High Definition Center

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
نظر به اینکه هر روز داره اخبار مربوط به HDDVD و BD توی سایت زیاد میشه به نظرم بد نیومد که یه تاپیک مستقل درباره این موضوع داشه باشیم و این بحثو اینجا ادامه بدیم. دوستان خواهشا لطف کنن و اخبار مربوطه رو اینجا بزارن :
1) اخبار مربوط به HDDVD وBD
2) اطلاعات درباره پلیر ها و دستگاه های مربوطه
3) تاریخ انتشار فیلم ها
4) درایو های کامپیوتر برای HDDVD وBD
5)نحوه ستاپ بر روی تیوی و Home Theatre توسط Standalone Player
6)نحوه استفاده از HDDVD و BD روی کامپیوتر
7) review ها و مقاله های مزبوطه درباره HDDVD و BD از سایت های مختلف
8) نحوه استفاده از PS3 و X360 به عنوانHDDVD/BD پلیر

امیدوارم این هم تاپیک پرکاری بشه و بچه ها استفاده کنن.. از مدیران هم خواهش میکنم اون چند پست اخر توی تاپیک اخبار داغ کنسول ها که دریاره این موضوعات هست اگر زحمتی نیست به اینجا منتقل کنن
 

Good Boy

کاربر سایت
Apr 9, 2007
842
نام
K1
Microsoft: We Support Blu-ray

Steve Balmer که مقام CEO را در Microsoft دارد اعلام کرد که مایکروسافت از فرمت high-definition کمپانی سونی یعنی Blu-ray حمایت می کند!

Ballmer که دیروز در Las Vegas سخن می گفت اضافه کرد: "ما در حال حاضر مشغول کار بر روی فرمت بلو-ری هستیم برای مثال پشتیبانی کردن Windows از Blu-ray و قرار دادن device driver برای آن."

"من فکر می کنم که جهان در حال تغییر و تحول است , Toshiba هم تحولاتی را در خود ایجاد کرد و ما هم همینطور هستیم و فرمت Blu-ray را به بهترین شکل حمایت و پشتیبانی خواهیم کرد."
 

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
ببخشید من یه سوال آماتورانه (:D) دارم :D

فرق Dolby Surround با Dolby Digital چیه ؟

ممنون

دالبی دیجیتال یک نوع فرمت کامپرشن برای صدا هست (همونطور که MP3 موزیک رو کامپرس میکنه) که میتونه تا تعداد 6 channel به صورت discrete توی خودش جا بده.
یک اشتباهی که خیلی ها میکنن این هست که فکر میکنن دالبی دیجیتال یعنی 5.1 که فرض غلطیه. دالبی دیجیتال میتونه 2.0 یا 4.1 یا 5.1 یا 3.1 باشه.
وقتی میگن یک فیلم یا فایلی فرمت صداش دالبی دیجیتال هست یعنی از این کدک برای کامپرشن صدا استفاده کرده.

Dolby Surround یک نوع الگوریتم برای گرفتن صدای surround از ترک دو چنل هست. اما یادتون باشه Dolby Surround خودش یک نوع کامپرشن نیست. یعنی یک سورسی که Dolby Surround encoded هستش حتما نباید فرمتش دالبی دیجیتال باشه و میتونه فرمتش PCM یا حتی DTS باشه.
یک ترکی که Dolby Surround encoded هست یعنی اینکه یک چنل سنتر و یک rear چنل توی چنل های جلو میکس شدن. به اینصورت که اگه فایل روی سیستم استریو دو چنل پلی شه که کار خاصی نمیخواد. اما روی ریسیوری که مجهز به Dolby Surround decoding باشه این دکورد میتونه چنل های وسط و عقب رو که توی چنل های جلو انکود شدن بکشه بیرون و ترک به صورت surround sound پخش شه. اما این به خوبی Multichannel Music که به صورت discrete روی Dolby Digital/DTS/PCM عرضه شده باشه نیست و صدا accuracy لازم رو نداره.
امروزه با همه گیر شدن کدک های لازم برای discrete multichannel music دیگه نیازی به Dolby Surround نیست مگر برای موارد خاص.
 
