High Definition Center

Wakashizuma

مدیر سابق
کاربر سایت
نظر به اینکه هر روز داره اخبار مربوط به HDDVD و BD توی سایت زیاد میشه به نظرم بد نیومد که یه تاپیک مستقل درباره این موضوع داشه باشیم و این بحثو اینجا ادامه بدیم. دوستان خواهشا لطف کنن و اخبار مربوطه رو اینجا بزارن :
1) اخبار مربوط به HDDVD وBD
2) اطلاعات درباره پلیر ها و دستگاه های مربوطه
3) تاریخ انتشار فیلم ها
4) درایو های کامپیوتر برای HDDVD وBD
5)نحوه ستاپ بر روی تیوی و Home Theatre توسط Standalone Player
6)نحوه استفاده از HDDVD و BD روی کامپیوتر
7) review ها و مقاله های مزبوطه درباره HDDVD و BD از سایت های مختلف
8) نحوه استفاده از PS3 و X360 به عنوانHDDVD/BD پلیر

امیدوارم این هم تاپیک پرکاری بشه و بچه ها استفاده کنن.. از مدیران هم خواهش میکنم اون چند پست اخر توی تاپیک اخبار داغ کنسول ها که دریاره این موضوعات هست اگر زحمتی نیست به اینجا منتقل کنن
 
د پس لطفا اينقدر تند نر
من هر چی پستمو خوندم تندی توش ندیدم. شما یک پیشنهاد داده بودی توی پستت منم جوابشو دادم و نظرمو گفتم! این تند بودن هم نمیدونم چیه منظورت. جدیدا باب شده هر کی با نظر ادم مخالفت میکنه میشه تندی!

من قصد دفاع از هيچ كمپاني فيلم سازي و بازي سازي و ... رو ندارم اما فراموش نكنيد كه هنوز يه هفته نشده اين كمپاني محصول خودشو معرفي كرده پس هنوز براي تصميم گيري براي شركتا زوده.
یعنی به نظر شما این همه خرجی که این کمپانی برای infrastructure فرمت های بلوری و HD DVD کردن الکیه و یک دفعه ول میکنن میرن سمت فرمت دیگه؟
یک چیزی که شما خیلی ساده انگارانه باهاش برخورد میکنی اینکه که فکر میکنی استدیو ها فقط به فضا فکر میکنن! مهمترین چیز برای کمپانی ها patents و royalty و سود حاصله از فرمت هست و اینطوری نیست که همه چیزی رو ول کنن بچسبن به یک فرمتی که فعلا روی کاغدspec جالبی داره ولی در عمل هنوز هیچ چیزی ازش دیده نشده و هیچ royalty هم ازش بهشون نمیرسه!

يبار Sony گفته بود ديگه احتاجي نبود شماره دوباره وارد ميدان عمل بشي.
وارد میدان عمل میشم چون مثل هر کس دیگه ایی حق دارم نطرمو بگم و این حقو کسی نمیتونه از کسی بگیره. چون شما این حرف به مذاقت خوش نمیاد نباید بجاش مزه پرونی کنی!
sony نظرشو گفته منم نظرمو گفتم کسی دیگه هم میتونه بیاد نظرشو بگه. نظرتو توی یک پابلیک فروم گفتی و باید انتظار جواب دادن بهشو از چند نفر داشته باشی!

اما يه محصول خود بايد همزمان و يا حتي همزمان نه بلكه در يك موقع مناسب وارد ميدان جنگ با رقبا بشه ممكنه اين محصول بسيار قدرتند باشه(از نظر فضا) اما شكستش كاملا واضه چون خيلي دير وارد ميدان شده و دقيقا ميشه با سرنوشت Xbox مقايسش كرد چون Xbox هم خييلي قوي تر از PS2 بود اما اينقدر بد موقع وارد ميدان شد كه خودتون ميدونيد چي شد.

شما این داری این حرفو با این assumption و فرض میزنی که انگار feasibility و بهینه بودن ساخت این محصول ثابت شده! این محصول فعلاprototype هست و چیزی دیگه ازش دیده نشده پس قبل از اینکه اصلا بخواد مورد توجه قرار بگیره این مسایل باید در موردش ثابت شده.برای اینکه مطلب بهتر روشن بشه بهتره به بلوری نکاه کنی که با اینکه 5-6 شال از ساختش میگزره هنوز مشکل yield و ساخت ‌BD DL 50 داره و غیر از سونی فقط یک نفر دیگه توانایی ساخت BD DL 50 با yield بهتر از 40% رو داره (که البته در اینده میتونه پیشرفت کنه). اینو برای این گفتم که روشن شه یک فرمت طول میکشه بخواد برای prime time اماده بشه و همین الان فرمت های کنونیchallenge کم ندارن برای CE ها برای همین دلیل نداره CE یک مشکل دیگه به اسم VMD هم به مشکلاتشون اضافه کنن!
برای استدیو فقط storage مهم نیست بلکه عوامل دیگه مثل copy protection و mass production و royalty و public awareness هم مهم هست که هیچ کدومشو این محصول نداره!

فقط يه نقطه روشن ميشه براي اين محصول ديد اونم اينه كه هنوز نه Blue Ray و نه HD DVD موقعيت خودشون اثبات كردن هرچند Blue Ray جلوتره پس ممكنه اين محصول هم بتونه دست و پايي براي خودش پيدا كنه.
__________________

BD/HD DVD موقعیتشون اثبات شده و نمونشم replication line هایی هستن که دارن online میشن! بازی های PS3 که روی بلوری میاد و توی ژاپن هم که Blu-ray Recorder استفاده داره پس موقعیت BD اثبات شده هست حداقل به عنوانData storage medium . در مورد HD DVD هم که جدیدا چندین CE به جزو manufacture های HD DVD پیوستن و بودن HD DVD هم اثبات شده!

PS: بلوری رو Blu-ray مینویسن نه Blue Ray
 
آخرین ویرایش:
اگه قرار باشه هر فرمت و دیسک جدیدی معرفی شه و به بخواد به عنوان تاپیک اضافه شه که اینجوری پن شیش خط(شایدم بیشتر) فقط میشه عنوان تاپیک!
فکر میکنم هر ماه یه دونه از این دیسکای جدید معرفی میشه و بلافاصله از صحنه محو میشه!
 
یه نفر میشه راجب این کدک x264 به من توضیح بده؟
یه فیلم هایی تو بازار هست به اسم hd با این کدک میفروشن اینا کیفیتش چقدر از dvd بالاتره و چقدر از bd , hd-dvd پاینتره

ممنون

پ.ن:من هنوز منتظر اطلاعات راجب کدک ها هستم راستش هیچ جا چیزی ندیدم اگه یه لینک هم بدین ممنون میشم
 
یه نفر میشه راجب این کدک x264 به من توضیح بده؟
یه فیلم هایی تو بازار هست به اسم hd با این کدک میفروشن اینا کیفیتش چقدر از dvd بالاتره و چقدر از bd , hd-dvd پاینتره

ممنون

پ.ن:من هنوز منتظر اطلاعات راجب کدک ها هستم راستش هیچ جا چیزی ندیدم اگه یه لینک هم بدین ممنون میشم

شرمنده من اون پستی و که زدی بودی و اطلاعات خواسته بودی یادم رفت :blushing:
متاسفانه دانشگاه شروع شده و وقت یکم تنگه اما من سعی میکنم تا شنبه هفته دیگه حتما یک مطلبی درباره کدک ها اماده کنم و توضیحی دربارشون بدم
اما برای این که سوالتو به طور خلاصه جواب بدم در واقع x264 همون H.264 یا AVC هستش که روی بلوری و HD DVD هم به عنوان mandatory codec هست و تعداد زیادی از فیلم ها با این کدک انکود شدن.
کدک AVC از MPEG2 که در DVD استفاده میشه حداقل دو برابر بهینه تره و میشه با نصف حجم و bitrate کمتر کیفیتی مساوی با MPEG2 گرفت از یک مستر.

درباره اینکه اونایی که اونا میفروشن چیه متاسفانه سخته جواب داد و به خیلی چیزا بستگی داره :
)مستر اونا چی بوده
)رزولوشن چیه
)کیفیتی که فایل انکود شده چجوری بوده

بهترین کاری که میتونی بکنی اینه که یک دفعه کارشونو بگیری و ببینی چطوریه.

اما به طور کلی x264/H.264/AVC یک کدک بسیار efficient و مفید هست که در بلوری و HD DVD استفاده میشه و کیفیت بالایی میده.
 
خب امار این هفته هم اومد

pie.jpg


Week = 56:44
Year to Date = 66:34
Since Inception = 61:39

اینم تایتل پرفروش

Top 10:

1. 300 BR 100
2. Heroes 98.5
3. Blades of Glory 92.69
4. 300 HD 57.31
5. Wild Hogs 31.92
6. Planet earth BR 27.23
7. Casino Royale 25.57
8. Planet Earth HD 23.01
9. Pirates: DMC 20.98
10. Pirates: CBP 19.49
 
چه فاصله ای داره سوم و چهارم!
و البته چه کمکی کرده این قضیه پارامونت به HD.باید ببینیم که BD Group چه عکس العملی نشون میدن.
و البته منم منتظر توضیحات عالیت در مورد کدک ها هستم!
و یه سوالی که فیلمهای کیفیت های بالا رو با چه نوع دوربینی ضبط میکنن؟
 
چه فاصله ای داره سوم و چهارم!
و البته چه کمکی کرده این قضیه پارامونت به HD.باید ببینیم که BD Group چه عکس العملی نشون میدن.
و البته منم منتظر توضیحات عالیت در مورد کدک ها هستم!
و یه سوالی که فیلمهای کیفیت های بالا رو با چه نوع دوربینی ضبط میکنن؟

فیلم های سینمایی به چند طریق میتونن فیلمبرداری شن :

) دوربین انالوگ که فیلمش میتونه 35mm/75mm باشه. معمولا بیشتر فیلم ها35mm هستن و انالوگ هم که خب رزولوشن نداره. هرچی مستر تمیز تر باشه و رزولوشن بالاتر کیفیت فایل دیجیتال بالاتر میده. مشخصه دوربین انالوگ یا 35mm همون داشتن grain هست که دقیق به فارسی نمیدونم چی میشه ولی یک حالتی داره که قشنگ میشه فهمید انالوگ بوده مستر و خیلی ها معتقدن این خیلی قشنگ میکنه کارو

)مدل دیگه که داره خیلی باب میشه دیجیتال هست که میتونه با رزولوشن های مختلف فیلمبرداری شه. به طور مثال دو فیلم اخر star wars به صورت 1080P و دیجیتال فیلمبرداری شدن. خوبی دیجیتال این هست که post production خیلی راحته و برای انکودینگ دیگه نمیخواد مستر رو نمیز کنی چون از صفرو یک تبدیل میکنی به صفرو یک. دوربین معروف Red one هم که اومده میتونه به صورت 4K resolution هم فیلمبرداری کنه. خصوصیت فیلم هایی که دیجیتال فیلمبرداری شدن این هست که تصویر خیلی شفافه و و grain اصلا نداره (مگه اینکه کارگردان عمدا اضافه کنه مثل فیلم300 که دیجیتال فیلمبرداری شده ولی فوق العاده grain داره).

کلا فیلم انالوگ از نظر جزییات بیشتر میتونه توی یک فریم بگیره (همونطور که یک صدای انالوگ روزولشن بینهایت داره ولی به صورت دیجیتال چون discrete میشه محدود میشه رزولوشن). یه عده معتقدا که بالای رزولوشن 4K دیگه چشم نمیتونه جزییات رو تشخیص بده که البته این ادعا از نظر علمی ثابت نشده و روش کار نشده.
خیلی های دیگه هم معتقدن جزییات به کنار فیلم انالوگ یک حسو حالی داره که دیجیتال نداره (همونطور که هنوز بعضی ها معتقدن صدای vinyl یا همون صفحه بهتر از سیدی و صدای دیجیتال هست) و این دیگه میشه امر سلیقه ایی.
مثلا لوکاس و مایکل مان از طرفدارای فیلم برداری دیجیتال هستن در حالی که اسپیلبرگ گفته هرگز از دیجیتال استفاده نمیکنه.

من به شخصه از کیفیت شفاف و بدون grain دیجیتال خوشم میاد اما معتقدم برای بعضی فیلم ها مثل جیمز باند اون حس انالوگ لازم.
 
دوربین معروف Red one هم که اومده میتونه به صورت 4K resolution هم فیلمبرداری کنه.
دقیقا همینو میخواستم دستت درد نکنه،البته بیشترین نکته همون Red One بود چون یه اسم به خصوص لازم داشتم!
و البته 35 میلیمتر و 70 میلیمتر!
چون یکی بود هی به من میگفت فیلمهای کیفیت بالا باز هم روی نگاتیو ضبط میشن و یه جور بهینه شده 70 میلیمتره و اینا!تازه اعتقاد داشت که IMAX هم رو نگاتیوه!البته منم شنیده بودم که IMAX یه جورایی رو نگاتیوه!
بعدش جایی سراغ نداری که آمار دیجیتال و آنالوگ وبدن همه فیلما رو داشته باشه؟و اینکه دیجیتال حدودا چند ساله شرو شده؟
حالا که گیرت آوردم:biggrin1::من قبلا شنیده بودم که صداها روی نگاتیو ضبط میشه،یعنی به صورت نوری روی یه سری نوار کنار نگاتیو ضبط میشن(یعنی صدای نهایی رو با تصویر نهایی برای نمایش میچپونن روی یه نگاتیو)(یعنی خونده بودم،ولی خوب چون کتابای من قدیمین نمیدونم اینارو!)هنوزم توی فیلمبرداری آنالوگ همونطوریه یا جداست؟
توی فیلمبرداری دیجیتال چی؟
یه سوال کلی هم دارم در مورد آنالوگ،خوب منم قبلا شنیدم که چیزی به اسم دقت کیفیت توی انالوگ معنی نمیده،خوب این یعنی چی؟بالاخره یه جایی کیفیت تصویر افت میکنه دیگه،اگه افت نمیکرد که دیگه 35 میلیمتری لازم نبود عکسو مینداختن رو همون سوپرای 8 میلیمتری،پس حتما دقت معنی داره،حالا این رو نمیشه مقایسه کرد؟که بگیم مثلا کیفیت تصویر یه نگاتیو 35 میلیمتری در حالت ایده ال معادله با فلان مقدار رزولوشنه دیجیتال؟
 
چون یکی بود هی به من میگفت فیلمهای کیفیت بالا باز هم روی نگاتیو ضبط میشن و یه جور بهینه شده 70 میلیمتره و اینا!تازه اعتقاد داشت که IMAX هم رو نگاتیوه!البته منم شنیده بودم که IMAX یه جورایی رو نگاتیوه!

فیلم های IMAX روی نگاتیو (یا همون فیلم) 75mm هستن. 35mm کلا بیشترین استفاده رو داره در بین استفاده فیلم ها و 75mm زیاد استفاده نمیشه اما کیفیت خیلی خوبی داره و برای IMAX هم که صفحه بزرگه خیلی کارسازه.
یه مدل دیگه به نام Super 35mm هم هست که روی همون فیلم 35mm ضبط میشه ولی یک سری modification داره. فیلم Terminator 2 روی super 35mm ضبط شده. Super 35mm برای کار flexible تر از 35mm هست اما grain بیشتری تولید میکنه.
اما میشه گفت استاندارد در دنیا همون 35mm هستش ولی دیجیتال داره به سرعت رشد میکنه.

بعدش جایی سراغ نداری که آمار دیجیتال و آنالوگ وبدن همه فیلما رو داشته باشه؟و اینکه دیجیتال حدودا چند ساله شرو شده؟
جاش که باید روی اینترنت باشه ولی من سراغ ندارم اما مطینم جایی هست که طرفدارا بشینن روی این چیز بحث کنن. دیجیتال همچینم جدید نیست اما مشکل این بود که قدیم امکانات در حدی اصلا نبود که بخوان باهاش فیلم بسازن ولی الان به لطف کامپیوتر و دوربین های قوی که 4K رو هم میدن دیگه مشکلی میشه گفت تقریبا نیست. میشه گفت از اولین فیلم های مهمی که توسط دیجیتال کامل فیلمبرداری و تهیه شد قسمت پنجم Star Wars یا Attack of the clones همون بود.

حالا که گیرت آوردم
من همیشه در خدمتم :biggrin1:;)

،یعنی به صورت نوری روی یه سری نوار کنار نگاتیو ضبط میشن(یعنی صدای نهایی رو با تصویر نهایی برای نمایش میچپونن روی یه نگاتیو)(یعنی خونده بودم،ولی خوب چون کتابای من قدیمین نمیدونم اینارو!)هنوزم توی فیلمبرداری آنالوگ همونطوریه یا جداست؟
اگر فرمت صدا Dolby یا SDDS باشه میشه روی کنار نگاتیو فیلم ضبط شه به همراه Timecode
اما اگه فرمت DTS باشه صدا رو روی یک سیدی جدا میزنن و روی نگاتیو هم timecode رو میزارن. کار timecode این هست که صدا با تصویر رو سینک میکنه.
خوبی DTS این هست که چون صدا روی سیدی هست کیفیتش اصلا پایین نمیاد و به راحتی در دسترسه.

این نکته ایی که میگی بستگی به نوع سینما هم داره. اگه مدل سینما انالوگ باشه که خوب از همون نگاتیو برای Dolby و SDDS از سیدی هم برای DTS استفاده میکنن.
اگر هم سینما دیجیتال باشه که دیگه هیچ چیز چه فیلم چه صدا به صورت دیجیتال (روی هارد درایو فکر کنم) به سینما deliver میشه و اونام پخش میکنن

توی فیلمبرداری دیجیتال چی؟
چه در فیلمبرداری انالوگ چه دیجیتال صدا همیشه به صورت جدا و به صورت دیجیتال ضبط میشه و ربطی به فرمت فیلم نداره. اون اخر که میخوان فیلم رو به سینما deliver کنن مهمه که اون سینما چه فرمتی رو ساپورت کنه. اگه سینما دیجیتال باشه که همه چی روی هارد deliver میشه
اگر هم انالوگ باشه که بسته به کیفیت سینما یا با فرمت دالبی و SDDS روی نگاتیو میزن یا هم DTSروی سیدی جدا

یه سوال کلی هم دارم در مورد آنالوگ،خوب منم قبلا شنیدم که چیزی به اسم دقت کیفیت توی انالوگ معنی نمیده،خوب این یعنی چی؟بالاخره یه جایی کیفیت تصویر افت میکنه دیگه،اگه افت نمیکرد که دیگه 35 میلیمتری لازم نبود عکسو مینداختن رو همون سوپرای 8 میلیمتری،پس حتما دقت معنی داره،حالا این رو نمیشه مقایسه کرد؟که بگیم مثلا کیفیت تصویر یه نگاتیو 35 میلیمتری در حالت ایده ال معادله با فلان مقدار رزولوشنه دیجیتال

C3-7.gif


به گراف بالا نگاه کن و فکر کن که یک موج انالوگ صدا هست. انالوگ همونطور که میدونیcontinous هست و discreteنیست
حالا تصور کن بخوای عین همین گراف رو روی یک کاغد دیگه بکشی و برای اینکار این موج رو قطعه های کوچیکتر وdiscrete تقسیم کنی. دوحالت پایین رو تصور کن:
A)هر یک سانتی متر از این گرف سمپل بگیری و در اخر بر اساس نقطه هایی که به دست اوردی گراف حاصله رو رسم کنی
B)هر یک میلیمتر از این گرف سپمل بگیری در اخر بر اساس نقطه هایی که به دست اوردی گراف حاصله رو رسم کنی

واضح هست که گرفی که بر اساس گزینه B ترسیم شده باشه خیلی دقیق تر و نزدیک تر به گرف اصلی هستش برای اینکه تعداد نقطه های حاصله که سمپل کردی بیشتر بوده برای همین وقتی گرف رو کشیدی اون approximation خیلی نزدیک به گرف اصلی بوده اما هیچ وقت صد در صد مساوی گرفت اصلی نیست.
برای اینکه بتونی این موج رو به صورت discrete سمپل کنی و یک بکاپ صد در صد مساوی درست کنی نیاز به بینهایت سمپل داری که امکان پزیر نیست.

انالوگ به دیجیتال هم همین مساله هست. هرچند مقدار رزولوشن و bitrate در digital بهتر باشه تصویر حاصله نزدیک تر به تصویر اصلی میتونه بشه.
برای مثال در مورد صدا الان سپمل ریت به صورت استاندارد 48khz هست ولی سمپل های خیلی بالاتر مثل96khz و 176khz و 192khz هم وجود دارن.

اما این جا یک نکته ای هست. از یک حدی که بگزریم اون تصویر که به صورت discrete ایجاد شده فرقش با مستر اصلی که انالوگ هست به قدری کم میشه که دیگه هرچی تعداد سمپل ها یا bitrate رو بیشتر کنی چشم نمیتونه هیچگونه improvement رو تشخیص بده.
به صور مثال بردار یک فیلم انالوگ رو به رزولوشن 4K تبدیل کن. بعد همین فیلمو بردار به رزولوشن 7K هم تبدیل کن. با اینکه بر اساس منطق ریاضی تصویر 7K به مستر نزدیک تره به خاطر bitrate و رزولوشن بالاتر ولی انسان قابلیت تشخیص اونو نداره. (البته این گه 4K با 7K فرق داره یا نه رو من نمیدونم و جایی هم به صورت علمی هنوز روش research نشده من فقط به صورت مثال مطرح کردم)

در واقع ررزولوشن انالوگ بینهایت هست ولی به یک حدی از رزولوشن به صورت discrete برسیم بعد از اون هرچی بالا بریم دیگه نمیتونیم تشخیص بدیم improvement حاصله رو.
 
فیلم های IMAX روی نگاتیو (یا همون فیلم) 75mm هستن.
این 75 میلیمتر چیه؟!من یه 70 میلیمتر میدونم که قبلا ها برای فیلمای خفن استفاده میشه که جزئیات و کیفیت بیشتری بگیره مثل Lawrence of Arabia حالا این همونه که داری 5 تا هم میذاری کنارش:biggrin1:یا این یه چیز دیگه س؟!!
من همیشه در خدمتم
ما مخلصیم:biggrin1:
چه در فیلمبرداری انالوگ چه دیجیتال صدا همیشه به صورت جدا و به صورت دیجیتال ضبط میشه و ربطی به فرمت فیلم نداره. اون اخر که میخوان فیلم رو به سینما deliver کنن مهمه که اون سینما چه فرمتی رو ساپورت کنه. اگه سینما دیجیتال باشه که همه چی روی هارد deliver میشه
اونو که میدونم جدا ضبط میشه،فیلم خانوادگی نیست که:biggrin1:
در ضمن اون عکسی که گذاشتی نمیاد!ولی خوب به نظر میاد که لازمم نباشه عکس!
اون توضیحاتی هم که دادی خیلی عالی بود ولی خوب میدونستم اونارو،فکر کنم سوالو بد مطرح کردم!
من منظورم اینه که فیلمی که رو نگاتیو 35 ضبط میشه برای نمایش یه حالت بهینه داره،یعنی اگه بندازه رو تصویر خیلی بزرگ کیفیت محو و تار میشه،پس مثلا میگن که تصویر بهینه که از نگاتیو 35 میلیمتری رو پرده بیفته،پرده باید 100 اینچ قطرش باشه مثلا،تصویر دیجیتال با رزولوشن 1080 رو هم اگه رو صفحه ی خیلی بزرگ بندازی بازم با افت کیفیت مواجه میشی پس برای اینم یه سایز تصویر بهینه داری،میخواستم ببینم معادل اینا چطوری میشه؟یعنی مثلا معادل تصویری که روی 35 میلیمتر ضبط بشه حدودا چه رزولوشنی از دیجیتاله.(البته فکر کنم نوع افت کیفیت تو آنالوگ و دیجیتال متفاوت باشه ولی خوب به مسئله ی من ربطی نداره!)
 
یه شخصی از disney گفته که این فیلم آماده برای ریلیز هستش و ممکنه بعد از ریلیز مشکلاتی داشته باشه این تصاویر هم خودشون captures کردن.البته جدیدا که disney طرف dvd رفته بعید نیست قضیه ای داشته باشه.
 
البته جدیدا که disney طرف dvd رفته بعید نیست قضیه ای داشته باشه.
دیزنی10 سالی هست طرف DVD یه رو DVD هم فیلماشو عرضه میکنه،یعنی میگی خو دیزنی گفته که PotC آماده ریلیزه و نسخه BD اش کیفیت اش DVD پایین تره در صورتی که دیزنی BD Exclusive هستش و حامی BD؟
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or