resident Evil 4 یکی از بازی هایی بود که سبک سوم شخص شوتر را دوباره تعریف نمود. قبل از عرضه این بازی، این ژانر تمرکز ویژه ای روی هدفگیری خودکار داشت. Resident Evil 4 دوربین را پشت Leon قرار داد و به شما اجازه می داد تا مستقیما محل شلیک او را کنترل کنید.

این مورد همچنین بدون یک نشانگر مخصوص تفنگ انجام شده بود و به جای آن یک لیزر به تفنگ لئون متصل بود که به بازی حس سینمایی بیشتری می داد. پس از عرضه، Resident Evil 4 الهام بخش عناوین شوتر سوم شخص زیادی بوده است که از این عناوین می توان Dead Space و Gears of War را نام برد.


194354

2: Resident Evil – عمارت
می‌توان گفت برجسته‌ترین ویژگی درقسمت اول Resident Evil ، عمارتی بود که در آن به گشت و گذار می‌پردازید. هر اتاق عمارت یک رازی در خود دارد که باید آن را پیدا کنید. عمارت بخش‌های مختلفی دارد که شامل اتاق اصلی، اتاق غذاخوری، گورستان و چیزهای دیگر می‌شود.

به هنگام پایان بازی شما کاملا با عمارت آشنا می‌شوید و نقشه آن را به طور کامل متوجه می‌شوید. هرچند بعد از شناختن جاهای مختلف عمارت، باز هم حس می‌شود که رازهایی وجود دارند که نمی‌خواهند برملا شوند! و این موضوع یکی از دلایل جذابیت این عمارت است.


194355


1: Resident Evil 4 – باس‌فایت‌ها
تک تک بخش‌های Resident Evil 4 اکشن‌ هستند! هر باس‌فایت بازی عظیم و خاطره‌انگیز است. یکی از اولین باس‌هایی که با آن رو به رو می‌شوید یک موجود مارگونه عظیم‌الجثه در دریاچه به نام Del Lago است. قایقی که سوار آن هستید به موجود متصل می‌شود و سپس این موجود شما را به اطراف می‌کشد در حالی که قبل از پایین امدن، شما باید به پشت آن نیزه پرتاب کنید.

همچنین هیولای بزرگ El Gigante، یک باس تکراری در بخش اول بازی است که باید با مقدار زیادی از مواد منفجره و گلوله او را از پای در بیاورید.درکل باس‌های زیاد دیگری در بازی وجود دارند که در طول بازی با آن‌ها مواجه می‌شوید، بعضی از آن‌ها عظیم، بعضی‌ها نفرت انگیز و بعضی‌ها منزجر کننده هستند.


 
آخرین ویرایش:
ممنون رفیق قدیمی به خاطر ترجمه و مقایسه دقیق و جزء به جزء
واسه شخص خودم که resident evil remake برترین نسخه کل سری هستش البته تو شاهکار بودن شماره 4 هیچی شکی نیست که خودم و خودت و خیلی ها باهاش زندگی کردن
ولی خب چون سبک مورد علاقم و نامبر وانم بازی های survival horror دوربین ثابت هستن که دوره طلاییش هم برمیگرده به نسل پنجم, بازی هایی مثل resident evil - parasite eve - alone in the dark - evil dead - dino crisis
به خاطر همین انتخاب من RE1 هستش


(هرچند بعد از شناختن جاهای مختلف عمارت، باز هم حس می‌شود که رازهایی وجود دارند که نمی‌خواهند برملا شوند! و این موضوع یکی از دلایل جذابیت این عمارت است.)
 