آخرین ویرایش:

Rover

کاربر سایت
Oct 11, 2007
1,059
نام
Vahid
اشکان جان یه کوچولو چند تا سوال دارم:
1- میشه در زمینه فرمت WAV کمی توضیح بدی:cool:
2-چه جوری فیلم های ضبط شده بصورت نگاتیو رو به HDتبدیل می کنند؟ یه توضیح کامل میدی؟آیا کیفیت واقعی نگاتیو از HD بیشتره؟
3-فیلم های HD رو الان با نگاتیو میگیرند یا با دوربین های HD ؟
4- دوربین فیلمبرداری خونگی داریم که بتونه 1080P فیلمبرداری کنه؟
......................................................................................................................................
تو این سایت یه چندتایی دوربین با قیمت های نجومی گذاشته بعلاوه یه سری محصولات جانبی
این لینک مربوط به قسمت دوربین های فیلمبرداریه
http://bssc.sel.sony.com/BroadcastandBusiness/DisplaySubCategory?m=0&p=2&sp=19
دوربین ها رو دسته بندی کرده.در مورد این دسته بندی توضیح بده
مثلا Electronic Cinematography
تو هالیوود از همچین دوربین هایی استفاده میشه یا از دوربین های گرفته شده بصورت سفارشی از کمپانی ها الکترونیکی، استفاده میشه
اگه درست یادم باشه همچین چیزی رو در مورد دوربین جرج لوکاس شنیدم
یه ذره تو اون سایت چرخ خوردم این رو هم دیدم:
http://bssc.sel.sony.com/BroadcastandBusiness/minisites/hdselect/HDsystems.shtml#decks
اشکان جان این مونیتور CRT که نشون داده رو نگاه کن نوشته 1080p پخش میکنه
چرا این کارگردانا همیشه از این مونیتورا کنار دستشون میزارن؟
مگه CRT هم داریم که 1080P ساپورت کنه؟
ببخشید زیاد سوال پرسیدم واسه دوربین خونگی HD سرچ میکردم گیر این سایته افتادم رفتم تو نخشو این سوالا واسم پیش اومد
 
آخرین ویرایش:

Wroth Master

کاربر سایت
Jun 21, 2007
1,264
نام
بهزاد
یه سوال داشتم فرمت hd به نام Md -dvd یا چیزی تو همین مایع که ساخت یک کمپانی انگلیسی نباشه نداریم؟
چندماه پیش یه خبرایی درباره ی یه فرمت به اسم versatile multilayer disc یا به صورت مخفف VMD بود که توسط یه شرکت انگلیسی به اسم New Medium Enterprises قرار بود طراحی بشه.و به جای لیزر آبی که برای خواندن و نوشتن بر روی BD و HD DVD به کار رفته از همون لیزر قرمزی که توی DVD های معمولی به کار رفته بود استفاده می کرد.و می گفتن که میشه دیسک های 20 لایه ای تولید کرد که ظرفیت 100 GB رو داشته باشند.و همچنین پلیرهاش هم خیلی از پلیرهای BD و HD DVD ارزون تر خواهد بود.
ولی مشخصه که اصلا به تولید انبوه نرسیده .اگر هم تولید انبوه می شد چیزی جز شکست برای کمپانی ش نداشت.
در این رابطه هم Andy Parsons که chairman of the Blu-ray Disc Association هست گفته:

New Medium’s price strategy will fail
because it relies on a false assumption
 

Naughty Kitty

کاربر سایت
Jul 27, 2006
1,423
Nielsen VideoScan High-Def market share for week ending March 9th, 2008

nielsen_list_030908_1.jpg

بعد از گذشت 1 ماه از مرگ HD DVD ؛ هنوز 3 تایتل اون جزء پرفروش ترین هاس..!

nielsen030908.jpg


============================

توشیبا هم در طول format war حدود 1 میلیارد دلار (100 میلیارد ین) خرج فرمتش کرده بود که با شکست این فرمت همه این هزینه رو در واقع ضرر کرد...

[لینک]
 

fictionarea

کاربر سایت
Dec 23, 2007
338
نام
حسین
یک سوال از wakashizuma :
شما می دونید این Digital Copy ها که به تازگی تو بعضی دی وی دی ها هست ( مثلا یونیورسال ) . چه جوری عمل می کنه ؟ فقط رو یه پی سی کار می کنه ؟ نمییشه به کس دیگه داد که ببینه ؟ اصلا ارزش دانلود داره ؟ (حدود 2 گیگ هستش ! ) چون حجم برای من بالاست می تونم بدم کس دیگه دانلود کنه بعد ازش بگیرم یا نه ؟
اگه کس دیگه ای هم میدونه ممنون میشم بگه !
 

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
اشکان جان یه کوچولو چند تا سوال دارم:
شرمنده جوابا دیر شد

1- میشه در زمینه فرمت WAV کمی توضیح بدی
Wave/AIFF یک نوع کانتینر برای فرمت های صدا هستن که صدا رو بصورت decompressed توی خودشون جا میدن. یادتون باشه decompressed و lossless دو چیز متفاوت هستن. decompressed یعنی اینکه صدا lossless هست ولی کامپرس نشده و یک دقیقه سکوت به اندازه یک دقیقه دیالوگ جا میگیره. اما lossless یعنی کدک هایی مثل TrueHD که صدا رو compress میکنن (مثل همین مثالی که زده شد) ولی بعد از اینکه دیکامپرس میشه صدا lossless و bit for bit مثل مستر هستش. در واقع همه کدک ها تو پلیر ها (چه lossy یا lossless فرقی نداره) اول decompress میشن به Wave و بعد توسط DAC ها به صدای انالوگ تبدیل میشن.
با اینکه امروزه معمولا توی فیلم ها استاندارد 24bit/48khz هستش و توی رکورد صدا هم مکزیموم 24bit/192khz ولی این کانتینر محدودیتی برای bit depth بالاتر یا frequency بالاتر نداره.

2-چه جوری فیلم های ضبط شده بصورت نگاتیو رو به HDتبدیل می کنند؟ یه توضیح کامل میدی؟آیا کیفیت واقعی نگاتیو از HD بیشتره؟
قدیم ها از Telecine استفاده میکردن ولی الان پروسسی به نام Digital intermediate هستش به این صورت که نگاتیو فیلم رو اسکن میکنن و تبدیل میکنن به فرمت دیجیتال. معمولا اینکار رو وقتی انجام میدن که میخوان special effects هارو روی فیلم بزارن و بعد هم روش کارهای لازم رو انجام میدن. رزولوشن هم معمولا 2K/4K هستش و فایل به صورت uncompressed تهیه میشه و فریم ریت 24p هستش. بعدا از روی همین مسترها (البته بعد از اینکه همه پروسسینگ ها مثل color correction و special effects انجام بشه روش) ورژن های دیویدی و بلوری رو به دست میارن. اگه درست یادم باشه Spider-Man 2 اولین (یا یکی از اولین فیلم هایی بود) که به صورت 4K ازش Digital intermediate تهیه شده بود.
نگاتیو هم چون انالوگ هستش رزولوشن خاصی نداره و اگه خیلی دقیق بخوایم بگیم رزولوشنش unlimited هستش برای همین میشه اینطور گفت که کیفیتش میتونه ز بالاتر باشه. ولی از یک رزولوشنی بالاتر دیگه شما هیچ تفاوتی رو نمیتونی احساس کنی. گفته میشه اگر بالاتر از 4K یک فیلم رو اسکن کنین هیچ برتری نسبت به 4K نداره و در واقع ما نمیتونیم تفاوتی بالای 4K رو تشخیص بدیم. ولی این فعلا همون حرفه و هیچ دلیل علمی که موضوع رو ثابت کنه ارایه نشده. در واقع یک چیزی مثل صدا هست. شما هیچ تفاوتی توی frequency بالاتر از 192khz رو نمیتونی احساس کنی برای تبدیل صدای انالوگ به صدای دیجیتال (اینم تازه فرض کینم مثلا 192khz با 96khz تفاوتی داره)

