Platforms Xbox One, PlayStation 4, PC Developers BioWare Publishers Electronic Arts Release Date May 14, 2021
تریلوژی اپیک و نفس گیر مس افکت قرار ـه به صورت یک جا در قالب Legendary Edition بهار سال دیگه برای کنسول های نسل هشت و PC منتشر بشه گرافیک بازی علاوه بر فریم ریت و رزولویشن بهتر طبق گفته Bioware دست خوش بهبود هایی مثل تکسچر های باکیفیت تر مدلینگ , افکت و شیدر های بروز شده هستش و قرار ـه یک تجربه نسبتا مدرن شده از این سگانه رو به ارمغان بیاره
هرچقدر اون «نه به انسانها» باعث شد بهت افتخار کنم، EDI خرابش کرد! چطوری ازش خوشتون میاد؟ امان از ویژگیهای شهوتانگیز(!) این کاراکتر.
در مورد انسانها: واقعاً هرچقدر انتخاب از بین نژادهای دیگه توی Mass Effect برام سخته و هم توی خود بازی و هم این طرح نمیتونستم راحت همتیمیهای اصلی رو از بین اون همه شخصیت خفن انتخاب کنم، انسانها اصلاً برام جالب نبودن. به جز جک که اونم زیاد آدمیزادی نبود! دیگه نهایتش خیلی ارفاق کنم، Kasumi و Zaeed بد نبودن ولی بقیه هیچی!
هرچقدر اون «نه به انسانها» باعث شد بهت افتخار کنم، EDI خرابش کرد! چطوری ازش خوشتون میاد؟ امان از ویژگیهای شهوتانگیز(!) این کاراکتر.
در مورد انسانها: واقعاً هرچقدر انتخاب از بین نژادهای دیگه توی Mass Effect برام سخته و هم توی خود بازی و هم این طرح نمیتونستم راحت همتیمیهای اصلی رو از بین اون همه شخصیت خفن انتخاب کنم، انسانها اصلاً برام جالب نبودن. به جز جک که اونم زیاد آدمیزادی نبود! دیگه نهایتش خیلی ارفاق کنم، Kasumi و Zaeed بد نبودن ولی بقیه هیچی!
ادی یه جورایی به خاطر جوکر اونجاست کلا این دوتا رو دوز داشتم کاری به ویژگی هاش ندارم + بین اون کروگان ها(درست گفتم؟) یادم نمیاد کدومشون بود که تو نسخه دوم همراهی میکرد..چون اون زمان ME1 روی PS3 نبود
و آره انتخاب واقعا سخت بود که کیو با خودت ببری و ... به خاطر دیالوگ ها ولی خوب... Garrus بدون شک ثابت بود
کلا نژادهای فضاییش خیلی عالی بودن...همشون!
ولی انسان ها همشون برام بیخود بودن
و توی Dragon Age (نسخه سوم که بازی کردم حداقل) ، انسان ها همه عالییییی! (غیر اون زن سیاه کچله )، ولی بقیه نژادها ...!
کاملا یه رابطه ی برعکس با ME داشت برام
من با Thane خیلی حال می کردم، خیلی شخصیت Cool ای بود ولی برای من عمرش به دنیا نبود، هر دفعه به مسخره ترین حالت ممکن می مرد! یادم نمیره آخر نسخه 2 که در حال حمله به Base ـه کالکتور ها بودیم، چون خیلی Normandy رو آپگرید نکرده بودم یهو یه تکون خورد سفینه و همون لحظه نشون داد Thane که تو اتاقش بود افتاد سرش خورد به لبه تخت مرد!! دفعه دومم که پلی دادم تا آخر آپگرید کردم سفینه رو بعد که رسیدیم اونجا یه لشکر حشرات موذی اومدن بردنش هوا!
دو تا رفیق همراه و مشاور قابل اعتماد در صدر و بقیه یه سلکشن از بانوانِ دلخواه (حرمسرا ) + اون بچه دانشمنده هم بدرد میخوره. تو بازی چند سال پیش یادم نیست چیکار کردم دختر لاتیه Jack ازم رنجید و گذاشت رفت. فکر کنم به اندازه کافی renegade و بی رحم نبودم.
دم EA گرم عجب ایده بازاریابی خفنی زدن! فکر کن اگر نبود به خاطر این پوسترها تاپیک هفته ای یک بار هم بالا نمیومد! خودم تا الان ۵ تا مدل پوستر مختلف ساختم، خیلی حال میده و نوستالژیکه!
حالا با توجه به بازگشت باشکوه این سه گانه خفن من چندتا نکته که بنظرم در موردشون منفی هست رو بگم! خوبی هاش که همه میدونیم بسیار زیاده و بارها و بارها در موردش جاهای مختلف نوشته شده. اما من بشخصه چون با سری زندگی کردم دوست دارم نقایصش رو هم بگم تا نظر بقیه فن ها که شما باشید چی باشه.
1- پایان نسخه دوم:
به کلیشه ای ترین شکل ممکن در دنیای بازی ها و با زدن یه غول آخر گُنده و احمق تموم میشه! موقع زدن اون موجود به اصطلاح Human-Reaper یاد این باس فایت بازی رامبوی میکرو (کنترا) افتادم!
خب معلومه این واسه یه بازی مال اون موقع کاملا جوابه. اما ما در طول بازی مس افکت بارها می بینیم که Reaperـها فوق العاده موجودات باهوش و فرابشری هستن. حالا اینکه بخوایم با اون اسکلت بی مغز تو آخر بازی مبارزه کنیم چندان جالب نیست!
2- چالش بازی
در واقع در طول بازی خیلی از خطرات ماموریت غیرممکن شپرد گفته میشه. اینکه هرکسی به اون نقطه از کهکشان رفته دیگه برنگشته و... . اما بازی به لحاظ گیمپلی چالش کمی برای گیمر داره. دشمنان هوش مصنوعی ضعیفی دارند و تازه از قابلیت هایی که تیم شپرد دارن بی بهره هستن. مثلا قابلیت freeze کردن دشمن رو فقط ما داریم. چرا نباید دشمنان هم داشته باشن؟! با منطق جور درنمیاد!
3- کلاس های مختلف
یه سری از کلاس ها مثل کلاس engineer مبهم و حوصله سربر هستن. من همین مشکل رو با دراگون ایج اوریجینز هم داشتم. کلاس rogue در برابر کلاس mage یه شوخی بیش نبود واقعا! در واقع اگه بخواید اکشن واقعی و اون حس خوب تیکه پاره کردن دشمن رو تجربه کنید همون کلاس معمولی Soldier تنها انتخاب شماست! و بقیه کلاس ها سوسول بازی هستن! (دقیقا مثل dark souls که با کلاس warrior میرفتید تو خشتک باس داج میزدید اما کلاس های دیگه هرگز این هیجان رو نداشت!)
4- دو گانه renegade - paragon و عدم وجود انتخاب های خاکستری به المان های نقش آفرین بازی ضربه زده! چیزی که مثلا ما تو بازی های CDPR نمی بینیم! همه چیز توی اونجا sophisticatedـتر هستن. اما بازیهای بایوور یه حالت naive دارن.
باز هم میگم rpg نسل هفتم رو واسه من این Bioware بود که ساخت با دوتا از شاهکارهاش یعنی DA: O و ME 2. همونطور که نسل هشتم رو با ساخته ی بینظیر CDPR یعنی Witcher 3 سر کردیم. اما این ایرادات رو وارد میدونم!
حالا با توجه به بازگشت باشکوه این سه گانه خفن من چندتا نکته که بنظرم در موردشون منفی هست رو بگم! خوبی هاش که همه میدونیم بسیار زیاده و بارها و بارها در موردش جاهای مختلف نوشته شده. اما من بشخصه چون با سری زندگی کردم دوست دارم نقایصش رو هم بگم تا نظر بقیه فن ها که شما باشید چی باشه.
1- پایان نسخه دوم:
به کلیشه ای ترین شکل ممکن در دنیای بازی ها و با زدن یه غول آخر گُنده و احمق تموم میشه! موقع زدن اون موجود به اصطلاح Human-Reaper یاد این باس فایت بازی رامبوی میکرو (کنترا) افتادم!
خب معلومه این واسه یه بازی مال اون موقع کاملا جوابه. اما ما در طول بازی مس افکت بارها می بینیم که Reaperـها فوق العاده موجودات باهوش و فرابشری هستن. حالا اینکه بخوایم با اون اسکلت بی مغز تو آخر بازی مبارزه کنیم چندان جالب نیست!
2- چالش بازی
در واقع در طول بازی خیلی از خطرات ماموریت غیرممکن شپرد گفته میشه. اینکه هرکسی به اون نقطه از کهکشان رفته دیگه برنگشته و... . اما بازی به لحاظ گیمپلی چالش کمی برای گیمر داره. دشمنان هوش مصنوعی ضعیفی دارند و تازه از قابلیت هایی که تیم شپرد دارن بی بهره هستن. مثلا قابلیت freeze کردن دشمن رو فقط ما داریم. چرا نباید دشمنان هم داشته باشن؟! با منطق جور درنمیاد!
3- کلاس های مختلف
یه سری از کلاس ها مثل کلاس engineer مبهم و حوصله سربر هستن. من همین مشکل رو با دراگون ایج اوریجینز هم داشتم. کلاس rogue در برابر کلاس mage یه شوخی بیش نبود واقعا! در واقع اگه بخواید اکشن واقعی و اون حس خوب تیکه پاره کردن دشمن رو تجربه کنید همون کلاس معمولی Soldier تنها انتخاب شماست! و بقیه کلاس ها سوسول بازی هستن! (دقیقا مثل dark souls که با کلاس warrior میرفتید تو خشتک باس داج میزدید اما کلاس های دیگه هرگز این هیجان رو نداشت!)
4- دو گانه renegade - paragon و عدم وجود انتخاب های خاکستری به المان های نقش آفرین بازی ضربه زده! چیزی که مثلا ما تو بازی های CDPR نمی بینیم! همه چیز توی اونجا sophisticatedـتر هستن. اما بازیهای بایوور یه حالت naive دارن.
باز هم میگم rpg نسل هفتم رو واسه من این Bioware بود که ساخت با دوتا از شاهکارهاش یعنی DA: O و ME 2. همونطور که نسل هشتم رو با ساخته ی بینظیر CDPR یعنی Witcher 3 سر کردیم. اما این ایرادات رو وارد میدونم!
بیخیال... نشستی بازیه دو نسل قبل رو نقد میکنی؟ بعد میدونی که اونا بر پایه نسل 7ای ساخته شدن که cpu ها به قدری ضعیف بودن مقداری از پردازش cpu رو میبردن سمت gpu که بتونن پردازشش کنن! بعد تو انتظار هوش مصنوعی خفن داشتی؟