درود
Kazunori Yamauchi نامی اشنا در عرصه ی بازیسازی ژاپن و جهان است !
همون طور که میدونید ایشون خالق و تهیه کننده ی سری GT هستند .
به همین زودیها ( اگه عمرمون کفاف داد ) شاهد لانچ شدن اخرین و جدید ترین عنوان این بازیساز بزرگ یعنی Gran Turismo 5 خواهیم بود .
نظر شما عزیزان را به اخرین مصاحبه ی Kazunori Yamauchi که چند روز پیش در طول نمایشگاه CES 2010 انجام شد جلب میکنم .
میشه تاریخچه ی مختصری از سری GT رو برامون بگید ؟
ساخت سری GT از سال 1992 بر روی کنسول PS1 اغاز شد . Gran Turismo یکی از صد ها طرح من برای ساخت بازی در ان دوره بود . بازی در سال 1997 به طور کامل ساخته شد .
من واقعا طرح های زیادی برای ارائه داشتم ولی شانس با ما بود که GT برای ساخت در نظر گرفته شد . این میتونست کاملا به طرز دیگه ای اتفاق بیافتد . وقتی برای اولین بار بازی در سال 97 منتشر شد من انتظار داشتم با یه niche game طرف باشیم ( بازیهای که مخاطب بسیار خاص دارند و چندان طرفداری ندارند ) اما ما دیدم بازی فوق العاده فروخت ! پس ما تصمیم گرفتیم دومی و سومی و ... رو بسازیم و الان هم اینجا هستیم !!!
و چقدر تا حالا فروخته ؟
حدود 53 میلیون نسخه در سرتاسر دنیا !
خیلی زیاده !
شانسی بود واقعا !
بازیهای Racing فراوانی وجود داشتند .چی شما رو متمایز میکرد ؟
ما میخواستیم ماشین های واقعی در بازی داشته باشم . اون زمان شاید عادی نبود ! بقیه واقعا بازی های از پایه شبیه سازی نبودن !
بیشتر اونها بازی های ارکید بودند و GT یه چیز جدید در چشم اونها بود .
GT 1 رو چند نفره ساختید ؟
برای بازی اول ما بین 7 تا 15 نفر در مقاطع مختلف بودیم !
و حالا ؟
الان حدود 140 نفر هستیم
چه چیزی عوض شده ؟
سختی ساخت بازی تغییر چندانی نکرده ! الان زمان زیادی طول میکشد تا بتوانی با تیم بزرگی مثل این ارتباط برقرار کنی . قبلا تو باید صبح از خواب بیدار میشدی که باعث میشد ایده ی خوبی داشته باشی ولی الان میبینیم که بعضی ایده ها را هم غروب اجرا میشود ! الان اگه شما یه ایده ی خوب داشته باشی شاید 2 یا 3 سال دیگه بتونی نتیجه ی اون رو ببینی چون الان برای انجامش به ادمهای زیادی احتیاج هست !
چگونه جزئیات در حال تغییره و سطح رئالیسم ارتقا پیدا میکنه ؟
شاید ما برای GT1 برای هر ماشین فقط از 300 پلیگون استفاده میکردیم ! ولی حالا باید برای هر ماشین از 500,000 هزار پلیگون استفاده کنیم ! قبلا تیکه ها ی ماشین ها بیشتر شبیه نماد اون تیکه بودن ولی الان هر تیکه برای خودش واقعیت و رفلکسی داره .
شما چطور سعی میکنید یه بازی متفاوت بسازید ؟ Burnout یه بازی با تصادف های تماشایی ساخت ! شما چه هدفی دارید ؟
من سعی میکنم تا رئالیسم و واقعیت گرایی را وارد بازی و طراحی بازی کنم . و به نظر این یه نواوری میرسه !ما دوست داریم تغییراتی انجام بدیم تا وقتی که یکی اون رو بازی کرد بتونه خوب حسش کنه .
طراحان Naughty Dog اعلام کرده اند برای بازی Uncharted 1 از 30 درصد قدرت PS3 استفاده کردند و برای Uncharted : Among Thieves این مقدار 80 درصد بوده است ! این مورد برای GT5 چطور صدق میکند ؟
برای GT5 نیز مانند انها است ، ما نیز حدود 80 درصد از قدرت پردازشی PS3 استفاده کردیم !
سخت افزار PS3 دارای پیک پرفرمنس بالایی است هرچقدر بامهارت تر با ان کار کنی نتیجه ی بهتری خواهی دید .
شما چطور میخواهید Gamer های جدید را جذب کنید و چطور میخواهید بازی خود را برای طیف وسیعی از مخاطبان در دسترس قرار دهید ؟
ما تلاش میکنیم تا یک استاندار و فرمت جدید در بازی های ریسینگ خلق کنیم . هنوز نمیتونم خیلی از جزئیاتش رو به شما بگم .
سونی در حال حاضر مشغول ساخت نوع جدید از Motion Controller است . شما در حال حاضر دارای وسایل شبیه سازی برای پدال گاز یا فرمان ماشین هستید . فکر می کیند چگونه این رابط کاربری موجب بهبود بازی های ریسینگ شود ؟
این خیلی باید جالب باشه که شما بتونید با فرمون و پدال گاز بازی رو انجام بدهید .
اما شما حالا به Motion Controller نگاه کنید ! من فکر میکنیم اون نوع جدیدی از گیم را خلق خواهد کرد .
تلاش شما برای خلق مناظر جدید در بازی جدیدتون چطور بوده است ؟
ما همیشه سعی میکنیم خلق مناظر در GT از زندگی واقعی نیز زیباتر باشد .ما در GT5 ابجکت هایی داریم که در مسیر مسابقه با ماشین ارتباط دارن ( تعامل داشتن ) . مسیر ها دارای فنس ، تایر و موانع هستند . شما میتوانید با این وسایل در مسیر تعامل داشته باشد !
چقدر طول کشید تا بازی ساخته شد ؟
این یکی حدود 5 سال طول کشید ! به هیچ وجه ساده و سهل و ارزان نبود ! در صورتی اسانتر میشد اگر این دومین ساخته ی شما بر روی پلتفرمی مثل PS3 بود !
میخواین همین روند رو تا Gran Turismo 10 ادامه بدهید ؟
نه مطمئنا ( ختده فرمودند :biggrin1: )
چرا شما ساخت ان را ادمه میدهید ؟
هر بار برای من یکسان است ! من همیشه وقتی بازی تازه عرضه می شود نا امید میشوم . دقیقا بعد از ریلیز !
من فکر میکنم چرا این رو درست انجام ندادیم یا اون کار رو نکردیم ! زمان عرضه ی بازی واقعا زمان شادی برای من نیست !
وقتی یکی رو به بازار میفرستم میگم باید تو بعدی این رو درست کنم !
این طور به نظر میاد که شما کمال گرا هستید !
دقیقا !! من همیشه بعد از ریلیز هر شماره بسیار عصبانی هستم !
چه اتفاقی برای Gran Turismo 6 میافتد ؟
برای اون هیچ تصمیمی نگرفتیم
موفق باشید
منبع