3-فیلم های HD رو الان با نگاتیو میگیرند یا با دوربین های HD ؟
ما دو نوع فیلم برداری داریم یکی انالوگ هست یکی دیجیتال
اگه انالوگ باشه که روی نگاتیو فیلم رو ذخیره میکنه.
دیجیتال ولی باید روی هارددرایو (و معمولا باید RAID باشه که بتونه بیتریت خیلی بالارو تحمل کنه) یا هرچیزی که بشه روی صفرو یک زد انجام میشه (مثل تیپ های HDCAM که تیپ هستن ولی اطلاعات رو بصورت صفرو یک ذخیره میکنن).

4- دوربین فیلمبرداری خونگی داریم که بتونه 1080P فیلمبرداری کنه؟
اگه از فرمت HDV بخوای استفاده کنی که نه امکان نداره چون به 720p/1080i محدود هست.
ولی دوربین های جدید AVCHD که اومدن بیرون فکر کنم Full HD هستن و 1080p رو رکورد میکنن (هرچند مدلشو الان یادم نیست).

تو هالیوود از همچین دوربین هایی استفاده میشه یا از دوربین های گرفته شده بصورت سفارشی از کمپانی ها الکترونیکی، استفاده میشه
اگه درست یادم باشه همچین چیزی رو در مورد دوربین جرج لوکاس شنیدم
بستگی به اون شخص داره.
مثلا یکی مثل Steven Soderbergh داره از دوربین های Red One استفاده میکنه برای ساخت فیلمش و دوربینش هم قیمتش 17000$ هست و و هرکسی میتونه بخره (البته باید خیلی توی waiting list صبر کنی). برای همین اینطور نیست که بگیم دوربین های کارگردان ها همیشه مخصوصه.
بعد هم شما یکی مثل جرج لوکاس داری که خب اسمش روشه و یک شرکت حاظره هرکاری بکنه و هر دوربینی که اون میخواد رو براش customize کنه که بگه با جرج لوکاس کار کرده. البته موقعی که جرج لوکاس داشت SW رو بصورت دیجیتال فیلم برداری میکرد هنوز اون دوربین هابخوبی دوربین های امروز نبودن.

چرا این کارگردانا همیشه از این مونیتورا کنار دستشون میزارن؟
مگه CRT هم داریم که 1080P ساپورت کنه؟
برای اینکه بعدا از فیلم گرفتن هزار تا کار دیگه باید روی فیلم انجام شه از قبیل color correction
مانیتور CRT 1080p هم داریم ولی فقط برای کارهای پروفشنال هستن و قیمت خیلی بالایی هم دارن و در واقع Reference حساب میشن. این مانیتور ها از همه نظر calibrate شده هستن.
البته امروزه از LCD هم برای اینکارا استفاده میکنن چون بیشتر مردم که فیلم رو توی خونه میبینن LCD دارن و میخوان مطمین شن این فیلم ها روی LCD هم کیفیت خوبی داره.

یک سوال از wakashizuma :
شما می دونید این Digital Copy ها که به تازگی تو بعضی دی وی دی ها هست ( مثلا یونیورسال ) . چه جوری عمل می کنه ؟ فقط رو یه پی سی کار می کنه ؟ نمییشه به کس دیگه داد که ببینه ؟ اصلا ارزش دانلود داره ؟ (حدود 2 گیگ هستش ! ) چون حجم برای من بالاست می تونم بدم کس دیگه دانلود کنه بعد ازش بگیرم یا نه ؟
اگه کس دیگه ای هم میدونه ممنون میشم بگه !
این کپی ها در واقع برای استفاده در دستگاه های portable هستن و فرمتشون یا سازگار با Windows Media هستش یا اینکه iTunes compatible هستن. در واقع مثل فیلم های iTunes که شما بخری. به شخص دیگه هم نمیشه داد چون این کپی authorize میشه با اکانت خودت و فقط توی کامپوتر یا پلیری که به اکانت خودت attach شده باشه و یا authorize شده باشه میشه دیدش
دانلود که نیمشه کردشون ولی ارزش دانلود نداره به چند دلیل :
دارای surround sound نیستن
از دیویدی کیفیت پایین تری دارن. من خودم هنوز فیلمی از iTunes نخریدم چون توی کانادا چیزی نمیفروشن ولی یک اپیزود تیوی شو برای امتحان کردم چنگی به دل نیمزد.
فقط هم روی پیسی کار میکنن و اگه iTunes compatible هم باشه روی مک هم کار میکنن.
شما دیویدی رو داخل دستگاه میزاری و اون خودش فیلم رو add میکنه به نرم افزاری که باهاش compatible هست و البته باید فایل authorize رو کنی با ایدیت.
من خودم هنوز این فایل هارو تست نکردم چون فیلمی نگرفتم که همچین چیزی همراهش باشه و احتمالا اولین فیلمی که بگیرم و این کپی همراش باشه Rambo هستش.
 

fictionarea

کاربر سایت
Dec 23, 2007
338
نام
حسین
اتفاقا این دی وی دی که من دارم فقط مخصوص مدیا پلیر پی سی یا لپ تاپ و اصلا روی همون برگه کد تاکبد کرده که با آی تنز یا پی اس پس سازگار نیست .بیت ریت رو هم 1.6 داده . البته فایلهای ویدیویی مدیا پلیر همیشه از فشرده سازی خوبی استفاده می کنن . امروز می خواستم دانلود کنم دیدم 2 گیگ هست . اینجوری حدود 90 ساعت باید کامپیوتر روشن باشه تا بشه دانلود کرد . بعد تازه میشه اونی که روی دیویدی شماره 1 همین فیلم دارم !
من فکر می کردم این نسخه روی دی وی دی هست و فقط باید با کد بشه اونو ترنسفر کرد . این که خیلی مسخره هستش ! اصلا منظور از این کار چیه ؟ حالا اگه یه فیلم دیگه از همون کمپانی بود حالا یه چیزی ولی این اصلا به کار نمیاد .
راستی نسخه کالکتور American Gangster هم اینو داره . این همون فیلمیه که من هم دارم .
 

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
اتفاقا این دی وی دی که من دارم فقط مخصوص مدیا پلیر پی سی یا لپ تاپ و اصلا روی همون برگه کد تاکبد کرده که با آی تنز یا پی اس پس سازگار نیست .بیت ریت رو هم 1.6 داده . البته فایلهای ویدیویی مدیا پلیر همیشه از فشرده سازی خوبی استفاده می کنن . امروز می خواستم دانلود کنم دیدم 2 گیگ هست . اینجوری حدود 90 ساعت باید کامپیوتر روشن باشه تا بشه دانلود کرد . بعد تازه میشه اونی که روی دیویدی شماره 1 همین فیلم دارم !
من فکر می کردم این نسخه روی دی وی دی هست و فقط باید با کد بشه اونو ترنسفر کرد . این که خیلی مسخره هستش ! اصلا منظور از این کار چیه ؟ حالا اگه یه فیلم دیگه از همون کمپانی بود حالا یه چیزی ولی این اصلا به کار نمیاد .
راستی نسخه کالکتور American Gangster هم اینو داره . این همون فیلمیه که من هم دارم .

من چقدر گیجم.
اتفاقا هفته پیش همون نسخه CE فیلم American Gangsterرو گرفتم ولی اصلا یادم نبود دیجیتال کپی داره :D
احتمالا که با مک سازگار نیست ولی امتحان رو میکنم.
 

Elvish Hero

Channeling La Masia
کاربر سایت
Sep 23, 2005
4,143
اشکان یه سوالی،مثلا این فیلمهایی که الان تورنتش هست و Hd rip هست همون AVCHD هستن؟
یکی دیگه اینکه تو این فایلا مینویسه فرمت صدا AC3 هستش بعدشم مثلا 6 چنل هستش،مگه وقتی فیلمو ریپ میکنن صدا همونطوری باقی میمونه؟چون بیت ریت پایین میاد حالا چطوری صدا lossless میمونه تازه 6 چنلیش هم میمونه؟
بعدش یه چیزی،فرمتهای HD هم برای تقویت از THX استفاده یکنن یا نه؟یا مثلا چیزی به اسم THX HD داریم یا نه؟:D
 
آخرین ویرایش:

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
اشکان یه سوالی،مثلا این فیلمهایی که الان تورنتش هست و Hd rip هست همون AVCHD هستن؟
نه.
HD Rip یعنی اینکه از سورس HD مثل بلوری یا HD DVD ریپ شدن ولی فرمتشون 99% اوقات mkv هستش. اگه استریم ها AVCHD compatible باشه با میشه تبدیلشون کرد به AVCHD (البته بدون ساب تایتل) ولی هیچکدوم تا جایی که دیدم AVCHD نیستن.

یکی دیگه اینکه تو این فایلا مینویسه فرمت صدا AC3 هستش بعدشم مثلا 6 چنل هستش،مگه وقتی فیلمو ریپ میکنن صدا همونطوری باقی میمونه؟چون بیت ریت پایین میاد حالا چطوری صدا lossless میمونه تازه 6 چنلیش هم میمونه؟
ربطی نداره.
AC3 یعنی اینکه کدک صدا Dolby Digital هستش و AC3 بودن دلیل شش چنل بودن نمیشه. خیلی از Divx rip ها توی اینترنت هستن که ترک AC3 دارن ولی 5.1 نیستن. AC3 فقط نشون دهنده کدک صدا هست.
در مورد فیلم هم اگر روی بلوری باشه این ترک lossless همیشه یک ترک معمولی Dolby Digital هم برای compatibility داره که معمولا اگه از بلوری ریپ بشه از همین استریم استفاده میکنن.
اگرم HD DVD باشه که اون استریم lossless رو تبدیل میکنن به DD یا DTS
بیتریت ربطی به تعداد چنل نداره. شما میتونی بیتریت رو 100kbps بکنی ولی بازم 5.1/7.1 باشی! در واقع هرچی بیتریت بالاتر باشه سهمی که هر چنل میگیره بیشتره (البته DD و DTS دارای dynamic allocation هم هستن به این معنی که هرچنل همیشه یک مقدار ثابت بیتریت نمیگیره).
این ترک ها هم هیچ کدوم Lossless نیستن. AC3/DTS قابلیت lossless بودن رو نداره. تنها کدک هایی که میتونن lossless باشن Dolby TrueHD/DTS-MA/Apple Lossless//FLAC/PCM هستن. *
این ترک هام درسته و ممکنه از روی ترک lossless بلوری یا HD DVD کپی و transcode شده باشن ولی دیگه lossless نیستن.
برای lossless بودن یک ترک باید VBR باشه که بتونه هرمقدار بیتریت لازم رو در اختیار چنل بزاره وقتی نیاز داره که lossless بودن حفظ باشه. البته میشه ترک lossless به صورت CBR هم باشه ولی در اینصورت میشه مثل PCM که درسته lossless هست ولی برخلاف Dolby TrueHD/DTS-MA خیلی فضا و پهنای باند حروم میکنه.

بعدش یه چیزی،فرمتهای HD هم برای تقویت از THX استفاده یکنن یا نه؟یا مثلا چیزی به اسم THX HD داریم یا نه؟
THX در واقع format independent هستش و ربطی به فرمت یا رزولوشن نداره. از Laserdisc و VHS بوده تا DVD و حتی Blu-ray/HD DVD
اولین فیلم HD هم که THX certified شد اگه درست بادم بشه ریلیز اروپایی Pan's Labyrinth بود روی فرمت HD DVD

The European HD DVD release of the Oscar-winning "Pan's Labyrinth" is the first live-action HD DVD to be THX certified, raising the question of when similarly spectacular releases will be in the U.S.

THX در واقع نظارت میکنه روی ترنسفر فیلم که مطمین باشه تا حد اطمینان نزدیک به اون چیزی که کارگردان میخواسته باشه و بالاترین کیفیت رو داشته باشه روی فرمتی که عرضه میشه. البته با وجود ترنسفرهای خوبی که امروزه روی دیویدی و بلوری میان دیگه THX اون اهمیتی که زمان Laserdisc رو داشت رو نداره.
 

Elvish Hero

Channeling La Masia
کاربر سایت
Sep 23, 2005
4,143
THX در واقع نظارت میکنه روی ترنسفر فیلم که مطمین باشه تا حد اطمینان نزدیک به اون چیزی که کارگردان میخواسته باشه
یعنی یه جورای Amplify میکنه؟متوحه نشدم که نزدیک بودن به نظر کارگردان چیه!
البته با وجود ترنسفرهای خوبی که امروزه روی دیویدی و بلوری میان دیگه THX اون اهمیتی که زمان Laserdisc رو داشت رو نداره.
همین بود سوالم،یعنی THX هنوزم مزیت خاصی حساب میشه؟
اگه استریم ها AVCHD compatible باشه
یعنی مثلا بلوری فیلم X استریمهاش Compatible هستن پس میشه ریپش کرد به AVCHD ولی فیلم Y اینطوری نیست پس میشه Mkv? بعد اگه اینطوریه،AVCHD هم مثل همین Mkv ها مثلا حجمشون 5 گیگ ایناس؟
AC3 یعنی اینکه کدک صدا Dolby Digital هستش و AC3 بودن دلیل شش چنل بودن نمیشه.
اینو که میدونم،منظورم همون 6 چنلیش بود.
در مورد فیلم هم اگر روی بلوری باشه این ترک lossless همیشه یک ترک معمولی Dolby Digital هم برای compatibility داره که معمولا اگه از بلوری ریپ بشه از همین استریم استفاده میکنن.
اگرم HD DVD باشه که اون استریم lossless رو تبدیل میکنن به DD یا DTS
پس در هر صورت صدا تبدیل میشه و دیگه Lossless نیست دیگه؟(البته گفتی اینو)حالا این فقط برای MKV هستش یا AVCHD هم اینطوریه؟
بیتریت ربطی به تعداد چنل نداره. شما میتونی بیتریت رو 100kbps بکنی ولی بازم 5.1/7.1 باشی!
:D
(البته DD و DTS دارای dynamic allocation هم هستن به این معنی که هرچنل همیشه یک مقدار ثابت بیتریت نمیگیره).
یعنی PCM نیست؟خوب کل خوبی چنل ها همین سوئیچ کردن صداس دیگه گرنه Surround که با دو چنلم میشه:D
VBR و CBR مخفف چین؟
 

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
Oct 10, 2005
878
نام
Ashkan
یعنی یه جورای Amplify میکنه؟متوحه نشدم که نزدیک بودن به نظر کارگردان چیه!
بعضی وقتا فیلم رو که ترنسفر میکنن خیلی چیزا میتونه پیش بیاد مثلا بالانس رنگ توی بعضی صحنه ها بهم بخوره یا اینکه بیشتر از حد معمول روش Digital Noise Reduction انجام بدن و گرین رو بگیرن. نزدیک ترین به نظر کارگردان بعنی اینکه همه چیز های فیلم مثل همونی که کارگردان خواسته باشه از مقدار گرین گرفته یا بالانس رنگ ها و چیزهای دیگه.
در واقع مطمین میشن نسخه ایی که انکود شده برای دلیوری نزدیک و مشابه مستری هست که دریافت کردن. این در مورد صدا هم صادقه.

همین بود سوالم،یعنی THX هنوزم مزیت خاصی حساب میشه؟
هنوز میشه از نظر مارکتینگ روش مانور داد ولی دیگه ارزش گزشته رو نداره. THX هم امروزه بیشتر تلاشو گزشته روی certify کردن سینماها و certify کردن سخت افزار.

یعنی مثلا بلوری فیلم X استریمهاش Compatible هستن پس میشه ریپش کرد به AVCHD ولی فیلم Y اینطوری نیست پس میشه Mkv? بعد اگه اینطوریه،AVCHD هم مثل همین Mkv ها مثلا حجمشون 5 گیگ ایناس؟
نه منظورم این نبود
این ربطی به بلوری نداره. وقتی که اون شخص فیلم رو ریپ میکنه مثلا به کدک AVC باید مطمین بشه که تنظیمات انکودرش با مشخصات AVCHD و بلوری compatible هستش. اگه compatible باشه میشه mkv رو demux کردش بعدش mux کرد به AVCHD
حجم AVCHD حاصل از این هم دقیقا معادل حجم mkv میشه چون لازم نبوده transcode بشه.

پس در هر صورت صدا تبدیل میشه و دیگه Lossless نیست دیگه؟(البته گفتی اینو)حالا این فقط برای MKV هستش یا AVCHD هم اینطوریه؟
نه lossless نیستش
البته قانونی نیست که بگه حتما صدا رو باید lossy کنن.
میتونن اصلا همون استریم lossless رو بزارن ولی حجم کار برای دانلود خیلی بالا میره چون یک ترک lossless با فرمت TrueHD 24bit/48khz معمولا 3/4 گیگ حجم میگیره. میتونن هم استریم lossless رو PCM بکنن و توی فایل بزارن ولی حجم فوق العاده بالا میره.
AVCHD میتونه صدای lossless با کدک های PCM/TrueHD/DTS-MA توی خودش جا بده(البته officially گفته میشه فقط PCM و Dolby Digital اما میشه توش اینارم گزاشت).
mkv هم هر کدکی میشه توش کزاشت.

VBR و CBR مخفف چین؟
CBR = Constant Bit rate
VBR = Variable Bit rate

یعنی PCM نیست؟خوب کل خوبی چنل ها همین سوئیچ کردن صداس دیگه گرنه Surround که با دو چنلم میشه
البته منظور allocate کردن بیتریت به چنل بود نه allocate کردن تعداد چنل ها
در PCM بیتریت CBR هستش یعنی به همه چنل ها در همه زمان ها یک مقدار بیتریت میده حالا میخواد اون چنل در اون صحنه اصلا صدایی توش باشه یا نباشه. این خوب نیست چون دلیل نداره وقتی یک جایی سکوت هستش همون مقدار بیتریت رو بهش بدیم که به صدای دیالوک یا gun fight میدیم
دالبی دیجیتال عادی وDTS (نه اون انواعشون که lossless هستن) هم CBR هستن و یک بیتریت فیکس شده دارن به این معنی که مثل بیتریت PCM همه جا ثابته ولی برخلاف PCM میتونن این مقدار بیت ریت ثابت رو تقسیم کنن بین چنل ها بر اساس نیازشون. به طور مثال اگه از چنل های عقب صدایی نمیاد اصلا بهشون چیزی نمیدن و در عوض سهمیه چنل های جلو زیاد میشه و بلعکس. ولی یک limitation هم هست. کل بیتریتی که مثلا دالبی دیجیتال داره 640kbps هستش و مکزیمومی که میتونه به اون چنل بده نمیتونه از 640kbps فراتر بره (و البته برای اینکه یک چنل 640kbps بگیره بقیه نباید هیچ نیازی داشته باشن).
Dolby TrueHD و DTS-MA هم که lossless هستن همین کارو میکنن با این تفاوت که برخلاف مورد بالا این بیتریت فیکس شده نیست و هرچقدر که اون چنل (یا چنل ها) لازم داشته باشن در اون موقع خاص بهشون میده و هر چنل هم در بیتریتی که میگیرن جدا عمل میکنن و نیاز یکی روی مقداری که اون یکی میگیره هیچ اثری نداره.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر