تغییر موتور گرافیکی لزوما به معنای تغییرات بنیادی تو همه زمینه ها نیست ( باید ببینین تیم سازنده اصلا چه برنامه هایی داره و با تغییر موتور قصد داره چقدر از کلیت بازی رو تغییر بده و بخش هایی رو که ضعف داره رو بیاد بازسازی اساسی کنه و یا نه صرفا بیاد فقط بهبود هایی بده و پورتی از نسل قبل به نسل بعد باشه !!! ) همون طور که موتور گرافیکی تو فیفا 17 تغییر کرد ولی بخش فیزیک و انیمیشن های بازی هیچ تکونی نخورد و همون نسخه نسل هفتمی بود که به نسل هشتم انتقال داده شد . پاشنه آشیل سری فیفا هم در حال حاضر موتور فیزیک این بازی هستش که موتور فیزیک نسخه نسل هفتمی بوده که فقط در نسل هشتم بهبود داده شده بود . نسل نهم هم باید از ریشه بخش فیزیک بازی به صورت کامل از نو بازسازی بشه و نه این که بیان همین موتور فیزیک رو بهبود بدن . کد نویسی ها در خیلی زمینه ها باید به صورت اساسی دو باره نویسی بشه تا ما فوتبالی رو ببینیم که بهش بگیم یه بازی بی نظیر و در حد و اندازه های یه بازی نسل نهمی باشه .
موتور گرافیکی Frostbite هم که مشکلات بسیار زیادی تو بازی های غیر بازی های اول شخص داره . کمپانی EA به زور تمامی استودیو هاش رو اجبار کرد ( به جز استودیوی Respawn که اینم شک ندارم تو بند قرار داد خرید این استودیو باید اومده باشه که آزادی عمل در اختیار موتور گرافیکی داشته باشن !!! ) که باید از این موتور گرافیکی استفاده کنن و برای کاهش هزینه این کار رو کرد .
باید دید اگر Frostbite نسخه 4 در کار هستش ضعف هاش برطرف میشه و با سبک های مختلف اپتیمایز خوبی روش انجام میشه یا نه و اگه قرار بر نسخه جدیدی از این موتور باشه در چه سال و در چه نسخه ای قرار هستش رونمایی بشه .
وقتی بازی تو بخش مدلینگ بازیکن ها و انیمیشن ها و فیزیک توپ و به صورت کلی مجموعه عوامل فیزیک در بازی مشکلات فراوانی داره باید دید نسل نهم این بخش رو به طور کامل بازسازی اساسی میکنن یا بازم میان همین نسخه های نسل هشمی که وام گرفته نسخه نسل هفتمی هستش !! رو روش کار میکنن و بهبود هایی توش انجام میدن .
مدلینگ بدنی زلاتان و شورت ورزشی و میبینید که چقدر تو این تصویر مشکلات زیادی توش دیده میشه ( نحوه دویدن بازیکنان و تفاوت بدنی بازیکنان در نمای گیم پلی و ... این موارد رو باید به طور اساسی بازسازی کنن ) بازی تو این موارد سال هاست مشکل داره و تیم سازنده اصلا بهش اهمیتی نمیده .
انگار EA به آخر خط رسیده و نمی تونه بیشتر از این فیفا رو بهبود بده. همه ی امیدم به نسل بعد بود که انگار امسال پیشرفتش چشم گیر نیست. کسی یادش هست FIFA 14 نسل ۸ چقدر حداقل در زمینه گرافیک پیشرفت کرده بود؟
فیفا 14 نسخه نسل هشتمی تو بخش گرافیک و موتور فیزیک و همون نسخه نسل هفتمی بود و فقط بهبود هایی توش رخ داده بود . انیمیشن ها کمی روون تر بودن و تغییرات بزرگی تو این زمینه دیده نمیشد . موتور گرافیکی رو اسمش رو Ignite گذاشته بودن ولی به صورت کلی همون موتور نسل قبلی بود و فقط اومده بودن اسمش رو تغییر داده بودن .
ولی فیفا 14 نسل هشتمی تو بخش تماشاگرا و واکنش هاشون و سه بعدی شدنشون تغییرات زیادی کردن و به خصوص تو بخش حواشی و پویایی و یکپارچگی کات سن ها بازی به صورت کامل از نو باز سازی شد و در حد و اندازه های یه بازی نسل هشتمی در این بخش شد . هر خطایی که رخ میداد و بازی به خاطر اوت رفتن توپ و کرنر و این چیزا قطع میشد کات سن ها به هم پیوسته بود و توپ جمع کن کنار زمین توپ رو به بازیکن میداد و یا بازیکن ها توپ رو بر میداشتن و رو زمین میذاشتن و دوربین بازی ها به صورت زنده نمای این صحنه ها رو تصویر برداری میکرد . همین طور نیمکت ذخیره های پویا و متحرک هم برای اولی بار به بازی اضافه شد در نسخه نسل هشتمی . یک سری استادیوم ها هم به صورت نمای خارج از استادیوم ساخته شدن و منظره نمای خارج از استادیوم هم به بازی اضافه شد .
فیفا 14 نسل هشتمی تو بخش حواشی دور زمین و پویای تصویر برداری بازی در بخش کات سن ها قشنگ نسل هشتمی شد ولی در باقی بخش ها همون نسخه نسل هفتمی بود که به نسل هشت انتقال داده شد و بهبود هایی توش رخ داد .
فیفا 15 هم ویژگی
Next Gen Goalkeeper به بازی اضافه شد و انیمیشن های دروازه بان ها پیشرفت قابل ملاحضه ای کرد ( به خاطر تغییرات زیاد تو این بخش سال اول هوش دروازه بان ها مشکلات زیادی داشت و .. ) و همین طور تو بخش آب و هوای بازی کار کرده بودن و افکت های باران و برف و این موارد رو خیلی روش کار کرده بودن . همین طور بخش چمن بازی هم دچار تغییرات زیادی شده بود و کیفیت چمن به شدت پیشرفت کرده بود و چمن بازی در طول جریان بازی خراب میشد و چمن فیفا 15 واقعا عالی بود . ( کار هم به گیم پلی فیفا 15 ندارم که کلی انتقاد ازش شده بود و .. )