PES 2015 [پست اول خوانده شود]

مهم:
بحث مقایسه اینجا : FIFA VS PES
در این تاپیک بحث مقایسه ای بشه کابر خاطی به مدت یک هفته بن خواهد شد.

ekx37mof2ruyimmgxbqg.png

ناشر: Konami
تاریخ انتشار: نامشخص​

همین طور که از قبل اعلام شده بود، بازی PES 2015 برای کنسول های نسل هشتم و هفتم امسال منتشر مشه و امروز اولین تریلر بازی منتشر شد.
توضیحات کانال رسمی بازی:
PES 2015 را ببینید، بازگشت واقعی به ریشه های اصلی PES شامل کنترل فوق العاده پاسخگو بازی و گیم پلی شناخته شده این سری که در آن بازیکنان می توانند بدون محدودیت بازی کنند
اولین تریلر بازی
عکس های بازی:


اطلاعات بیشتر از بازی در تاریخ 3 ماه July منتشر خواهد شد
 
Last edited by a moderator:

Shoboolian

کاربر سایت
Oct 2, 2012
634
نام
سپهر
دوستان کسی میتونه به من بگه پیراهن کشیدن یا تنه زدن تو بازی چطوریه؟

شما وقتی میرید نزدیک بازیکن حریف که توپ دستش هست باید دکمه شوت رو نگه داری و بدوی دنبال حریف تا براش مزاحمت ایجاد کنی برای تنه زدن هم میتونی با سرعت بدوی طرف حریف و خودتو بزنی بهش پخش زمین میشه .
 

Museu

کاربر سایت
Oct 15, 2014
245
سلام
من فيفا ١٥ ميرفتم داخل بازي يه قسمتي داشت من ميزدم ابديت هاي هفتگي رو دانلود ميكرد و تيمها ابديت ميشد
ميخواستم بدونم توي pes15 جايي هستش كه من برم و بزنم و ابديت هاي هفتگي رو دانلود كنه و تيمها ابديت شن
ضمنا من توي فيفا كه بازي ميكردم يه سكه هاي ميداد كه با اونا ميشد ايتم هاي خاصي رو باز كرد مثل توپ يا خوشحالي بازيكنا
ميخواستم بدونم توي pes15 من كه بازي ميكنم سكه ميگيرم ولي نميدونم كجا بايد اين سكه هارو خرج كنم تا بتونم باهاش توپ يا چيز خاص ديگه اي رو باز كنم
اصلا pes همچين چيزي داره؟
ممنون ميشم جواب بديد


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
نکته : دوستان گرامی چند تا نکته رو بگم اگه جایی اسمی از فیفا بردم به خاطر این که بتونم بگم که مثلا فلان بخش میتونه بهتر باشه چون مثلا فیفا این کار رو کرده و در کل میخوام شنونده بهتر توضیحات من رو درک کنه همین طور در مقدمه یه سری از توضیحات رو که قبلا در یه سری از پست های گذشته نوشته بودم رو از دوباره گذاشتم تا شاید کسایی که پست های قبلی من رو نخوندن بتونن بیشتر درباره توسعه ساخت بازی آشنا بشن به هر حال توان و سواد من در همین حد هستش و اگه در نقد من کم و کاستی بود که صد در صد هست به بزرگی خودتون میبخشید :x

مقدمه : مدتی هست که نسل هفتم بازی ها کامپیوتری به اتمام رسیده و با رسیدن نسل هشتم در صنعت گیم بسیاری از گیمر ها منتظر عنوان نسل بعدی سری PES بودن که ببینن این عنوان افول کرده آیا میتونه از دوباره کمر راست کنه و از دوباره به شکوه گذشته خود در دوران نسل پنجم و ششم بازی های کامپیوتری برسه ؟؟!!!


سری PES از نسخه 2008 به بعد با برنامه ریزی ها غلط و فاجعه بار سازندگانش و به خواب خرگوشی رفتن تیم سازنده این بازی و از همه مهم تر ندادن بودجه و امکانات کافی به سازندگان این عنوان بستر کافی رو برای به زیر کشیدن این بازی فراهم کردن !( نسخه PES 2008 در زمان عرضه انقدر باگ و مشکلات داشت که و گیمر ها باورشون نمیشد که این عنوان انقدر ضعیف هستش شایعه ای در اون زمان رخ داده بود که نسخه عرضه شده نسخه بتا هستش و نسخه اصلی این مشکلات رو نداره که صد البته این طور نبود و نسخه ای که به بازار اومده بود نسخه اصلی بود !!! ) در نسخه های بعدی این عنوان چه در نسخه 2009 این بازی و چه در نسخه های بعدی همه طرفدارن این سری منتظر بازگشت PES بودن ولی وقتی رقیب PES یعنی فیفا از نسخه 2008 به بعد با برنامه ریزی دقیق و مدون چنان پیشرفتی در هر نسخه کرد که دیگه کم کم وقتی طرفداران PES به سراغ گیم پلی PES میرفتن با دیدن و موتور گرافیکی و فیزیک از رده خارج شده و انیمیشن های منسوخ شده و بسیار نکات دیگر دیگه امید خودشون رو برای بازگشت پر قدرت این بازی در سال های بعد از دست دادن و همین اتفاق هم افتاد سری PES هر سال با افت وحشتناک و نزول فروش این بازی و متای ضعیف و انتقاد های شدید از این عنوان چنان بلایی به سرش اومد که کاملا زیر سایه رقیب خودش یعنی فیفا له شد و سر آخر به زیر کشیده شد !


در سال 2010 یک جلسه ویژه بین سازندان سری PES و اعضای عالی رتبه شرکت کونامی صورت گرفت و سازندگان بازی آب پاکی رو ریختن و به اعضای عالی رتبه کونامی گوشزد کردن که اگر شما بوجه کافی و امکانات به روز رو برای ما فراهم نکنین فروش پایین این بازی در نسخه های بعدی هم تساعدی خواهد بود و بازی از اینی هم که هست به ورطه نابودی کشیده خواهد شد طی این جلسه تصمیمی بر این گرفته شد که موتور گرافیک فاکس انجین که در اون زمان توسط استدیوی کوجیما در حال ساخت بود وقنی ساختش به پایان رسید تیم سازنده سری PES میتونه از این موتور گرافیکی برای ساخت بازی فوتبال خودش استفاده لازم رو ببره و همچنین در سال بعد شرکت کونامی مجوز خرید موتور فیزیک HAVOK رو هم گرفت و در اختیار تیم سازنده PES قرار داد !


همون طور که همه میدونین موتور فیزیک بازی PES 2015 موتور فیزیک HAVOK هستش (البته از نسخه 2014 مورد استفاده قرار گرفته )، در ضمن موتور انیمیشن های بازی PES 2015 هم از استدیوی Havok استفاده میشه و تمامی انیمیشن های بازی PES 2015 در استدیوی انیمیشن Havok موشن کپچر میشن ، یعنی به جز خریدن لایسنس استفاده از نرم افزار موشن کپچر این شرکت به همین سو با استدیوی موشن کپچر این شرکت ساخت فیزیک هم قرارداد بستن یعنی هر دو عامل نرم افزاری و سخت افزاری خریداری شدن چون مثلا میتونستن نرم افزار انیمیشن این شرکت رو خریداری کنن ولی کونامی میتونست هزینه کم تری کنه و موشن کپچر سخت افزاری رو خودشون انجام بدن که در این صورت کیفیت انیمیشن های بازی انقدر عالی نمیشد !!! پس با استدیوی موشن کپچر HAVOK هم قرار داد بستن که کیفیت انیمیشن ها بهتر و بهتر بشه !


به طور کل کونامی در این بخش ها با HAVOK قرار داد بسته البته از نسخه 2014 به بعد ...........


1 - Animation .......... نرم افزار !


2 - Animation Studio .سخت افزار !


3 - Cloth ........لباس


4- Physics




همین طور در سال 2012 هم برنامه و طرح ریزی تاسیس استدیوی جدید در انگلستان برای برقراری ارتباط با سلیقه و علاقه مندی های گیمر های غربی و نزدیک شدن به اسپانسر های غربی و همچنین کمک سخت افزاری و نرم افزاری به تیم اصلی سازنده PES که در توکیوی ژاپن مستقر هستن بتونن کمک کنن .

این موضوع رو هم متذکر بشم برنامه ریزی این استدیوی جدید طرح ریزیش از سال 2012 و تاسیسش در سال 2013 و شروع به کارش از سال 2014 صورت گرفت و قرار بر این هستش به مرور زمان تعداد نفرات این استدیو هر سال بیشتر بشه و کلا برنامه بلند مدتی برای این استدیو طرح ریزی شده ........


همچنین از نسحه 2013 به بعد سباس کارگردان قدیمی سری PES از از کار بر کنار شد و آقای Kei Masuda رهبر اصلی تیم pes در استدیوی اصلی ساخت بازی مسئولیت هدایت این بازی رو بر عهده گرفت .......


این موضوع رو برای گیمر های جدید و دوستان کم سن و سال تر توضیح میدم که سباس کسی بود (Shingo 'Seabass' Takatsuka)که باعث و بانی تحول و انقلاب در سری بازی های ورزشی شد و سری وینینگ الون رو این شخص در سه نسل به عهده داشت که در زمان پلی استیشن 1 و 2 باعث شکوه و عظمت سری PES شد که سری PES لقب پادشاه بازی های ورزش رو به خودش گرفت ( انقدر این بازی در اون زمان عالی بود که حتی با وجود مشکلات لایسنس این سری با تمامی این اوصاف به خاطر گیم پلی بی نظیر و گرافیک عالی و نو آوری ها و مد های جدید و بخش مستر لیگ اعتیاد آور باعث شد که سری PES روز به روز شهرت بیشتری پیدا کنه ) و همچنین به شینگو تاکاتسوکا لقب سباس افسانه ای رو دادن ! و صد البته با ورود سری PES در نسل هفتم و افول وحشتناک این سری در نسل هفتم خود همین سباس از همه بیشتر ضرر کرد و کاسه کوزه ها سر این شخص خراب شد در صورتی که مشکل اصلی سری PES نبود برنامه ریزی هدفمند برای نسل هفتم و نبود یک موتور گرافیک جدید و موتور فیزیک جدید باعث سقوط این سری شد که خود سباس در یک مصاحبه ای در سال 2007 بسیار شاکی بود و از خود کونامی انتقاد های بسیار شدیدی کرده بود .


شاید خیلی ها ندونن ایده اولیه تاکتیکال دیفندینگ رو خود سباس مطرح کرده بود ( پروژه در سال 2008 کلید خورد ولی در ادامه نیمه کاره رها موند !!! ) ولی به خاطر نداشتن تکنولوژی روز و موتور منسوخ شده هیچ وقت نتونست بسیاری از ایده هاش رو عملی بکنه مثل ایده فاجعه بار Team Vision در نسخه PES 2008 که جز فاجعه چیزی دیگه ای از خودش باقی نگذاشت به همین خاطر سباس دو سه سالی هستش که در سری PES نبوده و رفته بود برای زیر ساختار های بخش های آنلاین بازی و پروژه My Club بازی کار بکنه و رهبری اون قسمت ها رو به عهده بگیره و امسال از دوباره به عنوان سوپر وایزر سری PES 2015 برگشته و این رو بگم این شخص در کونامی بسیار بسیار مورد احترام این شرکت هستش و طرفدار های قدیمی PES این شخص رو به طور وحشتناکی دوست دارن .


به هر حال نسل هفتم به پایان رسید و رقابت بین دو رقیب دیرینه فوبتالی یعنی FIFA VS PES کاملا به سود FIFA تمام شد و برنده بدون چون و چرای نسل هفتم فیفا بود فیفایی که چه در متا و چه در فروش و چه از نظر اکثریت گیمر ها تونست برنده تمام و کمال نسل هفتم باشه .........


نسل هشتم شروع شد و اولین نسخه نسل بعدی PES 2015 هم عرضه شد نقد من درباره نسخه کنسول پلی استیشن 4 هستش !


وارد شدن به منوی اول بازی : وقتی باز بالا میاد و منوی های اولیه این بازی رو مشاهده میکنیم اولین چیزی به که به ذهن میرسه الگو برداری منوی های بازی از بازی فیفا هستش ! منو های PES 2015 هم بسیار ساده و تر و تمیز هستش و بدون سر در گمی و پیچیدگی میشه به راحتی وارد بخش های مختلف بازی شد و به قسمت های مختلف بازی دسترسی پیدا کرد !


گیم پلی بازی : قدرتمند ترین و بهترین و جهش یافته ترین بخش PES 2015 بدون هیچ شک و تردیدی !!! شما وقتی وارد بازی میشین باید چند دستی بازی کنین تا بتونین با استایل و سرعت و وزن و زمان پاسخگویی و نحوه بازی کم کم آشنا بشین و باهاش خو بگیرین خصوصا کسایی که مدت ها بود که رفته بودن سمت بازی فیفا وقتی بر گشتن سمت PES 2015 با نگاه اول خیلی نمیتونن با بازی خو بگیرن و باید چند دستی بای کنن تا بتونن با جو کلی بازی و خصوصیات بازی بیش از پیش آشنا بشن ! اول رجوع میکنم به بخش استایل بازیکنان واقعا استایل و مدلینگ بدنی بازیکنان در نسخه PES 2015 یکی از کم نقص ترین قسمت های بازی هستش وزن و حجم بازیکنان در زمین و حس کردن فیزیک بازیکنان قدرتی و با بازیکنان فانتزی و همچنین مدلینگ بدنی بازیکنان در این نسخه عالی هستش کتف ها و بازو ها و گردن و کلا طراحی فیزیک اندامی هر بازیکن عالی طراحی شده و بخش مدلینگ بازی بسیار نمره خوبی دریافت میکنه


سرعت بازی و پاس ها :
وقتی که بازی شروع میشه اولین چیزی که خود نمایی میکنه سرعت طبیعی بازی هستش که به فوتبال واقعی شباهت زیادی داره ( جنبه گیم بودن بازی رو در نظر بگیرین ) کونامی ریشه بازی رو از نسخه 2014 به بعد کاملا برای بازسازی یک بازی شبیه ساز همراه با عصاره لذت PES گونه و حس نوستالژیک PES ها قدیمی خواسته که طراحی بکنه یعنی بدنه ساخت بازی چیزی مابین یک بازی شبیه ساز به اضافه خصوصیات گیم پلی خاص PES طراحی کرده یعنی چیزی که هم احساس کنید دارین یه بازی شبیه ساز بازی میکنین و هم یک بازی PES اصیل ( PES های قدیی و در اوج همیشه به دو چیزی معروف بودن یکی نحوه پاس کاری اعتیاد آور در این بازی و همین طور کنترل آزادانه بازیکنان در دریبلینگ با زمان پاسخگویی شگفت انگیز !!! ) ریشه بازی کاملا آهسته طراحی شده پاس کاری در بازی به شدت لذت بخش هستش ، برای بودن پاس کاری لذت بخش و طبیعی و جذاب در بازی یکی به بالانس بودن پاس ها ارتباط داره و یکی هم فیزیک توپ !!


یعنی هر چقدر نحوه پاس کاری در بازی عالی طراحی شده باشه و به سوی شبیه سازی سوق داه شده باشه اگه فیزیک توپ مشکل داشته باشه میتونه باعث ضربه زدن به این بخش بشه و لذت پاس دادن در بازی رو کم تر کنه ! به همین سو با ادغام و تکامل این دوبخش یعنی ادغام نحوه پاس دادن و چرخش توپ بر اثر نوع ضربه بازیکن به توپ و همین طور فیزیک عالی توپ تونسته بخش پاس دادن در بازی بسیار لذت بخش و دلچسب باشه کافیه شما در بازی دکمه پاس رو بزنین تا ببینید که نوع حرکت توپ در بازی و قل خوردن و تکان تکان خوردن توپ در زمین چقدر طبیعی هستش ! توپ های کشیده و بلند زمینی نحوه چرخششون در زمین طبیعی هستش همین طور توپ های کوتاه زمینی یعنی شما شدت قدرت و نحوه چرخش توپ ها رو در فواصل مختلف میتونین حس کنین ، توپ های بلند هوایی چه از نقاط مختلف زمین و چه هنگام ارسال توپ های هوایی از جناحین برای ایجاد موقعیت واقعا عالی هستش شما کافیه یک بار با بازیکنانی مثل آلونسوی طراح که استاد تعویض منطقه از وسط زمین با اون استایل مخصوص خودش هستش رو ببینین که چه طور فیزیک و چرخش توپ عالی طراحی شده همین طور بازیکنانی مثل لام و کروس و پیرلو و بسیار بازیکنای دیگه که واقعا به شخصه میتوان گفت پاس دادن ها در PES 2015 یکی از نقاط قوت این نسخه هستش بدون هیچ شک و تردیدی ،




پاس ها در بازی همین طور سخت و طبیعی هستش و کلا اگه برای بار اول وارد بازی بشین و بازی رو تجربه کنین بیشتر پاس های شما اشتباه ارسال میشه و توپ رو از دست میدین قدرت بازیکن ها در نحوه پاس دادن ها با هم فرق میکنه و با بازیکنای بازیسازی مثل ژاوی ،کروس ، مودریج ،پیرلو ، شواینی و بازیکنانی از این دست باید طراحی حمله کردن در بازی رو بر عهده بگیرین تنوع پاس ها در نقاط مختلف زمین و آزادی عمل در پاس دادن ها در زمین هم بسیار عالی هستش ، پاس های پشت دفاع چه زمینی و چه هوایی لذت بخش هستش و کلا این بخش نمره بسیار قابل قبولی دریافت میکنه ،


دریبلینگ ، تکنیک و زمان پاسخ گویی : این بخش در نسخه 2014 واقعا یک فاجعه تمام عیار بود بخش کاملا ناقص تا جایی که دربلینگ بازیکنی همانند مرتساکر قدبلند و کاملا فیزیکی با بازیکنی ریز نقش و سرعتی همانند مسی تفاوت آن چنانی نداشت !! ( چون این بخش در نسخه 2014 کاملا ناقص بود و در حال ساخت بود که بازی عرضه شد !!! ) ولی در عوض در نسخه 2015 بازی این بخش به تکامل رسیده و نحوه حرکتی و جنبشی و وزنی بازیکنان با هم بسیار متفاوت هستش صد البته به لطف انیمیشن های دریبلینگ و حرکتی در بازی و باز هم به لطف زمان پاسخگویی بی نظیر که همین زمان پاسخ گویی در نسخه 2014 رو میشه پاشنه آشیل نسخه 2014 دونست که واقعا فاجعه ای بود بی مانند !!! ولی تیم سازنه بازی با توجه به فیدبک هایی که خونده بود و خودشون هم کاملا میدونستن داستان چیه از روز اول تبلیغ بازی قول دادن زمان پاسخگویی بازی شگفت انگیز و عالی باشه یعنی یکی از شعار های نسخه 2015 در بخش تبلیغات همین زمان پاسخ گویی بود که در هر بازی میتونه خیلی خیلی مهم باشه خصوصا بازی های ورزشی !



پس با وجود داشتن چنین نکات مثبتی دریبلینگ در بازی واقعا لذت بخش هستش و شما میتونین با بازیکنایی مثل مسی ، نیمار ،گوتزه ،رویس ، اینیستا ، رونالدو (دریبلر سرعتی ) و بازیکنانی از این دست به لطف Player ID که چاشنی لذیذ بازی هستش لذت دریبل کردن در بازی چند برابر بشه ، شما وزن بازیکنان مختلف و جنبش حرکتیشون رو میتونین در هنگام دریبل زدن کاملا حس کنین و صد البته به لطف دریبل ها و Skil Move ها و نوع استایل بدنی بازیکنانی که دارای Player ID خاص خودش هستن .


توپ گیری و Slide tackle ، استپ و یا کنترل توپ اولیه : توپ گیری در بازی چیزی ما بین تاکتیکال دیفندیگ فیفا و حالت کلاسیک فیفا در نسخه PES 2015 هستش یعنی چیزی مابین این دو نه نمیشه گفت کاملا تاکتیکال هستش و نه کاملا کلاسیک امسال این بخش خیلی دچار تغییرات بنیادی نشده ولی تونسته بهبود پیدا کنه و پیشرفت خوبی داشته باشه ولی دارای مشکلاتی هست یکی کم بودن مقدار انیمیشن توپ گیری در بازی چه توپ گیری عادی و چه تکل های بلند یعنی کمی از کمبود تنوع انیمیشنی رنج میبره ولی بهبودی که در این بخش کرده بازیکنان توپ گیر و فیزیکی بسیار بهتر توپ گیری میکنن و شما تفاوت دفاع هایی مثل هوملس و تیاگو سیلوا و بواتنگ و دنی آلوز و هافبک های دفاعی توپ گیر رو با بازیکنان ریز نقش کاملا احساس کنین مثلا سرعت عمل بازیکنی مثل بواتنگ و هوملس و فیلیپه لوییز و سرخیو راموس و بازیکنانی از این دست با بقیه فرق داره ولی این بخش جا برای بهتر شدن داره و کلا بخشی هستش که نواقصی درش دیده میشه





درباره استپ کردن اولیه بازیکنان به لطف انیمیشن های مختلف و متنوع و با کیفیت این بخش امسال پیشرفت بسیار خوبی کردن و نحوه استپ کردن بازیکنان بسیار با هم فرق داره به طور مثال استپ های اولیه بازیکنانی مثل لوادنسکی و رونالدو و مسی و ماریو گوتزه بسیار ماهرانه هستش و میتونن تو پهای سخت رو به راحتی به کنترل خودشون در بیارن ! اصولا ایراد خاصی به این بخش وارد نیست ولی جا برای بهتر شدن در هر بخشی همیشه هست و خواهد بود .............




شوت زنی و ضربات سر در بازی : سیستم شوت زنی در PES 2015 لذت بخش هستش و کلا وقتی اقدام به شوت زنی میکنین هیجان خاصی بهتون داده میشه ! ضربات شوت از پشت محوطی جریمه در زاویه های مختلف ایراد خاصی درش وجود نداره ! هنگام ضربه چه انیمیشن های شوت زنی و چه چرخش و سرعت توپ و همین طور فیزیک توپ در سطح قابل قبولی هستن و مورد باگز مانندی دیده نشده و در کل سطح قابل قبولی داره ولی شوت های داخل محوطه جریمه خصوصا هنگامی که شما در تک به تک کامل هستین دارای مشکلاتی هست ! یکی از مشکلات اینه که پس از مدتی وقتی لم و قلق ضربه شوت زدن در داخل محوطه جریمه دستتون بیاد کمی دیگه بیش از حد ضربات شوت در داخل محوطه جریمه گل میشه البته در فوتبال واقعی هم تک به تک موقعیت ها درصد گل زنی بالایی درش دیده میشه ولی در نسخه 2015 همون طور گفتم کمی حس تکراری بودن ضربات تک به تک بهتون دست میده و شاید یکی از نقاط این بخش کم بودن تعداد انیمیشن ها در هنام ضربات شوت تک به تک و همین طور کم بودن انیمیشن های دروازه بان هستش ولی در کل بخوایم ایراد اساسی به این بخش وارد کنیم و بگیم باعث آزار بازی کننده میشه نه خیلی محسوس نیست ولی میتونه این بخش بهتر بشه همون طور که نسبت به نسخه 2015 پیشرفت قابل قبولی کرده ولی بازم جای کار زیاد داره !


شوت های فنی و کات دار توازن خوبی دارن و مشکل خاصی در این بخش دیده نمیشه نوع حرکت توپ و چرخش توپ قابل قبول هستش و کلا شوت های فنی بالانس قابل قبولی دارن شما درهنگا شوت زنی در PES 2015 واقعا احساس خوبی پیدا میکنین شوت ها تنوع حرکتی خوبی دارن و همه شوت ها در چهار چوب نیستن و خصوصا وقتی با بازیکنی که راست پا هستش اقدام به شوت زنی با پای غیر تخصصی میکنین نحوه چرخش و دقت توپ بسیار جالب هستش و کاملا حس میکنین که این بازیکن نمیتونه با پای غیر تخصصی خودش خوب هدف گیری کنه و شوتی که میزنه به طرز آماتور گونه ای حرکت و چرخش پیدا میکنه !

ضربات سر که نسبت به نسخه 2014 تفاوتشون زمین تا آسمان هستش در نسخه 2014 انمیشن های ضربات سر بسیار کم بود و کلا در اون بخش هم بازی کاملا ناقص بود ولی در نسخه 2015 به لطف مقدار انیمیشن های بیشتر ضربات سر و همین طور طراحی انواع اقسام ضربات سر چکشی و فنی و محکم واقعا ضربات سر در بازی خوب طراحی شده بازیکنان در شرایط موقعیت توپ و زاویه و جایگاهی که در اون هستن اقدام به تصمصیم گرفتن توع صربه سر میکنن و مثلا تو پهای ارسالی که جلو تر از بازیکن هسش بازیکن خودش رو به سمت توپ پرت میکنه و همین طور مثلا در زوایه های بسته که توپ ارسال میشه بازیکن قصد زدن ضربات فنی به زاویه مخالف میکنه و کلا این بخش امسال خیلی خب روش کار شده و مشکل باگز مانند خاصی در این بخش دیده نشده .....




Player ID : واقعا به این خصوصیت چه میشه گفت خصوصیتی که در تمامی نسخه های نسل های مختلف PES بوده و با توجه به پیشرفت تکنولوژی گیم در دوره خودش پیشرفت میکرد و یا حتی در دورانی کاملا افول و نزول هم کرده بود !!!


در زمان پلی استیشن 1 و 2 این خصوصیت پلیر آیدی بود و در زمان کنسول های نسل هفتمی در نسخه 2013 بازی یک تکون اسای خورد ولی این بخش Player ID به خاطر ضعف موتور انیمیشن و فیزیک بازی که کاملا قدیمی و کهنه به نظ میرسیدن اصلا اون خصوصیات عالی هوش مصنوعی این بخش در اون سال سر و صدا نکرد و با این که دارای جذابیت های عالی بود ولی زیر خروار ها مشکلات نسخه 2013 این Player ID زیر سایه قرار گرفت !


به هر حال نسخه 2015 بازی عرضه شد و گیمر ها با دیدن این بخش که به دلیل انیمیشن های باکیفیت و همین طور طراحی مدلینگ و هوش مصنوعی قابل قبول این بخش واقعا تبدیل به یکی از نقاط قوت و برتری PES 2015 نسبت به فیفا 15 شده باشه بازیکنانی مثل راموس ،کروس ، مولر ،شواینی ، شورله ، نویر ،بوفون ، کاسیاس ، اینیستا ،نیمار ، دنی آلوز ،لام ،تری ، بواتنگ ،هوملس ،پیکه ، کیه لینی ،رونالدو ،مسی ، ژاوی ، ژابی آلونسو و چندین و چند بازیکن دیگر واقعا باعث شدن که نمای بازی از دور بسیار طبیعی جلوه کنه و حرکات و نحوه رفتاری این بازیکنان در بازی گیم پلی بازی رو بسیار دلچسب و لذت بخش کرده ! بعضی بازیکنان مثل نیمار و نویر و رونالدو و مسی نوع رفتار و انیمینش های طراحی شدشون در بازی واقعا حیرت انگیز هستش مثلا شما فقط برین مقال بایرن بازی کنین و وقتی نویر توپ رو میگیره ببینید چقدر شروع مجدد های با پا و دستش مثل خودش هستش و بسیار بازی رو خوب شروع میکنه و همچنین پوشش پشت دفاعی که میده و واقعا عالی هستش ! کریس رونالدو هم حتی اون پرش معروف برای هد زدنش هم در بازی گنجونده شده !!! و یا نحوه دویدن توماس مولر و کریس رونالدو و یا نحوه حمل توپ مسی و رونالدو و نیمار و همچنین نوع رفتاری که در زمین دارن از این مثال ها همین طور میشه یکی یکی نام برد از شوت زنی نیمار گرفته تا دریبل زنی های معروف اینیستا که دریبل های ریز دوپا از ویژگی های معروف این بازیکن هستش تا بسیار نکات ریز و درشت دیگه ، یک بخش از Player ID مربوط میشه به خود یوزر که به خاطر انیمیشن های بازیکنان بزرگ لذت دوچندان از بازی میبره ولی بخش دیگه مروبط میشه به هوش مصنوعی ک سی پی یو اداره میکنه و وقتی شما مقابل چنین بازیکنانی قرار میگیرین و رفتار و حرکاتشون رو در زمین میبینن واقعا به خاطر این بخش بی نظیر به تیم سازنده کونامی سر تعظیم فرود میارین .




Team ID : نیازی به توضیحات زیاد نیست و امتجان کردنش هیچ ضرری نداره شما فقط برین مقابل تیمی مثل بارسا بازی کنین و ببینید نحوه بازی این تیم و سیستم پاس کاری زیاد و پرسینگ شدید این تیم و همین طور پاس های کوتاه این تیم واقعا زیبا و چشم نواز و مثل واقعیت هستش این Team Id به لطف ادغام با Player ID تونستن بسیار مکملی خوبی برای هم باشن شما یک سر به بازی مقابل بایرن بزنید از همکاری عجیب آلابا و ریبری شگفت زنده میشین و نحوه بازی تیمی بایرن با مانوئل نویر و همین طور حرکات مایل به محموط جریمه روبن برای ایجاد موقعیت شوت زنی !! یا سیستم ضد حملات ترسناک تیم رئال مادرید !!

یوونتوس و چلسی و منچستر و آتلتیکو مادرید و بسیار تیم های دیگه بعضی اوقات رفتار های تیمی و گروهی در بازی دارن و مثل واقعیت شبیه سازی شدن واقعا شما رو در بعضی از زمان های بازی متعجب میکنن !!


هوش مصنوعی : هوش مصنوعی PES 2015 میشه گفت در راه پیشرفت هستش ولی تا مسیر تکامل راه درازی رو پیش رو داره هوش مصنوعی در این نسخه به طرز شگفت آوری هوش انسانی هستش و با ادغام Player ID و Team ID تونسته کیفیت هوش انسانی بازی رو وسعت و گسترش بده ولی این هوش انسانی مشکلاتی رو هم داره ! سازندگان چون اصلا میل به گول زدن گیمر ها در این بخش ندارن و نمیخوان با اسلایدر های مخفی قدرت سی پی یو رو بیشتر بکنن در زمان هایی از بازی شما حس آسون بودن بهتون دست میده و این حس درسته که همیشه نیست ولی واقعا در بعضی از بازی ها و در زمان هایی از بازی کمی این هوش مصنوعی که میخواد به هوش انسانی بیشتر شباهت داشته باشه تا یک هوش ماشینی و اسکریپت شده کمی این مشکل آسون بودن در بعضی از بازی ها پیش میاد


مدافعین در بازی پوشش و نوع رفتاریشون و توپ خانی پاس ها خوب عمل میکنن و همین طور در هنگام حمله هم تنوع تاکتیکی خوبی رو دارن ولی بعضی از مواقع توپ گیری از سی پی یو کمی بیش از حد راحت هستش و این مشکل باعث میشه بالانس بودن بازی در زمان هایی و در بعضی از بازی ها کمی گیمر رو دچار عذاب بکنه ! کلا صحبت کردن در این مورد و توضیح دادن کمی سخت هستش !!


مدافعین در بازی کمی در مقابل بازیکن ها بد عمل میکنن و اجاز شوت زنی بیش از حد رو در بعضی از مواقع میدن البته همون طور که گفتم گه گداری این مشکل نمود پیدا میکنه و در کل فاکتور سرعت در گیم پلی PES 2015 بیشتر بر روی کار های تیمی هستش و تا فاکتور تک نفره !

درگیری های فیزیک بر سر تصاحب توپ در طول زمین قابل قبول هستش و هافبک های دفاعی خشن تر از بقیه پست های دیگه بازی میکنن نحوه بازی تیم ها با هم بسیار فرق داره و سی پی یو همون طور که قبلا گفتم تنوع بازی قابل قبولی داره بعضی تیم ها پرس شدید میکنن و بضی تیم ها پاس های کوتاه با تعداد بالا میدن بعضی تیم ها بازی تخریبی و دفاعی رو انجام میدن و بعضی تیم ها پاس های هوایی و ارسال پاس های بلند از جناحین رو سر لوحه کارشون قرار میدن تیم های مثل بایرن و رئال و کلا تیم های که بازیکن های شوت زن دارن خوب از این بازیکن ها برای شوت زنی استفاده میکنن بازیکنانی مثل گرت بیل در فضا های خالی خوب قرار میگیرن و بیشتر استپ هاشون رو با بای تخصصی انجام میدن و گه گداری به صورت مایل به محوطه جریمه حریف یورش میبرن و اقدام به شوت زنی میکنن ، کلا بخش هش مصنوعی بازی پیشرفت فوق العاده زیادی نسبت به نسخه 2014 کرده ولی برای این که بگیم این بخش بی نظیر هستش و بسیار عالی نه این طور نیست و باید باز هم صبر کنیم تا نسخه های بعدی ولی این بخش به درجه و حدی رسیده که قابل قبول باشه تا بتونیم کمی و کاستی هایی رو که دراه چشم پوشی کنیم خصوصا وقتی که بدونیم و حس کنیم تیم سازنده سعی داره هوش مصنوعی بازی رو به سمت و سوی هوش انسانی پیش ببره و سوق بده تا یک هوش ماشینی و رباتیک !!!


ضربات ایستگاهی :
ضربات ایستگاهی در نسخه PES 2015 ره روی نسخه 2014 هستش و این بخش با وجود این که مشکلی در نسخه 2015 نداره ولی اکثریت گیمر ها علاقه دارن که سیستم و استایل این بخش به صورت کلاسیک و قبل از نسخه 2014 باشه خصوصا اون نمودار کمک کننده هنگام ضربات ایستگاهی که برای طرفداران این بازی زیاد خوشایند نیست ولی اگر این مشکل رو فاکتور بگیرم هنگام زدن ضربات ایستگاهی چه انیمیشن های بازیکنان هنگام زدن ضربه و چه چرخش و فیزیک توپ هنگام ارسال توپ یا زدن شوت به روی دروازه بدون مشکل هستش و لذت کافی رو داره . در ضربات کرنر بالانس خوبی به وجود اومده یعنی نه میشه زیادی روی کرنر گل زد و نه زیادی کم و در هنگام زدن ضربات کرنر وقتی توپ برگشت داده میشه سی پی یو اقدام به زدن شوت های سر ضرب و ناگهانی میکنه و بعضی اوقات گل های زیبای در این مواقع دیده میشه ضربات سر هم همون طور که گفتم قابل قبول هستش فقط تنوع زدن ضربات کرنر توسط سی پی یو بر روی نقاط مختلف محوطه جریمه کم هستش و در نسخه های بعدی باید این ضعف بر طرف بشه و کلا این بخش هم میتونه در نسخه های بعدی پیشرفت بهتری بکنه و بهبود بیشتری پیدا کنه ولی در کل نمره متوسطی این بخش دریافت میکنه




انیمیشن ها : انیمیشن ها در PES 2015 همون طور که در مقدمه توضیح دادم و دیگه نیازی به توضیح بیشتر نیست به لطف خریداری موتور فیزیک و استدیوی جدید پیشرفت فوق العاده کرده و نرمی انیمیشن ها و کیفیت انیمیشن ها بسیار کم نقص هستن البته یکپارچگی انیمیشن ها نسبت به نسخه 2014 پیشرفتی جهشی بوده ولی نسبت به رقیب خودش یعنی فیفا 15 در بخش یکپارچگی میشه گفت عقب تر هستش باز هم به همین سو درباره تنوع انیمیشن ها نسبت به نسخه 2014 مقدار انیمیشن های بسیار بهتر شده ولی تنوع انیمیشنی نسبت به رقیب خودش باز هم کم تر هستش ولی در کیفیت و طبیعی بودن انیمیشن ها به جرات میشه گفت رقیب خودش فیفا 15 رو شکست میده و در کل بخش انیمیشن PES 2015 با توجه به میران وقت و زمانی که دارن بسیار قابل قبول هستش و کمتر انیمیشنی دیده میشه که مشکلی داشته باشه !!


شاید در بعضی از انیمیشن ها مشکل لیز خوردن و لگ وجود داشته باشه که در نسخه اصلی به کم ترین میزان خودش رسیده و بسیار کم میشه این مشکل رو دید کلا انیمیشن ها در PES 2015 کاملا قابل قبول هست و میشه به طور یقین گفت که ما هر سال شاهد پیشرفت انیمیشن ها و در هر نسخه نسبت به نسخه بعدی میتونیم باشیم چون موتور فیزیک و گرافیک بازی این اجازه رو به سازندگان بازی میده که به راحتی بتونن هر سال در این بخش پیشرفت چشمگیری داشته باشن !

فیزیک : به لطف موتور فیزیک قدرتمند HAVOK بر خورد های فیزیکی در بازی واقعا عالی هستش و همین طور انیمیشن هایی که برای بر خورد ها در نظر گرفته شده ! بازیکنان در نبرد های تن به تن به هم تنه میزنن و با دست خیلی کار میکنن و کلا این بخش نسبت به نسخه 2014 باز هم پیشرفت محسوسی داشته ولی چیزی که باعث میشه این بخش نمره کاملی دریافت نکنه کم بودن مقدار و تنوع انیمیشن های تن به تن و هم چنین افتادن بازیکن ها بر اثر برخورد بر روی زمین هستش که باید مقدار این نوع بر خورد ها و افتادن ها بر روی زمین باز هم در سال بعد بیشتر بشه ، ولی وزن بازیکن ها و فیزیک توپ و خلاصه فیزیک کلی بازی واقعا نمره بسیاز قابل قبولی دریافت میکنه و کلا یقین دارم این بخش در سال بعد هم پیشرفت چشمگیری خواهد داشت چون پتانیسل پیشرفت در بخش فیزیک به لطف موتور فیزیک قدرتمند HAVOK کاملا منطقی و قابل پیش بینی هستش ! البته اگر سازندگان بازی کم کاری نکنن !!!


دروازه بان ها : دروازه بان ها و فاجعه نسخه 2014 !!!!! مگه کسی هست که از هوش دروازه بان های نسخه 2014 شاکی نباشه یعنی میشه به جرات گفت احمق ترین دروازه بان های تاریخ بازی های فوتبال رو بدون هیچ رقیبی نسخه 2014 از آن خودش کرده !! به راحتی هر چه تمام تر !!!

ولی حکایت در نسخه 2015 چیز دیگریست هوش دروازه بان ها در نسخه 2015 به طرز حیرت انگیزی نسبت به نسخه 2014 پیشرفت عالی داشته و بخش انیمیشن های دروازه بان ها در نسخه 2015 به دو بخش تقسیم میشه یکی انیمیشن های دیوانه وار جدید که با واقعیت مو نمیزنه و دیگری انیمیشن های قدیمی که صد البته بهبود یافته هستن ولی کیفیت طبیعی بودن این انیمیشن ها نسبت به انیمیشن های جدید قدیمی تر و مصنوعی تر به نظر میرسه ، یعنی وقتی یک سری از انیمیشن ای جدید دروازه بان ها رو که میبینیم واقعا به طرز عجیبی با خود واقعیت هیچ فرقی نداره تعدادشون نسبت به سال اول ( که البته در نسخه 2014 شروع شده بود این انیمیشن های جدید ) مقدارشون قابل قبول هستش خب این وسط یه سوالی پیش میاد چرا تیم سانزده همگی انیمیشن های دروازه بان ها رو عوض نکرده ؟؟؟ مشکل اصلی این جاست که هر انیمیشنی وارد بازی میشه باید محاسبات و برنامه ریزی این انیمشن ها با هوش مصنوعی بازی ادغام و هما هنگ بشه و سرعت خود انیمیشن و مقدار رفلکس و محاسباتش زمان بر هستش به همین خاطر هر انیمیشنی که وارد بازی میشه باید مراحل بسیاری رو بگذرونه تا بخش های مختلف گیم پلی بازی هماهنگ بشه به همین خاطر سازندگان سعی کردن هر انیمیشنی رو وارد بازی کنن واقعا به درد بخور باشه و مشکلات باگ رو در این قسمت به حد اقل خودشون برسونن


هوش مصنوعی دروازه بان ها چه در هنگام خروج از دروازه برای دفع توپ های ارسالی و چه برای شوت گیری و چه دفع توپ های دوم و دفع دو ضرب توپ و عکس المل سریع توپ برای گرفتن توپ بعدی و چه پوشش پشت مدافعین و پرتاب تو با دست و پا واقعا قابل قبول هستش ولی در مصاف های تک به تک دروزاه بان ها کمی دچار مشکلاتی هستن و باید در نسخه بعدی این بخش ها کار بیشتری روشون صورت بگیره ولی کلا دیگه هیچ خبری از مشکلات اساسی و فاجعه بار نسخه قبلی نیست که هیچ اصلا میتونین حساب ویژه ای روی دروازه بان های بزرگ داشته باشین چون میتونن شما رو در بسیار از بازی ها از باخت نجات بدن و کلا این بخش با وجود مشکلات بسیار کمی که داره نمره بسیار قابل قبولی دریافت میکنه !

داوری : داوری در بازی در کل خیلی بالانس نیستش یعنی بهتره که بگیم داوری در بازی بدون نقص نیست و مشکلاتی درش دیده میشه مثل تکل های از پشت که داور بازی اهمیتی به دادن کارت قرمز بر روی این جور صحنه ها نمیده و بعضی اوقات هم بیش از حد کارت زرد در بازی مورد استفاده قرار میده ! اصولا این بخش جای کار داره ولی نسخه 2015 بازی نسبت به نسخه 2014 واقعا پیشرفت محسوسی داشته خصوصا بخش آوانتاژ بازی و بعدش بازی رو متوقف میکنه و به بازیکنی که خطا کرده بود کارت میده و خطای های پنالتی که میگیره روی هم رفته قابل قبول هستش در کل میشه گفت این بخش پیشرفت خوبی کرده ولی بدون اشکال هم نیست و این بخش در مجموع نمره متوسطی دریافت میکنه .


گرافیک بازی : نامتوازن ترین و ناهمگون ترین بخش pes 2015 !!! در بعضی قسمت ها واقعا عالی در بعضی قسمت ها متوسط و در بعضی قسمت واقعا ضعیف !!!


کاملا مشخص هستش تیم سازنده بازی خیلی در نسخه 2015 روی این بخش تمرکز ویژه ای نکرده و باز هم کاملا مشخص هستش که هنوز آشنایی درستی نسبت به کنسول های نسل بعدی ندارن چه بخوایم و چه نخوایم و چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم همیشه دو رقیب دیرینه FIFA VS PES رو نقاط ضعف و نقاط قدرتشون رو با هم مقایسه میکنیم ! گرافیک در نسخه نسل بعدی PES 2015 شگفت انگیز نیست ولی فاجعه هم نیست !! یه چیزی هست بین این دو هستش هنوز بین نسل قبل و نسل بعد گیر کرده و خصوصیات مربوط به بخش گرافیکی در قسمت هایی نسل بعدی شده و در قسمت هایی نه !!


رزولش در نسخه پلی استیش 4 به صورت 1080p و فرم ریت 60 قفل شده و از این بابت خرده ای به بازی نمیشه گرفت و استاندارد نسل بعدی رو در بخش رزولشن و فرم ریت رعایت کرده . آیا فقط همین کافیه ؟؟!!

AA بسیار ضعیف در PES 2015 یکی از مشکلات گرافیکی بازی هستش و سطح AA بر روی تماشاگران اصلا قابل قبول نیست ، حتی خود طراحی تماشاگر ها هم بالانس نیستش و در فواصل دور بی کیفیت و در فواصل نزدیک تا حدودی قابل قبول هستن !!! چمن بازی در حد متوسط هستش البته با ارفاق !! وگرنه وقتی شما کیفیت چمن های فیفا 15 چه در نمای نزدیک و چه در نمای دور رو دیدین باید سطح تابش نور در چمن های فیفا 15 و 3D بودن چمن ها در نمای نزدیک ( در فیفا 15 در نمای نزدیک بخش های نزدیک چمن به دوربین 3D هستش و بخش های دور چمن در نمای نزدیک با افکت دیگری پوشش داده شدن ) و خراب شدن چمن بازی در طول زمان بازی رو دیده باشین و وقتی به سراغ چمن های PES 2015 میرین چیزی جر نا امیدی نصیب شما نخواهد شد چمن های PES 2015 در نمای دور کمی تار به نظر میرسه و در نمای نزدیک هم دچار مشکلات زیادی هستش و اصولا کمی حس موکت گونه به شما دست میده البته در بعضی نما های نزدیک چمن ها کیفیت بهتری پیدا میکنن ولی در مجموع کیفیت چمن ها در نسخه 2015 قابل قبول نیست و باید در نسخه بعدی چه از نمای نزدیک و چه از نمای دور در بازی فکری به حال کیفیت چمن بازی بشه ! کیفیت استادیوم های لایسنس شده در بازی واقعا بی نظیر هستش و تونل های ورزشگاه با واقعیت مو نمیزنه بافت ها و نور پردازی و کیفیت بافت ها در تونل ها در بالا ترین حد ممکن هستش !

، بافت ها و چند ضلعی بودن استادیوم ها واقعا عالی هستش و حتی نور پردازی در ورزشگاه های مختلف و سطح منبع نور در ورزشگاهای مختلف با هم فرق داره !! اصولا نور پردازی خصوصا در روز واقعا با کیفیت هستش و بازتاب نور چه بر روی توپ و بازیکنان و لباس بازیکنان و ورزشگاه ها بسیار طبیعی طراحی شده نور پردازی در شب کمی کیفیت پایین تری نسبت به روز داره و باید در نسخه بعدی بر روی نور پردازی در شب بیشتر کار بشه !


سطح بافت پوست بازیکنان و شیدر های بر روی پوست طبیعی کار شده و کیفیت چهره برخی از بازیکنان واقا خیره کننده هستش یعی ریز ترین لکه بر روی پوست در بازیکنان دیده میشه و بعضی از بازیکنان واقعا طراحی چهرشون بی نظیر هستش ، تعداد چهره ها در بازی قابل قبول هستش ولی در میان چهره های طراحی شده چهره برخی از بازیکنان خیلی خوب طراحی نشده با تمامی این اوصاف بخش چهره نمره خوبی دریافت میکنه ، لباس بازیکنان نسبت به نسخه 2014 در کمال شگفتی در بالا تنه دانگرد شده که دلیل داره این افت کیفیت !!!

دلیل اصلی این افت کیفت این بود که در نسخه 2014 لباس بازیکن ها در بالا تنه به طرز بسیار زیبایی تکون میخورد ولی به خاطر این که در صحنه های خوشحالی و شروع اولیه بازی دست های بازیکن های دیگه داخل لباس میرفت و همین طور خود لباس هم دچار باگ هایی میشد به همین خاطر تصمصیم گرفتن در نسخه 2015 لباس بازیکن ها رو چسبان تر کنن که این مشکل برطرف بشه و صد البته شرت ورزشی بازیکن ها نسبت به نسخه 2014 هیچ فرقی نکرده و اون کیفیت سابق خودش رو حفظ کرده اصولا مشخص هستش سازندگان خیلی به بخش گرافیک در نسخه 2015 اهمیت ویژه ای ندادن و سعی کردن تا جایی که میتونن فرم ریت بازی رو با ثبات نگه دارن و باگ های گرافیک رو به حداقل برسونن !!! تا جایی که طی مصاحبه ای با آقای julien Merceron رهبر تیم PES در اروپا شده که یکی از ارکان اصلی پیشرفت PES 2015 بوده اعلام کردن که ساخت و توسعه گرافیکی نسخه های نسل بعدی 4 ماه قبل از E3 2014 صورت گرفته که باعث تعجب خبرنگار و گیمر ها در فروم های خارجی شده بود البته ایشون دلیل دیر شدن توسعه بخش گرافیک بازی بر روی کنسول های نسل بعدی رو نگفتن و این موضوع همچنان بدون جواب باقی مونده ! لازم به ذکر هستش که توسه گیم پلی بازی از مدت ها قبل ترش شروع شده بود !!!

به هر ترتیب بخش گرافیک بازی همون طور که گفتم نامتوازن هستش و همگی ما از بازی هایی که برای نسل بعد عرضه میشن انتظار بالایی داریم چون فعلا قدرت کنسول ها در حدی هستش که هیچ عذر و بهانه ای از طرف سازندگان بازی رو به خاطر محمدودیت ها قبول نکنیم !!!

شروع اولیه بازی و صحنه های آهسته و جو و اتمسفر بازی : راجب این بخش چه میشه گفت ! وقتی که کسی سراغ نسخه رقیب این بازی یعنی فیفا 15 رفته باشه !

شروع بازی در نسه PES 2015 و کار گردانی این بخش واقعا نسبت به رقیب خودش یک شوخی هستش ، شروع اولیه بازی در PES 2015 کاملا معمولی هستش به جز صحنه ورودی بازیکنان در تونل ورزشگاه و یک سری قسمت های دیگه واقعا در مجموع میشه گفت بسیار معمولی و به دور از هیچ نو آوری طراحی شده خصوصا صحنه های بازی همگی ضبط شده هستن و نسبت به بازی رقیب که تمامی اتفاقات از اول بازی تا آخر بازی به صورت داینامیک و هوش کاگردانی واقعی بدون هیچ قطعی واقعا تفاوت شبیه زمین تا کهکشان هستش ! قطع شدن و سیاه شدن تصاویر در هنگام بازی چه ضربات کرنر و خطا و اوت دستی و کلا از این قبیل موارد بسیار آزار دهنده و نسل قبلی هستش و باعث میشه این قسمت ضربه شدیدی به پیکره بازی در بخش جو و اتمسفر بازی وارد کنه و بازی در این بخش حالتی نسل قبلی داشته باشه ، صحنه های آهسته درسته که مشکل خاصی ندارن ولی پیشرفت خاصی هم نکردن و نسبت به رقیب خودش در این بخش بسیار عقب تر هستش و کلا بخش شروع اولیه بازی باید بهتر بشه و قطع شدن صحنه های وسط بازی باید دچار یک باز بینی اساسی در سال های بعد بشه و بازی در این بخش حالتی نسل بعدی پیدا کنه .

صدا گذاری و گزارشگری بازی : صدا گذاری بازی در ورزشگاه ها قابل قبول هستش خصوصا تیم هایی که لایسنس دارن صدا گذاری خوبی روی این تیم ها صورت گرفته تماشاگران با توجه به اتفاقات بازی صدا های مختلفی در میارن مثل اعتراص بر روی تکل های خشن و خطا نگرفتن دوار و همچنین صدای داد بازیکنان هنگامی که بازیکنی روشون تکل خشن میره و همچنین وقتی تیمی در زمین حریف زیادی توپ رو در اختیار داره تماشاگر ها با سوت های کر کننده باعث ایجاد اختلال در فکر تیمی و تمرکز تیم مقابل میشن ، همچنین خوشحالی تماشا گران بعد از زدن گل تیمشون هم قابل قبول هستش و کلا این بخش ایراد خاصی بهش وارد نیست ولی باز هم میتونه پشرفت بیشتری در سال های بعد داشته باشه خصوصا که وقتی صدا گذاری بازی رقیب این عنوان یعنی فیفا 15 رو دیده باشیم که چقدر باعث شده جو و اتمسفر بازی بعد از زدن گل دیوانه وار باشه !!

گزارشگری بازی ؟؟؟!!! واقعا باید توضیح داد ؟؟؟!! فاجعه !! تکراری و تکراری و تکراری !! بدون هیچ احساس خاصی ، کاملا کسل کننده !!! خواب آلود !!! نبود دیالگو های زیاد و متنوع و در یک کلام تحوع آور از هر لحاظ !! چند سالی هستش که این بخش به امان خدا رها شده و باید سازندگان بازی یک فکر اساسی به این بخش بکنن به طور کلی این بخش باید کاملا از ریشه تغییر بکنه و از دوباره طراحی و بازسازی بشه .

مستر لیگ و بخش ساخت چهره و لباس : مستر لیگ بازی دچار تغییرات اساسی نشده یعنی به جز بخش ترنسفر بازیکن یکی سری چیز ها بهش اضافه شده مثل تعیین مقدار پول و از این قبیل موارد ، این بخش دچار هیچ تغییر اساسی و بنیادی نشده و کاملا مشخص هستش تیم سازنده بازی در نسخه 2015 تمامی تمر کز خودش رو در بخش MY Club معطوف کرده و این بخش نیاز مند یک بازبینی و تحول اساسی در سال های آینده باید باشه ساخت چهره و لباس هم نسبت به سال قبل کمی تفاوت کرده ولی به خاطر نبود Option file در کنسول پلی استیشن 4 سازندگان پچ رو دچار مشکلات زیادی کرده

بخش آنلاین بازی : نسبت به سال های گذشته واقعا تحولی در این بخش صورت گرفته ! سروری های بازی واقعا زیر و رو شدن ، بخش My Club و بخش های دیگه آناین بازی یکی از نکات قوت PES 2015 هستش ، و در کل این بخش مشخص هستش که یه تکونی خورده و در سال های بعد اگر اتفاق خاصی نیفته این بخش باز هم بهتر خواهد شد

در پایان : PES 2015 با تمامی نواقص و کمبود هایی که داره راه و مسیر درست خودش رو بعد از یک نسل فاجعه بار پیدا کرده ، بازی مشخص هستش تیم سازنده داره روش بسیار کار میکنه و این رو از پیشرفت جهشی و تساعدی که نسبت به نسخه 2014 داشته به راجتی میشه حس کرد ( نسخه 2014 استارت اولیه بود ولی نسخه ای کاملا ناقص بود ) موتور گرافیک و فیزیک بازی تغییر کرده و به همین سو پتانسیل پیشرفت و رشد رو برای سال های بعد فراهم کرده ساختار و ریشه بازی بسیار قوی و مستحکم هستش ، گیم پلی بازی بعد از مدت ها جان تازه ای به خودش گرفته و از سر در گمی چندین ساله خودش دور شده و همین طور از دید من PES 2015 هنوز خیلی زود هستش که بگیم پادشاه کاملا برگشته ! به نظر من پادشاه داره برای نجات دادن سرزمین های از دست رفته خودش ( منظورم جایگاه از دست رفته خودش هست ) تمامی توان و تلاش خودش رو میکنه ولی اگه قدر این موقعیتی رو که به دست آورده بدونه !

PES 2015 کمی از لبه تیغ گذشته ولی برای فتح دوباره پایتخت راه درازی رو پیش رو داره چون رقیب گردن کلفتی رو در مقابل خودش میبینه و در سال های آینده با هم تماشا میکنیم که کدامین یک از این دو رقیب دیرینه برنده این نسل خواهند بود و سر آخر تاج شاهنشاهی بر سر کدام یک قرار خواهد گرفت !


نکات مثبت بازی :

+گیم پلی تحول یافته ، جذاب و اعتیاد آور !
+ پیش به سوی شبیه سازی
+ بازگشت به ریشه ها
+بخش دروازه بانی بسیار بهبود یافته
+انیمیشن های با کیفیت
+ زمان پاسخگویی بی نظیر !
+ بخش آنلاین عالی و قابل قبول و همین طور مد جدید و جذاب My Club
+ Player ID و Team ID
+ لذت پاس کاری و شوت زنی ....
+ بازی تاکتیکی
+نور پردازی عالی در روز
+ طراحی چهره بی نظیر برخی از بازیکن ها
+موتور فیزیک قدرتمند
+فیزیک توپ
+گرفتن لایسنس جام های باشگاهی قاره های مختلف
+هوش مصنوعی انسانی

نکات منفی بازی :

- گرافیک نامتوازن و ناقص
-کم بودن محتوای بازی در بخش آفلاین
- هوش مصنوعی در بعضی مواقع آسان
-گزارشگری کسل کننده ، خواب آلود ، کم بودن دیالوگ ها و در آخر فاجعه بار !!!
-کمبود استادیوم ها در بازی و نبود استادیوم های معروف در بازی
- نبود ساخت استادیوم کامل در بازی
-داوری نامتوازن در بعضی قسمت ها
- باز هم نبود لایسنس کامل دو لیگ معتبر آلمان و انگلستان !!!!!!!
- مستر لیگ کهنه و بی روح و منسوخ شده و نیاز به بازبینی کامل در این بخش
- شروع اولیه بازی و قطع تصاویر نسل قبلی !!!
- جو و اتمسفر ضعیف
- کم بودن مقدار انیمیشن در نبرد های فیزیکی و توپ گیری
- نا همگونی دریکپارچگی انیمیشن ها

امتیاز : 10 / 7.5
 
آخرین ویرایش:

اروند 2520

کاربر سایت
Jul 23, 2014
1,414
نام
علی
امتیاز : 10 / 7.5

آقا کامل نقل قول نکردم که خیلی طولانی نشه :d
ولی اولا میخوام تشکر کنم از وقتی که گذاشتی و نقد بسیار بسیار عالی که انجام دادی امین جان
به جز یکی دو مورد خیلی جزیی با کلمه به کلمه تحلیلی که کردی موافقم ... یعنی اصلا حس میکردم انگار این نقد رو خودم نوشتم اینقدر نظراتمون نزدیکه (حتی در جزئیاتی مثل دو قسمت بودن انیمیشن دروازبان ها انیمیشن های جدید و عالی، انیمیشن های منتقل شده از نسخه های قبلی که نسبتا ضعیف هستن ... یا مثلا کیفیت عالی انیمیشن ها اما تعداد کم اونا ... یا ضعف در توپگیری مدافعا در بعضی حالات ... و خیلی چیزای دیگه ...)

اما تو چند تا نکتۀ کوچیک نظر من یه کم با شما فرق داره که گفتم خالی از لطف نیست که نظرمو بگم:

یکی در مورد طراحی استادیوم های لایسنس شده هست که درسته بعضی قسمت هاشو دقیق طراحی کردن، اما در کل از نظر بصری حس شبیه به اون استادیوم رو تداعی نمیکنه ... البته اون مشکل چمن که اشاره کردی (به همراه تور دروازه های کاملا مصنوعی که اشاره نکردی:d ) تاثیر زیادی تو این قضیه داره، چون در حال بازی طبیعتا چشم مون این دو تا رو خیلی بیشتر از سکو ها تحت نظر داره.

در مورد کیفیت انیمیشن ها هم تقریبا همه بازیکنا عالی هستن به جز مسی ! به نظر من حرکات مسی اونطور که باید شبیه خودش نیست (نسبت به شبیه سازی عالی ای که در مورد بقیه بازیکنای معروف انجام دادن)

در مورد سیستم پاسکاری واقعا نسبت به نسخه های قبلی خودش پیشرفت فوق العاده ای داشته ولی به نظر من جزء قسمت های تاپ بازی نیست و هنوز خیلی جای کار داره (من به این بخش نمرۀ قابل قبول میدم، نه نمره خیلی خوب) مثلا پاسهای ضربدر به صورت کاملا خشک به اون نقطۀ اولیه که بازیکن ایستاده ارسال میشه و تقریبا بازیکن باید از لحظۀ ارسال پاس تا رسیدن پاس بی حرکت بمونه تا پاس بهش برسه و این کمی بازی رو خشک میکنه (مثلا در فیفا خیلی مواقع بسته به موقعیت جهت حرکت بازیکن دریافت کننده در نظر گرفته میشه و بازیکن مجبور نیست برای دریافت پاس ضربدر لزوما ایست داشته باشه ... منظورم حرکت در حد یکی دو قدم هستش، نه مثل پاس های عمقی)
تو پاس های مثلث روند، طبیعی تر هست اما تو اونم مشکلات قابل ذکری هست: مثل بعضی مواقع که چندان با جهت و به خصوص با قدرت پاسی که شما پر کردی سازگاری نداره، مثلا یه دکمه مثلث خیلی کوتاه پر میکنی که یه پاس کوتاه اُریب وسط زمین بده، اما پاس رو خیلی پرقدرت تر و جهت رو خیلی بیشتر مایل به دروازه حریف میفرسته ... البته همیشه پیش نمیاد، ولی تعدادش محسوس هست
به خصوص اگه پاس مثلث رو اُریب بفرستید و یه بازیکن حریف در نزدیکی اون جهت باشه معمولا فضای پشت سر بازیکن حریف رو هدف میگیره حتی اگه شما به سمت فضای جلوی بازیکن حریف جهت داده باشی
برای اینکه منظورمو بهتر برسونم این عکس رو ببینید:
49891295866256339938.jpg


اما این جهت ها برای پاس مثلث در فیفا با جهتی که شما روی دسته فشار دادید سازگاری بیشتری داره
البته هردوی این موارد (پاس ضربدر و مثلث) یا حتی پاسهای عمقی هوایی در صورتیکه بتونید دقیق از پاس منوال با دکمۀ L2 استفاده کنید برطرف میشه، اما تنظیم دقیق اون در بعضی موارد کار خیلی سختیه و فرصتش نیست، پاس منوال در حال حاضر هم بعضی موقعا به درد بخور هست اما مساله اینه که شما از قبل دقیق نمیدونید هوش مصنوعی کی میخواد جهت پاس شما رو اشتباه بفرسته! که به جاش پاس منوال بزنید :d

با تمام این اوصاف به نظرم بازی در کل نمرۀ بیشتری از 7.5 میگیره :) به نظر من در کل اندکی از فیفا 15 بهتره ;) مگر اینکه با استاندارد سختگیرانه ای نگاه کنیم و مثلا به فیفا 15 نمرۀ 7.3 بدیم که به pes15 نمرۀ 7.5 بدیم

البته قبول دارم که هردوی بازیها نسبت به اینکه نسل جدید فرا رسیده کیفیت لازم رو ندارن اما خب باید تازه بودن نسل جدید رو هم در نظر گرفت و نسبت به اون نمره داد، مسلما بازی ای که سال 2018 نمرۀ 8 بگیره خیلی باید از بازی ای که سال 2014 نمرۀ 8 میگیره بهتر باشه، کما اینکه مثلا GTA 4 اگه پارسال روی نسل هفت منتشر میشد مسلما نمره کامل نمیگرفت، در حالی که در زمان خودش نمرۀ تقریبا کامل گرفت

در مورد چیزایی که نظر ندادم دقیقا نظرم با نظر شما یکی هست :)
 
آخرین ویرایش:

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
اروند 2520 گرامی از تحلیل ها و صحبت ها و انتقاد هات استفاده کامل رو بردم .

اصلا نقد برای همینه که بعدش بقیه بیان درباره نقاط ضعف و قوت بازی صحبت کنن تا بیش از پیش بتونیم چه ضعف های خود نقد و چه ضعف های خود بازی رو با دید بهتری ببینیم !

در ضمن درباره تور دروازه که یکی از مشهود ترین نقاط ضعف مربوط به بخش گرافیکی تکنیکی بازی که فیزیک هم درش دخیل هستش صحبت نکردم ( چه چیزی رو هم یادم رفته بود :| ) خوب شد یاد آوری کردی !

درباره صحبتت درباره نحوه پاسکاری هم خیلی عالی تونستم استفاده ببرم و صحبت ها و نقد منم اصلا هیچ فکتی روش نیست و میتونه بعضی جا ها اشتباه باشه ،ناقص باشه و خیلی چیزای دیگه .........

درباره نمره دهی منم فقط یک چیزی رو در نظر بگیر ( البته نمره من نه جایی ثبت میشه و نه اهمیتی برای کسی داره ) باید کمی سخت گیرانه برخورد کرد ولی یه چیزی رو بگم اگه من فیفا 15 رو هم نقد میکردم شاید نمره ای که میگرفت از این بازی کم تر بود یعنی اگه فیفا 15 رو نقد میکردم و از خیلی بخش های بازی تعریف و تمجید میکردم به همین سو گیم پلی بازی رو زیر سوال میبردم و انتقاد زیادی میکردم . گیم پلی فیفایی که واقعا اگه اسلایدر ها نبودن اصلا نمیشد تو بخش آفلاین تحملش کرد ( آنلاین که بماند ) و خیلی صحبت های دیگه که البته این جا قسمت PES هستش و نمیخوام درباره بازی فیفا صحبت کنم .

یه چیز دیگه هم بگم اگه این گیم پلی جهش یافته PES 2015 نسبت به سال های قبل نبود و یکی سری چیزای دیگه شما یقین داشته باش نمره این بازی از دید من نمره ای بسیار پایین تری میگرفت !!! یعنی منظورم اینه که همین نمره ای که به PES 2015 دادم بخش بسیار بسیار بزرگیش مربوط میشه به گیم پلی بازی ! و همین طور بخش آنلاین بازی ( اگه گرافیک بازی کامل تر بود نمره من تا 8 هم بالا میرفت )

همین طور شما فرض کن فیفا 15 که در خیلی از بخش ها امسال عالی کار کرده و بی نظیر هستش ولی به خاطر گیم پلی ضعیف و پر اشکالش صد در صد من نمره پایین تری نسبت به PES 2015 میدادم پس اولویت اصلی و نگاه اصلی من به بخش گیم پلی بازی هستش و بعد قسمت های دیگه بازی ...........

به هر حال ممنون که به نقدم توجه کردی و انتقادات و صحبت های خودت رو هم به این نقد اضافه کردی .

دمت گرم ، خیلی هم ممنون ............. :bighug:
 
آخرین ویرایش:

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,765
نام
امین
باز هم حرکت معروف مانوئل نویر در بازی با هرتا برلین که از دروازه بیرون اومد و این حرکت معروف خودش رو انجام داد

امیدوارم سال های آینده چه PES در Player ID خودش این حرکت رو اضافه کنه و همین طور رقیب خودش هم کم کم به این موضوع حرکت های مخصوص بازیکن های مختلف بیش از پیش توجه خاص و ویژه ای بکنه :bighug:

99198913132725685620.jpg
 

اروند 2520

کاربر سایت
Jul 23, 2014
1,414
نام
علی
اروند 2520 گرامی از تحلیل ها و صحبت ها و انتقاد هات استفاده کامل رو بردم .

اصلا نقد برای همینه که بعدش بقیه بیان درباره نقاط ضعف و قوت بازی صحبت کنن تا بیش از پیش بتونیم چه ضعف های خود نقد و چه ضعف های خود بازی رو با دید بهتری ببینیم !

در ضمن درباره تور دروازه که یکی از مشهود ترین نقاط ضعف مربوط به بخش گرافیکی تکنیکی بازی که فیزیک هم درش دخیل هستش صحبت نکردم ( چه چیزی رو هم یادم رفته بود :| ) خوب شد یاد آوری کردی !

درباره صحبتت درباره نحوه پاسکاری هم خیلی عالی تونستم استفاده ببرم و صحبت ها و نقد منم اصلا هیچ فکتی روش نیست و میتونه بعضی جا ها اشتباه باشه ،ناقص باشه و خیلی چیزای دیگه .........

درباره نمره دهی منم فقط یک چیزی رو در نظر بگیر ( البته نمره من نه جایی ثبت میشه و نه اهمیتی برای کسی داره ) باید کمی سخت گیرانه برخورد کرد ولی یه چیزی رو بگم اگه من فیفا 15 رو هم نقد میکردم شاید نمره ای که میگرفت از این بازی کم تر بود یعنی اگه فیفا 15 رو نقد میکردم و از خیلی بخش های بازی تعریف و تمجید میکردم به همین سو گیم پلی بازی رو زیر سوال میبردم و انتقاد زیادی میکردم . گیم پلی فیفایی که واقعا اگه اسلایدر ها نبودن اصلا نمیشد تو بخش آفلاین تحملش کرد ( آنلاین که بماند ) و خیلی صحبت های دیگه که البته این جا قسمت PES هستش و نمیخوام درباره بازی فیفا صحبت کنم .

یه چیز دیگه هم بگم اگه این گیم پلی جهش یافته PES 2015 نسبت به سال های قبل نبود و یکی سری چیزای دیگه شما یقین داشته باش نمره این بازی از دید من نمره ای بسیار پایین تری میگرفت !!! یعنی منظورم اینه که همین نمره ای که به PES 2015 دادم بخش بسیار بسیار بزرگیش مربوط میشه به گیم پلی بازی ! و همین طور بخش آنلاین بازی ( اگه گرافیک بازی کامل تر بود نمره من تا 8 هم بالا میرفت )

همین طور شما فرض کن فیفا 15 که در خیلی از بخش ها امسال عالی کار کرده و بی نظیر هستش ولی به خاطر گیم پلی ضعیف و پر اشکالش صد در صد من نمره پایین تری نسبت به PES 2015 میدادم پس اولویت اصلی و نگاه اصلی من به بخش گیم پلی بازی هستش و بعد قسمت های دیگه بازی ...........

به هر حال ممنون که به نقدم توجه کردی و انتقادات و صحبت های خودت رو هم به این نقد اضافه کردی .

دمت گرم ، خیلی هم ممنون ............. :bighug:

بله قبول دارم اگه واقع بینانه و سختگیرانه نمره بدیم نمرۀ منصفانه ایه :)
من احتمال میدم در دو سال آینده فوتبال هایی بیاد (به خصوص در مورد کونامی که معلومه قسمت زیادی از مشکلاتش بدلیل کمبود وقته) که وقتی اون فوتبال رو ببینیم pes15 رو بازی خیلی ضعیف و ابتدایی ای قلمداد کنیم
به هر حال اول نسل هست و حالا خیلی مونده تا کار بازیسازا به اوج (یا حتی به سطح قابل قبول) برسه
 

HACKBOTER

کاربر سایت
Jul 3, 2008
1,075
نام
M o h A M a d
همچنان معتقدم موتور بازیسازی HAWK یا فاکس انجین مناسب این بازی نیست و خروجی جالبی برای یک بازی فوتبال از نظر گرافیک نمیتونه باشه...امیدوارم کونامی قبل از اینکه خیلی دیر بشه در سالهای آینده یه فکری به حال موتور گرافیکی خودش یا بازسازی این موتور گرافیکی داشته باشه.

اگر تکلونوژی PLAYER ID نبود این حرکات و قدرت بدنی طبیعی تر بازیکنان حتی سرتر از فیفا هم نمیشد.

به هر حال ایشالله سالهای آینده بتونیم به بازی بیشتر امیدوار باشیم.
 

Museu

کاربر سایت
Oct 15, 2014
245
سلام
من فيفا ١٥ ميرفتم داخل بازي يه قسمتي داشت من ميزدم ابديت هاي هفتگي رو دانلود ميكرد و تيمها ابديت ميشد
ميخواستم بدونم توي pes15 جايي هستش كه من برم و بزنم و ابديت هاي هفتگي رو دانلود كنه و تيمها ابديت شن
ضمنا من توي فيفا كه بازي ميكردم يه سكه هاي ميداد كه با اونا ميشد ايتم هاي خاصي رو باز كرد مثل توپ يا خوشحالي بازيكنا
ميخواستم بدونم توي pes15 من كه بازي ميكنم سكه ميگيرم ولي نميدونم كجا بايد اين سكه هارو خرج كنم تا بتونم باهاش توپ يا چيز خاص ديگه اي رو باز كنم
اصلا pes همچين چيزي داره؟
ممنون ميشم جواب بديد


Sent from my iPhone using Tapatalk

كسي جواب مارو نميده
:(


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر