صنعت بازیهای کامپیوتری در این سالها درکل بازار خوبی برای خود داشته است . شرکتهای مهم ساخت کنسولها حدودا هر 5سال یکبار دستگاههای جدیدی با ویژگی ها و قابلیتهای چشم گیری ارائه میکنند که به زمان خود غیر قابل تصور بنظر میرسد . و این اخبار گیمرهای حرفه ای را به جنب و جوش عجیبی برای دانستن از بازیهای همراه آنها می اندازد .
اما اینبار دیگر اینطور بنظر نمیرسد .
5 سال از زمان رونمایی مایکروسافت از کنسول جدیدش Xbox 360 و حدود 4 سال هم از زمان عرضه ی PS3 و Wii میگذرد و این صنعت همچنان به حرکت خود ادامه میدهد که فقط شامل بروزرسانی هایی در تکنولوژی های فعلی میشود اما هنوز فکری به سرمایه گذاری های کلان برای دستگاههای نسل بعد وجود ندارد و اینطور بنظر میرسد که اکثر مخاطبین نیز با این موضوع مشکلی ندارند .
رکود ادامه دار اقتصاد و هزینه های روبه افزایش ساخت بازی یکی از دلایل مهم نبود کنسولهای جدید است . هرچه از سن کنسولها میگذرد هزینه ی ساخت بازیهای درجه یک افزایش می یابد . میانگین این هزینه ها حدود 20 تا 40 میلیون دلار تخمین زده میشود که البته بازیهایی مثل GTA IV و Red Dead Redemption هم وجود دارند که تا 100 میلیون دلار هم برای شرکتها خرج برداشته اند .
بازیهای نسل آینده مسلما هزینه های بیشتری با خود بهمراه خواهند داشت . باوجود مشکلات فعلی شرکتها برای کسب سود نسبی در این شرایط اقتصادی کسی عجله ای برای زیر و رو کردن نمودار هزینه های خود ندارد .
برای سازندگان کنسولها هم شرایط یکسان است . ساخت سیستم جدید هزینه های سرسام آوری دارد و بدتر از آن سونی و مایکروسافت همیشه برای 2 یا حتی 3 سال ابتدایی عرضه ی کنسولهایشان بجای سود با زیان مواجه هستند و انتظارشان از برگشت این ضرر ها در فروش بازیها خلاصه میشود . البته نینتندو اینبار با سود خوبی درمقایسه با دو رقیب دیگر خود مواجه بود .
درحال حاضر هرسه شرکت به نقطه ای رسیده اند که با پایین آوردن هزینه های خود و فروش نسبتا خوب درحال دریافت و برگشت هزینه های خود هستند .
حالا با این تقاضای بالای بازار و هزینه های پایین هیچ اشتیاقی برای سونی ; مایکروسافت و حتی نینتندو وجود ندارد که در این نقطه کنسولهای جدیدی عرضه کنند و بازار را بهم بریزند . دلیل دیگری هم بر این مدعا که نسل بعد تا سال 2013 یا 2014 روی نمیدهد وجود دارد .
ما بازیهایی با جلوه های فوق العاده تا به امروز در PS3 و Xbox 360 دیده ایم و همچنین عناوین خلاقانه ای در Wii ولی کسی هنوز به این اعتقاد نرسیده که پتانسیل های موجود در آنها بطور کامل مورد استفاده قرار گرفته و دیگر چیز خاصی برای مانور دادن و عرضه کردن در آنها وجو ندارد !
همیشه رسم بر این بوده که سازنده ها زمانی قدم نسل بعد را بر می دارند که به این نقطه رسیده باشند .
نکته ی دیگر این است که بازیهای کنسولهای نسلهای بعد همیشه بر اساس موفقیت های بازیهای نسل قبل خود و مانور روی آن شکل گرفته اند . GOW و عرضه ی پر سر و صدای آن روی PS2 و بازخورد و فروش آن بود که توانست موقعیت PS3 را در ابتدای ورود کمی بهبود بخشد .
و امروز برای Xbox 360 و PS3 عرضه ی Kinect و Move با هدف یک نوع چاشنی به سیستم های قدیمی برای جذب مخاطبین اتفاقی و عمومی است و البته نوعی از بازی برای حرفه ای تر ها که از انجام آن خجالت زده نشوند .
زمزمه هایی هم از وجود نسل دیگری از کنسولها که دیر یا زود از راه میرسند خبر میدهد .
کنسولهایی که بنظر پتانسیل های بالایی دارند . سرویس هایی مانند OnLive که بازیهایی بشکلی با محتوای کاملا اینترنتی دارند که بازهم بنظر نمیرسد تا مدتها بتوانند کل بازار این صنعت را دردست بگیرند .
شرکتهای کلاسیک این صنعت هم با اینکه خبری درز نمیدهند ولی نشانه هایی از کار بر روی نسل بعد بصورت مخفی را میتوان مشاهده کرد .
منبع: Yahoo! News
اما اینبار دیگر اینطور بنظر نمیرسد .
5 سال از زمان رونمایی مایکروسافت از کنسول جدیدش Xbox 360 و حدود 4 سال هم از زمان عرضه ی PS3 و Wii میگذرد و این صنعت همچنان به حرکت خود ادامه میدهد که فقط شامل بروزرسانی هایی در تکنولوژی های فعلی میشود اما هنوز فکری به سرمایه گذاری های کلان برای دستگاههای نسل بعد وجود ندارد و اینطور بنظر میرسد که اکثر مخاطبین نیز با این موضوع مشکلی ندارند .
رکود ادامه دار اقتصاد و هزینه های روبه افزایش ساخت بازی یکی از دلایل مهم نبود کنسولهای جدید است . هرچه از سن کنسولها میگذرد هزینه ی ساخت بازیهای درجه یک افزایش می یابد . میانگین این هزینه ها حدود 20 تا 40 میلیون دلار تخمین زده میشود که البته بازیهایی مثل GTA IV و Red Dead Redemption هم وجود دارند که تا 100 میلیون دلار هم برای شرکتها خرج برداشته اند .
بازیهای نسل آینده مسلما هزینه های بیشتری با خود بهمراه خواهند داشت . باوجود مشکلات فعلی شرکتها برای کسب سود نسبی در این شرایط اقتصادی کسی عجله ای برای زیر و رو کردن نمودار هزینه های خود ندارد .
برای سازندگان کنسولها هم شرایط یکسان است . ساخت سیستم جدید هزینه های سرسام آوری دارد و بدتر از آن سونی و مایکروسافت همیشه برای 2 یا حتی 3 سال ابتدایی عرضه ی کنسولهایشان بجای سود با زیان مواجه هستند و انتظارشان از برگشت این ضرر ها در فروش بازیها خلاصه میشود . البته نینتندو اینبار با سود خوبی درمقایسه با دو رقیب دیگر خود مواجه بود .
درحال حاضر هرسه شرکت به نقطه ای رسیده اند که با پایین آوردن هزینه های خود و فروش نسبتا خوب درحال دریافت و برگشت هزینه های خود هستند .
حالا با این تقاضای بالای بازار و هزینه های پایین هیچ اشتیاقی برای سونی ; مایکروسافت و حتی نینتندو وجود ندارد که در این نقطه کنسولهای جدیدی عرضه کنند و بازار را بهم بریزند . دلیل دیگری هم بر این مدعا که نسل بعد تا سال 2013 یا 2014 روی نمیدهد وجود دارد .
ما بازیهایی با جلوه های فوق العاده تا به امروز در PS3 و Xbox 360 دیده ایم و همچنین عناوین خلاقانه ای در Wii ولی کسی هنوز به این اعتقاد نرسیده که پتانسیل های موجود در آنها بطور کامل مورد استفاده قرار گرفته و دیگر چیز خاصی برای مانور دادن و عرضه کردن در آنها وجو ندارد !
همیشه رسم بر این بوده که سازنده ها زمانی قدم نسل بعد را بر می دارند که به این نقطه رسیده باشند .
نکته ی دیگر این است که بازیهای کنسولهای نسلهای بعد همیشه بر اساس موفقیت های بازیهای نسل قبل خود و مانور روی آن شکل گرفته اند . GOW و عرضه ی پر سر و صدای آن روی PS2 و بازخورد و فروش آن بود که توانست موقعیت PS3 را در ابتدای ورود کمی بهبود بخشد .
و امروز برای Xbox 360 و PS3 عرضه ی Kinect و Move با هدف یک نوع چاشنی به سیستم های قدیمی برای جذب مخاطبین اتفاقی و عمومی است و البته نوعی از بازی برای حرفه ای تر ها که از انجام آن خجالت زده نشوند .
زمزمه هایی هم از وجود نسل دیگری از کنسولها که دیر یا زود از راه میرسند خبر میدهد .
کنسولهایی که بنظر پتانسیل های بالایی دارند . سرویس هایی مانند OnLive که بازیهایی بشکلی با محتوای کاملا اینترنتی دارند که بازهم بنظر نمیرسد تا مدتها بتوانند کل بازار این صنعت را دردست بگیرند .
شرکتهای کلاسیک این صنعت هم با اینکه خبری درز نمیدهند ولی نشانه هایی از کار بر روی نسل بعد بصورت مخفی را میتوان مشاهده کرد .
منبع: Yahoo! News
آخرین ویرایش:



