اشکان جان یه کوچولو چند تا سوال دارم:
شرمنده جوابا دیر شد
1- میشه در زمینه فرمت WAV کمی توضیح بدی
Wave/AIFF یک نوع کانتینر برای فرمت های صدا هستن که صدا رو بصورت decompressed توی خودشون جا میدن. یادتون باشه decompressed و lossless دو چیز متفاوت هستن. decompressed یعنی اینکه صدا lossless هست ولی کامپرس نشده و یک دقیقه سکوت به اندازه یک دقیقه دیالوگ جا میگیره. اما lossless یعنی کدک هایی مثل TrueHD که صدا رو compress میکنن (مثل همین مثالی که زده شد) ولی بعد از اینکه دیکامپرس میشه صدا lossless و bit for bit مثل مستر هستش. در واقع همه کدک ها تو پلیر ها (چه lossy یا lossless فرقی نداره) اول decompress میشن به Wave و بعد توسط DAC ها به صدای انالوگ تبدیل میشن.
با اینکه امروزه معمولا توی فیلم ها استاندارد 24bit/48khz هستش و توی رکورد صدا هم مکزیموم 24bit/192khz ولی این کانتینر محدودیتی برای bit depth بالاتر یا frequency بالاتر نداره.
2-چه جوری فیلم های ضبط شده بصورت نگاتیو رو به HDتبدیل می کنند؟ یه توضیح کامل میدی؟آیا کیفیت واقعی نگاتیو از HD بیشتره؟
قدیم ها از Telecine استفاده میکردن ولی الان پروسسی به نام Digital intermediate هستش به این صورت که نگاتیو فیلم رو اسکن میکنن و تبدیل میکنن به فرمت دیجیتال. معمولا اینکار رو وقتی انجام میدن که میخوان special effects هارو روی فیلم بزارن و بعد هم روش کارهای لازم رو انجام میدن. رزولوشن هم معمولا 2K/4K هستش و فایل به صورت uncompressed تهیه میشه و فریم ریت 24p هستش. بعدا از روی همین مسترها (البته بعد از اینکه همه پروسسینگ ها مثل color correction و special effects انجام بشه روش) ورژن های دیویدی و بلوری رو به دست میارن. اگه درست یادم باشه Spider-Man 2 اولین (یا یکی از اولین فیلم هایی بود) که به صورت 4K ازش Digital intermediate تهیه شده بود.
نگاتیو هم چون انالوگ هستش رزولوشن خاصی نداره و اگه خیلی دقیق بخوایم بگیم رزولوشنش unlimited هستش برای همین میشه اینطور گفت که کیفیتش
میتونه ز بالاتر باشه. ولی از یک رزولوشنی بالاتر دیگه شما هیچ تفاوتی رو نمیتونی احساس کنی. گفته میشه اگر بالاتر از 4K یک فیلم رو اسکن کنین هیچ برتری نسبت به 4K نداره و در واقع ما نمیتونیم تفاوتی بالای 4K رو تشخیص بدیم. ولی این فعلا همون حرفه و هیچ دلیل علمی که موضوع رو ثابت کنه ارایه نشده. در واقع یک چیزی مثل صدا هست. شما هیچ تفاوتی توی frequency بالاتر از 192khz رو نمیتونی احساس کنی برای تبدیل صدای انالوگ به صدای دیجیتال (اینم تازه فرض کینم مثلا 192khz با 96khz تفاوتی داره)
3-فیلم های HD رو الان با نگاتیو میگیرند یا با دوربین های HD ؟
ما دو نوع فیلم برداری داریم یکی انالوگ هست یکی دیجیتال
اگه انالوگ باشه که روی نگاتیو فیلم رو ذخیره میکنه.
دیجیتال ولی باید روی هارددرایو (و معمولا باید RAID باشه که بتونه بیتریت خیلی بالارو تحمل کنه) یا هرچیزی که بشه روی صفرو یک زد انجام میشه (مثل تیپ های HDCAM که تیپ هستن ولی اطلاعات رو بصورت صفرو یک ذخیره میکنن).
4- دوربین فیلمبرداری خونگی داریم که بتونه 1080P فیلمبرداری کنه؟
اگه از فرمت HDV بخوای استفاده کنی که نه امکان نداره چون به 720p/1080i محدود هست.
ولی دوربین های جدید AVCHD که اومدن بیرون فکر کنم Full HD هستن و 1080p رو رکورد میکنن (هرچند مدلشو الان یادم نیست).
تو هالیوود از همچین دوربین هایی استفاده میشه یا از دوربین های گرفته شده بصورت سفارشی از کمپانی ها الکترونیکی، استفاده میشه
اگه درست یادم باشه همچین چیزی رو در مورد دوربین جرج لوکاس شنیدم
بستگی به اون شخص داره.
مثلا یکی مثل Steven Soderbergh داره از دوربین های Red One استفاده میکنه برای ساخت فیلمش و دوربینش هم قیمتش 17000$ هست و و هرکسی میتونه بخره (البته باید خیلی توی waiting list صبر کنی). برای همین اینطور نیست که بگیم دوربین های کارگردان ها همیشه مخصوصه.
بعد هم شما یکی مثل جرج لوکاس داری که خب اسمش روشه و یک شرکت حاظره هرکاری بکنه و هر دوربینی که اون میخواد رو براش customize کنه که بگه با جرج لوکاس کار کرده. البته موقعی که جرج لوکاس داشت SW رو بصورت دیجیتال فیلم برداری میکرد هنوز اون دوربین هابخوبی دوربین های امروز نبودن.
چرا این کارگردانا همیشه از این مونیتورا کنار دستشون میزارن؟
مگه CRT هم داریم که 1080P ساپورت کنه؟
برای اینکه بعدا از فیلم گرفتن هزار تا کار دیگه باید روی فیلم انجام شه از قبیل color correction
مانیتور CRT 1080p هم داریم ولی فقط برای کارهای پروفشنال هستن و قیمت خیلی بالایی هم دارن و در واقع Reference حساب میشن. این مانیتور ها از همه نظر calibrate شده هستن.
البته امروزه از LCD هم برای اینکارا استفاده میکنن چون بیشتر مردم که فیلم رو توی خونه میبینن LCD دارن و میخوان مطمین شن این فیلم ها روی LCD هم کیفیت خوبی داره.
یک سوال از wakashizuma :
شما می دونید این Digital Copy ها که به تازگی تو بعضی دی وی دی ها هست ( مثلا یونیورسال ) . چه جوری عمل می کنه ؟ فقط رو یه پی سی کار می کنه ؟ نمییشه به کس دیگه داد که ببینه ؟ اصلا ارزش دانلود داره ؟ (حدود 2 گیگ هستش ! ) چون حجم برای من بالاست می تونم بدم کس دیگه دانلود کنه بعد ازش بگیرم یا نه ؟
اگه کس دیگه ای هم میدونه ممنون میشم بگه !
این کپی ها در واقع برای استفاده در دستگاه های portable هستن و فرمتشون یا سازگار با Windows Media هستش یا اینکه iTunes compatible هستن. در واقع مثل فیلم های iTunes که شما بخری. به شخص دیگه هم نمیشه داد چون این کپی authorize میشه با اکانت خودت و فقط توی کامپوتر یا پلیری که به اکانت خودت attach شده باشه و یا authorize شده باشه میشه دیدش
دانلود که نیمشه کردشون ولی ارزش دانلود نداره به چند دلیل :
دارای surround sound نیستن
از دیویدی کیفیت پایین تری دارن. من خودم هنوز فیلمی از iTunes نخریدم چون توی کانادا چیزی نمیفروشن ولی یک اپیزود تیوی شو برای امتحان کردم چنگی به دل نیمزد.
فقط هم روی پیسی کار میکنن و اگه iTunes compatible هم باشه روی مک هم کار میکنن.
شما دیویدی رو داخل دستگاه میزاری و اون خودش فیلم رو add میکنه به نرم افزاری که باهاش compatible هست و البته باید فایل authorize رو کنی با ایدیت.
من خودم هنوز این فایل هارو تست نکردم چون فیلمی نگرفتم که همچین چیزی همراهش باشه و احتمالا اولین فیلمی که بگیرم و این کپی همراش باشه Rambo هستش.