Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
بازی اون چالش هدفمند و لذت بخش گیمپلی ایترنال رو از دست داده بود خیلی از ویژگی هایی که تو این نسخه اضافه کرده بودن صرفا برای این بود که بازی متنوع تر به نظر بیاد ولی در عمل سطحی کار شدن و تجربه رو ارتقا ندادن مثل همین اژدها سواری اتمسفر و لول دیزاین یه سری جاها تکراری میشد و کش میامد و از همه مهمتر سلاح های بازی که مهم ترین بخش یه بازی مثل دووم هستن قدرتشون رو از دست دادن و اکثر انمی ها رو بدون تعویض سلاح و استراتژی خاصی میشد از بین برد
(این تجربه من از حالت نرمال بازی و مقایسه با حالت نرمال ایترنال بود)
این مواردی که گفتین خیلی سابجکتیو هست و عملا در افراد مختلف میتونه متفاوت باشه، من و خیلی های دیگه بخش اژدها سواری یا اتلان مک ها برامون خیلی جذاب بود و اتفاقا خود من دوست دارم بیشتر هم ببینم این موارد رو در نسخه های بعد با ارتقا سیستم کامبت و....
منتها تعریف من از نقص پیاده سازی یک المان و پارامتر به شکل ناقص یا ناکارامد یا ناهمگون بودن با ساختار کلی هست. بازی هر المانی رو که ارائه داده در راستای طراحی مراحل منسجم و اکشن بازیه و ابدا از قاعده و متن بیرون نمیزنه. بحث تکنیکال هیچ نقصی نداره، موزیک ها واقعا عالی و در راستای ریتم بازی و هنرمندانه و ماندگار ساخته شدن. همون اترنال هم اگر بنا بود نقد درست بشه نباید متاش این میشد.یکی از نقاط مثبت این نسخه که یه عده همیشه ایراد میگرفتن ازش روایت داستانی بسیار منسجم و حتی میتونم بگم epic بود که هم لور بازی و هم روایت رو به شدت گسترش داد و جذاب کرد ولی هیشکی بهش اشاره ای نمیکنه. طراحی سلاح که همیشه توی دووم بهترین بوده و اینجا میتونم بگم فوق العاده بود. کدوم سلاح رو میتونی بگی که کاربردش فان و لذت بخش نبوده؟ مشکل اینه که اون مدل سختی اترنال هم زمان انتشارش نقدش میکردن و الانم با این ساختار جدید هم دوباره دارن بازی رو نقد میکنن. کامیونیتی دووم هیچوقت نتونستن از current version بازی لذت ببرن و همش دنبال مقایسه هستن واین عجیبه برام واقعا. اتفاقا کامبت دیزاین DA خیلی خیلی دووم تر بود. اصلا دووم های کلاسیک همین بودن، اترنال کامبت دیزاین رو به شکل ترکیبی از دووم و quake 3 ارائه داد که اگرچه بی نظیر بود ولی ریشه ای نبود.
بازی ۳ الی ۴ مرحله cosmic realm داره که فقط میتونم بگم شاهکار طراحی مراحل بودن، هم آرت، هم طراحی هم اتمسفر. طراحی های دشمنان به لحاظ بصری در اکثر موارد بهترین بودن توی سری. باس ها عالی بودن شما یک بازی شوتر به من نشون بده که باس فایت هایی در حد دارک ایج یا اترنال ارائه بدن از حیث کامبت و اپیک بودن.
این هایی که گفتین نقص نیست برادر من، سلیقه هست، نقص یعنی مشکل در ارائه یک پارامتر و المان در بازی، نقص یعنی بیرون زدگی از متن بازی و متن رو ول کردن و به حاشیه چسبیدن.
این یک بازیه دووم هست، یعنی گیم پلی همیشه باید push forward عمل کنه و اکشن بازی نباید لحظه ای بخوابه. این مورد مو به مو پیاده سازی شده و نه روایت داستان و نه حتی بخش های گیم پلی مثل اژدها سواری و مک و... هیچ کدوم نه تنها سد راه این مورد که عرض کردم نشدن بلکه با حفظ متن و شاکله باعث تنوع در ارائه اون به شکل سرگرم کننده تر شدن.
همینه که میگم نقد گیم در دوران امروزی یه کار واقعا دم دستی شده و هر کسی میاد بنا به سلیقه یا جناح فکریش یک اثر رو نقد میکنه در حالی که زحمتی که پشت ساخت اون بازی رفته، از اطاق فکر تا طراح ها که دهنشون سرویس شده نادیده گرفته میشه و بعد یه منتقد با کله پر باد به ظاهر اینتلکت میاد شلنگ رو میگیره روی بازی و تمام زحماتی که اون بازیساز کشیده رو نادیده میگیره.
همین ماجرا مشابهش برای مافیا هم اتفاق افتاد متاسفانه.
 
خود سازنده ها یکنواخت شدن مراحل رو متوجه شدن که اومدن اژدها و تایتان سواری بهش اضافه کردن، پس نباید اینقدر هم بازی رو بی نقص و عیب در نظر گرفت. :D
بزرگترین مشکل سه گانه جدید دووم بنظرم همین یکنواخت شدن طراحیه مراحل هست. ساختار arena مانند مراحل بعد یه مدت بازی رو کاملا به ورطه تکرار می کشونه و با اینکه تو این نسخه هم تلاش کردن این مساله رو حل کنن ولی متاسفانه نتیجه بدتر شده و مراحل اژدها و تایتان سواری هم خسته کننده و نامتناسب با ساختار بازیه.
آسونتر شدن بازی رو هم من قبول دارم و این نسخه بر خلاف اترنال تفریبا میشه بازی رو تک سلاح تموم کرد.

بهترین نسخه این سه گانه جدید همون اترناله که اومدن نسخه 2016 رو تا حدی بهبود دادن ولی تو نسخه جدید اون بهبودا علاوه بر اینکه از بین رفت یه سری مشکلات سر مراحل جدید هم بهش اضافه شد.
این بازی تا مشکلات طراحی مراحلش رو درست نکنه روی متای +90 رو نخواهید دید و امتیازات متای سه گانه جدید تقریبا حقشون بوده(حالا یکی دو نمره اینوراونور نهایتا)

.​
مشکل همینه😁 مشکل اینجاس که طراحی این بازی شاید سختترین شکل طراحی باشه، چرا؟ چونکه بازی عملا یک شوتر سنگین و محضه و اگر یکم بالا و پایین هم بشه یه جور دیگه دهن سازنده رو سرویس میکنن طرفدارا.
شما خودت بیا مثلا یک ایده بیار که بازی از ریتمش که بالاتر عرض کردم خارج نشه و طراحی مراحل رو هم معجزه کنه و به اصطلاح تکراری نشه😁. تمام حرکت هایی که زدن میتونم بگم بهترین حالتش هست برای حفظ dna این سری.
پارکور، اکسپلوریشن، اژدها و مک و... در بطن یک بازی اکشن محض با این کیفیت سخته تولیدش واقعا.
بازیای مطرح دیگه این ژانر هم نقص های خیلی بزرگی دارن توی طراحیاشون، ولی هرگز دیده نشدن یا بهتر بخوام بگم نمیخوان که دیده بشن. وگرنه این سری توی همین ۱۰ سال ۳ نسخه ساخته که ساختار هر کدوم منحصر به فرد بوده ولی همگی یک شناسنامه دارن. سازنده همچین دل و گرده ای داشته که همچین کاری کرده و روی موفقیت نسخه های قبلی اسکی نرفته، ک اتفاقا محبوبیت این ۳ گانه ده ها برابر شده.
کاری که کمپانی های محبوبی مثل همین valve حتی نکردن توی این سال ها و half life ای رو که همه منتظرشیم نمیتونن با یک فرمول موفق طراحی کنن و بازی بارها و بارها ریبوت میشه و هنوزم خبری ازش نیست متاسفانه.
یکم out of the box نگاه کنید به این موضوع دست این سازنده رو هم میبوسید بخدا که توی این عصر که عملا این ژانر مرده میاد همچین چیزی طراحی میکنه و میسازه.
 
آخرین ویرایش:
مشکل همینه😁 مشکل اینجاس که طراحی این بازی شاید سختترین شکل طراحی باشه، چرا؟ چونکه بازی عملا یک شوتر سنگین و محضه و اگر یکم بالا و پایین هم بشه یه جور دیگه دهن سازنده رو سرویس میکنن طرفدارا.
شما خودت بیا مثلا یک ایده بیار که بازی از ریتمش که بالاتر عرض کردم خارج نشه و طراحی مراحل رو هم معجزه کنه و به اصطلاح تکراری نشه😁. تمام حرکت هایی که زدن میتونم بگم بهترین حالتش هست برای حفظ dna این سری.
پارکور، اکسپلوریشن، اژدها و مک و... در بطن یک بازی اکشن محض با این کیفیت سخته تولیدش واقعا.
بازیای مطرح دیگه این ژانر هم نقص های خیلی بزرگی دارن توی طراحیاشون، ولی هرگز دیده نشدن یا بهتر بخوام بگم نمیخوان که دیده بشن. وگرنه این سری توی همین ۱۰ سال ۳ نسخه ساخته که ساختار هر کدوم منحصر به فرد بوده ولی همگی یک شناسنامه دارن. سازنده همچین دل و گرده ای داشته که همچین کاری کرده و روی موفقیت نسخه های قبلی اسکی نرفته، ک اتفاقا محبوبیت این ۳ گانه ده ها برابر شده.
کاری که کمپانی های محبوبی مثل همین valve حتی نکردن توی این سال ها و half life ای رو که همه منتظرشیم نمیتونن با یک فرمول موفق طراحی کنن و بازی بارها و بارها ریبوت میشه و هنوزم خبری ازش نیست متاسفانه.
یکم out of the box نگاه کنید به این موضوع دست این سازنده رو هم میبوسید بخدا که توی این عصر که عملا این ژانر مرده میاد همچین چیزی طراحی میکنه و میسازه.​
ببین ساختار Arena Shooter برای مخاطب جمعی تکراری شده و سازنده باید راه حلی براش پیدا کنه. که البته راه حلی هم براش اجرا کردن ولی جواب نداد و شد پاشنه آشیل :D .
من قبول میکنم که سخته ولی از سازنده ای در این حد انتظار میره که بعد نسخه 2016 که دست گرمی بود تو نسخه بعدی دیگه این مشکل رو متوجه بشه(شاید برا طرفدارای دو آتیشه مشکل نیس ولی برای بقیه و منتقدا مسالس)

