Multi Platform Clair Obscur: Expedition 33

سازنده
Sandfall Interactive
تاریخ انتشار
2025 24April
ناشر
Kepler Interactive
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
EX33_Logo_HighRez.png


Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive
Genre: Turn-based RPG
Release Date: 24 April 2025
Platforms: Playstation 5،XBOX
Series،PC


  • سازنده بازی استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive هست. بیشتر اعضای اصلی استودیو از سازنده های باتجربه و سابق اوبیسافت و همینطور از طرفداران بازی های jrpg قدیمی مثل Persona، Final Fantasy و Kingdom Hearts هستند.​
  • داستان و ستینگ بازی برگرفته شده از دوران Belle Époque در فرانسه جریان دارد. هر سال زنی بیدار میشود و عددی نفرین شده را بر روی مقبره تی نقاشی میکند و تمام افراد با سن اون عدد ناپدید و به خاکستر تبدیل میشوند. هر سال این عدد کوچکتر میشه. در بازی شما به عنوان "Expedition 33"وظیفه دارید قبل از اینکه زن نقاش بیدار بشه و عدد 33 رو‌ نقاشی کنه اون رو نابود کنید و برای همیشه این چرخه مرگ و نفرین رو بشکنید.​
  • سبک بازی به گفته سازنده ها "Reactive turn-based RPG" که با ترکیب المان های مبارزات اکشن و ریل تایم با سیستم نوبتی قدیمی یجورایی نسخه تحول یافته بازی های jrpg قدیمی هست. در بازی میشه ضربات دشمن ها رو بصورت ریل تایم dodge، parry و یا counter کرد و همینطور با نگه داشتن ریتم ضربات کمبو ایجاد کرد و نقاط ضعف دشمن ها بصورت آزاد مورد هدف قرار داد.​
  • پارتی بازی از شش نفر تشکیل شده. تجهیزات، مهارت ها و قابلیت های تمام اعضای پارتی قابل ارتقا هست. کرکترهای که در تریلر معرفی بازی دیدیم Gustave که یک معمار، Sciel یک جنگجو، Lune یک محقق و‌ جادوگر و Maelle که با 16 سال سن جوانترین عضو‌ گروه هست.​
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 هست.​
 

Attachments

  • Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    77.5 KB · مشاهده: 44
آخرین ویرایش:
حتما رقابت بین KCD2 و ایشونه.
مابقی عناوین بزرگ مثل DS2/سیلکسانگ/دانکی کونگ/ Hades 2 / Yōtei و... در حد این دوتا نیستن.

بین KCD2 و EXP33 هرکدومشون هم که برنده بشن... برای اونیکی ناراحتم.
ولی خب شواهد میگه که EXP33 اگه ببره پیامی که گیم آواردز میده زیباتره و خب از این لحاظ شانسش بیشتره.
 
حدود 12-13 ساعت تا الان بازی کردم. به نظرم یک ساعت آغازین بازی جز بهترین شروع های تاریخ صنعت گیم هست. گیم پلی بازی و اون تغییراتی که روی گیم پلی سنتی بازی های JRPG به خصوص ساخته های Atlus انجام دادن به میزان قابل توجهی لذت بخش تر کرده تجربه بازی کردن را. UI بازی هم با اینکه همون ساخته های آتلوس را بهبود داده ولی به نظرم به اون خوش دستی نیست. فونت ها خیلی کوچیک هستند و نوشته های زیاد به خصوص اوایل بازی کردن سردرگم میکنه آدم را.

داستان بازی تا اینجا که به شدت کشش لازم را داشته و خیلی دوست دارم ادامه بازی را ببینم. موسیقی حرف نداره و گرافیک هم برای بازی AA قابل قبول هست. در کل تا اینجایی که بازی کردم به نظرم جز چندتا بازی تاپ نسل هست.
 
حتما رقابت بین KCD2 و ایشونه.
مابقی عناوین بزرگ مثل DS2/سیلکسانگ/دانکی کونگ/ Hades 2 / Yōtei و... در حد این دوتا نیستن.

بین KCD2 و EXP33 هرکدومشون هم که برنده بشن... برای اونیکی ناراحتم.
ولی خب شواهد میگه که EXP33 اگه ببره پیامی که گیم آواردز میده زیباتره و خب از این لحاظ شانسش بیشتره.

من نظرم روى ايشونه.
كينگدام كام عالى بود ولى مشابهش زياد بوده اما اين خيلى يونيك و نيش بود به قول معروف.
هم از نظر طراحى هنرى هم موسيقى هم داستان هم اينكه مبارزات نوبتى رو يه تكونى داده بود.
 
حتما رقابت بین KCD2 و ایشونه.
مابقی عناوین بزرگ مثل DS2/سیلکسانگ/دانکی کونگ/ Hades 2 / Yōtei و... در حد این دوتا نیستن.

بین KCD2 و EXP33 هرکدومشون هم که برنده بشن... برای اونیکی ناراحتم.
ولی خب شواهد میگه که EXP33 اگه ببره پیامی که گیم آواردز میده زیباتره و خب از این لحاظ شانسش بیشتره.
من که اصلا فکر نمیکنم kcd2 حتی بین ۶ تا نامزد نهایی هم باشه ولی باشه هم فرقی نداره ۲۰۲۵ با اینکه سال خارق العاده ای برای گیم بوده ولی فکر کنم هممون ته قلبمون میدونیم و قبول داریم که تنها لایق واقعی گوتی امسال فقط و فقط اکسپدیشن ۳۳ هستش.:x
 
حتما رقابت بین KCD2 و ایشونه.
مابقی عناوین بزرگ مثل DS2/سیلکسانگ/دانکی کونگ/ Hades 2 / Yōtei و... در حد این دوتا نیستن.

بین KCD2 و EXP33 هرکدومشون هم که برنده بشن... برای اونیکی ناراحتم.
ولی خب شواهد میگه که EXP33 اگه ببره پیامی که گیم آواردز میده زیباتره و خب از این لحاظ شانسش بیشتره.
امیدوارم جو زدگی از بین بره و KCD2 برنده بشه (هرچند بعید می دونم) یا حداقل چند جایزه بگیره واقعا شاهکار بود.

EXP33 وقتی اومد خیلی همه منتقد ها براش اکلیلی شدن (البته که بازی خوبی هم هست) اما از اون طرف یک سری منتقد ها سر اظهار نظر های سازندگان KCD2 لج کردن و متارو از 92 کشوندن رو 88
 
تابلوه امسال سال همین بازیه
امیدوارم جو زدگی از بین بره و KCD2 برنده بشه (هرچند بعید می دونم) یا حداقل چند جایزه بگیره واقعا شاهکار بود.

EXP33 وقتی اومد خیلی همه منتقد ها براش اکلیلی شدن (البته که بازی خوبی هم هست) اما از اون طرف یک سری منتقد ها سر اظهار نظر های سازندگان KCD2 لج کردن و متارو از 92 کشوندن رو 88
فقط بحث متا مطرح نیست، که اگه بود ماریوها تا حالا چندین بار گوتی میشدن.

معمولا بازیهایه تیم های کوچیک و بازیهایی که استانداردها رو تغییر دادن و سنت شکنی کردن خیلی تحویل گرفته میشن.

خود من حالم از سبک turn base بهم می‌خورد ولی خب گیم پلی این بازی واقعا کاری کرد که منو علاقه مند کرد به این سبک.

یا خیلی هایه دیگه اولین تجربه دوست داشتنی تو سبک turn base براشون 33 بود،خود همین کم دستاوردی نیست که تونستی مخاطبان جدید اضافه کنی به سبکی که خیلی ها ازش دوری میکردن.


بماند حالا داستان یونیک و اهنگ های فوق العاده همه دست به دست هم دادن تا یه پکیج کامل بشه بازی e33
 
تابلوه امسال سال همین بازیه

فقط بحث متا مطرح نیست، که اگه بود ماریوها تا حالا چندین بار گوتی میشدن.

معمولا بازیهایه تیم های کوچیک و بازیهایی که استانداردها رو تغییر دادن و سنت شکنی کردن خیلی تحویل گرفته میشن.

خود من حالم از سبک turn base بهم می‌خورد ولی خب گیم پلی این بازی واقعا کاری کرد که منو علاقه مند کرد به این سبک.

یا خیلی هایه دیگه اولین تجربه دوست داشتنی تو سبک turn base براشون 33 بود،خود همین کم دستاوردی نیست که تونستی مخاطبان جدید اضافه کنی به سبکی که خیلی ها ازش دوری میکردن.


بماند حالا داستان یونیک و اهنگ های فوق العاده همه دست به دست هم دادن تا یه پکیج کامل بشه بازی e33
من نگفتم فقط به خاطر متا نمیبره ، هرچند که بی تاثیر هم نیست
الان هم قصد اینو ندارم این دوتا بازیو روبرو هم قرار بدم (اونم تو تاپیک خود EXP33 بیشتر احمقانست :Dچون بعضیا آماده ان سریع تریگر بشن:D)

بازم میگم EXP33 بازی خوبی هستش خودمم لذت بردم


با اون جمله ای که درباره بازی های با تیم کوچک و سنت شکنی گفتی خیلی موافقم
البته که موفقیت EXP33 دلایل زیادی داشت و فقط تحول نبود ، خیلی از ویژگی های بازی داخل Persona ها یا بازی های Turn Base دیگه هم بود اما خیلیا با آرت استایل انیمه ای مثل عنوان خوب Metaphor: ReFantazio یا ژاپنی حال نمی کنن و آرت استایل و موزیک و صداگذاری بازی هم عالی و متفاوت بود تازه با اون قیمت گذاری فوق العاده ای که کردن.

صحبت من اینه که KCD2 یه غول بود امسال ، یه چیزی در حد The Witcher 3 زمانی که منتشر شد اما جو و شرایط و تبلیغات به نحوی بود که بازی اونطور که باید دیده نشد و باید بیشتر قدر این بازیارو دونست.
 
امیدوارم جو زدگی از بین بره و KCD2 برنده بشه (هرچند بعید می دونم) یا حداقل چند جایزه بگیره واقعا شاهکار بود.

EXP33 وقتی اومد خیلی همه منتقد ها براش اکلیلی شدن (البته که بازی خوبی هم هست) اما از اون طرف یک سری منتقد ها سر اظهار نظر های سازندگان KCD2 لج کردن و متارو از 92 کشوندن رو 88
میگم واقعا برای KCD2 ناراحت میشم.
اون تعریفی که Swen پارسال از استودیو و بازی گوتی سال بعد داشت کاملا روی دوتا استودیو میشینه.
حتما KCD بازی بزرگتر و پرجزئیات تریه.
انصافا از اون RPGهاست که میشه تا سالها ازش حرف زد.

ولی باید قبول کنیم که امسال EXP33 جریان سازی کرد اونهم تو سبک و شکل گیم پلی که خیلی ها میگفتن مرده.
حتی اسکوئر رو وادار کرد براش وایسته و دست بزنه و خب تاثیری که این تیم روی صنعت گذاشتن رو باید در بازیهای آینده که از استودیوهای کوچیک تری بیرون میان میبینیم.
همونطور که حسین هم گفت و منم اشاره کردم کلا TGA با دادان گوتی به ایشون پیام مهمی رو به سازنده ها میده که این مورد خیلی مهمه و نمیشه نادیدش گرفت.
 
میگم واقعا برای KCD2 ناراحت میشم.
اون تعریفی که Swen پارسال از استودیو و بازی گوتی سال بعد داشت کاملا روی دوتا استودیو میشینه.
حتما KCD بازی بزرگتر و پرجزئیات تریه.
انصافا از اون RPGهاست که میشه تا سالها ازش حرف زد.

ولی باید قبول کنیم که امسال EXP33 جریان سازی کرد اونهم تو سبک و شکل گیم پلی که خیلی ها میگفتن مرده.
حتی اسکوئر رو وادار کرد براش وایسته و دست بزنه و خب تاثیری که این تیم روی صنعت گذاشتن رو باید در بازیهای آینده که از استودیوهای کوچیک تری بیرون میان میبینیم.
همونطور که حسین هم گفت و منم اشاره کردم کلا TGA با دادان گوتی به ایشون پیام مهمی رو به سازنده ها میده که این مورد خیلی مهمه و نمیشه نادیدش گرفت.
دقیقا مهم اون پیام هستش
همین الان صحبت بازی های 80 دلاری هست بعد یک بازی با این همه محتوا اونم 50 دلاری بیاد کلی AAA کنار بزنه ، خوب عالیه :D

اما به قول خودت من دارم با KCD2 زندگی میکنم و این وسعت و بزرگی بازی برام خیلی ارزشمند برای همینم دوست دارم KCD2 ببره هرچند که بعیده
 
به نظرم E33 باید گوتی بشه. امسال بازی های خوب زیاد داشتیم ولی این بازی تو یه سطح دیگه ای شاهکار بود کمتر چیزی شبیهش وجود داره. اینکه یه استودیو کوچیک با منابع محدود چنین چیزی ساختن واقعا لایق تحسینه و حقشونه بازیشون گوتی بشه.
 
حتما رقابت بین KCD2 و ایشونه.
مابقی عناوین بزرگ مثل DS2/سیلکسانگ/دانکی کونگ/ Hades 2 / Yōtei و... در حد این دوتا نیستن.

بین KCD2 و EXP33 هرکدومشون هم که برنده بشن... برای اونیکی ناراحتم.
ولی خب شواهد میگه که EXP33 اگه ببره پیامی که گیم آواردز میده زیباتره و خب از این لحاظ شانسش بیشتره.
شاید اینا جای نباش اما بنظرم Hades 2 خیلی از این بازی بالاتره واقعا تو یه اول دیگس من حقیقت با end game این بازی ارتباط نگرفتم . به نظرم اصلا بالانس نبود بازی داستان خوبی داره قبول موسیقی خوبی داره قبول ولی به نظرم این قدری که ازش تعریف می شه نیست . فاکتور اصلی توی بازی گیم پلی هست که هیچ کدوم از این ها نزدیک Hades هم نمیشن البته که این نظر شخصیه منه فکت نیست
 
تازه رفتم سراغ بازی . با گرافیکش نمیتونم ارتباط برقرار کنم یه جورایی تو ذوق میزنه . و اینکه چرا هر محیطی رو پاکسازی میکنم دوباره همونا همونجا ظاهر میشن ؟؟
 
شاید اینا جای نباش اما بنظرم Hades 2 خیلی از این بازی بالاتره واقعا تو یه اول دیگس من حقیقت با end game این بازی ارتباط نگرفتم . به نظرم اصلا بالانس نبود بازی داستان خوبی داره قبول موسیقی خوبی داره قبول ولی به نظرم این قدری که ازش تعریف می شه نیست . فاکتور اصلی توی بازی گیم پلی هست که هیچ کدوم از این ها نزدیک Hades هم نمیشن البته که این نظر شخصیه منه فکت نیست
Hades وقتی نسخه اولش نتونست کاری رو که باید بکنه از این یکی هم نباید انتظار خاصی داشت.
نسخه اولش هم شاهکار بود ولی خب از بدشانسی خورد به Tlou 2.
همون موقع هم برای بخشی از ما شاید Hades بازی تاثیرگذارتر یا حتی بهتری هم بوده ولی خب برای اهدای مهمترین جایزه سال قطعا خیلی از موارد دیگه رو هم باید در نظر بگیرن .
تازه رفتم سراغ بازی . با گرافیکش نمیتونم ارتباط برقرار کنم یه جورایی تو ذوق میزنه . و اینکه چرا هر محیطی رو پاکسازی میکنم دوباره همونا همونجا ظاهر میشن ؟؟
اولین باره که سولزلایک یا JRPG بازی میکنی؟
محیط رو که پاکسازی میکنی ، با هر بار که از این پرچم ها (بونفایرها) استفاده کنی و نوار سلامتیت رو پر کنی اون منطقه رو ریست میکنی که خب دشمنهای معمولیش دوبار اسپاون میشن.
یا اینکه برگردی به محیطهای قبلی و... هم این اتفاق میفته.

اینها برای فارم کردن و بالا بردن XP هستن ، قرار نیست چندباره باهاشون بجنگی ، دفعات بعدی از کنارشون رد شو.
 
  • Like
Reactions: Seventy One

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or