PlayStation Move

Astiak

کاربر سایت
May 27, 2007
4,017
نام
آرش
درود

motion_controller_man.png

تعریف کنترلرهای حرکتی یا همان Motion Controller رو Nintendo با کنسول انقلابی خود یعنی Wii برای جهانیان تعریف کرد . اگرچه ضعف های Wiimote در ابتدا بر هیچکس پوشیده نیست اما با این حال توانست با یک نوآوری در جدیدترین نسل صنعت بازی های رایانه ای ، عده زیادی از مردم دنیا را با این حیطه آشنا کند . Wii توانست با Wiimote خود پدران و مادران زیادی را با عرصه ای که شاید منتقدین زیادی دارد آشتی دهد . توانست روشنگر راهی باشد که بعدها میتواند مسیر این صنعت را به کلی تغییر دهد .

E3 سال گذشته میلادی نمود این است که Nintendo دیگر تنها نیست . در کنفرانس ماکروسافت در E3 سال 2009 یک انقلاب معرفی شد ، یک انقلاب به تمام معنا یعنی " Natal " . نمایش ماکروسافت از Natal بیانگر این بود که سالهاست روی این پروژه به طور مخفیانه کار شده است . تکنولوژی بسیار خلاقانه با نوآوری هایی خاص که شاید واژه در تعریف آن نگنجد . فردای آن روز وقتی همه در شک کنفرانس ماکروسافت بودند ناگهان در اواسط کنفرانس سونی میزی به درون سن ِ نمایش غول پیکر این کنفرانس وارد شد . نمایش شاید ضعیف سونی کاملا نمایانگر این نکته بود که معرفی خشک و خالی Move که تا مدت ها با عنواینی مانند Sony Motion Controller ، Arc و Gem شناخته می شد تنها برای عقب نماندن از گرد رقابت در عرصه کنترلر های حرکتی است . با این حال نسبت به Prototype بودن Move و نمایش Real Time که داشت ، سونی نمایش قابل قبولی داشت .

ماه ها شایعات و خبرهای ضد و نقیض منتشر شد تا اینکه در GDC سال 2010 که چند روز پیش به اتمام رسید سونی رسما Move را معرفی کرد . یک کنترلر به همراه یک Sub Controller که ویژگی عمده آن را می توان بدون تاخیر بودن آن یا به قولی یک به یک بودن آن دانست . ویژگی که سونی روی آن مانورهای زیادی داده است .

نوشته بالا یک مقدمه از خودم بود . در ادامه مطلبی رو میبینید که دوست عزیزم آریا از Move نوشته . پس از این مطلب دو Hands On از بازی های Motion Fighters و SOCOM 4 را خواهید دید که به وسیله Move در GDC انجام شده اند .