راه هم زیاد دارن اتفاقا....نگو اینطوری تو رو خدا:D:
  • همین مراحل تایتان رو یکم کمتر می کردن ولی میموند و برا تایتانت اپگرید می اومد خوب بود.​
  • یه مرحله مثلا وارد یه قصری بشی ولی تو تاریکی همین آرنا شوتر رو بری تا یه مانعی بشه و جذابتر بشه کار.​
  • یه مرحله مثلا محیط در حال چرخش و دوران باشه و تو اون شرایط دشمنا رو بزنی خیلی حال میده.​
  • یه مرحله به همراه مثلا موانع خاصی مثه تیغ و ... همین آرنا شوتر رو بری تا جذاب تر بشه کار.​
  • یه مرحله مثلا محیط برا چند دقیقه بسته بشه و با مهمات خاصی بری جلو جالب میشه.​
  • و دهها خلافیت دیگه که میتونه این نوع شوتر رو متنوع کنه​

کلی از اینکارا میشه کرد که DNA بازی به هم نخوره ولی در عین حال اون Arena Shooter بازی تکراری نشه، لامصب اخه چقدر بریم داخل یه محیط مسطح چند نفرو بکشیم بعد بریم محیط بعدی :D - هرچقدر هم اصرار به با کیفیت بودن بخش های مختلف بازی بکنیم، طراحی مراحل یکنواخت بازی نکات مثبت دیگشو کمرنگ میکنه.
چاره اندیشی نکنن مطمینا نسخه بعد اوضاع فروش و متا از اینم میاد پایینتر.

.​
 
ببین ساختار Arena Shooter برای مخاطب جمعی تکراری شده و سازنده باید راه حلی براش پیدا کنه. که البته راه حلی هم براش اجرا کردن ولی جواب نداد و شد پاشنه آشیل :D .
من قبول میکنم که سخته ولی از سازنده ای در این حد انتظار میره که بعد نسخه 2016 که دست گرمی بود تو نسخه بعدی دیگه این مشکل رو متوجه بشه(شاید برا طرفدارای دو آتیشه مشکل نیس ولی برای بقیه و منتقدا مسالس)

راه هم زیاد دارن اتفاقا....نگو اینطوری تو رو خدا:D:
  • همین مراحل تایتان رو یکم کمتر می کردن ولی میموند و برا تایتانت اپگرید می اومد خوب بود.​
  • یه مرحله مثلا وارد یه قصری بشی ولی تو تاریکی همین آرنا شوتر رو بری تا یه مانعی بشه و جذابتر بشه کار.​
  • یه مرحله مثلا محیط در حال چرخش و دوران باشه و تو اون شرایط دشمنا رو بزنی خیلی حال میده.​
  • یه مرحله به همراه مثلا موانع خاصی مثه تیغ و ... همین آرنا شوتر رو بری تا جذاب تر بشه کار.​
  • یه مرحله مثلا محیط برا چند دقیقه بسته بشه و با مهمات خاصی بری جلو جالب میشه.​
  • و دهها خلافیت دیگه که میتونه این نوع شوتر رو متنوع کنه​

کلی از اینکارا میشه کرد که DNA بازی به هم نخوره ولی در عین حال اون Arena Shooter بازی تکراری نشه، لامصب اخه چقدر بریم داخل یه محیط مسطح چند نفرو بکشیم بعد بریم محیط بعدی :D - هرچقدر هم اصرار به با کیفیت بودن بخش های مختلف بازی بکنیم، طراحی مراحل یکنواخت بازی نکات مثبت دیگشو کمرنگ میکنه.
چاره اندیشی نکنن مطمینا نسخه بعد اوضاع فروش و متا از اینم میاد پایینتر.

.​
فروش که خب مقصر اصلی جای دیگه هست و ارتباطی به کیفیت بازی نداره😁. متاسفانه فروش به سیاست ناشر برمیگرده همون بلایی که مثلا سر titanfall 2 افتاد اینجا هم به شکل دیگه ای اتفاق افتاد و ارتباطی واقعا با کیفیت بازی نداره.
نقد و منتقدها هم که این رو باید قبول کرد که جهت گیری های عجیب و غریب توی سال های گذشته و حال حاضر کاملا سمت و سو و جهت داده به منتقدین.
در ارتباط با المان های گیم دیزاین و طراحی، هر دو این نسخه ها واقعا فعالیت های جالبی جهت طی مراحل تعبیه کرده بودن. DOOM ETERNAL مرحله ۲ که تاراس نباد هست فکر کنم نمونه خیلی خوبیه. اون پلتفرمینگ ها و ... مرحله کالتیست بیس که جای revenant بازی میکنیم و...
توی قسمت های تیر اندازی واقعا خلاقیت فراوانی دیده میشه. توی همین نسخه دارک ایج هم به وفور همین موارد رو میشه دید توی کازمیک ریلم علی الخصوص. باس ها کم نظیر که چه عرض کنم بی نظیر هستن توی این ژانر.
بابت خود بخش کامبت سیستم که قشنگ میشه کتاب نوشت راجبش، اصلا معرکه هستن و جادو کردن به معنای واقعی کلمه، همینونسخه دارک ایج اون سپر چه تحولی توی دیزای نبازی ایجاد کرد. هم کامبت هم پلتفرمینگ. از حوصله خارج میشه صحبت در موردش.
مواردی که گفتین ایده های خوبیه ولی نه برای doom . بالاتر هم گفتم گه این بازی چه مشخصه ای داره😊.
مشکل اینجاس که این بازی توی این ۳ نسخه به حدی کامل شده و به حدی توی شوتر فان بوده که عملا به قله رسیده. همین حالا نمونه ای بهتر ازش پیدا نمیشه. از نظر من بهترین کار براش یه استراحت دادن چند ساله هست.
این بازی توی نسخه ۳ فوکوس رو کامل روی وحشت گذاشت که باهاش برخورد مناسبی نشد، توی نسخه ۴ که کنسل هم شد بازی رو دایرکشن سینمایی و کال اف دیوتی طور که خود سازنده دید اینقدر بازی از ماهیتش دور شده که کنسلش کرد.
بهترین و جذابترین حالت حالته فعلی هست.
در هر حال به لحاظ نقد و بررسی، بازی قطعا نقص هایی داره، همه عناوین دارن. منتها این بازی سطح اول شوتر رو داره، و کمتر بازی ای کلا در هر ژانری پیدا میشه که در این حد بی نقص و کامل در بیاد تمام مولفه هاش.
 
فروش که خب مقصر اصلی جای دیگه هست و ارتباطی به کیفیت بازی نداره😁. متاسفانه فروش به سیاست ناشر برمیگرده همون بلایی که مثلا سر titanfall 2 افتاد اینجا هم به شکل دیگه ای اتفاق افتاد و ارتباطی واقعا با کیفیت بازی نداره.
نقد و منتقدها هم که این رو باید قبول کرد که جهت گیری های عجیب و غریب توی سال های گذشته و حال حاضر کاملا سمت و سو و جهت داده به منتقدین.
در ارتباط با المان های گیم دیزاین و طراحی، هر دو این نسخه ها واقعا فعالیت های جالبی جهت طی مراحل تعبیه کرده بودن. DOOM ETERNAL مرحله ۲ که تاراس نباد هست فکر کنم نمونه خیلی خوبیه. اون پلتفرمینگ ها و ... مرحله کالتیست بیس که جای revenant بازی میکنیم و...
توی قسمت های تیر اندازی واقعا خلاقیت فراوانی دیده میشه. توی همین نسخه دارک ایج هم به وفور همین موارد رو میشه دید توی کازمیک ریلم علی الخصوص. باس ها کم نظیر که چه عرض کنم بی نظیر هستن توی این ژانر.
بابت خود بخش کامبت سیستم که قشنگ میشه کتاب نوشت راجبش، اصلا معرکه هستن و جادو کردن به معنای واقعی کلمه، همینونسخه دارک ایج اون سپر چه تحولی توی دیزای نبازی ایجاد کرد. هم کامبت هم پلتفرمینگ. از حوصله خارج میشه صحبت در موردش.
مواردی که گفتین ایده های خوبیه ولی نه برای doom . بالاتر هم گفتم گه این بازی چه مشخصه ای داره😊.
مشکل اینجاس که این بازی توی این ۳ نسخه به حدی کامل شده و به حدی توی شوتر فان بوده که عملا به قله رسیده. همین حالا نمونه ای بهتر ازش پیدا نمیشه. از نظر من بهترین کار براش یه استراحت دادن چند ساله هست.
این بازی توی نسخه ۳ فوکوس رو کامل روی وحشت گذاشت که باهاش برخورد مناسبی نشد، توی نسخه ۴ که کنسل هم شد بازی رو دایرکشن سینمایی و کال اف دیوتی طور که خود سازنده دید اینقدر بازی از ماهیتش دور شده که کنسلش کرد.
بهترین و جذابترین حالت حالته فعلی هست.
در هر حال به لحاظ نقد و بررسی، بازی قطعا نقص هایی داره، همه عناوین دارن. منتها این بازی سطح اول شوتر رو داره، و کمتر بازی ای کلا در هر ژانری پیدا میشه که در این حد بی نقص و کامل در بیاد تمام مولفه هاش.​
90 درصد خوبی هایی که گفتی از کامبت بازیه، ولی بحث و ایراد یه موضوع دیگس. تکیه بیش از حد روی نقطه قوت و ندیدن نقاط ضعف دلیل وضعیت فعلیه این بازیه.
این موارد هم اتفاقا به DNA بازی میخوره. وقتی اژدها سواری رو بشه به DNA بازی خوروند اینایی که من گفتم چیزی نیس :D
بقیه موارد به نظرم بیش تر تیوری توطیس.....بازی بی نقص مزدشو می گیره و اینو طی دهه ها تجربه بازی همگی دیدیم.

بهرحال اینم نظر من بود و مطمینا نظر من رو id s هرگز حتی متوجه هم نخواهد شد چون فیدبکی از ما نمی گیرن :D

.
 
90 درصد خوبی هایی که گفتی از کامبت بازیه، ولی بحث و ایراد یه موضوع دیگس. تکیه بیش از حد روی نقطه قوت و ندیدن نقاط ضعف دلیل وضعیت فعلیه این بازیه.
این موارد هم اتفاقا به DNA بازی میخوره. وقتی اژدها سواری رو بشه به DNA بازی خوروند اینایی که من گفتم چیزی نیس :D
بقیه موارد به نظرم بیش تر تیوری توطیس.....بازی بی نقص مزدشو می گیره و اینو طی دهه ها تجربه بازی همگی دیدیم.

بهرحال اینم نظر من بود و مطمینا نظر من رو id s هرگز حتی متوجه هم نخواهد شد چون فیدبکی از ما نمی گیرن :D

.
نه واقعا اینطور نیست😁. بازیه خوب همیشه مزدش رو نمیگیره، ضمن اینکه این بازی ورای خوبه اصلا😁.
مثالش هم زیاده. همین الان اگر بخوایم یک بازیه شاهد رو با استانداردهای روز برای این ژانر در نظر بگیریم به جز این بازی چه عنوانی لایق این لقب هست؟ بازی ای که در همه ابعادش عالیه.
موارد بالا که گفتی با یکسری هاش رو با شکل کمی متفاوت تر و جذاب تر هم خود id آورده داخل این ۳ شماره مثل
موارد ۴ و ۵ و تا حدی ۳ رو هم انجام داده. الباقی واقعا با کرکتر بازی همخونی نداره به نظرم چون مثلا مورد اول اتلان ها یک گپ تایم هست برای نبردهای شوتر بازی. حالا ارتقا اون ها چون کم تعداد و کم تکرار هست چندان جالب نیست.

در هر حال نظر شما محترمه😊👌. منتها من واقعا میتونم بگم ۳ گانه دووم اگر بهترین نباشه قطعا توی ۲۰ سال اخیر بزرگترین تحول رو در این ژانر انجام دادن. تک تک فیچرهاش رو میشه به نحوی در آثار دیگه هم مشاهده کرد.
 
با احترام به سلیقه دوستانی که این بازی رو میپسندن اما من متاسفانه بازی رو زیاد نتونستم تحمل کنم با اینکه گان پلی بازی خوبه اما بنظرم سری doom همیشه گرافیک و چیزهای دیگه رو فدای فریم ریت بهتر میکنه . اجرای روان توی بازی شوتر اول شخص خیلی خوبه اما تمرکز صددرصدی فقط روی این بخش بنظرم جالب نمیشه . محیط پر از شلوغی بازی و سرگیجه آورش باعث میشه حوصلم نکشه بازی رو ادامه بدم. از طرفی اون هدف هایی که توی کوئست ها گذاشتن مثل اونی که برو هزار تا گلد تو نقشه جمع کن و ... برام حس وقت تلف کردن داشت .
 
نظر من اینه که با اینکه میتونستن مراحل اژدها رو بهتر و اپیک تر دربیارن و مراحل تایتان رو شبیه تایتان فال
ولی من حال کردم با این مراحل وقتی رو درجه سختی اولترا وایلنس میری این مراحل حکم زنگ تفریح رو داره و بودنش بنظرم واجب بود.
 
از نکات جالب که باز هم فقط برای این فرنچایز بدبخت Doom میشه دید و خودم الان رفتم و نگاه کردم و دیدم و هاج و واج موندم اینه که بازی نسخه pc ایش در واقع به لحاظ تعداد نقد لید پلتفرم باید قرار بگیره که متاش ۸۵ هست هست. منتها در کمال تعجب توی سایت متاکریتیک لید پلتفرم رو ps5 با تعداد نقد کمتر و متای ۸۳ قرار دادن😁.
حالا کلا ۲ نمره بالا و پایین خیلی فرقی نداره و در کل نمرات و نقدهای این بازی و یکسری عناوین خاص مشکلات محتوایی هم دارن نمونه ش همبن slant magazine و...
ولی فقط میخوام بگم که این عنوان خرش از کره گی دم نداشته بیچاره😁.

Screenshot_۲۰۲۵۱۱۰۱-۰۰۳۰۰۴_Chrome.jpg
 
از نکات جالب که باز هم فقط برای این فرنچایز بدبخت Doom میشه دید و خودم الان رفتم و نگاه کردم و دیدم و هاج و واج موندم اینه که بازی نسخه pc ایش در واقع به لحاظ تعداد نقد لید پلتفرم باید قرار بگیره که متاش ۸۵ هست هست. منتها در کمال تعجب توی سایت متاکریتیک لید پلتفرم رو ps5 با تعداد نقد کمتر و متای ۸۳ قرار دادن😁.
حالا کلا ۲ نمره بالا و پایین خیلی فرقی نداره و در کل نمرات و نقدهای این بازی و یکسری عناوین خاص مشکلات محتوایی هم دارن نمونه ش همبن slant magazine و...
ولی فقط میخوام بگم که این عنوان خرش از کره گی دم نداشته بیچاره😁.

View attachment 398605
این به احتمال قوی وقتی ps5 رو پلتفرم اصلی گذاشتن، نقدهای بیشتری داشته. الان مثلا به مرور زمان نقدهای پی‌سی بیشتر شده ولی خب اون پلتفرم رو عوض نکردن... حالا مهم نیست، واسه ما عشاق که اصلا ۱۰ از ۱۰ :D
 
هر نسخه از دووم طرفدارای خودشو داره ولی به هیچ عنوان نمیشه نسخه جدیدش رو عقبگرد ‌و شکست خورده خطاب کرد!
سنگینی گیم پلی، حماسی بودن روایت داستان و کات سینها و مبارزات و تقابل خیر و شری که به تصویر کشیده بود برای خیلیا از جمله خودم فراموش نشدنیه. اوایل عرضه بازی هم گفتم که یجوری این نسخه دارک و سنگین و حماسی بود که انگار داشتی ورژن GOW 3 از فرنچایز دووم‌ رو پلی میدادی از بس که نفسگیر بود.
حالا اینکه به لحاظ مالی ناامید کننده ظاهر شده مقصرش ناشری هست که دی وان روی سرویس اشتراکی گذاشتش و قیمتش رو فضایی تعیین کرد که اینا اگه نبود قطعا فروش بیشتری میداشت (بماند که همون اترنالز هم فروش فضایی نداشت و کلا نسخه های جدیدش اونطور که باید، هیچوقت فروش نکردن متاسفانه).
این فرنچایز سالهاست که هر نسخش طرفدارای خاص خودشو داشته و نتونسته ۱۰۰ درصد مخاطباش/منتقدارو راضی نگه داره وگرنه DA به هیچ عنوان عقبگرد نیست که چه بسا برای من و nنفر دیگه بهترین نسخه مدرنیه که ساخته شده!
Dark Ages

واقعا بهترین دوومی هست که رفتم

ترکیب قرون وسطی ، نماد گرایی ، فرقه و سپر و محیط های مرموز و حماسی قشنگ به بازی نشسته اند و خیره کننده شده

همون ماموریت ساحل و کشتی های شکسته کافیه از نظر زیبایی
 
برا من Eternal یکی از بهترین شوترهایی بود که تو عمرم بازی کردم، از نظر گیم‌پلی که قطعا بهترین FPS زندگیم حساب میشد، عاشق سرعت دیوانه‌وار و چالش بالاش بودم که تا وقتی آرینا رو خالی نکردی و تمام دشمنان نابود نشدن یک لحظه اجازه‌ی نفس کشیدن رو به پلیر نمیداد، هیجان و آدرنالین خالص. در نتیجه انتظارم برا این نسخه هم خیلی زیاد بود.
حقیقتش اول یه مقدار نا امیدم کرد، ولی فقط بخاطر آشنا نبودن با تغییرات شدید گیم‌پلی بود. بیشترین چیزی که حس کردم تفاوت زمانی‌ای بود که طول میکشید تا گیم‌پلی بازی دستت بیاد. یعنی اگه نسخه اول و Eternal بعد دو-سه ساعت فلو بازی و گیم‌پلی دستت میومد و قشنگ تو جو هر فایت و مبارزاتش قرار میگرفتی، این نسخه زمان بیشتری برد تا دقیق مدل بازی کردن رو متوجه بشم و بتونم کامل ازش لذت ببرم. مثلا حدود نیمه‌ی اول بازی با خودم میگفتم خیلی خوبه، ولی به ایترنال نمیرسه. اما از یه جایی به بعد (حدود نصف) انگار قشنگ کلیک کرد. عین یه قطعه‌ی پازل که سر جاش قرار گرفت:دی و اون لحظه بود که همه چی عوض شد و گفتم آهاااا، پس اینه، باید اینطوری بازی کرد. ترکیب شیلد با بقیه موارد بازی خیلی خیلی مهم بود که چون آپشن جدیدی هم هست طول کشید تا دستم بیاد. ولی میتونم بگم بعدش که دستم اومد همون چیزی شد که انتظارش رو داشتم و برام در کنار نسخه‌های قبل قرار گرفت.

ولی همچنان یه سری نکات ریز که نسبت به قبل ضعف میدونستم تو بازی وجود داشت. مثلا سیکرت‌های بازی (هم ایترنال هم دارک ایجز رو 100% کردم) مثل نسخه قبل نبود و یه مقدار آدم رو از جو بازی در میوورد، Pace killer بود به قولی:دی کامل در اختیار گیم‌پلی نبود و کندش میکرد.
یا مثلا اینکه بازی انقدر سلاح خفن و یونیک داشت، ایترنال مجبورت میکرد از همه‌شون استفاده کنی و کلی حین فایت سوئیچ کنی وگرنه امکان پیشروی نداشتی، اما این نسخه اگر بخاطر تروفی نبود من از اول تا آخرش رو با سوپر شاتگان میرفتم و تقریبا هیچ مشکلی هم بوجود نمیومد. اصلا انقدر تعویض سلاح کُند شده بود انگار که بازی داشت تاکید میکرد که زیاد سلاح عوض نکن، یه مورد علاقه انتخاب کن و با همون بورو جلو. شاید از نظر عده‌ای این نکته‌ی مثبت باشه، ولی من همون مدل قبلی رو ترجیح میدادم حس میکنم به فایت‌ها تنوع بیشتری میداد.
در کل اگه ایترنال برام یه بازی 9.5 از ده باشه، دارک ایجز با 8 از ده شروع کرد و راحت به 9 از ده هم رسید:دی متاش هم باید 85 حساب بشه خدایی 83 ظلم و کمه!
 
از نکات جالب که باز هم فقط برای این فرنچایز بدبخت Doom میشه دید و خودم الان رفتم و نگاه کردم و دیدم و هاج و واج موندم اینه که بازی نسخه pc ایش در واقع به لحاظ تعداد نقد لید پلتفرم باید قرار بگیره که متاش ۸۵ هست هست. منتها در کمال تعجب توی سایت متاکریتیک لید پلتفرم رو ps5 با تعداد نقد کمتر و متای ۸۳ قرار دادن😁.
حالا کلا ۲ نمره بالا و پایین خیلی فرقی نداره و در کل نمرات و نقدهای این بازی و یکسری عناوین خاص مشکلات محتوایی هم دارن نمونه ش همبن slant magazine و...
ولی فقط میخوام بگم که این عنوان خرش از کره گی دم نداشته بیچاره😁.

View attachment 398605
اون عددهای ۷۰ و ۷۲ اشتباهه و به خاطر داغون بودن سایت متاکریتیکه که بعد از تغییر طراحیش، کلی باگ پیدا کرد! :دی روی صفحه مخصوص هر نسخه که بزنی، نسخه PS5 دارای ۶۹ نقد هست و نسخه پی‌سی هم ۶۸ نقد و فقط به خاطر یدونه نقد بیشتر، نسخه PS5 رو به عنوان نسخه اصلی در نظر گرفتن. به خاطر همین قضایا، به نظرم برای بازی‌های مولتی‌پلتفرم درست و حسابی مثل Doom: The Dark Ages که همه نسخه‌ها کیفیت تقریباً یکسانی دارن، اپن‌کریتیک منبع بهتری نسبت به متاکریتیکه.
متاکریتیک مسخره‌بازی درمیاره و امتیازها رو بین نسخه‌های مختلف پخش می‌کنه و بعضی وقت‌ها پیش میاد که چند تا امتیاز عالی برای یه پلتفرم ثبت می‌شن و برای بقیه پلتفرم‌ها نه. بعدش چون اون پلتفرم نقدهای کمتری داشته (حتی در حد یدونه اختلاف!) می‌ره زیر سایه یه پلتفرم دیگه. ولی اپن‌کریتیک امتیاز همه پلتفرم‌ها رو یه جا جمع می‌کنه و از این نظر بهتره. مثلاً همین Doom: The Dark Ages توی اپن‌کریتیک میانگین ۸۶ رو داره.
البته گاهی اوقات پیش میاد که یه بازی توی فلان نسخه مشکلات اساسی داره (معمولاً نسخه پی‌سی که بعضی از بازی‌ها خوب بهینه‌سازی نمی‌شن) و در اون حالت اپن‌کریتیک به فنا می‌ره! :دی
فعلاً صفحه The Last of Us: Part 1 توی متاکریتیک برای من ارور می‌ده و کار نمی‌کنه ولی براساس اطلاعات ویکی‌پدیا، این بازی روی PS5 میانگین ۸۹ رو داره و روی پی‌سی میانگین ۵۹ که علتش هم ساختار اصلی بازی (گیم‌پلی، گرافیک، داستان، موسیقی، صداپیشگی و...) نیست و این میانگین پایین به خاطر بهینه‌سازی افتضاحش هست که مخصوصاً اون اوایل روی پی‌سی واقعاً داغون اجرا می‌شد. اینجا متاکریتیک مرجع بهتری هست، چون اختلاف بین دو نسخه واقعاً زیاده و جداگانه می‌شه فهمید هرکدوم در چه حدی هستن. ولی اپن‌کریتیک همه امتیازها رو یه جا جمع کرده و میانگین بازی ۸۲ شده که ظلم در حق نسخه PS5 هست و لطف در حق نسخه پی‌سی. :دی
ولی Doom: The Dark Ages این مدلی نیست و همه نسخه‌ها کیفیت خوبی دارن و برای همین به نظرم ۸۶ توی اپن‌کریتیک میانگین مناسب‌تری از ۸۳ توی متاکریتیک هست.
 
اون عددهای ۷۰ و ۷۲ اشتباهه و به خاطر داغون بودن سایت متاکریتیکه که بعد از تغییر طراحیش، کلی باگ پیدا کرد! :دی روی صفحه مخصوص هر نسخه که بزنی، نسخه PS5 دارای ۶۹ نقد هست و نسخه پی‌سی هم ۶۸ نقد و فقط به خاطر یدونه نقد بیشتر، نسخه PS5 رو به عنوان نسخه اصلی در نظر گرفتن. به خاطر همین قضایا، به نظرم برای بازی‌های مولتی‌پلتفرم درست و حسابی مثل Doom: The Dark Ages که همه نسخه‌ها کیفیت تقریباً یکسانی دارن، اپن‌کریتیک منبع بهتری نسبت به متاکریتیکه.
متاکریتیک مسخره‌بازی درمیاره و امتیازها رو بین نسخه‌های مختلف پخش می‌کنه و بعضی وقت‌ها پیش میاد که چند تا امتیاز عالی برای یه پلتفرم ثبت می‌شن و برای بقیه پلتفرم‌ها نه. بعدش چون اون پلتفرم نقدهای کمتری داشته (حتی در حد یدونه اختلاف!) می‌ره زیر سایه یه پلتفرم دیگه. ولی اپن‌کریتیک امتیاز همه پلتفرم‌ها رو یه جا جمع می‌کنه و از این نظر بهتره. مثلاً همین Doom: The Dark Ages توی اپن‌کریتیک میانگین ۸۶ رو داره.
البته گاهی اوقات پیش میاد که یه بازی توی فلان نسخه مشکلات اساسی داره (معمولاً نسخه پی‌سی که بعضی از بازی‌ها خوب بهینه‌سازی نمی‌شن) و در اون حالت اپن‌کریتیک به فنا می‌ره! :دی
فعلاً صفحه The Last of Us: Part 1 توی متاکریتیک برای من ارور می‌ده و کار نمی‌کنه ولی براساس اطلاعات ویکی‌پدیا، این بازی روی PS5 میانگین ۸۹ رو داره و روی پی‌سی میانگین ۵۹ که علتش هم ساختار اصلی بازی (گیم‌پلی، گرافیک، داستان، موسیقی، صداپیشگی و...) نیست و این میانگین پایین به خاطر بهینه‌سازی افتضاحش هست که مخصوصاً اون اوایل روی پی‌سی واقعاً داغون اجرا می‌شد. اینجا متاکریتیک مرجع بهتری هست، چون اختلاف بین دو نسخه واقعاً زیاده و جداگانه می‌شه فهمید هرکدوم در چه حدی هستن. ولی اپن‌کریتیک همه امتیازها رو یه جا جمع کرده و میانگین بازی ۸۲ شده که ظلم در حق نسخه PS5 هست و لطف در حق نسخه پی‌سی. :دی
ولی Doom: The Dark Ages این مدلی نیست و همه نسخه‌ها کیفیت خوبی دارن و برای همین به نظرم ۸۶ توی اپن‌کریتیک میانگین مناسب‌تری از ۸۳ توی متاکریتیک هست.
آریا نقدای ۷۲ و ۷۰ درسته😁. یه تعدادی از نقدها نمره نمیدن منتها در آمار کلی نقدها حساب میشن. تعداد نقدهای کلی نسخه pc بیشتر هست که در واقع باید لید همین pc قرار بگیره ولی احتمالا به خاطر باگ سایت متا روی ps5 قرار گرفته.
منتها کلا منم با سیستم اوپن کریتیک موافق تر هستم که تعداد نقدهارو بصورت کلی قرار میده. اینطوری دقیقتر هست به نظرم.
 
  • Like
Reactions: Dinosaur

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or