آخرین ویرایش:
خیلی ممنون بهزاد عزیز. بسیار زیبا بود.
دیگه ذهن مون عادت کرده هر جا صحبت از اویل میشه اسم تو میاد تو ذهن مون. ولی یه نکته منفی‌:D که داره فعالیتت اینه که من نمیدونم کجای متن نظرات خودته و کجا ترجمه س. حس میکنم بعنوان یک فن و طرفدار مجموعه، احساسات خودت رو اونطور که باید بروز نمیدی و محدود کردی خودت رو به ترجمه ی آثار. من خیلی مشتاق هستم نظرخودت رو در مورد همین تاپیک بدونم. دست کم نگیر خودت رو. انقدری که شما وقت گذاشتی روی این مجموعه، صاحب نظر هستی و ما مشتاقانه برای خوندن نظر خودت میایم اول تو تاپیک ها ولی خیلی کم میبینیم این نظرات رو.

من به هر دو خیلی علاقمندم. دلایل رو هم بارها نوشتن و نوشتیم و گفتن و گفتیم و خوندیم که تکرار مکرراته. خیلی خوبه که هر چند وقت یکبار خاطره ی چنین آثاری مرور میشه. یادمون میندازه در یک دوره از زندگی مون، «گلبرگ سبز، گل قرمز، سگ، جنگل، دهکده، هوای تیره، اره برقی، و...» بیشترین کلماتی بودن که بهشون فکر میکردیم. خواب و خوراک نداشتیم. یادمه اولین بار که از ماشین RCPD تو اویل ۴ پیاده شدم، هنوز دو تا پلیس تو صحنه بودن و خدا خدا میکردم چهار پنج خط دیالوگ بیشتر میداشتن که میشد بیشتر پای حرف شون نشست.
 
با تمام عشقی که به رزیدنت ایول 4 دارم انتخاب منم نسخه 1 هست
چه نسخه کلاسیکش چه نسخه ریمیکش واقعا عالی بودن
ترسی که به ادم القا میکرد و سختی که داشت با اون محیط های مرموز و دلهره اور بنظرم هیچ بازی نمیتونه رو دستش بیاد
کلا 3 تا نسخه کلاسیک رو فکر نکم بازی باشه که بخواد باهاشون رقابت کنه
لطفا به این تاپیک هم سر بزنید
صحبت درمورد بازی های کلاسیک
 
آخرین ویرایش:
خیلی ممنون بهزاد عزیز. بسیار زیبا بود.
دیگه ذهن مون عادت کرده هر جا صحبت از اویل میشه اسم تو میاد تو ذهن مون. ولی یه نکته منفی‌:D که داره فعالیتت اینه که من نمیدونم کجای متن نظرات خودته و کجا ترجمه س. حس میکنم بعنوان یک فن و طرفدار مجموعه، احساسات خودت رو اونطور که باید بروز نمیدی و محدود کردی خودت رو به ترجمه ی آثار. من خیلی مشتاق هستم نظرخودت رو در مورد همین تاپیک بدونم. دست کم نگیر خودت رو. انقدری که شما وقت گذاشتی روی این مجموعه، صاحب نظر هستی و ما مشتاقانه برای خوندن نظر خودت میایم اول تو تاپیک ها ولی خیلی کم میبینیم این نظرات رو.

من به هر دو خیلی علاقمندم. دلایل رو هم بارها نوشتن و نوشتیم و گفتن و گفتیم و خوندیم که تکرار مکرراته. خیلی خوبه که هر چند وقت یکبار خاطره ی چنین آثاری مرور میشه. یادمون میندازه در یک دوره از زندگی مون، «گلبرگ سبز، گل قرمز، سگ، جنگل، دهکده، هوای تیره، اره برقی، و...» بیشترین کلماتی بودن که بهشون فکر میکردیم. خواب و خوراک نداشتیم. یادمه اولین بار که از ماشین RCPD تو اویل ۴ پیاده شدم، هنوز دو تا پلیس تو صحنه بودن و خدا خدا میکردم چهار پنج خط دیالوگ بیشتر میداشتن که میشد بیشتر پای حرف شون نشست.

سلام محمد.کل متن ها ترجمه هست و من دخل و تصرفی توش ندارم.یعنی نباید داشته باشیم

در رابطه با نظر خودم هم من چند سالی هست که دیگه علاقه به نظر دادن ندارم!یعنی دیگه حوصله اینکه متن بنویسم و بعد یک نفر دیگه نقل قولم کنه را ندارم! فقط اگر لازم باشه چیزی میگم!:D

من دوست دارم بیشتر کاربرا نظر بدن تا نظر ان ها را هم بفهمم:-c

اما در رابطه با این مقاله که دوست داری بدونی انتخاب خیلی سخت هست.اما اگه انتخاب بکنم قطعا نسخه 4 هست.فقط هم یک دلیل دارم. اون هم اینه که این بازی نه تنها تاثیرگذارترین بازی دو دهه اخیر هست، بلکه به عقیده ی خودم و خیلی ها تاثیرگذارترین بازی تاریخ هست.این بازی یک نظم به بازی های سوم شخص داد.

نکته ی دیگه اینکه این بازی میتونست یک ip جدید باشه.به نظرم ظلمی هم در حق میکامی بوده!به نظرم باید به چشم ip جدید بهش نگاه کرد و اگر با اسم غیر رزیدنت منتشر میشد همون اندک ناراحتی ها هم به وجود نمی اومد!

ولی این ها را فاکتور بگیرم جفتشون برام تو یک رنج هستن! اون طرف وسکر را داریم ،این طرف فرقه مذهبی که من عاشقشم!اون طرف جیل را داریم، اینطرف لئون. اون طرف معما و لذت حل کردنش، این طرف باس های خفن.
 
رزیدنت ایول های قدیمی معماهای سخت و تاکید بیشتری بر روی سوروایور داشتند من شماره 3و4 رو خیلی دوست دارم، بین این شخصیت ها هم به لیون رای دادم و خود کپکام هم چند سال قبل گفت لیون محبوب‌ترین کاراکتر سری Re هست
 
مصطفی با اسم ♥ ایدا ♥ شناخته میشه و من که انتخابم مشخصه و بین لیست نیست اما سوای کاراکتر ♥ ایدا ♥ که در بخش کاراکتر زن های Resident Evil کاراکتر مورد علاقمه و عاشقش هم هستم انتخاب نفر دوم Rebecca هست , در کاراکتر های مرد از شخصیت کریس ردفیلد در کنار آلبرت وسکر خوشم میاد.
Resident Evil 4 و Resident Evil 1 نسخه های جالبی بعنوان قرار گیری در لیست هستند یکی شروع کننده FPS در تاریخ Resident Evil بود و دیگری شروع کننده فیکسد کمرا , انتخاب سخته بین این دو اما چون من تم نوستالژیک با همون اِلمان های انتقال حس ترس از طریق موزیک و اتمسفر همراه با زاویه دوربین فیکسد رو میپسندم انتخابم Resident Evil 1 هست , البته نباید از تنها GOTY تاریخ Resident Evil هم چشم پوشی کرد. Resident Evil 1 شروع کننده سبکی بود که صنعت ویدیو گیم مدتها تشنه داشتن همچین گیمی بود یعنی گیمی که بتونه از طریق داستان , موزیک , ریکشن های مانستر های داخل بازی و اتمسفر ترس رو به پلیر انتقا بده برعکس خیلی از بازی هایی که از طریق جامپ اسکر ها پلیر رو میترسوندند همچنین پایه ریزی یک داستان قوی همراه اپیک سنس بود. در Resident Evil 4 دایرکتور بازی سعی کرد پلیر رو از طریق سوپرایز های داخل بازی و فشردن دکمه های بازی غرق محیط کنه که البته با توجه به Over-The-Shoulder بودن بازی انتخاب همچین مکانیزمی طبیعیه همچنین باب کردن این مکانیزم که توسط Resident Evil 4 شروع شد و با توجه به موفقیتی هم که داشت باعث الگوگیری خیلی از بازی های دیگه شد. همه ی اینها یک طرف و موزیک های بخش کمپین ♥ ایدا ♥ در Resident Evil 4 یک طرف دیگه که هرموقع گوش میدم گریه م میگیره : دی. ?
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or