این پست رو زودتر می خواستم بدم اما درگیر تاپیک دیگه بودم
این که قدیمی های صنعت گیم الاخصوص نینتندو چقدر دوست داشتنی بودن، چقدر به گیمر ها نزدیک تر بودن و چقدر گیمر تر بودن تا امروزی ها.
صنعت گیم امروز به نظرم بیشتر پر شده با بیزینس من تا بازی ساز.
Hiroshi Yamauchi, Iwata, Miyamoto, Reggie, Sakurai, Tezuka, ...
شما بیا اینارو مقایسه کن با Furukawa و Bowser
رسما مثل برج زهر مار می مونن اینا.
بعد جدا از نینتندو، واقعا توی بازی سازی چند نفر بازی ساز جدید داریم ما که بتونن جا پای افرادی مثل Sid Meier و Sakaguchi و Mikami و Carmack و ... بزارن. بعید بدونم حتی اندازه انگشت های یک دست هم بشن.
من بر خلاف خیلی ها که توی ایران با PS بزرگ شدن با Nintendo بزرگ شدم.
واقعا از فوت Iwata خیلی ناراحت شدم. حیفه که همین افرادی از پیش ما برن و بدتر از اون یک سری بیزینس من بیان جاشون
در مورد بیزینس من هایی که گیمر هم بودن و نزدیک بودن به گیمرها مثل ایواتای کبیر و یوشیدای سونی و... الان تنها چیزی که داریم نزدیک اون سطح که ارتباط برقرار می کنه فیل اسپنسره و خب خیلی ها بهش بدبین اند
منم دلم میخواست نینتندو و افراد پشت پرده اش با مخاطبا گرم تر بودند و رابطه نزدیک تری داشته باشند.
دوره ایواتا و رجی واقعا دوره طلایی ای بود.
این جوری نیست که نینتندو افراد پشت پرده رو نیاره روی کار هنوزم
شینیا تاکاهاشی و یوشیاکی کویزومی نفراتی اند که همیشه تو دایرکت ها می بینمشون.
مسئله این جاست فقط تو دایرکت ها می بینم شون و صرفا هستند تا چهره کمپانی جلوی مخاطب ها باشن. بیشتر از دایرکت های چیزی ازشون نمی شنویم
مخصوصا اینکه این دو تا آدم واقعا آدم های گولاخی اند تو حوزه صنعت گیم اگه به کارنامه کاری شون نگاه کنی
ولی من دلم نمیخواد اینا مثل کوجیما و نیل دراکمن هم بشن که Ego شون سر با فلک میذاره. پس از یه لحاظی هم خوشحالم اینا سرشون تو کار خودشونه و کاری با کسی ندارن.
البته الان ساکورایی و چنل یوتیوبش هست که به نظرم فوق العاده است و ملت اون قدره قدرشو نمیدونن
میمونه اون بحث دولوپرهای افسانه ای
به نظرم تو حوزه ایندی کم دولوپر افسانه ای نداشتیم
از امثال توبی فاکس گرفته تا زوج آری گیبسون و ویلیام پلن.
لوکاس پاپ هم از نظر من ادم افسانه ایه (اوبرا دین و پیپرز پلیر)
اریک بارون، خالق استاردو ولی هم دست کمی از افسانه نداره
اینا ادمایی اند که ملت دنبالشون راه می افتن هر جا بازی بسازن.
درسته کارنامه شون سبکه.
ولی خب اگه بخوام از حافظه کوتاه آدم خفن بیاریم همشون کارنامه هاشون سبک میشه
وگرنه که باید یخورده عقب تر بریم که تازه میرسیم به AAA سازهای خفن نسبتا جدیدتر که میشن امثال میازاکی و فوجیبایاشی و دراکمن و... که ملت روشون قسم میخورن
البته نینتندو هم یه سری استعدادهای باحال پنهان داره
مثل کنتا موتوکورا که کارگردان Mario Odyssey و Mario 3D World بوده
یا بانو Aya Kyogoku که دو تا Animal Crossing اخیر رو کارگردانی کرده
Koh Kojima هم دسته کارگردانی چند تا زنوبلید اخیر دستش بوده بعد از این که تاکاهاشی رو صندلی تهیه کنندگی نشسته.
و البته Genki Yokota که نصف بیشتر JRPG های نینتندو از زیر چشم این بشر رد می شده
ولی اینا هم الان اکثرا از 40 رد کرده سن هاشون
حس می کنم خود نینتندو همین الان که داریم صحبت می کنیم تو یه تغییر فاز به نسل بعده.
احتمالا زلدای بعدی دیگه آئونوما تهیه کننده نباشه و جاش فوجیبایاشی بشینه رو صندلی تهیه کنندگی و یکی از دیزاینرهای دو تا زلدای اخیر کارگردان باشند
همین برای بقیه فرنچایزهای نینتندو هم صدق میکنه
اون جوری دیگه کسی نمیتونه مثل دهه نود بدرخشه. تیم ها اون قدره کوچیک نیستن
و البته نینتندو هم با این که همیشه مصاحبه می کنه با سازنده ها و ازشون تقدیر می کنه ولی به نظر نمیاد علاقه ای داشته باشه که بهشون چهره رسانه ای بده. حوصله دردسرهاش رو ندارن
پ.ن: آقا این چه بلایی سرت آوردن که این شکلی سفید پوش (LMAO) شدی