Xbox Fable

سازنده
Playground Games
تاریخ انتشار
2025
ناشر
Xbox Game Studios
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. Xbox Series X|S

Fable

fable_logo_trailer-scaled.jpg

Developer: Playground Games

Publisher: Xbox Game Studios

Engine: Forza Tech

Platforms: Xbox Series X|S, Microsoft Windows

Genre: ARPG

Release Date: 2025




پس از کنسل شدن عنوان Fable Legends و بسته شدن استدیو لاین‌هد توسط مایکروسافت، امیدها برای تجربه عنوانی جدید از این سری درحال از بین رفتن بود که در شوکیس سال 2020 اکس باکس مشخص شد شروعی دوباره برای این فرنچایز محبوب توسط سازندگان قدر Forza Horizon در حال ساخت است.

  • از افراد مطرحی که در ساخت این بازی مشارکت دارند می‌توان به Anna Megill، نویسنده سابق رمدی اشاره کرد که اکنون نقش Lead Writer را برای این عنوان ایفا می‌کند.
  • در اکتبر 2022، نویسنده ارشد Horizon Forbidden West، اندرو والش به تیم سازنده ملحق شد.
  • اولین تریلر In game این عنوان در شوکیس اکس باکس در سال 2023 منتشر شد.
  • استدیو پلی‌گراند اعلام کرده است که در تولید Fable، استدیو Edios Montreal نقش استدیو پشتیبان را ایفا خواهد کرد.
  • در شوکیس اکس باکس در سال 2024 به همراه تریلری تایید شد که این بازی بالاخره در سال 2025 منتشر خواهد شد.
  • این عنوان در روز عرضه بر روی سرویس گیم پس در دسترس خواهد بود.


View attachment GQM2jJZWAAAG0jn.mp4








Screenshots

20240610_005247.jpg 20240610_005249.jpg

20240610_005250.jpg 20240610_005251.jpg

20240610_005354.jpg 20240610_005355.jpg

 
آخرین ویرایش:
با این نسخه از Fable وقتی که اومد یا ما با یه انجین جدید و گولاخی مواجه میشیم که برای باقی عناوین و استودیوها خط و نشون میکشه.
و یا بقدری مشکلات ایجاد میکنه و توسعه دهنده ها ازش مینالن و دلایل تاخیر و فرسایشی شدنش رو اون عنوان میکنن که منجر به این میشه که پلی گراند برای بازیهای غیر ریسنگ آیندش اون رو میزاره کنار و رو میاره به آنریل.
مسیری که 343 یا CDPR رفتن.

خیلی دوست دارم بدونم پلی گراند اگه الان برگرده به اون زمان باز هم همین انتخاب رو میکنه که انجینی که مختص به ریسینگه رو با کلی زحمت و هزینه طوری آپدیت کنه که بشه ازش یه بازی در حد Fable در آورد؟
تو شرایط الان صنعت واقعا این کارشون جای سوال داره.
ولی خب تو زمان خودش حتما اینطور نبود.
 
برای بازیهای غیر ریسنگ آیندش اون رو میزاره کنار و رو میاره به آنریل.
مسیری که 343 یا CDPR رفتن.
میشه گفت تقریبا همه بازیهای استدیوهایی که به آنریل مهاجرت کردن با مشکلات فنی و کارایی مواجه بودن
امیدوارم شاهد این اتفاق برای پلیگراند نباشیم .

البته اینکه هرکی محاجرت کرده به آنریل به مشکل خورده که کاملا درست نیست.
خیلی از استودیوها واقعا بازیهاشون رو تحت آنریل بدون مشکلات فنی غجیب و غریبی منتشر کردن ، آخریش همین Avowed.
باقی اونهایی که به مشکل خوردن اکثرا بازی رو زودتر از زیر دست استودیو کشیدن و ناقص منتشر کردن ، خیلیهاشون به مرور با آپدیتها فیکس شدن.

