Multi Platform Clair Obscur: Expedition 33

سازنده
Sandfall Interactive
تاریخ انتشار
2025 24April
ناشر
Kepler Interactive
پلتفرم‌ها
  1. PC
  2. PlayStation 5
  3. Xbox Series X|S
EX33_Logo_HighRez.png


Developer: Sandfall Interactive
Publisher: Kepler Interactive
Genre: Turn-based RPG
Release Date: 24 April 2025
Platforms: Playstation 5،XBOX
Series،PC


  • سازنده بازی استودیوی فرانسوی Sandfall Interactive هست. بیشتر اعضای اصلی استودیو از سازنده های باتجربه و سابق اوبیسافت و همینطور از طرفداران بازی های jrpg قدیمی مثل Persona، Final Fantasy و Kingdom Hearts هستند.​
  • داستان و ستینگ بازی برگرفته شده از دوران Belle Époque در فرانسه جریان دارد. هر سال زنی بیدار میشود و عددی نفرین شده را بر روی مقبره تی نقاشی میکند و تمام افراد با سن اون عدد ناپدید و به خاکستر تبدیل میشوند. هر سال این عدد کوچکتر میشه. در بازی شما به عنوان "Expedition 33"وظیفه دارید قبل از اینکه زن نقاش بیدار بشه و عدد 33 رو‌ نقاشی کنه اون رو نابود کنید و برای همیشه این چرخه مرگ و نفرین رو بشکنید.​
  • سبک بازی به گفته سازنده ها "Reactive turn-based RPG" که با ترکیب المان های مبارزات اکشن و ریل تایم با سیستم نوبتی قدیمی یجورایی نسخه تحول یافته بازی های jrpg قدیمی هست. در بازی میشه ضربات دشمن ها رو بصورت ریل تایم dodge، parry و یا counter کرد و همینطور با نگه داشتن ریتم ضربات کمبو ایجاد کرد و نقاط ضعف دشمن ها بصورت آزاد مورد هدف قرار داد.​
  • پارتی بازی از شش نفر تشکیل شده. تجهیزات، مهارت ها و قابلیت های تمام اعضای پارتی قابل ارتقا هست. کرکترهای که در تریلر معرفی بازی دیدیم Gustave که یک معمار، Sciel یک جنگجو، Lune یک محقق و‌ جادوگر و Maelle که با 16 سال سن جوانترین عضو‌ گروه هست.​
  • موتور گرافیکی بازی Unreal Engine 5 هست.​
 

Attachments

  • Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    Clair-Obsur-Expedition-33_2024_06-09-24_024-1024x576.jpg
    77.5 KB · مشاهده: 44
آخرین ویرایش:
من فعلا فقط اکت اول رو رفتم ولی بنظرم تا اینجا بهترین روایت داستان رو بین تمام بازی ها داره اونم با فاصله زیاد. احساس میکنم جلوتر بهترم بشه. کم پیش میاد داستان یه بازی انقدر جذبم کنه جوریه که میخوام یه سره بشینم پاش ببینم داستان کجا میره
 
منم تا اولين flag توى اكت ١ بازيو پيش رفتم.
گيم پلى و مبارزات نوبتيش تا الان برام اذيت كننده نبوده ولى جذاب هم نبوده و اميدوارم در ادامه اسير تكرار نشه حداقل.
بيشتر از همه اول داستان و شخصيتا خيلى جذبم كرده و حس كنجكاوى برام ايجاد شده.
در مرحله بعد هم از نظر هنرى بازى واقعا زيباست.
فردا بقيشو بريم ببينيم چى ميشه در ادامه :D
 
  • Like
Reactions: bataraf
من فعلا فقط اکت اول رو رفتم ولی بنظرم تا اینجا بهترین روایت داستان رو بین تمام بازی ها داره اونم با فاصله زیاد. احساس میکنم جلوتر بهترم بشه. کم پیش میاد داستان یه بازی انقدر جذبم کنه جوریه که میخوام یه سره بشینم پاش ببینم داستان کجا میره
من opening اول بازی رو دیدم گفتم از لحاظ روایت داستان قابل قیاس با bioshock هست اون زمان شاید اغراق آمیز بود برای بازی که فقط نیم ساعت تجربه کردم همچین نظری بدم.
الان اواخر بازی هستم و دقیقا یاد سال 2013 افتادم زمانی که همه از داستان و قصه گویی بایوشاک شگفت زده شده بودیم و در موردش صحبت میکردیم.
در کنار alan wake 2 به نظرم بهترین داستان سرایی رو در بین بازی ها این نسل داره و حتی یکی از بهترین قصه گویی ها تاریخ صنعت گیم.
expedition 33 تا الان بهترین بازی نسل برام بوده.
این قصه گویی رو من از یکی مثل کن لوین انتظار داشتم این خلاقیت و نوآوری در گیم پلی و مبارزات را از تیمی مثل from software انتظار داشتم این لول دیزاین و ستینگ رو از کسی مثل میازاکی انتظار داشتم.
باید خوشحال باشیم در عصری هستیم که میتونیم همچین شاهکاری رو تجربه کنیم.
 
منم تا اولين flag توى اكت ١ بازيو پيش رفتم.
گيم پلى و مبارزات نوبتيش تا الان برام اذيت كننده نبوده ولى جذاب هم نبوده و اميدوارم در ادامه اسير تكرار نشه حداقل.
بيشتر از همه اول داستان و شخصيتا خيلى جذبم كرده و حس كنجكاوى برام ايجاد شده.
در مرحله بعد هم از نظر هنرى بازى واقعا زيباست.
فردا بقيشو بريم ببينيم چى ميشه در ادامه :D
خیالت راحت بخش مبارزش اینقدر میتونه بیلدها و استراتژیهای مختلف داشته باشه که به هیچ وجه تکراری نمیشه.
هرچی جلوتر میری چون قدرتهای جدید و ترکیبات جدیدی رو استفاده میکنی باز هم جذاب تر میشه.

مثل سولزلایک نیست که مثلا یه اسلحه خوب پیدا کردی تا آخر همون رو بخوای نگه داری.
تو مبارزه بسته به اینکه که دشمن نقطه ضعفش چیه ؟...
اینکه کدوم شخصیتها رو ببری و از کدوم ترکیبها استفاده کنی تا آخر این بخش رو جذاب نگه میداره.

حالا نه فقط تو این بازی کلا نقطه مثبت مبارزات نوبتی همینه که هیچوقت تکراری نمیشه.
جز اینکه یه بازی کلا خودش دوزاری باشه.

جدای بخش جهان باز که به شکل منطقه ای ، هاب و... طراحی شده و برگشتن به نقاط قبلی ، فست تراول و... رو کمی وقت گیر میکنه به نظرم از همه لحاظ دیگه جزو سه یا 5تا بازی نسله.(دیدن این همه ویژگی تو بالاترین کیفیت از یه همچین تیمی واقعا عجیبه)
البته این نوع محدودیت (تبدیل دنیای بازی به هاب و تکه تکه کردن دنیاهای بازی و مراحل) هم به احتمال زیاد به دلیل محدودیتهای UE5 باشه ولی به شکلی پیاده شده که با طراحی دنیای بازی خیلی همخونی داره و اصلا تو ذوق نمیزنه.
یعنی به نظرم سندفال محدودیت انجین رو گرفته و ازش به نفع طراحی دنیای بازی استفاده کردن که خیلی کمتر به چشم بیاد.

حالا تا اینجای سال که قطعا Goty حق ایشونه.
ببینیم در ادامه سال با عناوین دیگه چطور قراره که سورپرایز بشیم.
 
20 هزار تا کارمند یوبیسافت اگه خارج بشن و استودیو 30 نفره بسازنن 666 تا استودیو ازشون در میاد که اگه 50 درصدشون مثل این موفق بشن هر 4 5 سال یه عنوان تریپل a یا ایندی بسازن مثل sandfall میشه بالای 300 عنوان
حالا این حرف مسخره و غیر قابل باور بنظر میاد چون قطعا نیرو های هر استودیو باید بطور ثابت ، گرافیست ، طراح ، اهنگساز ، داستانویس ، تهییه کننده ، کارگردان و......... داشته باشه که ممکن نیست
میخوام بگم از این 20000 هزار نفر کارمند های شرکت یوبیسافت نصف بیشترشون در حد یه بازیساز معمولی نه بلکه در حد ابدارچی هم باز دهی ندارن
 
تحلیل فنی DF هم جالبه در مورد بازی:


A Patch Or Two Away From Perfection​


============
اگه بازی نکردین اسپویل خاصی نداره.
همش از پرولوگ و کمی بعد از اونه که حتما تو تریلرهای قبل انتشار هم دیدین.
البته خود ویدئو بیشتر در مورد مقایسه فریم ریت ، رزولوشن ، کیفیت اجرا و... روی پلتفرمهای مختلفه ، در مورد خود بازی بحثی نمیکنه.

ولی خب اگه هم کنسول دارین و هو PC ، کمک میکنه که تصمیم بگیرین روی چه پلتفرمی بازی کنین.
 
آخرین ویرایش:
شاهکار ۲۰۲۵ پلت شد.بازی عجب لوری داشت! دیوانه کننده در کنار یه گیم‌پلی خدا .
اسپویل پایان بازی:

من پایان Verso رو انتخاب کردم. با اینکه Maelle رو واقعا حس می‌کردم مثل خواهر کوچیکمه، ولی به‌نظرم تنها راهی که میشد ازش محافظت می‌کرد، همین بود. اینکه نذارم توی یه دنیای جعلی گیر بیفته، حتی اگه اون دنیا براش راحت‌تر و امن‌تر باشه. واقعیت دردناکه، ولی التیام فقط توی واقعیت ممکنه، نه توی خیال.

ادامه‌ی وجود Canvas فقط چرخه‌ی تکراری درد و فرار بود، جایی که Alicia و Aline هی میان و میرن، هی رنج می‌کشن، و Renoir هم همیشه دخالت می‌کنه. به‌نظرم تموم کردن همه‌چی و رها کردنشون از این تکرار بی‌پایان، انتخاب درستی بود
 
چقدر عالی بود این بازی .
بهترین بازی سال برای من بود.
موسیقی بی نظیر ، طراحی هنری و بصری فوق العاده ، صداپیشگی عالی ، داستان فوق العاده زیبا و احساسی :((
فقط دو تا ایراد من بهش وارد میدونم .
یکی مربوط به نبودن نقشه هر کدوم از لوکیشن های بازی هست که شاید زیاد تو ذوق نزنه چون محیط های بازی همه سر راست هست .
اما ایراد بعدی داستانی هست .
اینکه یک نفر از زمان مرگ گوستاو و پیدا شدن ورسو به خودش زحمت نداد از این ورسو بپرسه کی هستی ؟ از کجا اون یارو (رنوار) رو میشناسی ؟ چجوری زنده موندی ؟
این یکم اذیت میکرد که هیچ کدومشون به خصوص مائل ازش اینا رو نپرسید.
در مورد داستان پایانی بازی
من مائل رو انتخاب کردم به خاطر اینکه فکر میکردم زندگی بیرون تابلو براش بی ارزش و بی معنی بود و فقط اینجا معنی پیدا میکرد و دوستانی داشت و خوشبختی رو تجربه کرده بود.
اما
در پایان کات سین همه چی قشنگ سیاه و سفید شد :| جوری که انگار حرف های پدرش در مورد اینکه به این دنیای خیالی نباید دل بسته بود واقعیت پیدا کرد. خود مائل هم چهره اش مثل مادرش دستخوش تغییر شد .
در کل با وجود اینکه مدت زیاد بازیش نکرده بودم اما به خاطر داستان بی نظیر و شخصیت پردازی عالی و دنیای زیبای بازی دلبسته بازی شدم و الان که تموم کردمش خیلی دلم برای دنیاش تنگ میشه :((
امیدوارم یک دی ال سی خوب برای بازی بدن که ادامه مسیر داستانی بازی باشه گرچه نمی دونم چجوری میخوان ادامه بدن بازی رو .
 
شاهکار ۲۰۲۵ پلت شد.بازی عجب لوری داشت! دیوانه کننده در کنار یه گیم‌پلی خدا .
اسپویل پایان بازی:

من پایان Verso رو انتخاب کردم. با اینکه Maelle رو واقعا حس می‌کردم مثل خواهر کوچیکمه، ولی به‌نظرم تنها راهی که میشد ازش محافظت می‌کرد، همین بود. اینکه نذارم توی یه دنیای جعلی گیر بیفته، حتی اگه اون دنیا براش راحت‌تر و امن‌تر باشه. واقعیت دردناکه، ولی التیام فقط توی واقعیت ممکنه، نه توی خیال.

ادامه‌ی وجود Canvas فقط چرخه‌ی تکراری درد و فرار بود، جایی که Alicia و Aline هی میان و میرن، هی رنج می‌کشن، و Renoir هم همیشه دخالت می‌کنه. به‌نظرم تموم کردن همه‌چی و رها کردنشون از این تکرار بی‌پایان، انتخاب درستی بود
سخت بود پلتش؟
 
سخت بود پلتش؟

نسبتا بله. اگه از بیلد و اسکیل‌های مناسب استفاده نکنی. من باس اخر و چندتا از سکرت باس ها رو وان شات کردم. پس مهمه چی درست کنی که بازی برات جذابتر و راحتر باشه. اگه همینجوری بزی، از سولزلایک هم سختره
 
  • Like
Reactions: bataraf
کسی می تونه لطف کنه و یه راهنمایی راجع به نحوه مبارزه و استراتژی های Sciel بگه یا یه منبعی برای این قضیه معرفی کنه؟
و
اینکه چطور باید توانایی های کارکتر ها رو ترکیب کرد؟

نسبتا بله. اگه از بیلد و اسکیل‌های مناسب استفاده نکنی. من باس اخر و چندتا از سکرت باس ها رو وان شات کردم. پس مهمه چی درست کنی که بازی برات جذابتر و راحتر باشه. اگه همینجوری بزی، از سولزلایک هم سختره
ممنون

وبسایتی چیزی هست در این زمینه کمک کنه؟
و اینکه مثلا چطور می تونستید همچنین بیلدی بچینید؟
 
کسی می تونه لطف کنه و یه راهنمایی راجع به نحوه مبارزه و استراتژی های Sciel بگه یا یه منبعی برای این قضیه معرفی کنه؟
و
اینکه چطور باید توانایی های کارکتر ها رو ترکیب کرد؟


ممنون

وبسایتی چیزی هست در این زمینه کمک کنه؟
و اینکه مثلا چطور می تونستید همچنین بیلدی بچینید؟
سییل بعضی اسپل هاش خورشید میدن و بعضی دیگه ماه میدن.تو توضیح اسپل نوشته.اگه حداقل یه ماه و یه خورشید همزمان داشته باشی میره تو حالت twilight که اسپل هاش قوی‌تر میشن.علاوه بر این بعضی اسپل ها کارت رو دشمن میندازن و بعضی دیگه کارت رو مصرف میکنن.هر چی بیشتر کارت رو دشمن داشته باشی و اسکیل که کارت رو consume میکنه بزنی دمیج بیشتری میده.پس باید سعی کنی وقتی میخوای دمیج اصلی بزنی تو حالت twilight باشی و ۱۰ تا کارت رو دشمن داشته باشی.کلش همینه.
 
سییل بعضی اسپل هاش خورشید میدن و بعضی دیگه ماه میدن.تو توضیح اسپل نوشته.اگه حداقل یه ماه و یه خورشید همزمان داشته باشی میره تو حالت twilight که اسپل هاش قوی‌تر میشن.علاوه بر این بعضی اسپل ها کارت رو دشمن میندازن و بعضی دیگه کارت رو مصرف میکنن.هر چی بیشتر کارت رو دشمن داشته باشی و اسکیل که کارت رو consume میکنه بزنی دمیج بیشتری میده.پس باید سعی کنی وقتی میخوای دمیج اصلی بزنی تو حالت twilight باشی و ۱۰ تا کارت رو دشمن داشته باشی.کلش همینه.
دمت گرم
پس باید استراتژی این باشه که از هر دو نوع کارت استفاده کنم و کارت های روی دشمن هم به 10 برسونم
 
  • Like
Reactions: hadi_gamer
دمت گرم
پس باید استراتژی این باشه که از هر دو نوع کارت استفاده کنم و کارت های روی دشمن هم به 10 برسونم
آره دقیقا.البته رو دشمنای معمولی معمولا روتیشن کامل نمیشه و سریع میمیرن ولی روی باسها میشه پیاده کرد.
پیشنهاد میکنم خودت بیلد درست کنی خیلی آسونه فقط کافیه توضیحات اسپل ها و پیکتوس ها و سلاحها رو بخونی و در کنار هم قرار بدی میشه یه بیلد.نصف لذت بازی اینه خودت بیلدت رو درست کنی.بیلد تو این بازی خیلی راحته مثلا در مقابل بازی ای مثل poe یا دیابلو اصلا بیلد به حساب نمیاد.اگه poe بازی کرده باشی تازه میفهمی بیلد یعنی چی 😵‍💫
 
  • Like
Reactions: bataraf

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or