playstation-move-20100310052959457-000.jpg


کنترلر جدید سونی که E3 پارسال معرفی شد , در طول این مدت اسامی زیاد و در عین حال عجیبی داشت. از Wand گرفته تا Gem و Arc . ولی بالاخره بعد از چند ماه اسم نهایی این وسیله مشخص شد : PlayStation Move . اسمی که هم زیباست هم کوتاه و ساده. قابلیتهای وسیله رو هم به بهترین شکل توضیح میده.
Move از نظر شکل و شمایل بیشترین شباهت ممکن رو با WiiMote داره و حتی قسمتی کاملآ شبیه Nunchuck هم در این وسیله دیده میشه. این موضوع جدا از کپی برداری از Wii چیزهای دیگه ای هم نشون میده :
1. تکنولوژی Wii و نحوه کنترل بازیها احتمالآ در نسل بعد به استاندارد جدید کنسولهای بازی تبدیل میشه. این نسل از ابتدا Wii رو داشتیم با کنترلر عجیبش. ولی سونی و مایکروسافت همون کنترلهای سنتی رو به کار میبردن تا اینکه به فکر افتادند از بازار Casual Gamer ها و None Gamer ها هم سود ببرن. مایکروسافت برای جذب اون بازار شروع به ساخت وسیله ای جدید و متفاوت با نام Natal کرد که همگی باهاش آشنا هستین. وسیله ای که هیچ کنترلری نیاز نداره. سونی هم دقیقآ راه نینتندو رو در پیش گرفت و با طراحی کنترلری شبه WiiMote در این مسیر قدم گذاشت.
2. موفقیت یا شکست Natal و Move از الآن معلوم نیست. از یک طرف Natal در ابتدا جذابیت بیشتری خواهد داشت و برای همه جالب و متفاوت خواهد بود. شرکتهای زیادی هم پشتیبانی خودشون رو از این محصول اعلام کردند.
از طرف دیگه الآن از جمع 3 کنسول , 2 تای اونها یک نوع کنترلر رو به کار میبرن و این موضوع برای شرکتهای بازیساز کمک خیلی بزرگیه. اونها به جای ساختن 3 بازی متفاوت برای 3 کنترلر متفاوت , میتونن نسخه Wii و PS3 رو با یک عملکرد (ولی در کیفیت های تصویری متفاوت و شاید اندک تفاوتهای گیم پلی) بسازن و هزینه ها رو کاهش بدن. از طرف دیگه مسلمآ طیف بازیهایی که برای Wii و PS3 ساخته میشه بیشتر خواهد بود چون به دلیل وجود کنترلر در دست بازیکن , خیلی از بازیهای سنتی رو هم میشه با روشی جدید انجام داد. در نقطه مقابل Natal میتونه تجربه های جدید و کاملآ متفاوتی رو رقم بزنه. تجربه هایی که مطمئنآ لذت بخش هستن و افراد زیادی رو جذب خودشون می کنن ولی از اون طرف شرکتهای بازیساز مجبور هستن هر نسخه رو مخصوص 360 بسازن و شاید با ریسک همراه باشند.
3. در اولین نگاه و مقایسه بین کنترلر Wii با Move چیزی جز کپی کاری نمیشه گفت. ولی تاریخ ثابت کرده این جور کارها بیشتر از اینکه کپی کاری به حساب بیان , استانداردسازی محسوب میشن. الآن یه نگاه ساده به کنترلرهای معمولی PS2 و X360 این موضوع رو ثابت میکنه. هر دو کنترلر از دو تا آنالوگ استفاده میکنن , یک D-Pad در هر دو به چشم میخوره , 4 تا دکمه دقیقآ با یک آرایش در کنار هم قرار دارن و حتی 4 دکمه بالایی کنترلرها (L ها و R ها) هم دقیقآ یک شکل و شمایل دارن. وقتی یک کنترلر استاندارد میشه و محبوبیت زیادی بدست بیاره , بقیه شرکتها هم به سمت ساخت کنترلرهای شبیه اون میرن. پس همون قدر که تبدیل کنترلرهای ساده در نسل NES به کنترلرهای تک آنالوگ بعدی و سپس کنترلرهای دو آنالوگ نسل PlayStation 1 انقلاب محسوب میشده و بقیه شرکتها هم عینآ از اونها استفاده کردن , کنترلر Wii هم انقلاب محسوب میشه و سونی سرعت رایج شدن این انقلاب و این استاندارد رو افزایش داده , حتی اگه به این کار کپی برداری گفته بشه.

PlayStation Move

Move از دو قسمت جدا از هم تشکیل شده. بخش اصلی که اون رو قبلآ در E3-2009 دیده بودیم , یک توپ درخشان در بالای خودش داره. این توپ توسط دوربین PlayStation Eye دیده شده و حرکات کنترلر رو تعقیب میکنه. روی این بخش از Move یک Trigger آنالوگ (مثل دکمه های L2 , R2) به همراه دکمه ای بزرگ در بالای کنترلر و البته دکمه های استاندارد PS یعنی (X , Circle , Square و Triangle) به چشم میخورند.
بخش دوم که Sub-Controller نامیده میشه , از یک آنالوگ به همراه D-Pad و البته یک Trigger و دکمه های استاندارد PS بهره میبره. Sub-Controller برخلاف Nunchuck بی سیم هست و نیازی به وصل شدن به Move نداره.

