
در مورد eSRAM ایکس باکس وان چیزهای بسیار زیادی گفته و نوشته شده در حالیکه این معماری نمیتونه قدرت حافظه یکپارچه PS4 رو ارائه بده حتی به عنوان عاملی برای جلوگیری از ارائه رزولوشن 1080p به صورت 60 فریم بر روی ایکس باکس وان هم متهم شده بسیاری از توسعه دهندگان بازی از اون دفاع میکنن. به هر حال این تازه آغاز نسل جدید هست و درک بهتر از سخت افزار باعث بهبود کیفیت بصری بازیها خواهد شد.
ژان باپتیست بولکاتو تهیه کننده ارشد استودیو Rebellion Games در طول ساخت بازی Sniper elite 3 هست ، سایت Gaming bolt مصاحبه ای با اون انجام داده و از اون درباره توسعه بازی برای Xbox one و هندل کردن eSRAM سوال کرده.
بعضی از سازنده ها از esRAM برای استریم کردن تکسچرها و ذخیره Z buffer استفاده میکنن و سهولت استفاده کردن از اون رو ستایش میکنن در حالیکه بعضی دیگه مشکلاتی رو با اون دارن شما چطور از اون استفاده میکنید؟
"واضحه که وقتی شما درتلاش برای استخراج حداکثر قدرت ایکس باکس وان باشید این مسئله کمی پیچیده تره . من فکر میکنم کار با eSRAM راحته.تنها مشکل اینه که ... [در واقع] بخشی از مشکل اینه که مقدار این حافظه برای خروجی 1080p بیش از حد کوچیکه و ما نمیتونیم همه چیز رو در رزولوشن 1080p در این حافظه فوق سریع بافر کنیم .
معنی این حرفها این میشه که شما باید داده ها رو تیکه تیکه کنید یا از ترفندهای دیگه استفاده کنید ، [مثل] Tile رندرینگ و غیره . این کار تا حدودی شبیه به PS3 هست.برنامه نویسی برای PS3 سخت تر از Xbox360 بود . اما حالا به نظر میرسه همه چیز برعکس شده اما به این معنی نیست که قدرت بسیار کمتری داره.این فقط برای شروع کار کمی رنج آوره ، ما الان در موقعیت خوبی هستیم اما چند ماه اول جهنم بود!"
این روند به مرور زمان و با درک بهتر شما از سخت افزار بهتر خواهد شد؟
"قطعا بله . اونها یک کیت توسعه جدید رو بیرون دادن که بسیار سریعتره و ما به راحتی رزولوشن 1080p رو بر روی Xbox one اجرا خواهیم کرد. ما 6 ماه پیش خیلی نگران بودیم اما الان دیگه نیستیم.الان همه چیز بهتر شده و اونها ماشنیهای کاملا قابل قیاسی هستن. xbox one کمی بیشتر چند رسانه ای هست و کمی بیشتر هاب ( وسیله ای به عنوان مرکز پخش اطلاعات) محور هست برای همین مقداری پیچیدگی بیشتری داره ، چیزهایی وجود داره که شما میتونید و نمیتونید انجام بدین چون این یک مرکز چند رسانه ای هست اما PS4 اینطور نیست چون PS4 فقط یک ماشین بازی هست."
پس بیشتر تمرکز در PS4 به عنوان یک دستگاه بازی هست.
"بله منظورم اینه که احتمالا [این همون دلیلیه ] که چرا حداقل روی کاغذ کمی قویتر هست. اما من فکر میکنم که Xbox one میره که بهش برسه . به هر حال قطعا eSRAM وجود داره . PS4 دارای 8 گیگ رم هست که تقریبا به همون سرعت eSRAM ـه [از نظر پهنای باند] اما در عین حال شما میتونید با اون مقداری کارهای بیشتری انجام بدین چون که شما اون قسمت حافظه کندتر رو ندارین این همون دلیلی هست که چرا شما خیلی از بازیها رو روی ایکس باکس وان 1080p اجرا نمیکنید چون شما باید اونها رو کمی کوچکتر بسازید تا درون eSRAM جا بشه"
با وجود این چالشها Rebellion Games در طول ساخت Sniper elite 3 همکاری نزدیکی با سونی و مایکروسافت داشته هدف اونها در حال حاضر داشتن 60 فریم بر ثانیه بر روی هر دو کنسول هست و جالبه توجه داشته باشین که Bolcato عنوان میکنه که به روز رسانی SDK جدید در حال ایجاد بهبود عملکرد در ایکس باکس وان هست . اون چیزی که این به روز رسانی دقیقا انجام داده تا به این لحظه ناشناخته هست و ممکنه این در واقع همون آپدیت درایورها باشه که ما در حدود یک ماه پیش گزارش کردیم.
http://gamingbolt.com/xbox-ones-esr...080p-but-will-catch-up-to-ps4-rebellion-games