The Dark Knight(2008) -Christopher Nolan
شاید این فیلمی بود که توجه منو واقعاً به نولان جلب کرد. یادم نمیره ۱۳ ۱۴ سالم بود که تبلیغشو تو شبکههای ماهوارهای میدیدم و آرزو میکردم که توی سینما بتونم تجربش کنم. به نظرم تجربش تو سینما اونم برای اولین بار میتونست خیلی متفاوت باشه، ولی متأسفانه یا خوشبختانه هیچ وقت توی سینما تجربش نکردم و آخرین بار یادم میاد که قبل The Dark Knight Rises دیدم فیلم رو.
فیلم نسبت به نسخهی اول قطعاً پیشرفت به حساب میاد، ستینگ و شخصیتا همه از نسخه قبل ساخته شدن و توی این بیشتر بهشون پرداخته میشه. من Heat رو بعد این فیلم دیدم، ۲ ۳ سال پیش، و الان میتونم بفهمم چقد فیلم از Heat الهام گرفته که اصلاً ويزگی بدی نیست و خوبه. ولی این دفعه که فیلم رو دیدم، بعد ۶ سال، به نظرم فیلم مشکل کم نداره. به نظرم اون شاهکار بینقصی که سالها پیش در نظر داشتم نیست. اولین مشکل؟ بود و نبود Gotham برای من ذرهای اهمیت نداشت، تنها اهمیتی که Gotham داشت این بود که بتمن براش این شهر مهم بود. ما هیچ وقت مردم رو نمیفهمیم تو کل فیلم؛ تنها جایی که واقعاً با مردم تعامل داریم ۱ دقیقه سر جمع اونم صحنهی کشتیاس، که به نظرم نه تنها کافی نیست بلکه اضافه هم هست و از بار فیلم کم میکنه. این که هر دو کشتی تصمیم میگیرن به وعدهی جوکر عمل نکنن، بدون تقریباً هیچ پسزمینهای راجب اشخاص، همینجور رندوم؟ به نظرم نقص داستاننویسی و فیلمنامس و چون تا این صحنه بیننده ذوب فیلم شده، اکثریت بینندهها تصمیم میگیرن دنبال این سؤال نگیرن برای بار اول نقص بعدی؟ من برام شخصیت بروس وین مهم نیست. بروس وین و بتمن دقیقاً یه شخصیتن، بروس وین هیچیش تو این فیلم مهم نیست. تنها عشقش به ریچل مطرح میشه، این نقصه به نظرم. بروس وین کسیه که تلاش میکنه که به عنوان بتمن بینقص باشه ولی به عنوان بروس وین پر نقصه، من نمیتونم بتمنی رو باور کنم که بروس وینش کم رنگه.
نقص بعدی فیلم؟ جوکر. شاید باورتون نشه، ولی به نظر من جوکر هر چقدر هم خوب بازی شده باشه، حتی هوشمندانه نوشته شده باشه، ولی پر نقصه. من موتیفهای جوکر رو درک میکنم، ولی هیچ وقت نمیفهمم این منابع رو از کجا آورده که این همه کار میکنه؟ کسی که براش پول هیچ معنی نداره چطوری تأمین هزینهی این همه زرق و برق برای مواد منفجرش میکنه. کسی که دنبال هرج و مرج (نه آنارشیزم، بلکه هرج و مرج به معنی کلمس) چطوری دست به تولید ساختار میزنه.
من کامیکهایی که این فیلم ازشون تأثیر گرفته رو خوندم. The Dark Knight Returns و The Killing Joke و چنتا آرک دیگه. به نظرم نولان خواسته همه بتمنها و جوکرهای اینا رو با هم داشته باشه، ولی این وسط بین این همه ایده و این همه گزینه راه رو قر و قاطی کرده. به نظر من The Dark Knight فیلم خوبیه به خصوص وقتی به عنوان یه فیلم سوپرهیرویی بهش نگاه میکنی، ولی پر از ایراده و به نظرم شاهکار نولان نیست، به نظرم نولان با ایجاد هیجان برای لحظاتی بیننده رو کور میکنه از نواقص فیلم، ولی بعد چندبار دیدن این فیلم، به این نتیجه میشه رسید که فیلم با وجود این که خودشو خیلی رئال در نظر میگیره و میخواد خیلی جدی باشه، در نهایت نیست و تمام سؤالای مفهومی فیلم به خوبی بهشون پرداخت نشده.
در کل من باز هم از فیلم لذت بردم، ولی نه در حدی که یادمه سابقاً لذت میبردم.
Captain America: Civil War (2016)
Russo Brothers
من چند وقته رو مود کامیک و سوپرهیروها و اینام.
اینم چند وقت پیش دانلود کردم که الان ببینم، فیلم به عنوان یه فن سرویس عالیه. حس ابرقهرمانا، حس دنیای مارول همه چی خوبه. حضور اسپایدرمن عالیه، این پرسشی که مطرح میشه راجب انتقام و اخلاقیات خیلی خوبه. خوبی فیلم اینه که تو میدونی با چی طرفی، جکهای شخصیتهای مارول؛ ستینگ جذاب ولی تقریباً توخالی از مفهوم (نه که بد باشه) به تو این امیدواری رو نمیده که فیلم فارغ از داستانی در مورد ابرقهرمانا حرفی برای گفتن داره، خودشم اینو میدونه و برای همین سرشو پایین نگه میداره. نکتهای که برای من خیلی جذاب بود، صحنههای اکشن فیلم و تمرکز کارگردانی روی بدلکاری بود. صحنههای اکشن فیلم واقعاً خوب دراومده بودن و واقعاً جذاب بودن. در کل فیلم به عنوان یه فیلم تفریحی برای کسایی که دوست دارن ابرقهرمانای موردعلاقشون رو روی پرده ببینن و کمی پفک و چیپس و زهرماری بخورن
عالیه. ولی به عنوان یه فیلم بدون این حرفا؟ خب معلومه حرف خاصی نداره، قرارم نیست داشته باشه تلاشی هم نمیکنه داشته باشه. کسی انتظار دیگهای داره خب اشتباه میکنه.