Multi Platform Clair Obscur: Expedition 33

سازنده
Sandfall Interactive
تاریخ انتشار
2025 24April
ناشر
Kepler Interactive
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
EX33_Logo_HighRez.png


Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive
Genre: Turn-based RPG
Release Date: 24 April 2025
Platforms: Playstation 5،XBOX
Series،PC


  • سازنده بازی استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive هست. بیشتر اعضای اصلی استودیو از سازنده های باتجربه و سابق اوبیسافت و همینطور از طرفداران بازی های jrpg قدیمی مثل Persona، Final Fantasy و Kingdom Hearts هستند.​
  • داستان و ستینگ بازی برگرفته شده از دوران Belle Époque در فرانسه جریان دارد. هر سال زنی بیدار میشود و عددی نفرین شده را بر روی مقبره تی نقاشی میکند و تمام افراد با سن اون عدد ناپدید و به خاکستر تبدیل میشوند. هر سال این عدد کوچکتر میشه. در بازی شما به عنوان "Expedition 33"وظیفه دارید قبل از اینکه زن نقاش بیدار بشه و عدد 33 رو‌ نقاشی کنه اون رو نابود کنید و برای همیشه این چرخه مرگ و نفرین رو بشکنید.​
  • سبک بازی به گفته سازنده ها "Reactive turn-based RPG" که با ترکیب المان های مبارزات اکشن و ریل تایم با سیستم نوبتی قدیمی یجورایی نسخه تحول یافته بازی های jrpg قدیمی هست. در بازی میشه ضربات دشمن ها رو بصورت ریل تایم dodge، parry و یا counter کرد و همینطور با نگه داشتن ریتم ضربات کمبو ایجاد کرد و نقاط ضعف دشمن ها بصورت آزاد مورد هدف قرار داد.​
  • پارتی بازی از شش نفر تشکیل شده. تجهیزات، مهارت ها و قابلیت های تمام اعضای پارتی قابل ارتقا هست. کرکترهای که در تریلر معرفی بازی دیدیم Gustave که یک معمار، Sciel یک جنگجو، Lune یک محقق و‌ جادوگر و Maelle که با 16 سال سن جوانترین عضو‌ گروه هست.​
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 هست.​
 

Attachments

  • Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    77.5 KB · مشاهده: 44
آخرین ویرایش:
فاز دوم لعنتی هر اتکش بعضی وقتا بالا 1000 تا دمیج میزنه (به کل تیم همزمان) بعد بیشترین شخصیت من حدود 800 تا جون داره :)) ینی یه بار پری رو میس میکنم کل تیم به فاک میره، چیه این :-"
lamp trial انجام بدی کلا این اتک کنسل میشه.
یعنی باید در اولین فرصت به لامپها به همون ترتیبی که روشن میشه شلیک کنی
 
  • Cool
Reactions: majidred2011
فقط میخوام این حس خوشحالیمو باهاتون قسمت کنم
اخر نیو گیم پلاس رفتم و دونه دونه از اول ژورنال هارو جمع کردم .. نیو گیم پلاس هم ۸ ساعت طول کشید
من اصلا اهل تروفی و پلات و اینا نیستم ، طلبه شده بودم اینو کامل کنم .. و یه تروفی تو ران اول به شکل مزخرفی میس شد و کوتاه نیومدم :D واسه همین حس خیلی خوبی دارم


View attachment 382594
حقیقتا خیلی بازی کردم تو عمرم
ولی یادم نمیاد بازی رو پلات کرده باشم :-"
۹۰ درصد تروفی هم گرفتم ولی پلات نکردم
واقعیتش برم ببینم فلان تروفی اینجوری باید بگیرم حال نمیده
تروفی حالش به یهوی بودنشه :D
 
آقا این Lampmaster کلا سخته یا من با لول 16 آندرلولدم واسش؟ :دی

فاز اولو تقریبا با جون پر تموم میکنم فاز دوم لعنتی هر اتکش بعضی وقتا بالا 1000 تا دمیج میزنه (به کل تیم همزمان) بعد بیشترین شخصیت من حدود 800 تا جون داره :)) ینی یه بار پری رو میس میکنم کل تیم به فاک میره، چیه این :-"
بماند که باز اسکیل هات رو هم قفل میکنه هر چندتا ترن دیگه بدتر!
برگردم لول آپ کنم؟

--
چندتا سوال به عنوان نوب سگی که توتوریال رو ایگنور کرد :-"

همینکه سر بعضی از اتکا میزنه Weakness ینی باید فوکس کرد رو همون نوع اتک؟
اون ستاره هایی که کنار Skill ـا برق میزنن و رو اون حالت دمیج بیشتر میده (میده؟:دی) بر چه اساس هست؟
چرا یک سری Skill ها هستن زده مثلا %40 Heal ولی وقتی Perfect هم میزنی بازم هیلی دریافت نمیکنی؟
و اینکه حس میکنم بیلد Gustave ـم خیلی آشغال هست و یه سره فقط دارم اتکای نصفه نیمه میزنم و Self heal. چه ترکیبی واسش پیشنهاد میدید؟

از یک طرف همینکه بدون سرچ زدن و بیلد دیدن رفتم سراغش و فایتا بشدت داره حال میده خوشحالم، از طرف دیگه حس میکنم خیلی نوبیانه دارم میبرم جلو گیمو :دی
نه سخت نیست اونقدر. باید روی نقاط ضعفش و همچنین شدیدا جا خالی دادنت کار کنی. لول ات یکمی پایینه. بنظرم تا ۲۰ برسون خودتو حداقل. کافیه دشمن های همون منطقه رو چند دست بزنی. ولی فاز دومش باید لامپ هاشو بزنی به همون ترتیبی که روشن میشن. اونوقت اون حرکتی که شمشیرشو درمیاره رو انجام نمیده و به راحتی میفته

اگه جون هم تیمی هات راحت کم میشه باید defence رو زیاد کنی. خیلی هم زیادش کنی. مگه اینکه با جا خالی و پری کردن بخوای پیشگیری کنی.

اون ستاره ها کمک میکنه طبق اسکیل قبلی که استفاده کردی، بازی بعدی رو خودش بهت پیشنهاد کنه. هنوز خودمم نمیدونم اساسش چیه.

برای گوستاو هم تمرکز بزار روی اسکیل هایی که break میدن. وقتی نوار break زیر جون باس ها رو پر کنی، یه ستاره میاد کنار این نوار و میتونی دشمن رو break کنی. اسکیل overcharge گوستاو عالیه واسه این کار. سعی کن بر مبنای همین بری. تو همین باس هم اگه درست یادم باشه break کردن راحت بود. بخصوص فاز اولش. با زدن اون چراغ ها که روشن میشن. کلا مکانیزم break بازی مهمه.

ترتیب زدن اسکیل ها هم مهمه. بخصوص اسکیل های کارکترهای مختلف به هم ربط پیدا میکنن و میتونی ترکیبی بری جلو. بنظرم پری هم حسابی تمرین کن. جلوتر یه مکانیزم gradient بازی رو میکنه. عملا یه جور پری متفاوته. باس ها سخت میشن، مکافات میشه :D

مهمترین attribute بازی هم قطعا agility هست. تا بیشتر نوبتت بشه. بجز دمیجی که با سلاح ها اسکیل میکنه.

بجز این سعی کن weakness دشمن رو که شناسایی کرد، ب ای دور بعد از اولین شکستت، سلاح ها و اسکیل هاتو رو جوری تنطیم کنی که مدام اون weakness رو تریگر کنن. همینطور اگه resistance داشت، اون اسکیل و سلاح که مقاومت داره رو از تو بیلدت خارج کنی برای اون فایت.

تو انتخاب pictos و lumina هم دقت کن. میتونی حسابی attribute های کارکترهاتو ارتقا بدی باهاشون و اون پسیو افکت هاشون هم که هست. به ازای هر pictos که فعال میکنی رو کارکترت، باید ۴تا فایت ببری تا پسیو افکتش برای همه کارکترهات قابل انتخاب بشه و نیازی هم به خود اون pictos نباشه.

من این نکاتو سر همین باس یاد گرفتم. :D
 
آخرین ویرایش:
بالاخره تموم شد و...

3fe903_2559c291a527459be2f7f19070970ac97e.jpg


خیلی خوشحالم که این داستان زیبا با پایان فوق‌العاده‌ای همراه شد. پایان توی فیلم/سریال، کتاب و بازی‌های داستان‌محور، واقعاً چیز مهمی هست و یه پایان بد می‌تونه یه اثر خوب رو تا حدی پایین بیاره و یه پایان خوب هم می‌تونه سطح یه اثر رو توی ذهن مخاطب خیلی بالاتر ببره. خوشبختانه Expedition 33 از همون لحظات اول عالی شروع می‌شه و در ادامه هم با کیفیت بالایی دنبال می‌شه و در نهایت هم به زیبایی تموم می‌شه.
------------
پایان بازی:
چه پایان‌هایی داشت. :( یکی از اون یکی زیباتر و غم‌انگیزتر...
من اول پایان Maelle رو دیدم و منهدم شدم! :( با اینکه در ظاهر پایان شادتری هست، ولی از زاویه‌ای می‌شه گفت سیاه و تاریکه و شاید یه جور خودفریبی باشه که Maelle به جای کنار اومدن با واقعیت، تصمیم گرفت خودش رو توی اون دنیای خیالی غرق کنه و این‌طوری به شادی و رستگاری برسه. ولی همون دنیای به ظاهر شاد هم گذشته از اینکه واقعی نیست، همچنان تاریکی‌های خاص خودش رو داره و یه جورایی با صحنه پیانو به این قضیه اشاره می‌شه.
از اون طرف پایان Verso در نگاه اول تلخ‌تره، ولی شاید بشه گفت منطقی‌تره و باعث می‌شه این خونواده بعد از مدت‌ها مصیبت و بدبختی، بالاخره با واقعیت کنار بیان و به تدریج به زندگی برگردن. ولی به بهای نابود کردن یه دنیای فانتزی با کلی انسان و موجودات مظلوم دیگه (اون صحنه خداحافظی Verso با Esquie و Monoco نابودم کرد. :(()
در مجموع هر دو پایان فوق‌العاده بودن و اشک من رو درآوردن و هر دو هم نکات جالبی داشتن که باعث می‌شه مرز بین واقعیت و خیال کمرنگ بشه. توی پایان Maelle، در عین حال که می‌دونیم اینجا یه دنیای خیالی هست ولی برای کاراکترها ارزش قائل هستیم و می‌شه یه جورایی نتیجه‌گیری کرد که همین دنیای خیالی هم برای اون کاراکترها واقعیه و حق زندگی دارن. از اون طرف توی دنیای واقعی‌تر هم المان‌های فانتزی عجیبی وجود داره. از موارد واضح‌تر مثل همین بحث نقاشی‌های زنده، تا حتی چیزی مثل تاریخ ۳۳ دسامبر که روی سنگ قبر Verso دیده می‌شه:

3fe903_25sd3.jpg


همچین تاریخی توی دنیای واقعی نداریم و همین قضیه نشون می‌ده که دنیای اصلی از جهات مختلف عجیبه و فقط بحث نقاشی نیست، بلکه روزشماریِ آدمیزادی هم نداره. :دی حتی بعضی‌ها این ایده رو مطرح کردن که شاید دنیای اصلی هم بالاترین سطح از دنیاهای بازی نباشه و خودش یه دنیای فانتزی درون یه دنیای دیگه باشه! یعنی بازی نه فقط شامل دو دنیا، بلکه بیشتر از اینا باشه و یه چیزی تو مایه‌های Inception رو شاهد باشیم.
همین قضایا دست به دست هم می‌دن که خیلی منتظر آینده این مجموعه باشم و واقعاً پتانسیل بالایی برای ادامه داره. از DLC یا نسخه پیش‌درآمد با حضور یه سری دیگه از گروه‌های قبل از ۳۳، تا ادامه ماجراهای دنیای خیالی و همین‌طور دنیای اصلی و اینکه «نویسنده‌ها» دقیقاً کی هستن. گروهی که توی این بازی خیلی کم در موردشون صحبت شد، ولی در کنار «نقاش‌ها» نقش پررنگی توی دنیای بازی دارن و به احتمال زیاد توی نسخه بعدی اطلاعات بیشتری در موردشون پیدا می‌کنیم.
 
آخرین ویرایش:
خب منم بازیو با حدود ۳۳ ساعت تموم کردم :D
خیلی نقشه بازیو نگشتم :-"
که اونارو هم حساب کنی فکر کنم به ۵۰ ساعت هم برسه
حقیقتا حلالشون باشه موسیقی شاهکار گرافیک جزو بازی های که از انریل انجین ۵ آنقدر خوب استفاده کرده
گیم پلی هم با اینکه من طرفدار این سبک نیستم منو ۳۰ ساعت کشوند دنبالش
داستان هم به نوبه خودش خوب بود و چند جا خوب غافل گیرت میکنه
ولی باس فایت های اصلی بازی مخصوصا نیمه دوم بازی اصلا برام چالش برانگیز نبود از همه بدتر باس اخر بازی کلا ۱۰ دقیقه طول کشید من لولا ۵۰ بودم حالا من خیلی قوی بودم یا .... :-??
هرچند من بیشترین دمیج با Maelle میزدم لعنتی چندتا ابلیتی خفن داره که اگه درست استفاده کنی ۷۰ تا ۸۰ درصد دمیج میده :-t
اینم صدا پیشه های بازی :-bd
1000061890.jpg
 
با lune باید critical chance رو به حداقل 90 رسوند. Cheater رو equip کرد. دور اول elemental trick رو زد و دور دوم elemental genesis. همه چیز رو نابود میکنه اصلا نوبت ب بقیه نمیرسه!! میزان دمیجی که میده خنده داره. با سایر کاراکتر ها هم میشه دمیج های خفنی داشت اما اونا نیاز ب چندین picto خاص و معمولا اسلحه ها و باف های پیچیده ای دارن تا بشه همچین خروجی ای گرفت. این
خیلی سر راسته.
باس
simon
واقعا شورش رو در آورده. باید one shotش کرد وگرنه امون نمیده لامصب
 
آخرین ویرایش:
با lune باید critical chance رو به حداقل 90 رسوند. Cheater رو equip کرد. دور اول elemental trick رو زد و دور دوم elemental genesis. همه چیز رو نابود میکنه اصلا نوبت ب بقیه نمیرسه!! میزان دمیجی که میده خنده داره. با سایر کاراکتر ها هم میشه دمیج های خفنی داشت اما اونا نیاز ب چندین picto خاص و معمولا اسلحه ها و باف های پیچیده ای دارن تا بشه همچین خروجی ای گرفت. این
خیلی سر راسته.
باس
simon
واقعا شورش رو در آورده. باید one shotش کرد وگرنه امون نمیده لامصب
این چیزی که از Lune میگی اره خیلی قویه ولی همیشه جواب نمیده مخصوصا اواخر بازی دیگه دمیج خاصی نمیده ، اگر دمیج ماورایی میخوای بیلد های maelle خیلی بهترن ، این باسی ام که میگی اگه میخوای وان شات کنی همینجور که گفتم باید انجام بدی با picto های مناسب..
اگه نمیتونی رو این باس درست پری کنی که فقط به فکر وان شات باش :D
(درکل تو کل بازی شخصا فقط رو همین باس رفتم سراغ حرکتای غیر طبیعی وان شات .. وگرنه بقیشون نیاز به همچین کارایی نیست حتی verso خیلی خفنه , ولی سر این باس sciel رو بیار ردیف اول باشه ، شلیک کن باف اتیش میوفته روش ، یه مارکم بنداز روش بعدش اسکیل دابل دمیج بده به maelle و stendhal رو توی استند بنفش رنگش بزن .. وان شات میشه البته با پیکتو های مناسب هرچی پاور رو بیشتر میکنه بزار..
 
آخرین ویرایش:
این چیزی که از

این چیزی که از Lune میگی اره خیلی قویه ولی همیشه جواب نمیده مخصوصا اواخر بازی دیگه دمیج خاصی نمیده ، اگر دمیج ماورایی میخوای بیلد های maelle خیلی بهترن ، این باسی ام که میگی اگه میخوای وان شات کنی همینجور که گفتم باید انجام بدی با picto های مناسب..
اگه نمیتونی رو این باس درست پری کنی که فقط به فکر وان شات باش :D
(درکل تو کل بازی شخصا فقط رو همین باس رفتم سراغ حرکتای غیر طبیعی وان شات .. وگرنه بقیشون نیاز به همچین کارایی نیست حتی verso خیلی خفنه , ولی سر این باس sciel رو بیار ردیف اول باشه ، شلیک کن باف اتیش میوفته روش ، یه مارکم بنداز روش بعدش اسکیل دابل دمیج بده به maelle و stendhal رو توی استند بنفش رنگش بزن .. وان شات میشه البته با پیکتو های مناسب هرچی پاور رو بیشتر میکنه بزار..
تا پایان بازی با lune میشه این حرکت رو زد و بازی رو تموم کرد. منظورم اکت های اصلی بازیه. Endgame خوب قضیه فرق داره. البته auto death برای دو تا کاراکتر بزاری و solo رو فعال کنی بازم elemental genesis دست کم ۷-۸ میلیون دمیج میده.
ورسو یه بیلد داره با همین autodeath دمیج ۹ رقمی میده!!!! مایل و سیل رو میکشی با اسلحه ای که رنک s رو همون اول فعال میکنه با یه سری پیکتو های مناسب میشه بازی رو break کرد.
دوست ندارم این باس رو وان شات کنم. حیفه
 
بلخره منم بازیو گرفتم و یه ساعتی بازی کردم. چون دیدم اینجا بعضی از دوستان گفتن ترجیحا گاید و راهنما نبینم منم چیزی ندیدم. ولی برای یه نوب سگی که داره اولین ترن بیسد زندگیشو بازی میکنه، پیشنهاد خاصی دارید یا کلا همینطور همراه با گیم برم جلو ببینم چی پیش میاد؟ البته تا اینجا بازی مکانیکای پایه خودشو خوب توضیح داده اما در ادامه احساس می‌کنم قراره دردسر داشته باشم حسابی.
 
  • Like
Reactions: Thundersky
نه سخت نیست اونقدر. باید روی نقاط ضعفش و همچنین شدیدا جا خالی دادنت کار کنی. لول ات یکمی پایینه. بنظرم تا ۲۰ برسون خودتو حداقل. کافیه دشمن های همون منطقه رو چند دست بزنی. ولی فاز دومش باید لامپ هاشو بزنی به همون ترتیبی که روشن میشن. اونوقت اون حرکتی که شمشیرشو درمیاره رو انجام نمیده و به راحتی میفته

اگه جون هم تیمی هات راحت کم میشه باید defence رو زیاد کنی. خیلی هم زیادش کنی. مگه اینکه با جا خالی و پری کردن بخوای پیشگیری کنی.

اون ستاره ها کمک میکنه طبق اسکیل قبلی که استفاده کردی، بازی بعدی رو خودش بهت پیشنهاد کنه. هنوز خودمم نمیدونم اساسش چیه.

برای گوستاو هم تمرکز بزار روی اسکیل هایی که break میدن. وقتی نوار break زیر جون باس ها رو پر کنی، یه ستاره میاد کنار این نوار و میتونی دشمن رو break کنی. اسکیل overcharge گوستاو عالیه واسه این کار. سعی کن بر مبنای همین بری. تو همین باس هم اگه درست یادم باشه break کردن راحت بود. بخصوص فاز اولش. با زدن اون چراغ ها که روشن میشن. کلا مکانیزم break بازی مهمه.

ترتیب زدن اسکیل ها هم مهمه. بخصوص اسکیل های کارکترهای مختلف به هم ربط پیدا میکنن و میتونی ترکیبی بری جلو. بنظرم پری هم حسابی تمرین کن. جلوتر یه مکانیزم gradient بازی رو میکنه. عملا یه جور پری متفاوته. باس ها سخت میشن، مکافات میشه :D

مهمترین attribute بازی هم قطعا agility هست. تا بیشتر نوبتت بشه. بجز دمیجی که با سلاح ها اسکیل میکنه.

بجز این سعی کن weakness دشمن رو که شناسایی کرد، ب ای دور بعد از اولین شکستت، سلاح ها و اسکیل هاتو رو جوری تنطیم کنی که مدام اون weakness رو تریگر کنن. همینطور اگه resistance داشت، اون اسکیل و سلاح که مقاومت داره رو از تو بیلدت خارج کنی برای اون فایت.

تو انتخاب pictos و lumina هم دقت کن. میتونی حسابی attribute های کارکترهاتو ارتقا بدی باهاشون و اون پسیو افکت هاشون هم که هست. به ازای هر pictos که فعال میکنی رو کارکترت، باید ۴تا فایت ببری تا پسیو افکتش برای همه کارکترهات قابل انتخاب بشه و نیازی هم به خود اون pictos نباشه.

من این نکاتو سر همین باس یاد گرفتم. :D
ممنون.
مشکل همون لامپ هاش بود که حل شد و مثل آب خوردن تموم شد :دی به دلایل نامعلومی هردفعه اونارو درمیاورد حواسم به وسط سرش پرت میشد فک میکردم اون نکته ای داره (چون سفید رنگ میشد) ولی وقتی میدیدم دمیج نمیخوره کلا بیخیال میشدم.

حالا مشکل اینجاست که در مورد گوستاو نوش دارو پس از مرگ سهراب :( (literally) تازه داشتم باهاش ارتباط میگرفتم و شخصیت مورد علاقم شده بود که اینجوری شد :(
 
بلخره منم بازیو گرفتم و یه ساعتی بازی کردم. چون دیدم اینجا بعضی از دوستان گفتن ترجیحا گاید و راهنما نبینم منم چیزی ندیدم. ولی برای یه نوب سگی که داره اولین ترن بیسد زندگیشو بازی میکنه، پیشنهاد خاصی دارید یا کلا همینطور همراه با گیم برم جلو ببینم چی پیش میاد؟ البته تا اینجا بازی مکانیکای پایه خودشو خوب توضیح داده اما در ادامه احساس می‌کنم قراره دردسر داشته باشم حسابی.
 
ممنون.
مشکل همون لامپ هاش بود که حل شد و مثل آب خوردن تموم شد :دی به دلایل نامعلومی هردفعه اونارو درمیاورد حواسم به وسط سرش پرت میشد فک میکردم اون نکته ای داره (چون سفید رنگ میشد) ولی وقتی میدیدم دمیج نمیخوره کلا بیخیال میشدم.

حالا مشکل اینجاست که در مورد گوستاو نوش دارو پس از مرگ سهراب :( (literally) تازه داشتم باهاش ارتباط میگرفتم و شخصیت مورد علاقم شده بود که اینجوری شد :(
داستان بازی خیلی خاصه. بعد بایوشاک infinite چنین داستانی نداشته صنعت گیم. جلوتر که میری داستان عجیب غریب تر هم میشه. توصیه میکنم اول داستان اصلی رو بری و بعد حتما فرعی ها رو هم بری. میزان قابل توجهی از داستان تو فرعی ها روایت میشه. :D اگه فرعی ها رو نری و یا نری سرچ کنی داستان رو، واقعا بخشی از شگفتی بازی رو از دست میدی. من بعد پایان بازی یه عالمه سوال برام ایجاد شده افتادم تو فرعی ها. واقعا کم کم ۵۰ ساعت گیم پلی داره بازی.
 
دوستان به جایی رسیدم که خیلی بازی سخت شده برام ٬ شاید برای اینه که یه تک دارم مراحل اصلی و پیش میرم؟ :-? پیشنهادتون چیه ؟ برم جاهایی که قبلن بودم هی مبارزه کنم تا قوی شم ؟
 
دوستان به جایی رسیدم که خیلی بازی سخت شده برام ٬ شاید برای اینه که یه تک دارم مراحل اصلی و پیش میرم؟ :-? پیشنهادتون چیه ؟ برم جاهایی که قبلن بودم هی مبارزه کنم تا قوی شم ؟
اکت چندمی؟ اگه اکت سومی که خیلی لوکیشن ها بازه و راحت میشه رفت کمی فارم کرد که لول هایی که عقب موندی جبران شه ، نیاز نیست بری جاهای قدیمی ، اصولا xp خاصی نمیدن

لول چندی و اکت چند؟
 
  • Like
Reactions: Destro

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or