حرفم خنده داره بوده مگه ؟! درسته زیاد از سخت افزار سر درنمیارم اما همین حالا حافظه مشترک تو کنسولاََ وجود داره که نیاز پردازشی رو کمتر میکنه
حالا نمیدونم شاید این تصور برای PC خنده داره
خنده دار نیست فقط یک مقدار اشتباهه
خلاصه داستان اینه که سونی و ماکروسافت برای اینکه بیان و هزینه رو کم کنند و عمر کنسول رو هم افزایش بدند اومدند و حافظه رو مشترک کردند بین سی پی یو و گرافیک
اینکار باعث شد که:
۱. پورت کردن بازی ها فوق العاده سخت تر بشه با اینکه معماری پردازنده های کنسول 64 بیتی هست
2. سیستم های مورد نیاز برای اجرا بازی ها رو کنسول یهو افزایش پیدا کنه تصور نکنید که چون نسل جدید هست این طبیعیه دلیل این افزایش اینه که چون رم مشترکه سازنده های بازی ها که اول اون رو روی کنسول میسازند میتونن از هر قدر 8 گیگ رم موجود روی کنسول ها استفاده کنن که این باعث میشه پورت هایی به وجود بیاد مثل dying light , the evil within که متاسفانه کارت های گرافیکی قوی هم تو اجراشون کم میارن این به خاطر این نیست که کیفیتشون بالاست به خاطر اینه که سازنده ها وقتی میتونن راحت از 8 گیگ رم استفاده کنن بازی رو نمیان بهینه کنن که روی 1-2 گیگ وی رم درست کار کنه
3. اصولا استفاده از gddr5 برای پردازنده اشتباهه به خاطر latency بالایی که دارن و اینکه قابل مقایسه نیست با یه چیزی مثل ddr4
4. روی یه چیزی مثل کنسول که فقط برای بازیه اینکار قابل انجامه چون که خود سازنده بازی به طور مجازی میاد و رم رو دو قسمت میکنه و به گرافیک کارت میگه چقدر رو استفاده کنه ولی روی پی سی که آدم باهاش همه کاری میکنه قابل اجرا نیست
5.باتوجه به اینکه کارت های گرافیک اصلا نمیتونن از ddr3 /ddr4 به دلیل bandwidth و سرعت پایینش استفاده کنن پس باید به جای ddr اصولا از gddr استفاده بشه که این یعنی شما دیگه رم نمیتونی داشته باشی و ارتقاش بدی رمت متصله به گرافیک و اینطوری ما باید گرافیک هایی با رم 16-18 گیگ داشته باشیم که کمپانی ها همچین کاری رو نمیکنند
6.خیلی از افراد مثل خود من برای کارشون 64 گیگ رم میخوان ولی گرافیکشون 512 مگ رم هم براش کافیه اونا باید چیکار کنند؟
کلی مورد دیگه هم هست که متاسفانه از حوصله خارجه برای توضیح همین قدر بگم اینکاری که سونی و ماکروسافت کردند انقلاب یا نوآوری و ... نبوده یه حرکت بی شرمانه بود که میخواستند بدون اینکه هزینه کنند کنسول بدن بیرون و از طرفی میخواستند کنسول 7-8 سال کار کنه برداشتن رم مشترک گذاشتن و با اینکارشون یک نسل از بازی هایی با پورت بی کیفیت و پر باگ و نیازمند سیستم های آنچنانی رو برای ما به ارمغان اوردن
اگر به جای اینکه روی کنسول سود کنن مثل نسل های قبل رو کنسول هاشون ضرر میدادند و روی بازی و .. سود میکردند میشد یه کنسول ساخت بدون این مسخره بازی ها اونطوری هم پورت کردن فوق العاده ساده میشد هم هزینه ها کمتر
در اخر هم بگم هنر نیست که رم مشترک بین سی پی یو و گرافیک داشته باشیم اصلا تا قبل از سال 1980 رم مشترک بود و الان هم توی گوشی ها / تبلت ها همینطوریه بی دلیل نیومدند رم سی پی یو و گرافیک کارت رو جدا کنند ترکیب دوبارشون میشه برگشت به عقب اونم 30 سال
- - -ویرایش - - -
راستی داداش اگر اینکلیسیت خوبه این دو تا مقاله رو بخون که متوجه بشی اینکار سونی و ماکروسافت چه ضربه ای به صنعت گیم و جیب مای مصرف کننده زد
http://www.pcgamesn.com/welcome-to-the-vram-apocalypse
http://www.digitaltrends.com/computing/how-the-ps4-and-xbox-have-raised-pc-system-requirements/