Move با نگاه اول کاملآ شبیه WiiMote به نظر میاد. از نظر آرگونومی و نحوه بدست گرفتن هم شباهتهای خیلی زیادی بین این دو وجود داره. ولی درجه حساسیت و نحوه انجام بازی تا حدودی متفاوت هست. به دلیل استفاده از سیستم پیشرفته Visual Tracking توسط PS Eye و همین طور به خاطر استفاده از تعداد زیادی سنسور داخلی , Move نه تنها توانایی مشابه سازی حرکات بازیکن رو با بهترین دقت ممکن داره , بلکه استفاده های بیشتری هم نسبت به WiiMote خواهد داشت.
IGN با امتحان کردن تعدادی از بازیهای ساخته شده بر اساس Move , ادعای سونی در مورد دقت فوق العاده زیاد این کنترلر رو تصدیق کرده و تنها مشکل تعدادی از این بازیها رو در Glitch ها و مشکلات نرم افزاری اونها (به دلیل اینکه در مراحل ابتدایی ساخت هستند) دونسته نه سیستم Move .
طبق گفته این سایت , هر دو بخش Move از نظر کیفیت و طراحی بسیار عالی و خوش دست هستند و وزن خیلی مناسبی دارند. دکمه های X , Circle , Square , Triangle در بهترین جای ممکن و زیر شست بازیکن قرار گرفته و از برخورد اتفاقی با اونها جلوگیری میشه. دکمه Home با فاصله ای زیاد از اونها قرار گرفته تا مشکل ساز نشه. دکمه Trigger هم کارایی عالی و سریعی داره. دکمه های D-Pad (مخصوصآ دکمه های بالایی و پایینی) گاهی اوقات سخت تر از سایر دکمه ها کار میکنن ولی آنالوگ حس لذت بخش و خوبی به بازیکن میده.
هنوز مشخص نیست که Sub-Controller چه کارایی هایی خواهد داشت ولی در امتحان های اولیه مشخص شده که توانایی های محدودی در شبیه سازی حرکت داره.

playstation-move-20100310052954910-000.jpg

شرکتهای پشتیبان

سونی اعلام کرده تا پایان سال مالی 2010 (که در تاریخ 31 مارس 2011 به اتمام میرسه) بیش از 20 بازی فقط توسط زیرمجموعه های خود سونی برای Move ساخته شده یا بهینه سازی میشن. یعنی یا از ابتدا برای Move طراحی شده یا بازیهای قبلی با این کنترلر جدید هماهنگ میشن.
علاوه بر خود سونی , تعداد زیادی بازیساز دیگه هم برای این کنترلر در حال ساخت بازیهای جدید هستند که در بین اونها اسامی چون Activision , Capcom , EA , Konami , Namco Bandai ,SEGA , Square Enix , Tecmo , THQ , Ubisoft و ... هم به چشم میخوره :

505 Games U.S.
Activision Publishing, Inc.
AQ INTERACTIVE Inc.
ARC SYSTEMS WORK CO.,LTD
ATLUS Co., LTD.
Bigben Interactive
CAPCOM CO., LTD.
CCP
Crave Entertainment
CYBERFRONT Corporation
Disney Interactive Studios
Electronic Arts Inc.
FromSoftware, Inc.
Game Republic, Inc.
GUST CO., LTD.
HUDSON SOFT CO., LTD.
IREM SOFTWARE ENGINEERING INC.
Koei Co., Ltd.
Konami Digital Entertainment Co., Ltd.
Majesco Entertainment
Marvelous Entertainment Inc.
NAMCO BANDAI Games Inc.
ONGAKUKAN Co., Ltd.
Oxygen Games
PAON CORPORATION
Q Entertainment Inc.
Q-GAMES, LTD.
SEGA CORPORATION
Sony Online Entertainment
Spike Co., Ltd.
SQUARE ENIX GROUP
TECMO, LTD.
THQ Inc.
UBISOFT
Warner Bros. Interactive Entertainment
Zoo Entertainment, Inc.

asdas333333move.JPG

اطلاعات درباره PlayStation Move با اینکه خیلی بیشتر از گذشته شده ولی هنوز کامل نیست. توانایی باتری این کنترلر , توانایی های Sub-Controller و ... هنوز اون طور که باید مشخص نشده. در E3-2010 علاوه بر نمایش بازیهای بیشتر و کامل تر برای Move , احتمالآ شاهد اخبار جدیدتری هم از این کنترلر خواهیم بود. کنترلری که قرار هست در باندل های متنوع با قیمتی کمتر از 100 دلار عرضه بشه.

Motion Fighters Hands On

در جریان نمایشگاه GDC امسال بالاخر نام رسمی Motion Controller سونی مشخص شد . PlayStation Move نمایش کاملی در کنفرانس اختصاصی سونی داشت و دموهای زیادی از آن به نمایشی در آمد ، یکی پس از دیگری به نمایش در می آمدند ، از گلف و تیراندازی تا تنیس روی میز قابلیت های جالب Move رو به تصویر کشیدند . پس از همه این نمایش ها نوبت به Motion Fighter رسید ، بازی با خشونت بالا که با استفاده از قابلیت های حرکتی Move بازی جالبی را رقم خواهد زد .

اگر نمایشگاه و معرفی رسمی PlayStation Move رو از دست دادید ، Motion Controller سونی که برای اولین بار در E3 سال گذشته معرفی شد اینبار یک نمایش رسمی داشت و با نام PlayStation Move به همگان معرفی شد . یک کنترلر با دکمه های معمول و یک توپ رنگی در بالای آن که با استفاده از این توپ PS Eye حرکات را تشخیص می دهد . حرکات شما بدون تاخیر و بلافاصله روی تصور به نمایش در خواهد امد . همانطور که در Motion Fighter می توانید با استفاده از Move می توانید دشمنان را مشت ها و لگد ها و ضربات خود ویران کنید .

motion-fighters-20100310070431289-000.jpg

سونی Motion Fighter را خیلی زود به عرصه نمایش گذاشت ، بازی در مرحله Pre Alpha قرار دارد و تنها 20 درصد مراحل ساخت و توسعه آن تکمیل شده است . با این حال چیزی که من دیدم و تجربه کردم من رو تحت تاثر قرار نداد . گرچه که به من اشاره میشد که باید واقعا مشت خود را بکویم و نباید تنها ماهیچه هایم رو تکان دهم ولی با این حال این چیزی نبود که من وقتی Move رو در دستانم گرفتم بتوانم آن را درک کنم .

برای اولین بار شما می توانید وقتی کنترل یک شخص با هیکل تنومند و بدن خالکوبی شده را به دست گرفتید با دشمن خود مبارزه کنید . به جز خون و چند افکت بصری ، همه چیز در بازی سیاه و سفید است . وقتی من دو کنترلر را در دست گرفتم - در این بازی نیاز به دو کنترلر اصلی است نه یک کنترلر و یک Sub Controller - دکمه دایره رو زدم تا حرکات به دستان من منتقل شود .

Motion Fighter یک تجربه کاملا یک به یک نیست . Sport Champion امروز به عنوان مجموعه ای از ورزش ها از جمله رزمی و مبارزه شناخته می شود که به طور مثال با حرکت دست راست شما ، شمشیر نیز در صفحه نمایشگر تغییر می کند ، اما اینجا در Motion Fighter وقتی می خواهید از مشت خود استفاده کنید تاخیر جزئی وجود دارد . در دمو 12 حرکت به شما نشان داده می شود که می توانید آنها را انجام دهید . حرکات از مشت ها و ضربات ابتدایی شروع می شود که خیلی ساده و واضح هستند اما اگر شما دکمه Action در جلوی کنترلر سمت راست و دکمه T مانند را در پشت کنترلر سمت راست نگه دارید ، می توانید سر دشمن خود را زیر بقلتان نگه دارید و با کنتلر سمت چپ به ان ضربه بزنید !

وقتی برای اولین بار شروع به بازی کردم ، دست هایم را رها کردم تا عکس العمل شخصیت بازی رو ببینم ، او جواب من رو نداد . همچنین وقتی سر دشمن رو در اختیار داشتم و با کنترلر سمت چپ به آن ضربه میزدم به نظر میرسید از هر سه مشت ، مشت آخر کمی با تاخیر زده می شد . در کل Motion Fighter یک تجربه کاملا یک به یک نبود و کمی گیج کننده بود .
در بخش عمده بازی بازیکن در حالت Autopilot قرار دارد و دور و اطراف دشمن خود می چرخد و او را به مبارزه دعوت می کند اما اگر می خواهید مبارزه کنید و به طرف مقابل حمله کنید باید یک یا دو دکمه را فشار دهید .

مدت زمان زیادی برای سونی وجود دارد تا روی Motion Fighter کار کند و نسبت به نمایشی که ما از ان دیدیم تغییر کند ، با Move بیشتر هماهنگ باشد تا تاخیر آن به حداقل برسید و جوابگویی آن بیشتر شود .

SOCOM 4 Hands On​

کنفرانس اختصاصی سونی در GDC امسال شاهد رونمایی رسمی PlayStation Move بود ، کنترلر حساس به حرکتی که با نام های مختلف شناخته میشد . بازی های زیادی در نمایشگاه وجود دارند که قابل بازی هستند و می توانند قابلیت های Move رو به نمایش بزارند . یکی از این بازی ها که چند روز پیش معرفی شد SOCOM 4 است . بازی که با Move نیز سازگار است . Hands-On که پیش رو دارید نوشته آقای Chris Roper از سایت IGN است که تجربیات خود را از تجربه SOCOM 4 به وسیله Move بازگو می کند .

نسخه دمویی که در GDC قابل بازی بود یک نمایش بسیار ساده و کوتاه از SOCOM 4 بود که شامل قسمت های ساده ای از تیراندازی و تعقیب و گریز در روستایی در یک جنگل می شود . کاملا مشخص است که Zipper Interactive و Sony قصد دارند قسمت های اصلی و زباتر بازی رو فعلا به نمایش نگذارند و ان را زمانی موکول کنند که تمرکز روی بازی زیاد است . در واقع این دمو برای نشان دادن نحوه سازگاری Move با عنوان جدید Zipper Interactive بود .

socom-4-us-navy-seals-20100310073504377-000.jpg

اساسا، کنترل در SOCOM 4 شباهت زیادی به Metroid Prime 3 دارد . Sub Controller ( کنترلر کوچک تر با آنالوگ ) به حرکت اختصاص دارد . با فشار دادن Trigger روی این کنترلر می توانید کاور بگیرید . کنترلر اصلی ( کنترلر بزرگ تر با توپ رنگی ) برای هدف گیری استفاده می شود و با فشار دادن Trigger آن می توایند به حالت Zoom Mode بروید . دکمه دایره برای پرتاب کردن نارنجک استفاده می شود ، همچنین با هدف گیری به مکان خاصی و فشار دادن جهت بالا در D-Pad تیم را به محل مورد نظر هدایت می کند .
کنترل بازی در حد بسیار مطلوبی قرار دارد و مشکل خاصی وجود ندارد اگر چه که من مشکل عمده ای با Dead Zone یی که در مرکز تصویر وجود داشت ، داشتم . برای برگشتن شما باید نشانه را به لبه تصویر در جهت مورد نظر ببرید تا بتوایند به ان جهت بچرخید .

در حیطه خود بازی همونطور که اشاره شد این یکه دمو کاملا کوتاه و ساده بود که به درگیری بسیار کوتاه با دشمنان در یک روستا ختم میشد اما در همین مدت کوتاه هوش مصنوعی دشمنان خوب به نظر می رسید ، آنها کاور می گرفتند تا از تیرهایی که شلیک می کردم در امان باشند ، همچنین فرمان هایی که داده می شد نیز بسیار کارآمد و مفید بود . از لحاظ گرافیک و جلوه های بصری نیز بازی خوب و راضی کننده بود ، هر چند شگفت انگیز نبود ولی خوب به نظر می رسید . البته بازی در مرحله Pre Alpha قرار دارد و قطعا تا زمان عرضه به سطح مطلوب تری خواهد رسید .

socom-4-us-navy-seals-20100310073501378-000.jpg

به کنترل با PlayStation Move برگردیم . همه چیز خوب و عالی بود ولی با این حال من هنوز هم با Dualshock بازی خواهم کرد ( بازی هر دو کنترلر را پشتیبانی خواهد کرد ) شاید به این خاطر که Zipper Interactive قابلیت بازی کردن با Move را در قالب یک پچ به بازی اضافه کرده و به همین خاطر Dualshock مطمئن تر به نظر می رسد .

_________________________________________

همانطور که گفته شد هنوز اطلاعات چندانی از Move در اختیار نیست . به محض منتشر شدن هرگونه طالاعاتی این تاپیک و این پست به روز خواهد شد .
از این به بعد می تونید هر سوالی ، مشکلی و بحثی راجع به Move داشتید تو این تاپیک انجام بدید .

شاد و سربلند باشید .
 

Astiak

کاربر سایت
May 27, 2007
4,017
نام
آرش
امروز بخش Move سایت رسمی PlayStation آمریکا نکته جالبی رو برای هوادارن سبک Racing فاش کرد .
در این قسمت سایت که بازی های هماهنگ با Move را نشان می دهد نام بزرگانی مثل Gran Turismo 5 ، Mod Nation Racer و Split Second دیده می شود .
PlayStation Move پاییز سال جاری میلادی عرضه خواهد شد در حالی که Mod Nation Racers بهار امسال و Split Second روز 21 می عرضه خواهند شد . هنوز تاریخ عرضه دقیقی برای GT5 وجود ندارد اما این عنوان هم حتما تا قبل از تعطیلات کریسمس عرضه خواهد شد .
 

u.T.a

کاربر سایت
Oct 28, 2006
1,493
نام
امین
ویدئو جدیدی از PS MOVE توسط nowgamer پخش شده که Dan Howdle ازnowgamer
در حال بازی پینگ پنگ هستش که گفته شده به طرز وحشتناکی دقیق هستش و هیچ لگی در کار نیست
لینک ویدئو


اینم یه ویدئو دیگه از nowgamer که در حالا بازی کردن SOCOM یا move هستن
در اینجا هم باز به این نکته اشاره داره که هیچ لگی دیده نمیشه

لینک ویدئو
 
  • Like
Reactions: HL2-GF

Console

ناظم سابق انجمن
کاربر سایت
Nov 2, 2007
8,441
نام
پدرام
خُب اعلام شده که بازی های زیر با Move قابل بازی کردن هستند :


عناوین First Party

[LTR]
  • Beat Sketcher (Fall 2010)
  • SOCOM 4: U.S. Navy SEALs (Fall 2010)
  • EyePet™ (Sept. 2010)
  • Kung Fu Rider™ (Sept. 2010)
  • Sports Champions (Sept. 2010)
  • Start The Party!™ (Sept. 2010)
  • echochrome ii (Sept. 2010)
  • Tumble (Sept. 2010)
  • Hustle Kings (Oct. 2010)
  • The Fight: Lights Out™ (Oct. 2010)
  • The Shoot™ (Oct. 2010)
  • TV Superstars™ (Oct. 2010)
  • High Velocity Bowling (Oct. 2010)
  • PAIN (Oct. 2010)
  • Heavy Rain® (Oct. 2010)
  • SingStar® Dance (Nov. 2010)
  • Little Big Planet™ 2 (Nov. 2010)
  • Sly Collection (Nov. 2010)
  • Heroes On The Move (Working Title) (2011)
  • Killzone®3 (2011)
  • Sorcery (2011)
[/LTR]


عناوین Third Party

[LTR]
  • John Daly's ProStroke Golf (OG International) (Fall 2010)
  • Racquet Sports (Ubisoft) (Fall 2010)
  • The Lord of the Rings: Aragorn's Quest (WB Games Inc.) (Sept. 2010)
  • Brunswick® Pro Bowling (Crave) (Sept. 2010)
  • Resident EviL®5 Gold Edition (Capcom) (Sept. 2010)
  • RUSE (Ubisoft) (Sept. 2010)
  • Tiger Woods PGA Tour 2010 (Electronic Arts) (Sept. 2010)
  • Time Crisis: Razing Storm (Bandai Namco) (Sept. 2010)
  • Toy Story 3 (Disney) (Sept. 2010)
  • Kung Fu Live (Virtual Air Guitar Company) (Oct. 2010)
  • NBA 2K®11 (2K Sports) (Oct. 2010)
  • Deadliest Catch: Sea of Chaos (Crave) (Nov. 2010)
  • Disney Tron Evolution the Video Game (Disney) (Nov. 2010)
[/LTR]
 

Am8!N

کاربر سایت
May 20, 2010
134
ویدئو جدیدی از PS MOVE توسط nowgamer پخش شده که Dan Howdle ازnowgamer
در حال بازی پینگ پنگ هستش که گفته شده به طرز وحشتناکی دقیق هستش و هیچ لگی در کار نیست
لینک ویدئو


اینم یه ویدئو دیگه از nowgamer که در حالا بازی کردن SOCOM یا move هستن
در اینجا هم باز به این نکته اشاره داره که هیچ لگی دیده نمیشه

لینک ویدئو
لینک ویدئو دومی مثل اینکه اشتباهه!

بازی پینگ پنگش هم خیلی جذاب و با حال نبود
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر