Multi Platform DOOM: The Dark Ages

سازنده
id Software
تاریخ انتشار
2025 May 15
ناشر
Bethesda Softworks
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
DOOM-TheDarkAges_Premium_16x9.jpg

Developer: id Software
Publisher: Bethesda Softworks
Composer: Finishing Move
Engine: id Tech 8
Genre: First-person Shooter
Platforms: Microsoft Windows, Xbox Series X|S, PlayStation 5

Release Date: May 15th, 2025

DOOM,_The_Dark_Ages_Game_Cover.jpeg

Key Art


هشتمین نسخه از فرنچایز افسانه‌ای DOOM و سومین نسخه از از سری مدرن آن در شوکیس اکس باکس در 9 ژوئن 2024 معرفی شد. داستان این نسخه در ادامه نسخه Eternal روایت می‌شود و همانند نسخه قبلی، از لحاظ داستانی برای نسخه 2016 حکم پیش درآمد را دارد.
اید سافتور کار بر روی این نسخه را پس از انتشار آخرین بسته الحاقی اترنال، یعنی Ancient Gods شروع کرد و این بازی در سال 2022 وارد مرحله full production شد. بر خلاف دو نسخه قبلی که بر گیمپلی سریع و نفس‌گیر تاکید داشتند، این نسخه از دووم اسلیر یک تانک متحرک و مخرب ساخته است که با استفاده از سپر اره‌ای خود، دشمنان را قطعه قطعه می‌کند.

50a64b3a-b0e4-4dc8-a9a2-039c48084c26.jpg doom-the-dark-ages-demon.jpg

فضای این نسخه بر خلاف دو نسخه قبلی، تاثیرپذیرفته از المان‌های Dark Fantasy و قرون وسطایی است که می‌توان گفت روح جدیدی به این سری بخشیده است.
آهنگساز افسانه‌ای این سری یعنی میک گوردون، با توجه به دعاوی حقوقی که با ناشر این سری، یعنی بتزدا پیدا کرد، دیگر بر روی این سری کار نمی‌کند. هم‌اکنون، گروه Finishing Move که سابقه کار بر روی چند نسخه از Halo را در کارنامه خود دارند، وظیفه ساخت موسیقی برای این عنوان را بر عهده گرفته‌اند. باید دید که آیا آن‌ها می‌توانند جای خالی بزرگ میک گوردون را برای عاشقان این سری پر کنند یا خیر.

426810637_founditonreddit.png dtda_reveal_05.jpg

نکته متمایزکننده این نسخه با نسخه‌های قبلی آن این است که به بازیکن اجازه می‌دهد گیمپلی را بنا بر سلیقه دلخواه خود تغییر دهد، برای مثال سرعت آن را کم یا زیاد نماید. بنا بر ادعای اید سافتور، این نسخه بزرگ‌ترین بخش داستانی ساخته شده برای این فرنچایز را دارا خواهد بود.


 
آخرین ویرایش:
من به نظرم یک توضیح مختصر (یا حالا مفصل و مقاله طور بر اساس سلیقه) بدک نباشه که چرا فکر می‌کنید قرار هست بازی به Quake مربوط بشه.
من خیلی سنم قد نمیده و فقط نسخه چهارم سریه کوئیک رو بازی کرده بودم شاید اگر اشتباه نکنم نسخه سوم رو هم چند باری دست گرمی بازی کرده بودم.
کلا تفاوت اصلیه دو سریه چیه؟ احتمالا خیلی سطحیه بگیم یکی نبرد با یک سری موجود بیگانه و اون یکی شیاطین؟
جدا از داستان و ظاهرش Quake پایه گذار یه سبک گیم پلی بسیار سرعتی بود که پدر نسل اول شوتر های سه بعدی محسوب میشه و تاثیرات انجین و سیستم حرکتش هنوزم تو بازی هایی مثل کانتر استرایک و تیم فورترس حس میشه. حتی Doom Eternal هم که تو بازیای این سری خیلی سریع و شلوغ هست به گرد پای Quake هم نمیرسه.
 
من به نظرم یک توضیح مختصر (یا حالا مفصل و مقاله طور بر اساس سلیقه) بدک نباشه که چرا فکر می‌کنید قرار هست بازی به Quake مربوط بشه.
من خیلی سنم قد نمیده و فقط نسخه چهارم سریه کوئیک رو بازی کرده بودم شاید اگر اشتباه نکنم نسخه سوم رو هم چند باری دست گرمی بازی کرده بودم.
کلا تفاوت اصلیه دو سریه چیه؟ احتمالا خیلی سطحیه بگیم یکی نبرد با یک سری موجود بیگانه و اون یکی شیاطین؟
خب اگر بخوام یه توضیح مختصر بدم باید بگم که هرد عنوان یک dna واحد دارن در باطنشون، در واقع quake برادر همون doom هست، منتها تفاوت اساسیشون در آرت استایل، تم بازی، سرعت و pacing هست. دوستمون اشاره به سرعت بالای quake کرد که البته درسته، ولی در نسخه های مالتی پلیر بیس این فرتچایز.
نسخه ۱ و ۲ این بازی در بخش campaine به مراتب slow تر از عنوان doom بودن، درگیری ها محدودتر ولی پرعمق تر بود. مثلا شما درنسخه های کلاسیک دووم ممکن بود یکباره با ۸ تا ۱۰ دشمن همزمان روبرو بشید ولی در نسخه اول quake نهایتا به ۳ یا ۴ دشمن به طور همزمان درگیر میشد در شدیدترین حالت. در quake تنوع دشمنان و قدرت بندی اون ها عمق خیلی بیشتری داشت و سلاح ها در مقاطعی حالت ترکیبی استفاده ازشون در موفقیت شما نقش داشت ولی در نسخه های کلاسیک دووم یک سوپرشاتگان گاهی میتونست با صحیح بازی کردن پلیر دشمن های نسبتا قویتر رو هم از بین ببره. نسخه ۲ کوئک که خب حالت تاکتیکال خیلی بیشتری هم پیدا کرد البته و نوع سرعت و pacing بازی هم دستخوش تغییر شد.
به لحاظ تماتیک اگر بخوام بگم quake در نسخه ۱ البته، اثری به نراتب دارک تر و با المان های horror حتی به حساب میومد، دووم هم این ماجرا رو در خودش نهفته داشت ولی در quake یک المان کاملا تاثیرگذار و ملموس به حساب میومد این مورد. نسخه ۲ البته بازم فرم متفاوتی داشت و حالت futuristic و militery خیلی بیشتری گرفته بود. هر دو عنوان ماد مالتی پلیر دث مچ بسیار جذابی داشتن که البته در quake علی الخصوص نسخه ۲ بسیار ارتقا پیدا کرد و پر مخاطب شد که نسخه ۳ رو کلا ایدسافتور مالتی پلیر بیس ساخت.
تفاوت عمده دیگه بخش پلتفرمینگ بود که در دو نسخه ابتدایی quake به لحاظ حل معماها و secret area ها کاملا تفاوت مشهودی داشت، در دووم های کلاسیک عموما کلید ها و دکمه های پنلی دربی رو در نقطه خاصی باز میکردن که گاها از نگاه پلیر مخفی میموند و با دقت و کاووش بیشتر ویده میشد ولی این ماجرا در کوئک به تفاوت سطوح، پرش ها و سکوها و حتی ضربات و شلیک گلوله به سطوح خاصی خودش رو نمایان میکرد و کاووش پلیر بر مبنای پلتفرمینگ مجوز دریافت ریواردهایی رو میگرفت که در این مورد نسخه های کلاسیک دو عنوان تفاوت های خیلی مشهودی داشتن.
اگر دووم رو جنگ با شیاطین جهنمی د نظر بگیریم، در کوئک شما با شیاطین لاوکرفتی میجنگیدید، جهنم آنتی کریستی در مقابل جهنم لاوکرفتی، تفاوت تماتیک و داستانی این دو سری محسوب میشد.
توضیحات بیشتری هم دلم میخواست داجبشون بدم ولی از حوصله تاپیک خارج میشه دیگه
این نسخه جدید دووم تقریبا این دو فرنچایز رو در هم کوبیده و یک اثر ترکیبی عجیب و زیبا رو خلق کرده البته. 😊
من احساس میکنم بخوام اگر توضیح بیشتری بدم، در واقع میتونم بگم ادغام دو دنیای این دو اثر و ترکیب گیم پلی و گان پلی اون ها رو در این نسخه میتونیم برای این تعریف ارائه بدیم. آوردن عناصری مثل cosmic horror ها به دووم و المان های لاوکرفت در کنار کاهش سرعت و pace بازی که باز هم از کوئک اومده و ترکیب اون با کرکتر محبوب سری دووم و سلاح های ترکیبی قرون وسطی کوئک در کنار کلکسیون سلاح های سای فای دووم میتونه در یگانگی دو عنوان اثر مشهودی باشه. طوری که میتونم این دووم جدید رو فرزند نسخه های کلاسیک دووم و کوئک قلنداد کنم شخصا.
 
آخرین ویرایش:
خب اگر بخوام یه توضیح مختصر بدم باید بگم که هرد عنوان یک dna واحد دارن در باطنشون، در واقع quake برادر همون doom هست، منتها تفاوت اساسیشون در آرت استایل، تم بازی، سرعت و pacing هست. دوستمون اشاره به سرعت بالای quake کرد که البته درسته، ولی در نسخه های مالتی پلیر بیس این فرتچایز.
نسخه ۱ و ۲ این بازی در بخش campaine به مراتب slow تر از عنوان doom بودن، درگیری ها محدودتر ولی پرعمق تر بود. مثلا شما درنسخه های کلاسیک دووم ممکن بود یکباره با ۸ تا ۱۰ دشمن همزمان روبرو بشید ولی در نسخه اول quake نهایتا به ۳ یا ۴ دشمن به طور همزمان درگیر میشد در شدیدترین حالت. در quake تنوع دشمنان و قدرت بندی اون ها عمق خیلی بیشتری داشت و سلاح ها در مقاطعی حالت ترکیبی استفاده ازشون در موفقیت شما نقش داشت ولی در نسخه های کلاسیک دووم یک سوپرشاتگان گاهی میتونست با صحیح بازی کردن پلیر دشمن های نسبتا قویتر رو هم از بین ببره. نسخه ۲ کوئک که خب حالت تاکتیکال خیلی بیشتری هم پیدا کرد البته و نوع سرعت و pacing بازی هم دستخوش تغییر شد.
به لحاظ تماتیک اگر بخوام بگم quake در نسخه ۱ البته، اثری به نراتب دارک تر و با المان های horror حتی به حساب میومد، دووم هم این ماجرا رو در خودش نهفته داشت ولی در quake یک المان کاملا تاثیرگذار و ملموس به حساب میومد این مورد. نسخه ۲ البته بازم فرم متفاوتی داشت و حالت futuristic و militery خیلی بیشتری گرفته بود. هر دو عنوان ماد مالتی پلیر دث مچ بسیار جذابی داشتن که البته در quake علی الخصوص نسخه ۲ بسیار ارتقا پیدا کرد و پر مخاطب شد که نسخه ۳ رو کلا ایدسافتور مالتی پلیر بیس ساخت.
تفاوت عمده دیگه بخش پلتفرمینگ بود که در دو نسخه ابتدایی quake به لحاظ حل معماها و secret area ها کاملا تفاوت مشهودی داشت، در دووم های کلاسیک عموما کلید ها و دکمه های پنلی دربی رو در نقطه خاصی باز میکردن که گاها از نگاه پلیر مخفی میموند و با دقت و کاووش بیشتر ویده میشد ولی این ماجرا در کوئک به تفاوت سطوح، پرش ها و سکوها و حتی ضربات و شلیک گلوله به سطوح خاصی خودش رو نمایان میکرد و کاووش پلیر بر مبنای پلتفرمینگ مجوز دریافت ریواردهایی رو میگرفت که در این مورد نسخه های کلاسیک دو عنوان تفاوت های خیلی مشهودی داشتن.
اگر دووم رو جنگ با شیاطین جهنمی د نظر بگیریم، در کوئک شما با شیاطین لاوکرفتی میجنگیدید، جهنم آنتی کریستی در مقابل جهنم لاوکرفتی، تفاوت تماتیک و داستانی این دو سری محسوب میشد.
توضیحات بیشتری هم دلم میخواست داجبشون بدم ولی از حوصله تاپیک خارج میشه دیگه
این نسخه جدید دووم تقریبا این دو فرنچایز رو در هم کوبیده و یک اثر ترکیبی عجیب و زیبا رو خلق کرده البته. 😊
من احساس میکنم بخوام اگر توضیح بیشتری بدم، در واقع میتونم بگم ادغام دو دنیای این دو اثر و ترکیب گیم پلی و گان پلی اون ها رو در این نسخه میتونیم برای این تعریف ارائه بدیم. آوردن عناصری مثل cosmic horror ها به دووم و المان های لاوکرفت در کنار کاهش سرعت و pace بازی که باز هم از کوئک اومده و ترکیب اون با کرکتر محبوب سری دووم و سلاح های ترکیبی قرون وسطی کوئک در کنار کلکسیون سلاح های سای فای دووم میتونه در یگانگی دو عنوان اثر مشهودی باشه. طوری که میتونم این دووم جدید رو فرزند نسخه های کلاسیک دووم و کوئک قلنداد کنم شخصا.
حقیقت ممنون بابت کامنت مفصل و یک لایک فکر کنم کافی نبود.
نسخه های اول سری واقعا قدیمی و من مثلا با 31 سال سن هم قد نمیده اونا رو بازی کرده باشم ولی جالبه که انقدر نسخه چهارم بازی نسبت به نسخه های اصلی فاصله گرفته بوده.
حالا تازه منم قضیه صحبت های شما و ماکان رو درک میکنم، که یا تو این نسخه بازی به Quake مربوط میشه و احتمالا زنده شدن دوباره Quake رو قرار هست شاهد باشیم، یا اینکه کلا حذف میشه و شالودش رو داخل Doom تجربه کنیم.
حقیقت صبر برای عرضه بازی بسیار سخته! برای نسخه پرمیوم حدود 18 روز دیگه میشه بالاخره تجربه‌اش کرد! ایشالله که تجربه در ابتدا تمیز و بهینه باشه.
 
حقیقت ممنون بابت کامنت مفصل و یک لایک فکر کنم کافی نبود.
نسخه های اول سری واقعا قدیمی و من مثلا با 31 سال سن هم قد نمیده اونا رو بازی کرده باشم ولی جالبه که انقدر نسخه چهارم بازی نسبت به نسخه های اصلی فاصله گرفته بوده.
حالا تازه منم قضیه صحبت های شما و ماکان رو درک میکنم، که یا تو این نسخه بازی به Quake مربوط میشه و احتمالا زنده شدن دوباره Quake رو قرار هست شاهد باشیم، یا اینکه کلا حذف میشه و شالودش رو داخل Doom تجربه کنیم.
حقیقت صبر برای عرضه بازی بسیار سخته! برای نسخه پرمیوم حدود 18 روز دیگه میشه بالاخره تجربه‌اش کرد! ایشالله که تجربه در ابتدا تمیز و بهینه باشه.
ممنون از شما که زمان گذاشتین و مطالعه کردین🙏🙏😊.
بله نسخه ۴ ادامه نسخه ۲ بازی بود که بازیه بسیار خوبی هم بود البته ولی در قیاس با نسخه های کلاسیک نسبت به زمان عرضه شون خب قطعا کم و کاستی های زیادی داشت.
من تریلر آخر رو البته بنا به فرمایشتون بابت اسپویل نگاه نکردم ولی چون توی تریلر قبلی یه بخشی آخر تریلر تیز شد احساس میکنم بازی قراره وارد قلمرو quake بشه و چون به لحاظ تجاری آیپی quake سال هاس که خاک خورده و champions هم ابدا در اندازه نسخه های قبلی نبود و مالتی پلیر بیس هم بود احتمال خیلی قوی ای میدم که با نام تجاری doom محتوای quake رو هم شاهد باشیم. ولی بازم امیدم رو برای یه نسخه واقعی از quake کامل از دست نمیدم به هر حال😊👌
 
این تریلر دومی رو نگاه نکنید. خیلی بد بود اصن.
یه جوری کارگردان بازی همه چیزو توضیح میداد و اسپویل میکرد که انگار عمدا میخواد قبل انتشار کل بازی رو لو بده :D

بازی همه چیز تمومه ولی سطحی و جزئی شدن finishing move ها به دلم ننشست. خیلی المان متمایزی بود برام بین بازیهای fps

.
 
آخرین ویرایش:
یه نکته که جان لیمن از دیجیتال فاندری هم قبلا بهش اشاره کرده لازم دونستم بگم اون هم مربوط به glory kill هاست.
گلوری کیل ها در نسخه ها قبلی با توجه به لول دیزاین که بصورت arena و بخش بخش بودن ، تعداد کمتر دشمنان و نزدیکی مبارزات قابل توجیه بودن هرچند با ذات فست پیسینگ بازی کمی در تضاد بود و از نیمه دوم بازی دیدن این همه انیمیشن اسکریپت شده هیجان اولیه خودش از دست میداد.
در نسخه the dark aged با توجه به بزرگی مناطق مبارزه و تعداد زیاد دشمنان دیگه وجود گلوری کیل به شکل نسخه ها قبلی منطقی به نظر نمیاد.
به عنوان مثال لازم نیست برای دشمنان ضعیف که میتونن با یک ضربه نابود بشن دوباره گلوری کیل وجود داشته باشه.
با وجود بزرگی محیط ، تعداد و انواع بالای دشمنان ، حضور لیدر ها دشمن در هر نبرد و سیستم مبارزات جدید ، دیگر نیازی به این مکانیک بصورت اجباری نیست.
 
آخرین ویرایش:
1745679059917.png

بازی همه چیز تمومه ولی سطحی و جزئی شدن finishing move ها به دلم ننشست. خیلی المان متمایزی بود برام بین بازیهای fps
من خودم اون اوایل یکم خورد تو ذوغم ولی بعد که دیدم چقدر ایمپکت ضربات ارضا کننده و خوب هستش نظرم به کلی عوض شد . منطقی هم بخوایم نگاه کنیم وسط اون همه دشمن این سیسم به تنهایی کارایی نداشت . الان در واقع گسترده تر شده فقط دیگه مثل قبل قرار نیست دائم شما رو به صورت نامرعی لاک کنه تا یـ انیمیشن اسکریپ شده رو ببینی . این سیستم جدید داخل خود گیم پلی شناور ـه و رسما حالت کومبو زدن رو داره که خیلی عمق داده به کامبت بازی وگرنه همچنان تو یک سری زوایا میتونی رو دشمنا اصلی فینشر های اون مدلی رو اجرا کنی .
 
این بزرگتر شدن همه چی کمی نگران کنندست که از سطح جزییات کاسته باشه.
امیدوارم هدف اصلی واقعا همون کمپین جذابتر بوده باشه و وسواسگونه نخواسته باشن همه چی بزرگتر و بیشتر باشه.
خیلی بعید میدونم ماکان، کالچر اینا کلا با این فرم ساخت بازی همگون نیست هیچوقت سیستم فیلر و محتوای الکی رو توی عناوینشون ندیدم. بازی از شکل آرتش و و طراحیاش میشه پیشبینی کرد که با چه وسواسی ساخته شده. البته هیچ چیزی ۱۰۰ درصد نیست ولی اینهمه تبلیغات و این زرق و برقی که من از بازی میبینم خیلی بعیده مشکلات این تیپی داشته باشه. البته امیدوارم که در نهایت رو سفید بشیم😁. حقیقتا از زمان doom 3 و half life 2 شخصا یادم نمیاد که واسه هیچ بازی ای در این حد هایپ شده باشم و براش انتظار بکشم😁. کلا ۱۹ روز دیگه مونده، امیدوارم واقعا زودتر بگذره و بازی هم همونوچیزی که فکر میکنیم باشه چون عملا id software این ژانر رو با تمام زیبایی هاش با این سه گانه doom زنده نگه داشته این روزا.
 
خیلی بعید میدونم ماکان، کالچر اینا کلا با این فرم ساخت بازی همگون نیست هیچوقت سیستم فیلر و محتوای الکی رو توی عناوینشون ندیدم. بازی از شکل آرتش و و طراحیاش میشه پیشبینی کرد که با چه وسواسی ساخته شده. البته هیچ چیزی ۱۰۰ درصد نیست ولی اینهمه تبلیغات و این زرق و برقی که من از بازی میبینم خیلی بعیده مشکلات این تیپی داشته باشه. البته امیدوارم که در نهایت رو سفید بشیم😁. حقیقتا از زمان doom 3 و half life 2 شخصا یادم نمیاد که واسه هیچ بازی ای در این حد هایپ شده باشم و براش انتظار بکشم😁. کلا ۱۹ روز دیگه مونده، امیدوارم واقعا زودتر بگذره و بازی هم همونوچیزی که فکر میکنیم باشه چون عملا id software این ژانر رو با تمام زیبایی هاش با این سه گانه doom زنده نگه داشته این روزا.
منم برای همین میگم که ای کاش به اون سمت نرفته باشن که بخوان بیخود اسکیل همه چی رو بزرگتر کنن.
اجرای این نوع طراحی و مسیری که طی میکنن یه مرز باریکی داره که به راحتی میتونن سکندری بخورن و بیفتن تو تله " هرچی بزرگتر بهتر".

واقعا خوب تونستن هایپ رو اول ایجاد کنن و هم اون رو بالا نگه دارن.
برای منم بین سه تای اخیر قطعا جذابترین کمپین تبلیغاتی بوده.
 
این بزرگتر شدن همه چی کمی نگران کنندست که از سطح جزییات کاسته باشه.
امیدوارم هدف اصلی واقعا همون کمپین جذابتر بوده باشه و وسواسگونه نخواسته باشن همه چی بزرگتر و بیشتر باشه.
تعداد مرحله لزوما نشانه بیشتر شدن محتوا نیست
یادت هست COD های کلاسیک بعضا به اصطلاح مرحله داشتن که همش یکی دو تا کاتسین بود؟ میشه امیدوار بود که از اون نوع باشه :دی
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or