ولی خب آره همه دوست داریم یه انجین خفن ساخته باشن و اون منحصر به فرد بودن بازی مثل KCD 2 رو شاهد باشیم.
منم میگم تقریبا همه . البته اینها بازی قبلیشون هم که outer world باشه هم روی unreal بود مهاجرت نکردن
 
آخرین ویرایش:
میشه گفت تقریبا همه بازیهای استدیوهایی که به آنریل مهاجرت کردن با مشکلات فنی و کارایی مواجه بودن
امیدوارم شاهد این اتفاق برای پلیگراند نباشیم .
البته اینکه هرکی مهاجرت کرده به آنریل به مشکل خورده که کاملا درست نیست.
خیلی از استودیوها واقعا بازیهاشون رو تحت آنریل بدون مشکلات فنی غجیب و غریبی منتشر کردن ، آخریش همین Avowed.
باقی اونهایی که به مشکل خوردن اکثرا بازی رو زودتر از زیر دست استودیو کشیدن و ناقص منتشر کردن ، خیلیهاشون به مرور با آپدیتها فیکس شدن.

ولی خب آره همه دوست داریم یه انجین خفن ساخته باشن و اون منحصر به فرد بودن بازی مثل KCD 2 رو شاهد باشیم.
 
آخرین ویرایش:
البته اینکه هرکی محاجرت کرده به آنریل به مشکل خورده که کاملا درست نیست.
خیلی از استودیوها واقعا بازیهاشون رو تحت آنریل بدون مشکلات فنی غجیب و غریبی منتشر کردن ، آخریش همین Avowed.
باقی اونهایی که به مشکل خوردن اکثرا بازی رو زودتر از زیر دست استودیو کشیدن و ناقص منتشر کردن ، خیلیهاشون به مرور با آپدیتها فیکس شدن.

ولی خب آره همه دوست داریم یه انجین خفن ساخته باشن و اون منحصر به فرد بودن بازی مثل KCD 2 رو شاهد باشیم.
یه مقایسه از اوود با الدر رفتی. اینم به نوعی یه مشکله.
بازیهای cdpr رو به مادهاش میشناسیم و اگه اون ساپورت گذشته رخ نده، اینم مشکله.
یا فیزیکی که هیلو داره اگه تو آنریل پیاده نشه،این مشکله.
 
  • Like
Reactions: Dante _Sparda
البته اینکه هرکی محاجرت کرده به آنریل به مشکل خورده که کاملا درست نیست.
خیلی از استودیوها واقعا بازیهاشون رو تحت آنریل بدون مشکلات فنی غجیب و غریبی منتشر کردن ، آخریش همین Avowed.
باقی اونهایی که به مشکل خوردن اکثرا بازی رو زودتر از زیر دست استودیو کشیدن و ناقص منتشر کردن ، خیلیهاشون به مرور با آپدیتها فیکس شدن.

ولی خب آره همه دوست داریم یه انجین خفن ساخته باشن و اون منحصر به فرد بودن بازی مثل KCD 2 رو شاهد باشیم.
این چند وقت رو فیچرها UE5 و بازی هایی که رو این انجین عرضه شدن مثل
hell blade 2 , stalker 2، ‌‌ninja gaiden 2 و آخریش که همین avowed باشه تمرکز کردم ، با توجه به تجربه شخصی خودم و بررسی ها دیجیتال فاندری به این نتیجه رسیدم این انجین نسبت به زمان خودش واقعا جلوتر و نیاز به horse power بالایی هست که در کنار استفاده از تمام فیچرهاش بتونی پرفورمنس سالید و روونی هم داشته باشی.
باید اسکیل بازیت جمع و جور و خطی باشی مثل hell blade 2 و یا قید یه سری فیچرها مثل فیزیک و اکوسیستم پویا مثل alife زده باشی تا بتونی پرفورمنس خوبی بگیری مثل avowed.
تو این وسط البته stalker 2 هم داریم که به نظرم تنها بازی که ue5 به چالش میکشه و در کنار استفاده از فیچرهاش فیزیک و اکوسیستم پویا داره اما پرفورمنس رو قربانی میکنه.
اینکه کی و کجا میشه از این پتاسنیل نهفته ue5 کمال استفاده رو برد به احتمال قوی در نسل بعد باشه.
kingdom come deliverance ، مثال خوبی که بهش اشاره کردی.
KGC بجای اینکه بیاد خودش درگیر ue5 کنه و قدرت و منابع کنسول صرف پردازش فیچرهایی ue5 و ویژوال ظاهری بشه از انجین cryengine استفاده کردن واین منابع خرج اکوسیستم زنده (alife), npc ها هوشمند، فیزیک عالی و صدها جزئیات گرافیکی دیگه شده.
من هم دوستدارم تیم Fable راه Kingdom come رو رفته باشه و به جزییات ، عمق و اکوسیستم دنیای که خلق کردن بیشتر پرداخت شده باشه.
چقدر بهتر میشد جای این همه بازی که در ue5 میدیدیم انجین ها inhouse و کمتر دیده شده بیشتری مثل همین CRYENGINE و IDTECH داشتیم هم روح و اتمسفر هر بازی منحصربه فرد و یونیک بود و اینقدر ننایت،لومن و ری تریسینگ تو چشم مخاطب فرو نمیکردن.
 
