DX12 دارای قابلیتهایی برای نسل آینده GPU ـها خواهد بود.[ پست اول تاپیک حتماً خوانده ]

  • Thread starter Thread starter DieDie
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
امروز nvidia یه کارت گرافیک جدید معرفی کرد gtx960 با قیمت 199 دلار و مصرف برق 100 وات.

7zxdl89nxubmn3tpecw9.jpg
 
من نفهمیدم این 960 از DX12 بطور کامل پشتیبانی میکنه یا نه؟

انویدیا میگه پشتیبانی کامل میکنه ولی برنامه نویس ارشد DX یعنی Max McMullen تو سایت Beyond3d گفته که هنوز کسی فیچرهای کامل DX12 رو نمیدونه ، تا رونمایی کامل از DX12 هیچی مشخص نمیشه.
 
4gf36v1x0syh7bdx7yql.jpg


این عکسو Brad Wardell از پردازنده 5960X اینتل موقع رندر با DX12 انداخته ، تقریبا همه هسته های سی پی یو Utilization بالای 90 درصد دارن ، به نظر میاد اگر کسی میخواد با DX12 بازی کنه باید به مسئله مهار کردن حرارت و پاور سیستم اهمیت خیلی زیادی بده.
 
یکی از نکات مثبت DX12 که عنوان میشد همین بخش پاور بود اون تستی که اینتل رو
پردازنده های خودش انجام داده بود باعث کاهش مصرف نسبت به DX11 داشت ؟! دقیقا CPU ?!
intel-dx12-gains1-400x260.png
 
اون تست اینتل داستانش این هست که شما فرضا یک بازی رو با DX11 اجرا می کنید و فرضا اون بازی متوسط 30 فریم رندر میشه ، وقتی همون بازی رو با DX12 اجرا کنید متوسط 60 فریم رندر میشه حالا اگر شما بازی رو با DX12 روی 30 فریم قفل کنید میتونید تو مصرف برق صرفه جویی کنید در غیر اینصورت اتفاقی که نمیوفته هیچ متعاقب فشار بیشتر روی سخت افزار مصرف برق بالاتر هم میره...
خلاصه:

DX11 >> ~30fps unlocked >> 100 watt
DX12 >> ~60fps unlocked >> 120 watt
DX12 >> 30fps locked >> 60 watt

مسلما با اومدن DX12 شما تا ابد بازیهای قدیمی یا ضعیف رو اجرا نمیکنید که بتونید فریم ریت رو روی یه عددی قفل کنید تا از مصرف برق کم کنید ، خیلی زود کار میرسه به جایی که گرافیکها اینقدر پیشرفت میکنن که شما حتی با DX12 و استفاده 100% ~ از قدرت خیلی از CPUـها و GPUـها ممکنه افت فریم داشته باشین ، وقتی CPU و GPU شما همیشه با درصد خیلی بالایی Utilize میشن اونوقت مشکل حرارتی و مصرف برق مسئله جدی میشه حالا نمیگم حتما مشکل درست میشه ولی مسئله خیلی مهمی میشه مخصوصا تو دراز مدت که عمر خازنهای پاور زیاد میشه و فنها افت کارایی پیدا میکنن...
 
آخرین ویرایش:
اون تست اینتل داستانش این هست که شما فرضا یک بازی رو با DX11 اجرا می کنید و فرضا اون بازی متوسط 30 فریم رندر میشه ، وقتی همون بازی رو با DX12 اجرا کنید متوسط 60 فریم رندر میشه حالا اگر شما بازی رو با DX12 روی 30 فریم قفل کنید میتونید تو مصرف برق صرفه جویی کنید در غیر اینصورت اتفاقی که نمیوفته هیچ متعاقب فشار بیشتر روی سخت افزار مصرف برق بالاتر هم میره...
خلاصه:

DX11 >> ~30fps unlocked >> 100 watt
DX12 >> ~60fps unlocked >> 120 watt
DX12 >> 30fps locked >> 60 watt

مسلما با اومدن DX12 شما تا ابد بازیهای قدیمی یا ضعیف رو اجرا نمیکنید که بتونید فریم ریت رو روی یه عددی قفل کنید تا از مصرف برق کم کنید ، خیلی زود کار میرسه به جایی که گرافیکها اینقدر پیشرفت میکنن که شما حتی با DX12 و استفاده 100% ~ از قدرت خیلی از CPUـها و GPUـها ممکنه افت فریم داشته باشین ، وقتی CPU و GPU شما همیشه با درصد خیلی بالایی Utilize میشن اونوقت مشکل حرارتی و مصرف برق مسئله جدی میشه حالا نمیگم حتما مشکل درست میشه ولی مسئله خیلی مهمی میشه مخصوصا تو دراز مدت که عمر خازنهای پاور زیاد میشه و فنها افت کارایی پیدا میکنن...

بحث مصرفی بیشتر در لپ تاپ ها و سایر تجهیزات قابل حمل بسیار مهم هست
برای PC حالا 50 وات اینور و اونور فرقی ندارد!!
قدرتمند ترین پردازنده فعلی دسکتاپ نهایت 120-140 وات مصرف دارن که با پیشرفت NODE , مصرف بسیار کمتر هم میشه
DX12 بیشترین سازگاری رو با کامپایلرهای پردازنده ها ایجاد میکنه
بحث مصرفی برخلاف نظر شما در بحث DX12 و PC , کم اهمیت ترین موضوعی هست که میشه بهش پرداخت.
در دراز مدت هم عمر خازن ها کاهش پیدا میکنه , نه افزایش!!!
فن های فعلی هم حدود 100 هزار ساعت عمر مفید دارن
خازن های فعلی هم در زیر لود با استاندارد های نظامی و سروری , تا 10 سال بعضا عمر میکنن
با این اوصاف بحث مصرفی DX12 و PC واقعا مهم هست دوستان؟
 
دوستان لطفا سعی نکنن با بازی با کلمات اطلاعات غلط رو به دیگران القاء کنن که خودشونو با اطلاع جلوه بدن.
حالا شاید یکی مایه دار باشه و پاور فلان مارک و با n تا فیچر مخصوص و خازنهای کلاس 1 و ساخته شده برای مصارف نظامی و سرور و ... رو خریده باشه که مبارکش باشه ایشالا خیرشو ببینه من دارم کلی صحبت میکنم.
اینم بگم که به نقل و قول این پست جواب نمیدم چون اولا نمیخوام نظم تاپیک بهم بخوره در ثانی دارم یه جواب کامل با منبع میدم.

مسئله مهم عمر خازنهای داخل پاور هست وقتی یک پاور زیر فشار قرار بگیره یا مدت زمان طولانی روشن باشه دقیقا مثل کاری که گیمرها انجام میدن به سرعت عمرش کاهش پیدا میکنه و منبع تغذیه ظرفیت تولید واتیج اولیه خودش رو از دست میده معمولا بعد از یکسال کار کردن بسته به نوع و مرغوبیت پاور بین 10 تا 20 درصد از این ظرفیت کم میشه ،

Electrolytic capacitor aging. When used heavily or over an extended period of time (1+ years) a power supply will slowly lose some of its initial wattage capacity. We recommend you add 10-20% if you plan to keep your PSU for more than 1 year, or 20-30% for 24/7 usage and 1+ years

منبع:
eXtreme Power Supply Calculator - The most trusted PSU Wattage Calculator

مثلا اگر خروجی پاور شما 600 وات بوده باید در نظر داشته باشین که بعد از یک سال استفاده مداوم پاور سیستم شما قطعا دیگه نمی تونه 600 وات برق تولید کنه و این مقدار شاید به 500 وات رسیده باشه برای همین اگر سیستم شما طبق محاسبات شما 550 وات موقع Peak مصرف میکرده الان باید بدونید که وقتی دارین به سیستم فشار میارین همزمان دارین به قطعاتتون هم فشار وارد میکنید و وقتی از DX12 استفاده کنید شما CPU Utilization و GPU Utilization بالاتری نسبت به قبل دارین در نتیجه Stability سیستم شما در صورت اختلال تو تغذیه الکتریکی قطعات خیلی سریعتر ممکنه بهم بخوره...

وقتی من توی اون پست نوشتم:
این عکسو Brad Wardell از پردازنده 5960X اینتل موقع رندر با DX12 انداخته ، تقریبا همه هسته های سی پی یو Utilization بالای 90 درصد دارن ، به نظر میاد اگر کسی میخواد با DX12 بازی کنه باید به مسئله مهار کردن حرارت و پاور سیستم اهمیت خیلی زیادی بده.

دلیلش همین مسئله بود و منظورم این هست که قبل از خریدن قطعات تمام این مسائل رو با دقت بیشتری نسبت به قبل محاسبه کنید تا قطعات سیستمتون با پایداری بهتری کار کنن ، یا اگر الان پاوری دارین که به کارکردش شک دارین قبل از ارتقاء به DX12 حتما یه بررسی کامل روش انجام بدین چون مطمئن باشین با اومدن DX12 فشار بیشتری بهش وارد میشه.

قضیه حرارتی هم که استفاده از DX12 ایجاد میکنه چیزی نیست که فقط من دربارش صحبت کرده باشم مثلا همین آقای Brad wardell توی یه مقاله نوشته:

Though these performance gains do come at price, warns the developer.

“There is a downside for all this power. DirectX 12 games will be the first games to fully utilize the powerful graphics cards gamers have been buying for the past few years. DirectX 12 won’t require a new video card for GPUs that already support DirectX 11. As a result, that GPU will be getting pushed twice as hard as it previously was which means more heat on cards that might have only barely been cool enough when they were only being commanded by a single CPU core. We expect to see many marginal video cards setup to experience over heating issues as DirectX 12 suddenly pushes these cards beyond what the IHV had anticipated.”

خلاصه ترجمه شده:
این افزایش کارایی هزینه بر هست ، اخطار به توسعه دهنده ها:
بازیهای ساخته شده با DX12 اولین بازیهایی هستن که از تمام ظرفیت کارتهای گرافیکی که شما در چند سال گذشته خریداری کردین استفاده میکنن ... GPU ها باید دو برابر کاری رو که قبلا انجام میدادن انجام بدن که به معنی حرارت بیشتر هست ... ما انتظار داریم به واسطه به کار بردن DX12 تعداد خیلی زیادی از کارتهای گرافیکی دچار مشکل حرارت بیش از حد بشن ...

منبع 1
DirectX 12: A game changer for Xbox One - Neowin

منبع 2

به جز Brad wardell من خیلی دیگه از سازنده ها از جمله Sebbi سازنده Trials Evolution رو دیدم که درباره این مسئله که اگر گیمر هستین حتما به فکر مشکلات حرارتی و تقویت پاور سیستمتون باشید دارن هشدار میدن.
خلاصه از ما گفتن بود.

********************************************************************



بد تویتی بود! شایدم خیلی بد!! :d من با اجازه کاملشو میزارم:

5az3jdp3rtyk5htp7lsi.jpg
 
آخرین ویرایش:
بازی با کلمات متاسفانه مد شده قبل از قرار دادن منبع کمی باید فکر کرد

اینکه پاور به مرور زمان رادمانش کمتر میشه چیزی نیست که کسی امروز بهش رسیده باشه همیشه بوده ( این اتفاق برای کنسول مبارک که قراره بزودی به DX12 مجهز بشه هم اتفاق میوفته دوست عزیز فقط مربوط به PC نمیشه )
بنده شخصا سیستمم 24 ساعته روشنه و الان سه ساله تو همین وضعیت قرار داره هر وقتم وارد بازی میشم عین بنز کار میکنه

این افزایش حرارت بواسطه dx12 در PC اصلا جای نگرانی نداره چون براحتی میشه قطعات طی مرور زمان عوض کرد و خنک کننده های بهتری اعم از انواع واتر کولینگها استفاده کرد و جای نگرانی نیست

شما بیشتر باید نگران XBOX ONE خودتون باشید که DX12 استفاده کنید شما CPU Utilization و GPU Utilization بالاتری نسبت به قبل دارین در نتیجه Stability کنسول شما در صورت اختلال تو تغذیه الکتریکی قطعات خیلی سریعتر ممکنه بهم بخوره اصلا ممکنه کنسول شما منفجر بشه چون هم طول عمر مصرف تغذیه کنسول کمتر میشه و هم سیستم خنک کننده کنسول غیر قابل تعویضه .

کلا اومدن DX12 برای PC جای نگرانی نداره ( بدلیل تعویض قطعات و شخصی سازی بینظیری که PC همیشه داشته )

اتفاقا لب تاپ و کنسول بدلیل عدم توانایی در تعویض منبع تغذیه و سیستم خنک کننده بمرور زمان بسیار میتونه نگران کننده باشه .


وقت خوش

________________

درمورد API DX12 یه نکته خدمت XBOX ONE فن های عزیز عرض کنیم

طبق نظر انویدیا
که به اومدن DX12 روی PC بسیارخوش بینه DX12 یک انقلاب بوده

و دیدید روی PC شاهد 100% افزایش پرفورمنس بودیم :d


اگه میبینید DX12 روی PC باعث
100% افزایش پرفورمنس شده بدلیل اینه که پلتفروم PC تا قبل از این هرگز به یک API LOW LEVEL مجهز نبوده و الان این افزایش 100% رادمان چشم گیره . درضمن فقط روی PC میشه به CGI رسید ولاغیر


ولی داستان برای XBOX ONE خیلی فرق داره و هرگز 100% افزایش کارایی به همراه نخواهد داشت

این کنسول تا قبل از اینم مجهز به API سطح پایین بوده و DX12 چیز انچنان جدیدی اضافه نمیکنه ( حتی مسئولین ناتی داگ هم قبلا به این موضوع اشاره کرده بودن ) دوستداشتید درخواست کنید منبع ارائه بدم :d
حتی طبق نظر فیل اسپنسر طرفداران XBOX منتظر معجزه نباشن

در بهترین حالت ممکن 15% الی 20% افزایش کارایی برای این کنسول بهمراه داره (اونم در حدی که بتونه جلوی طرفداران سونی ابرو داری کنه )


یه موقع خدایی نکرده کسی فکر نکنه توی XBOX ONE با DX12 به رزولوشن 4K میرسه که اصلا غیر ممکنه :d
 
آخرین ویرایش:
اصلی ترین هدف DX12 رسیدن به متال نیست، بلکه MULTITHREADING بهتر هست والبته خصوصیات بیشتری که به PIPline های گرافیکی اضاف میکنه. اضافه کنم xbox one در زمان لانچ به هیچ وجه api نزدیک به متال نداشت و از همون dx11 موجود برای pc استفاده میکرد
?In general - I don't really get why they choose DX11 as a starting point for the console. It's a console! Why care about some legacy stuff at all
Metro Redux: what it's really like to develop for PS4 and Xbox One • Eurogamer.net
مصاحبه با یکی از سازندگان Metro Redux
زمان مشخص میکنه، ولی چیزی که مشخص هست و کسی نمیتونه اونو نادیده بگیره اینه که api کنسول در زمان لانچ آماده نبوده
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or