منظورم ژانر ابرقهرمانی هست.فیلم های نولان فقط یه اقتباس از کمیک بوک های بتمن بودن . وفاداریشون به کمیک خیلی زیاد نبود .
منظورم ژانر ابرقهرمانی هست.فیلم های نولان فقط یه اقتباس از کمیک بوک های بتمن بودن . وفاداریشون به کمیک خیلی زیاد نبود .
بله استاد ژیژک، که زده سیم آخر و خل شده نظراتش برا همون 15، 20 سال پیش به درد میخورد. الان زوال عقل گرفته رسماپیروی بحث دوستانمون درباره بهترین های سال به نظرم نقد روما از ژیژیک رو بخونید
اصلا لایق این همه تعریف و تمجید نیست
مطلب ژیژک که درباره فیلم منفی نیست.منتها یه جا یه چیزی نوشته بود تو مایه های درگیر نشدن دوربین با درام صحنه.برای من این کلید دلایل بد بودن فیلمه.اشباع کردن فیلم از ایده های بصری یه مرض جدیده که مثلا ایناریتو هم بهش مبتلاست ولی در نهایت فیلم خوب یه جا خودشو به آدم نزدیک میکنه،یه جا من به عنوان مخاطب به فیلم گره میخورم یا اونطور که قدما میگن یه جا فیلم در جان آدم مینشینه.روما ولی مثل شخصیت اصلیش با همه اکتهاش منفعله.یه ایده ای هست که مثلا هوش مصنوعی آنالیز میکنه شاهکارهای ادبی جهان رو و بعد از اون میتونه اثر ادبی خلق کنه ولی مشکل اینه که محصول نهایی در اوج کمال هم که باشه چیزی به بشریت اضافه نمیکنه.زیباترین کلمات و ترکیبها در نهایت چیزی از انسانیت توشون دیده نمیشه.همون روح هنرمند و طبع لطیفی که فرق ما و ماشینه.روما انگار حاصل همون هوش مصنوعی تو فیلمسازیه.خوراک اون افرادی که فیلمای کوبریک رو به مکانیکی بودن متهم میکنن.بله استاد ژیژک، که زده سیم آخر و خل شده نظراتش برا همون 15، 20 سال پیش به درد میخورد. الان زوال عقل گرفته رسما
چیزی که دربارهی ژیژک گفتم صرفا به خاطر عقاید منسوخش بود. اینکه میاد ااصلا یه برداشت دور از واقعیت میکنه و نتیجه گیری میکنه.مطلب ژیژک که درباره فیلم منفی نیست.منتها یه جا یه چیزی نوشته بود تو مایه های درگیر نشدن دوربین با درام صحنه.برای من این کلید دلایل بد بودن فیلمه.اشباع کردن فیلم از ایده های بصری یه مرض جدیده که مثلا ایناریتو هم بهش مبتلاست ولی در نهایت فیلم خوب یه جا خودشو به آدم نزدیک میکنه،یه جا من به عنوان مخاطب به فیلم گره میخورم یا اونطور که قدما میگن یه جا فیلم در جان آدم مینشینه.روما ولی مثل شخصیت اصلیش با همه اکتهاش منفعله.یه ایده ای هست که مثلا هوش مصنوعی آنالیز میکنه شاهکارهای ادبی جهان رو و بعد از اون میتونه اثر ادبی خلق کنه ولی مشکل اینه که محصول نهایی در اوج کمال هم که باشه چیزی به بشریت اضافه نمیکنه.زیباترین کلمات و ترکیبها در نهایت چیزی از انسانیت توشون دیده نمیشه.همون روح هنرمند و طبع لطیفی که فرق ما و ماشینه.روما انگار حاصل همون هوش مصنوعی تو فیلمسازیه.خوراک اون افرادی که فیلمای کوبریک رو به مکانیکی بودن متهم میکنن.
مسئله فقط فیلم نیست. مورد نگران کننده اینه که جریان و تعریف و تمجیدایی که از فیلم میکنن،اون جایزه کارگردانی که به ایناریتو داده شد و حالا به کوارون میدن،در نهایت یه نسل جدیدی از فیلم و فیلمساز رو به وجود میاره که تلقیشون از سینما بر پایه یه سوءبرداشت شکل گرفته.
فیلم خوب در نهایت چیزیه در مورد انسان و جهان.فیلمای خوب نئورئایسم هم در نهایت از آدما حرف میزدن.استراتژی کوارون عمدا احساسات زدایی میکنه.خاکستری کم کنتراست تصویر و استفاده از نماهای واید نمونه های بارزشه.با لنز واید نمیشه در مورد انسان فیلم ساخت.نمیشه فهمید درون شخصیت اصلی چه خبره. اینجا آدما حکم ابژه برای تصویر رو دارن.اتفاقاتی که تو خیابونا میوفته بخشی از پس زمینه قاب دوربینن،همین.ایده های بصری درخشان که در نهایت از دلش چیزی بیرون نمیاد.چیزی که دربارهی ژیژک گفتم صرفا به خاطر عقاید منسوخش بود. اینکه میاد ااصلا یه برداشت دور از واقعیت میکنه و نتیجه گیری میکنه.
اما دربارهی نکات دیگه فیلم که گفتین، اتفاقا برای من فیلم بسیار شاعرانه بود. حرکات دوربین، اینکه مثل یه شی توی خونه حضور داره و داره روز های یه خانواده طبقه متوسط دهه 70 مکزیک رو نشون میده. همین سیاه و سفید کردن فیلم این اجزاه رو به بیننده میده که غرق جزییات اون زمان بشه و حس بودن رو بده. یه docudrama به نظرم فوق العاده است که ممکنه دل و جرعت نئورئالیسم های ایتالیای دهه 50 و 60 رو نداشته باشه ولی خب نکته منفی هم نیست.
فیلم خوب خیلی برای کوآرون شخصیه. افرادی مثل Cleo مثل کسایی هستن که اون موقع یه شبکه از زنایی بودن که ازش مواظبت کردن. همین حرکات دوربین توی فیلم مثلا صحنه ی توی سینما جوری کارگردانی شده که انگار از رویای کوآرون بیرون اومده.
دربارهی منفعل بودن شخصیت Cleo هم به نظرم با توجه به اینکه از یه روستای کوچیک از اطراف مکزیک اومده و وارد یه شهر بزرگ شده خب طبیعیه دست و پاش رو گم کنه ولی اکت بازیگرش هم به نظرم عالیه. از صحنه ای که اولین بار عشق رو تجربه میکنه و یا همون صحنه ی ساحل اوج بازیگری یه نابازیگر هست و واقعا احساساتی کننده است.
a 'point of view-driven, noir Batman tale', more focused on 'Batman in his detective mode' than previous movies, multiple villains, possibly releasing during the late spring or summer of 2021