آخرین ویرایش:
منم همین رو میگم خب.
همه اینها در صورتیه که پلی گراند تونسته باشه با صرف هزینه کلی مکانیک ، انیمیشن ، سیستم و... رو به انجین اضافه کرده باشه ولی به همون نسبت انجین هم جوابگوی بازیی که میخوان بسازن باشه و در آخر دست دولوپرها و همینطور گیمرها رو تو پوست گردو نزاره.

بحثم اینه که با صرف این وقت و هزینه اگه در آخر به صرافت این بیفتن که اینکه آپدیت انجین داخلیمون اشتباه بود خب خیلی حرکت فولیه.
البته این تیمها حتما تکنسین فنی ، نویسنده انجین و... دارن که برآورد میکنن ولی میخوام بگم از این اشتباه ها کم نداشتیم.
مثل همین اسلیپ اسپیس 343 یا رد انجین CDPR که با اینکه واقعا انجین های خاص و قویی بودن ولی به همون نسبت همیشه پاشنه آشیل استودیو هم بودن و دیدیم که در آخر قربانی شدن که مراحل توسعه سریعتر و با هزینه کمتری پیش بره.

مخصوصا تو این دوره زمونه که دولوپرها دیگه حوصله یادگیری انجین های داخلی استودیوها رو ندارن و جایی میرن که از روز اول بتونن بازدهی داشته باشن.

همین حالت رو استودیوها هم دارن که با انتخاب UE خیال خودشون رو از بابت صرف هزینه و وقت برای آموزش نیروی کار جدید و آشنایی اونها با ابزارهای داخلی راحت میکنن.

بحثم این بود که خدا کنه انجین آپدیت شده پلی گراند واقعا ارزشش رو داشته باشه که علاوه بر خروجی فنی و پرفورمنسش ترمز دولوپرها رو هم حین توسعه نکشه.
ما هم بگیم کاش از این به بعد بازیها رو با این توسعه بدن ، مثل نسخه کرای انجینی که Warhorse داره.
 
شاید میخوان ببرن برای نسل بعد اکس باکس، لانچ تایتل خوبی میشه، از اون طرف اما انتظارات هم بیشتر میشه تا اون موقع چندین بازی با سبک مشابه میاد که استاندارد هارو بالا میبره، و نهایتا ممکنه مشکلاتی نظیر استارفیلد براش پیش بیاد، درسته که مشکل اصلی استارفیلد طراحی هسته اصلی بازی هست که اون یکپارچگی فال اوت و تس رو نداره (و در مرحله دوم مشکلش انحصاری بودن هست) اما همینم اگر مثلا (76 وجود نداشت) و استارفیلد 2019 یا حتی 2020 میومد، یعنی قبل این همه ار پی جی بزرگ این نسل، احتمالا شرایط بهتری براش پدید میومد...

همین حالت میتونه برای فیبل هم تکرار شه، من در هر صورت فیبل رو خیلی دوست دارم و ارزومه که بازی موفق شه...
 
شاید میخوان ببرن برای نسل بعد اکس باکس، لانچ تایتل خوبی میشه، از اون طرف اما انتظارات هم بیشتر میشه تا اون موقع چندین بازی با سبک مشابه میاد که استاندارد هارو بالا میبره، و نهایتا ممکنه مشکلاتی نظیر استارفیلد براش پیش بیاد، درسته که مشکل اصلی استارفیلد طراحی هسته اصلی بازی هست که اون یکپارچگی فال اوت و تس رو نداره (و در مرحله دوم مشکلش انحصاری بودن هست) اما همینم اگر مثلا (76 وجود نداشت) و استارفیلد 2019 یا حتی 2020 میومد، یعنی قبل این همه ار پی جی بزرگ این نسل، احتمالا شرایط بهتری براش پدید میومد...

همین حالت میتونه برای فیبل هم تکرار شه، من در هر صورت فیبل رو خیلی دوست دارم و ارزومه که بازی موفق شه...
والا اون نمایش لیک شده ای که اومد بیرون هیچش چیز خاصی نبود که نتونن برای این نسل امادش کنن و بخواد نسل بعدی باشه! تا 2027 هم چندتا نقش آفرینی بزرگ و تاپ مثل ویچر 4 میاد که عملا فیبل بینشون گم‌ میشه مخصوصا که زمان لانچ مولتی پلتفرمم نیست و بعدا هم بخواد برای PS5 بیاد معلوم نیست چقدر تحویل گرفته بشه.
قشنگ مشخصه اینم به ویروس سو مدیریتی دچار شده و چیزی برداشتن که توی ساختنش موندن! بالا سرشونم ناشریه که خودش نمیدونه با خودش چند چنده!
از اونور هیچ خبریم از FH جدید نیست که همه منتظرشن! عملا استودیو فدای چیزی شده که خروجیی نداشته تا الان.
اگه اشتباه نکنم بازی 2020 رونمایی شد. تا 27 میشه 7 سال ساخت!!! اسکوپ بازیم که بعیده خیلی بزرگ در حد الدر و ویچر و امثالهم باشه. 7 ساله اینا چیکار میکنن با فیبل؟! وقتی کسی اون بالا نیست مدیریت کنه نتیجش میشه امثال همین چیزا.
بدون اون ویدیو لیک شده ما 5 ساله هیچ گیم پلیی ندیدیم بجز یسری صحنه های کات و در هم! حتی به ساخته خودشون اعتماد ندارن که توی این 5 سال چند دقیقه گیم پلی بدون کات نشون بدن؟
 
آخرین ویرایش:
View attachment 386814

امیدوارم مثل 95 درصد پیشبینی های نیک، این حرفم از توی خشتکش باشه و به واقعیت نپیونده.............
به نظرم امکانش زیاده که این اتفاق بیفته،یکی اینکه برای سال بعد احتمالا ترافیک بازی ها زیاد باشه،
دوم اینکه سال بعد gta داریم
 
به نظرم امکانش زیاده که این اتفاق بیفته،یکی اینکه برای سال بعد احتمالا ترافیک بازی ها زیاد باشه،
دوم اینکه سال بعد gta داریم
یادمون نره که خودشون (فیل) برای سال بعد فورتزا رو هم تایید کردن که با شرایط اخیر ترن 10 مشخصه که فقط میتونه هورایزن 6 باشه.

پس میشه انتظار داشت که فیبل بره سال بعدش.
در هر صورت انتشار دوتا AAAی بزرگ اونهم نزدیک به هم تو یک سال حتی اگه تیمهای جدا هم داشته باشن که دارن کار خیلی بزرگیه.
چه برای پلی گراند و چه خود مایکروسافت.
 
یادمون نره که خودشون (فیل) برای سال بعد فورتزا رو هم تایید کردن که با شرایط اخیر ترن 10 مشخصه که فقط میتونه هورایزن 6 باشه.

پس میشه انتظار داشت که فیبل بره سال بعدش.
در هر صورت انتشار دوتا AAAی بزرگ اونهم نزدیک به هم تو یک سال حتی اگه تیمهای جدا هم داشته باشن که دارن کار خیلی بزرگیه.
چه برای پلی گراند و چه خود مایکروسافت.
البته اینا همون برا فیبل یک تیم دیگه تشکیل دادند... و به صورت داخلی دو شعبه شد پلی گراند(مثل اینسامنیاک که تو دو ساختمون هستند) و این اصلا دلیل خوبی نیست، به خاطر هورایزن...یک سال تاخیر بزنن به فیبل... مخصوصا که برا هورایزن وضعیت استدیو خیلی خوب هست... و از اونطرف دیگه تماما ترن 10 عملا یکجور ساپورت این اینا شدن... چیزی که من از تریلر ها تا اینجا حس می کنم... بازی از نظر داستانی و موکپ ها تکمیل هست... محیط ها هم تکمیل هست... و از ابتدا تا انتهای بازی رو می شه بازی کرد... ولی کامبت بازی نزدیک صفر درصد توسعه یافته:دی یکبار قبلا گفتم،بیشتر حس توسعه FF16 رو بهم می ده...که از بعد FF15 شروع به ساخت شده بود... بعد بازی رو به نسل بعد انتقال دادند،و وقتی کل کارای بازیو کرده بودن، تازه سوزوکی رو استخدام کردن بر اساس چیزی که اینا ساختن، کامبت رو در بیارن... همین شد که محصول نهایی انگار دیزاینی مشکل داره... ولی تقصیر هیچ بخشی نمی شد انداخت، و عملا کسی مقصر نبود... ایراد از جایی بود که تو همون پری پروداکشن سوزوکی بالاسر پروژه نبود... مشکلی که فیبل با نمایش هاش داره همین حس رو منتقل می کنه...!
 
هیچ امیدی دیگه بهش ندارم، پروژه ای رو میتونم بهش امیدوار باشم که بعد ۴-۵ سال یه چیز درست درمون ازش ببینم و بگم که اره ارزش داره بازم تاخیر بخوره تا به هدف نهایی برسه. اصلا معلوم نیست فیبل قراره چی باشه و چی نباشه.
 
البته اینا همون برا فیبل یک تیم دیگه تشکیل دادند... و به صورت داخلی دو شعبه شد پلی گراند(مثل اینسامنیاک که تو دو ساختمون هستند) و این اصلا دلیل خوبی نیست، به خاطر هورایزن...یک سال تاخیر بزنن به فیبل... مخصوصا که برا هورایزن وضعیت استدیو خیلی خوب هست... و از اونطرف دیگه تماما ترن 10 عملا یکجور ساپورت این اینا شدن... چیزی که من از تریلر ها تا اینجا حس می کنم... بازی از نظر داستانی و موکپ ها تکمیل هست... محیط ها هم تکمیل هست... و از ابتدا تا انتهای بازی رو می شه بازی کرد... ولی کامبت بازی نزدیک صفر درصد توسعه یافته:دی یکبار قبلا گفتم،بیشتر حس توسعه FF16 رو بهم می ده...که از بعد FF15 شروع به ساخت شده بود... بعد بازی رو به نسل بعد انتقال دادند،و وقتی کل کارای بازیو کرده بودن، تازه سوزوکی رو استخدام کردن بر اساس چیزی که اینا ساختن، کامبت رو در بیارن... همین شد که محصول نهایی انگار دیزاینی مشکل داره... ولی تقصیر هیچ بخشی نمی شد انداخت، و عملا کسی مقصر نبود... ایراد از جایی بود که تو همون پری پروداکشن سوزوکی بالاسر پروژه نبود... مشکلی که فیبل با نمایش هاش داره همین حس رو منتقل می کنه...!
دقیقا غیر از خود انتشار همزمان با بازیهای دیگه و فرارش از 2026 ، حتما بازی هم آماده نیست که تاخیر خورده.
تو این سالهای اخیر دست رو هر بازی بزرگی که بزاریم تو مراحل توسعش حداقل یکبار و بعضا چندبار ریبوت شدن و گاها یه چیز دیگه ازش کشیدن بیرون.
فیبل هم حتما همینطور بوده اونهم برای یک تیم تازه تاسیس که مایکرو واقع سابقه خوبی تو این زمینه نداره.

اما اگه بگیم تیم کارش رو بلده و از اون لحاظ مشکلی نیست باز هم فیبل بازی کوچیکی نیست ، طبیعیه که این مشکلات رو در مراحل ساخت داشته باشه.
به نظرم مایکرو/پلی گراند خیلی ساده لوحانه بازی رو زودتر از اونچه که باید معرفی کردن.
وگرنه همین الان چند مثال دیگه داریم که بازیهای بزرگی رو حتی قبل این تیم معرفی کرده ولی هنوز ازشون خبری نیست و حتی تاریخ هم نمیدن.

اما مایکرو برای سال بعد بازی کم نداره که بتونه جای خالی فیبل رو تا حدی پر کنه.
مایکروسافت برای 2026 با حضور Gears / F.Horizon 6 و احتمال معرفی Halo و بازیهای دیگه واقعا دستش پره.
اگه بازی ناقصه همون بهتر که تاخیر بخوره و فیکس بشه.

کی دوست داره بازی بعد این همه سال شکست بخوره؟
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or